Gå til innhold

Skal jeg tipse politiet?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er det ikke bedre at han er aerlig mot kvinnen om hva han gjoer enn at han lurer henne til aa tro at han er forelsket i henne? For det skjer det og.

Og hva faar dere til aa tro at han skal komme hit og leve paa trygd? Han kan vaere vaerdens mest arbeidssomme for alt dere vet, han vil bare ha et nytt og bedre liv.

Lett for dere og sitte her og hyle om kriminelle handlinger naar dere bor i vaerdens beste land og aldri har opplevd ekte frustrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christabelle

Jeg ville ha anmeldt det. Hvorfor skal noen slippe unna med kriminelle handlinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg ville ha anmeldt det. Hvorfor skal noen slippe unna med kriminelle handlinger?

Da tipper jeg du skal en tur innom politistasjonen i dag? For å anmelde de fleste du kjenner for råkjøring, og for nedlasting av musikk og film ulovlig fra nettet. Hvorfor skal de slippe unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Christabelle
Da tipper jeg du skal en tur innom politistasjonen i dag? For å anmelde de fleste du kjenner for råkjøring, og for nedlasting av musikk og film ulovlig fra nettet. Hvorfor skal de slippe unna?

Ja riktig, gjest. Politiet kommer sporenstreks til å sette seg i nabolaget til vedkommende og følge med på når personen råkjører. Kjenner forøvrig heller ingen som er så dumme at de råkjører.

Jeg vet heller ikke om noen som nedlaster ulovlig.

Men jeg har tipset om en restaurant som ikke slo inn beløpet mitt på kassen. Jeg har også ringt og tipset om at en jeg vet ikke hadde lappen cruiset rundt i bil.

Så pass dere for meg :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Stakkars henne som har en venn som deg !

De skader ingen, så la de være ifred og pass dine egne saker !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christabelle
Stakkars henne som har en venn som deg !

De skader ingen, så la de være ifred og pass dine egne saker !

Hvorfor er det da ulovlig hvis det ikke skader noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ja riktig, gjest. Politiet kommer sporenstreks til å sette seg i nabolaget til vedkommende og følge med på når personen råkjører. Kjenner forøvrig heller ingen som er så dumme at de råkjører.

Jeg vet heller ikke om noen som nedlaster ulovlig.

Men jeg har tipset om en restaurant som ikke slo inn beløpet mitt på kassen. Jeg har også ringt og tipset om at en jeg vet ikke hadde lappen cruiset rundt i bil.

Så pass dere for meg :lur:

Kjenner du ingen som er så dumme at de råkjører? Wow! Da må du ha valgt både familie, venner og kolleger/medstudenter/medelever med omhu. Er du klar over hvor stor prosentandel som kjører for fort? Eller for å snu det: Hvor få som ikke bryter fartsgrensen. Ganske godt gjort å ikke kjenne noen som kjører for fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg regner med at du mister en venn om du tyster , og for meg er venner viktigere enn å annmelde sånne ting til politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde regnet med at min venninne hadde tatt et veloverveid valg om at dette var det riktige, jeg tviler sterkt på at noen hadde orket å bo med et menneske i tre år for lusne 30000 kroner uten at de følte det var for en viktig sak - som å redde et menneskeliv.

Jeg har selv opplevd at en venns familie ble nektet oppholdstillatelse og sendt tilbake, de ble kastet rett i fengsel der min venns far ble torturert til døde. Og at jeg ved å sladre skulle vært ansvarlig for å risikere et annet menneskes liv og helse, bare fordi jeg ikke syns det var rett at han tok ansvar for seg selv og brukte alle mulige metoder for å få et brukbart liv, det hadde jeg rett og slett ikke hatt samvittighet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Skjønner ikke at noen i det hele tatt kan vurdere å tyste på sin venninne. Da er du jo ingen venninne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Christabelle
Kjenner du ingen som er så dumme at de råkjører? Wow! Da må du ha valgt både familie, venner og kolleger/medstudenter/medelever med omhu. Er du klar over hvor stor prosentandel som kjører for fort? Eller for å snu det: Hvor få som ikke bryter fartsgrensen. Ganske godt gjort å ikke kjenne noen som kjører for fort!

La meg omformulere: Jeg kjenner ikke til at noen av mine venner råkjører. Meget mulig at mange av mine venner/familie kjører for fort, men de går ikke rundt og sier det til andre mennesker.

Og som du sier; flesteparten av oss kjører for fort. Hvis jeg leverer en anmeldelse på at x kjørte for fort fredag kveld; hva tror du politiet gjør med det? Helt riktig. Ingenting. Når det er snakk om ulovlig innvandring, så tar de dette mer alvorlig enn at fru Hansen kjørte i 78 km/t i 70-sonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aurora Borealis
Jeg hadde regnet med at min venninne hadde tatt et veloverveid valg om at dette var det riktige, jeg tviler sterkt på at noen hadde orket å bo med et menneske i tre år for lusne 30000 kroner uten at de følte det var for en viktig sak - som å redde et menneskeliv.

Jeg har selv opplevd at en venns familie ble nektet oppholdstillatelse og sendt tilbake, de ble kastet rett i fengsel der min venns far ble torturert til døde. Og at jeg ved å sladre skulle vært ansvarlig for å risikere et annet menneskes liv og helse, bare fordi jeg ikke syns det var rett at han tok ansvar for seg selv og brukte alle mulige metoder for å få et brukbart liv, det hadde jeg rett og slett ikke hatt samvittighet til.

