Gå til innhold

Ine Marie Eriksen vil ha karakterer for 10-åringer


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hva synes du om forslaget til Ine Marie Eriksen om at 10-åringer bør ha karakterer i skolen for å sile ut enerne i Norge? Er 10-åringene klar for å bli vurdert på den måten?

http://www.kommunal-rapport.no/index.gan?id=11194791

Hvordan kan det forresten ha seg at I.M Eriksen har fått en mye større nese? Vanligvis opererer folk det til mindre men hun har fått større, kunne man se i dagens Tabloid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg tror at ingen av de som er sterkt i mot dette forslaget har vært en 'ener' selv.

Personlig var jeg ekstremt talentfull innenfor lesing, skriving, forståelse, matematikk og logikk på barne- og ungdomsskolen, men fikk ingen utfordringer eller spesialbehandling, mistet motivasjonen og endte opp som 'normalflink'. :)

Det burde absolutt prøves ut over lengre tid og med svært gjennomtenkte metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes du om forslaget til Ine Marie Eriksen om at 10-åringer bør ha karakterer i skolen for å sile ut enerne i Norge? Er 10-åringene klar for å bli vurdert på den måten?

Detter strider mot tanken bak enhetssolen. Enhetsskole er et skolesystem der det gis lik utdanning til alle elever, uavhengig av akademiske ferdigheter. Flinke elever må bare lære seg til å tilpasse seg middelmådigheten som ser ut til å være normen for dagens samfunn. Nivådeling fra første klasse, karakterer fra femte og opptakskrav til ungdomsskolen vil bidra til å skape et konkuransesamfunn og det strider mot de sosialdemokratiske retningslinjer som Norge må styres etter.

Jeg kan ikke forstå at noen virkelig mener at man skal gi en liten gruppe smarte unger et fortrinn i livet helt fra skolestart av. Det er store nok forskjeller i dagens samfunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hva synes du om forslaget til Ine Marie Eriksen om at 10-åringer bør ha karakterer i skolen for å sile ut enerne i Norge? Er 10-åringene klar for å bli vurdert på den måten?

http://www.kommunal-rapport.no/index.gan?id=11194791

Hvordan kan det forresten ha seg at I.M Eriksen har fått en mye større nese? Vanligvis opererer folk det til mindre men hun har fått større, kunne man se i dagens Tabloid.

Jeg hørte en annen ung-høyrepolitiker. Artikkelen sto i Tønsberg Blad i går.

er jo typisk ungehøyrefolk. Husker ikke navnet,men det var ikke høyre sitt forslag,men et privat innspill.

Ung og fremmadstormende...hurra.

Hun ville at elever skulle dumpe om de ikke hadde nådd målet. Altså gå om igjen. Eks. gjør du det ikke godt nok i 6 klasse, så beg du ikke på ungdomsskolen.

Skjønnr de hva dette kan føre hen? La oss sia at det er en elev som ikke klarer dette. bye, bye til hele klassen. de går til U-skole, og eleven går om igjen.

hva med konfirmasjonen. Da hindrer du også eleven og bli konfirmert med sine barndomsvenner. Og hva om målet ikke er bedre ved nytt år?

eleven kan gjøre det dårligere i mistrivsel over å miste venner, gå om igjen.....

Dette er til å gå tilbake i tid. Det er mange herrens siden elevene dumpet som vi sa. Dette gikk de bort fra. Hadde 2 gutter i klassen som dumpet. Det var ikke noe lett skoletid for de. det ble mobbing, og de mistet kontakten med de andre.

Da det ble slutt på dumpingen, så skilte de ut de dårlige elevene. De var ikke gode nok. I forhold til hva? Antagelsesvis datidens lærere med et år på lærerskole, og med en klasse som var veldig flinke.

De fikk et klasserom for seg selv. Hele skoletiden (6 år) 4 elever. Til slutt var de ikke kjente av de andre. De var alltid alene i friminutter osv.

Eneste gangen vi traff de, var i gym og juletrefester på skolen.

Så når U-skole begynte ble elevene delt inn i Grupper. Fra A til D.

Det var en helhetsvurdering fra fag til orden og oppførsel. Så var det de som ikke likte teori, men som slett ikke var noen sinker ellers. En snitt av dagens elever kan man si.

De som kom i D var de superflinke. Genier som det ble sagt. de som alltid fikk M eller S. fortjent eller ikke fortjent. Spørs hvem læreren likte. Læreren hadde et viss antall M å dele ut, noen g osv.....Alle kunne ikke få topp.

De som kom i A var det vi i dag kaller elever medl lærevansker. I voksen alder vet jeg at det var elever som var lett tilbakestående som kom i denne klassen. der gikk de som ikke var så teoriflink også. Siste gruppe fikk en elendig undervisning. da undervisningen var lagt opp til de svakeste.

At dagens unge Høyre ikke kjenner historien er greit, men det de vil er helt bak mål.

De kan umulig vite hva som skjer med elever.

