Gå til innhold

Barnehageansatte må skjerpe seg!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest lucy d-.-b

:klappe: Larsern!! Jeg kunne ikke sagt det bedre selv (nei jeg kunne ikke det)!

Folkens: Det er forresten mange menn i barnehagene der ute. Jeg tror ikke de setter pris på å blir kalt for tanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Lise_*
Dersom våre barn skal være trygge i barnehagen må bemanningen være tilstrekkelig. I dag er de fleste barnehager grovt underbemannet. det er ikke de som jobber der som har skylden for det.

Alternativet til å ta med ungene på tur er å holde de innendørs hele dagen. Neppe noen god løsning det heller.

Takk, der sa du akkurat det jeg tenkte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forvente at en tjeneste man betaler for en til å stole på er naivt?

Du står for kvalitet...not.

Spiller det noen rolle hva JEG står for i denne sammenhengen? Det er ikke jeg som bevilger penger til offentlige barnehager. Dessuten er det verken jeg eller barnehagene sitt ansvar å oppdra dine barn. Når da barnehagene opplever kutt og nedbemanning i tillegg til å måtte ta på seg stadig større ansvar for barna så er utfallet opplagt.

Hadde folk tenkt så langt som å vurdere om de er i stand, både tidsmessig og økonomisk, til å ta seg av sine barn så hadde ikke dette vært et problem i det hele tatt. Er det et kynisk krav til potensielle foreldre, eller skal vi bare godta at offentlige barnehager med staten som betaler skal fungere som klekkeri med ansvar for oppdragelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det verken jeg eller barnehagene sitt ansvar å oppdra dine barn.

Reality check hello.

Det er ikke snakk om å oppdra barna til andre - det er snakk om å passe på at barna ikke drukner eller forsvinner. Det er ikke for mye forlangt.

Foreldre betaler mye for dette og barnehagene blir betalt for å passe på barna våre, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reality check hello.

Det er ikke snakk om å oppdra barna til andre - det er snakk om å passe på at barna ikke drukner eller forsvinner. Det er ikke for mye forlangt.

Foreldre betaler mye for dette og barnehagene blir betalt for å passe på barna våre, ja.

Hmm.. Hva skal man gjøre?

Sette halsbånd på ungene eller be dem om å leie hverandre i hendene og gi dem skjenn hvis de slipper taket?

Hvis de barnehageansatte slipper å oppdra ustyrlige unger, (og de vet jeg det finnes en del av i barnehager), så ville en større del av kapasiteten kunne brukes til å ta seg av ungene på en bedre måte.

Jeg får inntrykk av at du mener at barnehageansatte skal være en blanding av Border Collie og barneterapeut, med 100% suksess på begge feltene.

Dessuten så synes jeg ikke pengesummen skal ha noe innvirkning på hvor godt man kan forvente at ungene blir tatt vare på. Det blir på en måte litt rart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel.

Mitt tips til disse foreldrene er at de slutter å betale andre mennesker for å ta seg av barna. Disse har likevel et dusin andre barn å ta seg av. Pengene de sparer på dette kan de bruke slik at de selv kan jobbe mindre og heller ta seg av barna sine selv.

Jeg skjønner at det er en menneskerett å få barn, men burde det være en menneskerett å kunne ha 100% stilling og full karriere i tillegg til småbarn, samtidig som at samfunnet skal ta på seg kostnadene? Hvis man ikke har råd til å få barn, kanskje man bør omprioritere eller skaffe ordninger med familie som passer barna?

Hvis barnas sikkerhet er så viktig for deg, så må du nesten ta deg av dem selv. Å forvente at nedbemannede, underbetalte fremmede skal gjøre en like god jobb med DINE barn er naivt.

Jeg skjønner egentlig ikke hva du mener. Selvfølgelig skal man forvente at barna blir tatt vare på når de går i en barnehage.

Dirskursen i forhold til hvem som skal oppdra barna, og i hvilken grad de respektive partene skal ansvarliggjøres kan neppe anses som gyldig ETTER at barnet er plassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Dessuten så synes jeg ikke pengesummen skal ha noe innvirkning på hvor godt man kan forvente at ungene blir tatt vare på. Det blir på en måte litt rart..