Jeg tenker som deg, Juliane.

Jeg regner med at de som går så langt som å inngå proforma-ekteskap i de aller fleste tilfeller har en veldig god grunn til å gjøre det. Selvsagt finnes det noen som burde vært kastet på hodet ut av landet også, men jeg ville i en slik sak latt tvilen komme "tiltalte" til gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aurora Borealis
La meg omformulere: Jeg kjenner ikke til at noen av mine venner råkjører. Meget mulig at mange av mine venner/familie kjører for fort, men de går ikke rundt og sier det til andre mennesker.

Og som du sier; flesteparten av oss kjører for fort. Hvis jeg leverer en anmeldelse på at x kjørte for fort fredag kveld; hva tror du politiet gjør med det? Helt riktig. Ingenting. Når det er snakk om ulovlig innvandring, så tar de dette mer alvorlig enn at fru Hansen kjørte i 78 km/t i 70-sonen.

Men så er det vel mer skadelig for samfunnet at folk kjører for fort (det er ofte fart som er årsaken til alvorlige ulykker) enn at fru Hansen har giftet seg med herr Mohammad uten å være forelsket i han?

Skal man melde fra om brudd på norsk lov bare hvis man tror politiet har ressurser til å etterforske det, eller skal man melde ifra om det man mener er farlige/skadelige handlinger for andre?

Jeg bare undrer og tenker litt høyt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Christabelle
Men så er det vel mer skadelig for samfunnet at folk kjører for fort (det er ofte fart som er årsaken til alvorlige ulykker) enn at fru Hansen har giftet seg med herr Mohammad uten å være forelsket i han?

Skal man melde fra om brudd på norsk lov bare hvis man tror politiet har ressurser til å etterforske det, eller skal man melde ifra om det man mener er farlige/skadelige handlinger for andre?

Jeg bare undrer og tenker litt høyt jeg.

Ventet på den :fnise:

Jeg sier også hva jeg tenker høyt. Og jeg anmelder det jeg føler har en hensikt. Å anmelde fru Hansen er bortkastet tid for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er mange norske menn som gifter seg med utenlandske kvinner. Disse kvinnene lever jo også av våre skattepenger. Mange blir skilt etter 3 år (når de har krav på oppholdstillatelse her).

Hvorfor er det verre at utenlandske menn lever på våre skattepenger enn at utenlandske kvinner lever på våre skattepenger.

Ts! Hvis en av dine guttevenner hadde giftet seg med en utenlandsk kvinne, ville du vurdert å melde fra til politiet om det også?

Er jo en vesentlig forskjell mellom det å finne seg en partner i utlandet fordi man ønsker å finne en å dele livet med og det å inngå et rent proformaekteskap (som det rett frem innrømmes å være).

Når det gjelder å sladre eller ei, så er det nok et vanskelig valg, vi kjenner ikke til bakgrunnen for at dette gjøres. Om vedkommende er en person som har tenkt å jobbe for føden og/eller studere så ville jeg nok tvilt veldig, men hadde man visst at vedkommende helt klart var kriminell ville jeg nok sagt ifra. Men, det forutsetter jo altså at man kjenner personen.

Om dette er etisk riktig eller ei er en ting, uansett er det ulovlig, og det vil kunne få konsekvenser både for venninna og han hun hjelper, i teorien også de som kjenner til dette men ikke sier fra. For man har plikt til å si fra dersom man kjenner til kriminelle forhold.

At hun også har tatt 30K for dette ville nok også vært straffeskjerpende i en evt. rettsak, for akkurat det går på utnyttelse av mennesker i vanskelige situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg ville vært fristet ja. Men det hjelper neppe. Utlendinger av den sorten (ja, tenk jeg sa det) blir aldri kastet ut av landet selv om det blir bestemt at de skal bli det. Det er bare utlendinger som jobber for føden og oppfører seg ordentlig som blir tvangssendt til hjemlandet.

Det inntrykket sitter jeg igjen med og! Jeg er gift med en utlending, og synes det var utrolig frustrerende at bekjente av ham kom rett inn på falske premisser og bare levde på våre skattepenger og finner på diverse dritt, mens han som jobber, står på og var villig til å ofre alt for at vi skulle få leve sammen måtte streve så mye for å få oppholdstillatelse...

På grunn av slike ting synes jeg du bør si ifra.

Jeg har selv gjort det tidligere, og politiet sier aldri hvordan de har fått informasjonen. De har sine triks for å finne ut hvordan ting egentlig er. De får ettips, og jobber opp en sak ut fra det, slik at det er SVÆRT usannsynlig at de ville skjønne det kom fra deg selv om du kanskje var den eneste de har fortalt det til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvorfor er det da ulovlig hvis det ikke skader noen?

Hvorfor er det ulovlig å kjøpe sex av ei som gjør det frivillig? Det skader heller ingen.

Jeg kan gi nabojenta en 1000-lapp for sex, hun er ikke en gang prostituert. Det skader ingen, jeg vil fortsatt få bot om jeg blir tatt.

Hvorfor var homofili forbudt før? Det skader ingen.

Vel, det er nå bare sånn loven er, uansett hvor dumt det blir i noen tilfeller tilfelene.

Og noen ting skader ingen, men må nok være ulovlig av diverse grunner, kanskje for å forhindre at folk gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...