At det skal innføres karakterer fra 6 klasse, er greit. det var det også tidligere år. Men da må det være karakterer ut fra elevens plass, og ikke ut fra klassens flinkeste, som det var på min tid.

Noen elever er mere moden, den som er mindre moden vil slite da

Unge Høyre har det med å komme med helt snåle forslag. typisk ungdommelig overmot og lite gjennomtenkt. det er saker moderpartiet ikke har tatt stilling i, og som de ikke har på agendaen sin.

takk for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detter strider mot tanken bak enhetssolen. Enhetsskole er et skolesystem der det gis lik utdanning til alle elever, uavhengig av akademiske ferdigheter. Flinke elever må bare lære seg til å tilpasse seg middelmådigheten som ser ut til å være normen for dagens samfunn. Nivådeling fra første klasse, karakterer fra femte og opptakskrav til ungdomsskolen vil bidra til å skape et konkuransesamfunn og det strider mot de sosialdemokratiske retningslinjer som Norge må styres etter.

Jeg kan ikke forstå at noen virkelig mener at man skal gi en liten gruppe smarte unger et fortrinn i livet helt fra skolestart av. Det er store nok forskjeller i dagens samfunn!

Er du for toppidretts gymnas?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detter strider mot tanken bak enhetssolen. Enhetsskole er et skolesystem der det gis lik utdanning til alle elever, uavhengig av akademiske ferdigheter. Flinke elever må bare lære seg til å tilpasse seg middelmådigheten som ser ut til å være normen for dagens samfunn. Nivådeling fra første klasse, karakterer fra femte og opptakskrav til ungdomsskolen vil bidra til å skape et konkuransesamfunn og det strider mot de sosialdemokratiske retningslinjer som Norge må styres etter.

Jeg kan ikke forstå at noen virkelig mener at man skal gi en liten gruppe smarte unger et fortrinn i livet helt fra skolestart av. Det er store nok forskjeller i dagens samfunn!

Når jeg hører begrepet 'enhetsskolen' så grøsser jeg.

Det er ikke snakk om å gi de flinke elevene et fortrinn, snarere gi dem en mulighet til å utnytte potensialet sitt. Her i Norge skal alle være like smarte, og de dummeste bestemmer hvor lista skal ligge, er det riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i Norge skal alle være like smarte, og de dummeste bestemmer hvor lista skal ligge, er det riktig?

Ja, du har forstått essensen riktig. Sant, drone skolen er fantastisk.

Endret av talin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Detter strider mot tanken bak enhetssolen. Enhetsskole er et skolesystem der det gis lik utdanning til alle elever, uavhengig av akademiske ferdigheter. Flinke elever må bare lære seg til å tilpasse seg middelmådigheten som ser ut til å være normen for dagens samfunn. Nivådeling fra første klasse, karakterer fra femte og opptakskrav til ungdomsskolen vil bidra til å skape et konkuransesamfunn og det strider mot de sosialdemokratiske retningslinjer som Norge må styres etter.

Jeg kan ikke forstå at noen virkelig mener at man skal gi en liten gruppe smarte unger et fortrinn i livet helt fra skolestart av. Det er store nok forskjeller i dagens samfunn!

Du glemte :ironi: -flagget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg skjønner ikke helt problemet. Jeg hadde faktisk karakterer fra 3. klasse på barneskolen, men det var jo i "gamle "dager...........

Det var faktisk helt greit å vite hvor man sto faglig sett ,selv på barneskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at dette kan vekke så heftig debatt. Da jeg gikk på skolen fikk vi karakterer fra 4. klasse. Tror ikke noen tok skade av det, men i dag skal alt tilpasses de svakeste, og dermed går det gjerne utover de som har større kapasitet. Hvorfor ikke få frem enerne? Det er tross alt de som skal bli fremtidens ledere. De som skal sitte i kassa på RIMI skal uansett sitte der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest forskjell?

På skolen vår har de differensierte læreplaner for elevene allerede fra 1. klasse, de som er langt framme får mer å bryne seg på hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det ville vært fint om Høyre var litt mer opptatt av LÆRING og litt mindre av sortering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Det ville vært fint om Høyre var litt mer opptatt av LÆRING og litt mindre av sortering.

Poenget er at Høyre ønsker ulik læring for ulike mennesker. Det må da være mye bedre enn lik læring for alle? Alle er jo forskjellige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig var jeg ekstremt talentfull innenfor lesing, skriving, forståelse, matematikk og logikk på barne- og ungdomsskolen, men fikk ingen utfordringer eller spesialbehandling, mistet motivasjonen og endte opp som 'normalflink'. :)

Det er så trist at du mistet motivasjonen :( Men jeg forstår det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at Høyre ønsker ulik læring for ulike mennesker. Det må da være mye bedre enn lik læring for alle? Alle er jo forskjellige...

Jepp, jeg er helt enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva synes du om forslaget til Ine Marie Eriksen om at 10-åringer bør ha karakterer i skolen for å sile ut enerne i Norge? Er 10-åringene klar for å bli vurdert på den måten?

http://www.kommunal-rapport.no/index.gan?id=11194791

Hvordan kan det forresten ha seg at I.M Eriksen har fått en mye større nese? Vanligvis opererer folk det til mindre men hun har fått større, kunne man se i dagens Tabloid.

