Gå til innhold

Sunneste kornblandingen/frokostblandingen


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg blir kvalm av Nestlés Fitness&Fruits fordi det er så mye sukker i den! Skjønner ikke hvordan de kan si at den er sunn. Det samme med Kellogs Special K, kjempesøt! Holder meg til müsli eller havregryn...

Nestle Fitness&Fruits inneholder 54g sukker per 100g. Helt sykt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser Havrefras når jeg skal være sunn. I følge en test av forbrukerrådet er Wetabix best og det tror jeg stemmer, men det klarer jeg ikke spise uten syltetøy, sukker e.l. så da er det jo ikke så sunt lenger. Havrefras smaker godt sånn som det er og kommer ganske bra ut i testen

Test (må åpne pdf-filen for å se resultatene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nestle Fitness&Fruits inneholder 54g sukker per 100g. Helt sykt!

Jøss, trodde denne var lik Fitness kun tilsatt tørket frukt jeg, men har aldri prøvd den selv (bare vanlig Fitness) så jeg har ikke sjekket, kanskje like greit :)

Fitness med skiver av banan og evt annen frukt er veldig god frokost :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, trodde denne var lik Fitness kun tilsatt tørket frukt jeg, men har aldri prøvd den selv (bare vanlig Fitness) så jeg har ikke sjekket, kanskje like greit :)

Fitness med skiver av banan og evt annen frukt er veldig god frokost :)

Men tørket frukt inneholder en del sukker så en del kommer jo derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fruktsukker (naturlig sukker i frukten) inkludert i "sukker" altså? Trodde det var snakk om tilsatt sukker jeg?

Dersom det er 54g sukker per 100g vare, hvorav ??% av sukkeret er naturlig fruktsukker stiller jo saken seg litt annerledes, det kan vel ikke stemme? (Fruktsukker er jo noe helt annet enn vanlig sukker?)

(Merk at jeg ved tørket frukt mener tørket frukt, ikke frukt som er tørket og tilsatt all mulig crap)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bruker å stå et høyere innhold under næringsinnhold enn den prosenten tilsatt sukker som står i innholdsfortegnelsen, så derfor regner jeg med at det som står i næringsinnholdet gjelder alle typer sukker. Men 54g er fremdeles forferdelig mye i en frokostblanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nesten all tørket frukt man kjøper har tilsatt sukker, med unntak av rosiner, svisker og aprikoser. Skjønner ikek hvorfor, det smaker jo bare søtt til slutt. Bleh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Henriette_*

Havregryn er helt klart det sunneste alternativet. Jeg har kuttet ut alle andre såkalte "sunne" frokostblandinger, og spiser nå bare havregryn:) gjerne med banan oppi! kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mea Culpa

Nestle og Kellog sine produkter er stort sett fulle av sukker. Weetabix og Shredded wheat er vel de eneste som ikke har blitt tilsatt sukker tror jeg. Tror det er litt i Oatibix, men under 10 gram.

Her i UK er det 10 gram per 100 gram som er grensen for naar vi snakker mye sukker.

Fruktsukker er ogsaa sukker, men litt mer komplekst enn vanlig sukker saa det tar litt lenger tid for kroppen aa bryte det ned. Men det gir jo kalorier det ogsaa, og man blir fort sulten igjen. I hvertfall gjoer jeg det.

Endret av Mea Culpa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nestle Fitness&Fruits inneholder 54g sukker per 100g. Helt sykt!

Sjekka nå når jeg var i butikken. Sukkerinnholdet er 30 og noe, ikke 54. Men fremdeles altfor mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregryn med litt mandler, solsikkekjerner, sesamfrø og linfrø. Ekstra lett melk evt blandet med litt vann over, 2 min i mikroen, god, sunn og rask frokost : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min frokost består av havregryn og noen rosiner + melk. Inn i mikroen i 1,5 minutter og kanel på toppen. Sunt og godt.

4-korn er et annet bra alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...