Gå til innhold

Skal jeg tipse politiet?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Min venninne har inngått et proformaekteskap for at en asylsøker skal få opphold i Norge.

Min venninne har selv, med stolthet, fortalt at om dette til meg. Hun føler at hun hjelper et medmenneske. (samtidig fikk hun 30 000 av han for å gjøre dette).

Forholdet mellom dem er kun platonisk, da hun er lesbisk, men av hensyn til hans oppholdstillatelse må de bo sammen og fake et samliv.

Mitt dilemma er: skal jeg tyste på dem???

Det hun gjør er per def ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke gjort det. Det er ulovlig, ja, men folk gjoer ikke dette for moro skyld. Han er nok desperat og oensker et bedre liv for seg selv og familien sin. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til aa oedelegge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja, jeg syntes det er faktisk en plikt jeg. Det er straffbart, og at hun skal få penger for noe så ulovlig bør ikke godtas. Håper flere vil si ifra om de vet om forhold som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lilly_*

Ikke meld til politiet!

Å blande seg inn med utlendinger kan gi store konsekvenser. De har ikke samme syn på kvinner og vold som nordmenn.

Uansett så får sikkert andre vite det og politiet får snusset i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Kommer helt an på hva han skal leve av i norge. Skal han leve av våre skattepenger ville jeg sagt ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg ville vært fristet ja. Men det hjelper neppe. Utlendinger av den sorten (ja, tenk jeg sa det) blir aldri kastet ut av landet selv om det blir bestemt at de skal bli det. Det er bare utlendinger som jobber for føden og oppfører seg ordentlig som blir tvangssendt til hjemlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis min venninne hadde betrodd seg med noe slikt til meg, ville jeg aldri sagt det til noen andre - heller ikke politiet. Dette er et valg hun har tatt, og hun kunne sikkert latt være å fortelle deg om dette, men hun ville lette hjertet og stoler antageligvis på deg. Hva får du ut av å tyste på dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hadde det nok kommet ann på mennesket. Dersom denne mannen var oppegående og kunne jobbe for seg hadde jeg nok latt det passere. Hvis han derimot var voldelig, kriminell eller en som bare ønsket å snylte seg gjennom livet ville det nok vært noe helt annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hadde det nok kommet ann på mennesket. Dersom denne mannen var oppegående og kunne jobbe for seg hadde jeg nok latt det passere. Hvis han derimot var voldelig, kriminell eller en som bare ønsket å snylte seg gjennom livet ville det nok vært noe helt annet...

Han ER jo kriminell, allerede i kraft av at han har kjøpt et pro forma ekteskap med en norsk statsborger.

Det er forøvrig den norske venninnen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Kommer helt an på hva han skal leve av i norge. Skal han leve av våre skattepenger ville jeg sagt ifra.

Det er mange norske menn som gifter seg med utenlandske kvinner. Disse kvinnene lever jo også av våre skattepenger. Mange blir skilt etter 3 år (når de har krav på oppholdstillatelse her).

Hvorfor er det verre at utenlandske menn lever på våre skattepenger enn at utenlandske kvinner lever på våre skattepenger.

Ts! Hvis en av dine guttevenner hadde giftet seg med en utenlandsk kvinne, ville du vurdert å melde fra til politiet om det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gogo

Risikerer din norske venninne straffeforfølgelse dersom dette blir oppdaget? Eller er det "kun " han som blir straffet dvs kasta ut av landet?

Endret av Furstina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest what??
For meg hadde det nok kommet ann på mennesket. Dersom denne mannen var oppegående og kunne jobbe for seg hadde jeg nok latt det passere. Hvis han derimot var voldelig, kriminell eller en som bare ønsket å snylte seg gjennom livet ville det nok vært noe helt annet...

Utdyp, vææærsåsnill!

Det du mener er altså at dersom feks en hvitsnippforbryter blir tatt i å underslå 40 millionør kroner, bør han slippe unna straff dersom han ellers er snill mot omgivelsene?

Litt spesiell retorikk, da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvis min venninne hadde betrodd seg med noe slikt til meg, ville jeg aldri sagt det til noen andre - heller ikke politiet. Dette er et valg hun har tatt, og hun kunne sikkert latt være å fortelle deg om dette, men hun ville lette hjertet og stoler antageligvis på deg. Hva får du ut av å tyste på dem?

Hva har det med saken hva eller om TS får noe ut av å tyste? Det moralske dilemmaet her er om man skal anmelde en kriminell handling når det er venner som har begått den.

Tyste, TS, tyste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Min venninne har inngått et proformaekteskap for at en asylsøker skal få opphold i Norge.

Min venninne har selv, med stolthet, fortalt at om dette til meg. Hun føler at hun hjelper et medmenneske. (samtidig fikk hun 30 000 av han for å gjøre dette).

Forholdet mellom dem er kun platonisk, da hun er lesbisk, men av hensyn til hans oppholdstillatelse må de bo sammen og fake et samliv.

Mitt dilemma er: skal jeg tyste på dem???

Det hun gjør er per def ulovlig.

Ja, jeg ville ha meldt det til politiet, for proforma er ulovlig - og vanskelig for politiet å bevise...de bor vel ikke sammen, så det er bare å komme på husbessøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Svært så lovlydige de fleste her på KG er. Ja, for det må dere jo være siden dere roper "meld dem til politiet, de bryter loven!". Jeg regner da med at dere selv aldri laster ned gratis musikk fra nettet, at dere aldri kjører for fort, at dere aldri rørte alkohol før dere ble 18 osv osv.

All ære til dere som klarer å aldri bryte norsk lov.

Personlig ville jeg aldri meldt noen til politiet for noe som ikke skader andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meld til politiet!

Å blande seg inn med utlendinger kan gi store konsekvenser. De har ikke samme syn på kvinner og vold som nordmenn.

Uansett så får sikkert andre vite det og politiet får snusset i det.

Alvorlig talt, hva er det for no og si??

Uansett jeg hadde ikke giddi å sagt noe , jeg har nok med mitt eget liv til å gidde å blande meg i noe sånt. Og uansett synes jeg politiet burde prioritere andre mer alvorlige saker. MEN hadde han vært slem og voldelig , hadde jeg gjort det for venninden min sin skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har det med saken hva eller om TS får noe ut av å tyste? Det moralske dilemmaet her er om man skal anmelde en kriminell handling når det er venner som har begått den.

Tyste, TS, tyste!

Så du anmelder alle dine venner om de begår en kriminell handling - uansett hva det er? Det er flott for din del, men nå gav jeg min mening, og jeg gidder ikke blande meg opp i hva vennene mine gjør, så lenge de ikke er til skade for seg selv eller andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne har inngått et proformaekteskap for at en asylsøker skal få opphold i Norge.

Min venninne har selv, med stolthet, fortalt at om dette til meg. Hun føler at hun hjelper et medmenneske. (samtidig fikk hun 30 000 av han for å gjøre dette).

Forholdet mellom dem er kun platonisk, da hun er lesbisk, men av hensyn til hans oppholdstillatelse må de bo sammen og fake et samliv.

Mitt dilemma er: skal jeg tyste på dem???

Det hun gjør er per def ulovlig.

Ja, du skal informere politiet om dette! Din venninne er kriminell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...