Ja, de er klare for å bli vurdert på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at ingen av de som er sterkt i mot dette forslaget har vært en 'ener' selv.

Det har du rett i. Betyr det at jeg ikke skal få lov til å være imot dette forslaget? Skal ikke preferansene til ikke-enerene tillegges noe vekt? Eller hva var argumentet ditt?

Jeg syns karakterer utriveliggjør tilværelsen. Jeg er et konkurransemenneske til det sykelige. Jeg har aldri vært fornøyd med karakterene mine, og fikk heller ikke noe god undervisning før jeg begynte på katta i oslo.

Jeg har omtrent samme IQ som mysan, dvs jeg er ingen ener, men mensa-bånnslamm. Hvorfor skal ikke trivselen til sånne som meg også tas hensyn til? Hvorfor skal skolen bare tilpasses de med gjennomsnittlige behov?

Jeg husker da jeg forsøkte å bli sprinter. Jeg fikk ikke karakterer av treneren min. Jeg visste godt hvilken tid jeg løp på, og hvor gode de andre var i forhold til meg. På samme måte vet jeg godt at jeg ikke har kapasitet til å bli professor i teoretisk fysikk, eller noe annet beundringsverdig, og jeg vet godt hvor jeg er flink, uten at jeg trenger en karakter å henge opp på veggen.

Jeg vet om nok av mennesker som var tospråklige, og tok sitt eget halve morsmål som B-språk for å forbedre karakteren.

Jeg hadde også tospråklige i familien, med flytende autentisk engelsk aksent, som endte opp med 5ere i faget, mens jeg og noen andre idioter fikk toppkarakterer, selv om det var innlysende at vi ikke snakket som innfødte.

Skolesystemet og karaktersystemet fortjener kun forakt. Det er en billig sorteringsmekanisme for samordna opptak, og det er stort sett middelmådigheter, teknokrater, de som ser på seg selv som vinnere i systemet, og de som pisser i buksa av å krangle med lærere, som kan forsvare dette søppelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg tror at ingen av de som er sterkt i mot dette forslaget har vært en 'ener' selv.

Personlig var jeg ekstremt talentfull innenfor lesing, skriving, forståelse, matematikk og logikk på barne- og ungdomsskolen, men fikk ingen utfordringer eller spesialbehandling, mistet motivasjonen og endte opp som 'normalflink'. :)

Det burde absolutt prøves ut over lengre tid og med svært gjennomtenkte metoder.

Endte opp som "normalflink"?

Er man flink, og har høy IQ - så har man det. Det "går ikke over". Alle som gjør det bra som voksne på studier og i jobb, har både talent og har selv gjort en innsats for å lage seg gode arbeidsrutiner. Det er ikke bare opp til "tilretteleggingen" på skolen, at læreren ikke ga dem store nok utfordringer i barneskolen etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonka, men ikke logget inn
Jeg tror at ingen av de som er sterkt i mot dette forslaget har vært en 'ener' selv.

Personlig var jeg ekstremt talentfull innenfor lesing, skriving, forståelse, matematikk og logikk på barne- og ungdomsskolen, men fikk ingen utfordringer eller spesialbehandling, mistet motivasjonen og endte opp som 'normalflink'. :)

Det burde absolutt prøves ut over lengre tid og med svært gjennomtenkte metoder.

Jeg var også ekstremt talentfull innenfor de samme områdene som du nevner, og dette forslaget er like dumt som at vi skal ha feltimamer i militæret... At skolen din ikke fulgte deg opp skal ikke gå utover andre barn - selv fikk jeg fantastisk oppfølging fra alle kanter, og er fortsatt ikke enig i at 10-åringer bør vurderes på denne måten. Man må få lov til å være barn i noen år før man blir sammenlignet, målt, satt i bås og gjort klar over hvordan man ligger an i forhold til vennene sine. Det finnes mange måter å utfordre barn som oss på, og å karaktersette er virkelig ikke én av dem - hva i all verden mener du at man lærer av det??

På ungdomsskolen derimot fikk jeg ingen utfordinger, bare beskjed om at "siden du er så mye smartere enn resten kommer vi til å sette langt strengere karakterer på deg" - hva fikk jeg ut av det? Dårlig motivasjon.

Da moren min var liten ble klassen hennes delt i to i matteundervisningen allerede i første klasse - de dumme og de smarte, det sa lærerne rett ut. Hun har fortsatt ikke spor av tro på seg selv når det kommer til matte, lesing, skriving et.c., men sannheten er at hun er et av de klokeste og smarteste menneskene jeg kjenner - hun tror det bare ikke selv. (Litt subjektiv er jeg kanskje akkurat her, det er tross alt min egen mamma, men hun er på ingen måte underlegen på noen områder) Det kan fint sammenlignes med forslaget som diskuteres her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...