Gå til innhold

Skal jeg tipse politiet?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Han får forøvrig ikke trygd fra den norske stat før han har fått oppholdstillatelse, det eneste han har krav på er 300 timers norskopplæring. Venninnen til TS har plikt til å forsørge han, så sannynligheten er vel rimelig stor for at han gjør alt for å skaffe seg jobb. Hun har jo all makt siden hun har muligheten til å skille seg før det har gått tre år.

Eller overleve ved å være kriminell...

Jeg ville helt klart sett an mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_gjest_*
Min venninne har inngått et proformaekteskap for at en asylsøker skal få opphold i Norge.

Min venninne har selv, med stolthet, fortalt at om dette til meg. Hun føler at hun hjelper et medmenneske. (samtidig fikk hun 30 000 av han for å gjøre dette).

Forholdet mellom dem er kun platonisk, da hun er lesbisk, men av hensyn til hans oppholdstillatelse må de bo sammen og fake et samliv.

Mitt dilemma er: skal jeg tyste på dem???

Det hun gjør er per def ulovlig.

"Skal jeg tyste på dem???" Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anna_*

Uansett hvordan man snur og vender på dette så har venninna de og mannen begått lovbrudd. Jeg har selv vært sammen med asylsøker, trodde han hadde lovlig opphold, og skjønte etter en stund at ting ikke var helt som det skulle. Blant annet ville han jeg skulle snakke med politet slik at han fikk bli og plutselig var masse av hans ting i min leilighet. Fant ut etter mye om og men at han stod i fare for og bli sendt ut av landet pga ikke hadde han papirere da han kom til landet og historien hans synes jeg var litt snodig. Han har faktisk vært her noen år pga papirsurr. Det endte med at jeg gjorde det slutt da jeg ikke ville bli innblanda i noe tull og ødelegge for meg selv. En ting må en være klar over at mange av de som kommer her fra enkelte land ikke er de som er verst stilt. Jeg fant og ut at eks typen er fra en velstående familier der han kommer fra. Jeg fikk blant annet se filmer så han fikk tilsendt fra både hus og brylluper i familien. Han sa selv at faren hans, som nå er død, hadde godt med penger.

Han får lov og jobbe her i Norge men får selvsagt ikke bra jobb, ikke er han intressert i og lære norsk heller. Det jeg har sett er mange prøver og finne norske damer slik de kan få bli her, en del er veldig flinke og snakke de rundt slik at de inngår proforma ekteskap av medlitenhet. Vær klar over det at her får de godt betalt med trygdepenger og noen sender faktisk mesteparten til familien i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet iht KGs regler.

Kommentarer på moderering tas på Ris & Ros

Furstina, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg regner med at du mister en venn om du tyster , og for meg er venner viktigere enn å annmelde sånne ting til politiet.

Jeg er enig i denne. Jeg synes ikke dette er så ille.. Mange nordmenn gjør sånt for å kunne bo i USA også, og jeg fordømmer ikke det. Kan derfor ikke si at jeg synes dette er noe verre. Det skulle nok vært ganske alvorlig før jeg hadde gått til politiet med noe en venn eller et familiemedlem hadde gjort, da måtte det vært til fare for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Gjest Gjest_Maria_*

Hei.

Jeg har arbeidet i UDI, og jeg kan love deg at det kommer mange tips om dette fra folk som er forarget over at slikt skjer. Det er ikke en formell anmeldelse du må avgi, kun et tips. UDI eller politiet oppgir ikke hvem som tipser. Din venninne kan straffes for brudd på utlendingsloven, og at hun har tatt betalt er straffeskjerpende i disse sakene. Hennes ektefelle vil normalt bli utvist.

Dette er alvorlige forhold, og man kan mene hva man vil om utlendingsloven og norsk politikk, men reglene er som de er av prinsipielle grunner. Som det er nevnt ovenfor så bidrar også proformaekteskap til å binde opp ressurser og forsinke andres saker, samt at utlendingsmyndighetene blir mer kritiske i saker hvor alt egentlig er på stell. Dette er derfor ikke "bagatellmessig" slik vi ser det. Har din venns ektefelle fått avslag på asyl så har han også fått prøvd sin sak. Forøvrig kan du tenke på at det godt kan hende myndighetene er skeptiske allerede, særlig hvis de giftet seg etter asylavslaget.

Avslutningsvis synes jeg 30.000 høres lite ut. Erfaringsmessig ligger betalingen på 250- 300.000 for bosettingstillatelsen. Da kan jo de som synes synd på "fattige" asylsøkere kanskje få noen nye perspektiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syntes det er faktisk en plikt jeg. Det er straffbart, og at hun skal få penger for noe så ulovlig bør ikke godtas. Håper flere vil si ifra om de vet om forhold som dette.

Helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...