Det er ikke pengesummens størrelse som bestemmer dette, det er at det betales en pengesum som tilsier at man skal kunne stole på at barna blir tatt vare på. Å ta vare på er ikke det samme som "å oppdra". Man oppdrar ikke så mye når man passer på at barnet ikke spiser sigaretter det fant på bakken, eller ikke forsvinner i skogen.

Om ikke barnehagetanter ikke skal passe på at barna er i live og friske når foreldrene henter dem, hva mener du skal være oppgavene, sa du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det har skjedd foer, og det kommer garantert til aa skje igjen. Det er naa en gang saann at det er mennesklig aa feile.

det er faktisk ikke rom for å være så sløv i en barnehage!

Visst kan det bli krise. Sikkerhet kommer alltid først, og når barnehagetantene er såpass sløve at de lar en unge ploppe sin egen vei har det gått for langt!

Hvor mange ganger har ikke foreldre selv "mistet" barna?? Dette er noe som skjer fordi barn er uberegnelige, og heldigvis går det bra så og si alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke pengesummens størrelse som bestemmer dette, det er at det betales en pengesum som tilsier at man skal kunne stole på at barna blir tatt vare på. Å ta vare på er ikke det samme som "å oppdra". Man oppdrar ikke så mye når man passer på at barnet ikke spiser sigaretter det fant på bakken, eller ikke forsvinner i skogen.

Barna blir etter min mening tatt godt vare på i barnehagen, til tross for at de som jobber der er underbetalt og underbemannet. Det er ikke snakk om å slipp barna løs i trafikken eller alene på vidda, å gå seg vill i skogen er i denne sammenhengen bagatellmessig. Å spise noe som ligger på bakken kan selvsagt for små barn være kinkig, og da snakker jeg av egen erfaring, men det er sjelden dødelig. Unger dør heller ikke av å tygge sneiper og spytter det ut igjen umiddelbart, neste gang tenker det seg kanskje om før det spiser noe fra bakken.

En ting jeg har merket meg som skiller dagens barneoppdragelse med den jeg opplevde som ung er at dagens småbarn i større grad blir skjermet fra situasjoner som (avhengig av utfallet) vil gi dem verdifulle erfaringer senere i livet, men senere når de kommer i skolealder så blir det forventet at skolen skal ta seg av alt av læring og utdanning. Hvor mange foreldre tar seg f.eks tid til å gjøre leksene sammen med barna? Ikke 'for', men 'med' vel og merke.

Om ikke barnehagetanter ikke skal passe på at barna er i live og friske når foreldrene henter dem, hva mener du skal være oppgavene, sa du?

Barnehagens rolle er å ta vare på ungene, mot betaling, mens foreldrene er opptatt med å tjene penger. En annen viktig funksjon er å gi barna erfaring med andre barn, og til dels fremmede mennesker. Litt merkelig at du mener det er barnehagens ansvar å holde barna friske, ettersom alle som har vært i barnehage eller har barn der vet at dette stedet er barnesykdommers 'ground zero'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Unger dør heller ikke av å tygge sneiper og spytter det ut igjen umiddelbart, neste gang tenker det seg kanskje om før det spiser noe fra bakken.

Det høres ut som om du er ganske hardhendt med barn.

Jeg ville ikke ha hatt barna mine i en barnehage med ansatte som deler dine holdninger.

Små barn tenker seg vel ikke så veldig om før de plukker opp noe fra bakken, slik du skriver. Huff, barn fortjener varmere behandling enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du er ganske hardhendt med barn.

Jeg ville ikke ha hatt barna mine i en barnehage med ansatte som deler dine holdninger.

Små barn tenker seg vel ikke så veldig om før de plukker opp noe fra bakken, slik du skriver. Huff, barn fortjener varmere behandling enn dette.

Jeg synes du går over streken hvis du beskylder meg for å være hardhendt med barn eller mangle omsorgsevner med barn, på bakgrunn av det jeg har sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er tydeligvis delte meninger om hvordan man skal behandle barn: jeg ville ikke ha syntes det var ok om mine barn svelget sigaretter de fant på bakken..mens du over her synes det er til pass for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er tydeligvis delte meninger om hvordan man skal behandle barn: jeg ville ikke ha syntes det var ok om mine barn svelget sigaretter de fant på bakken..mens du over her synes det er til pass for barna.

Selvfølgelig er det ikke ønskelig, men det er svært sjeldent skadelig. Og er det skadelig, så er det svært sjeldent at det er alvorlig.

Barn utsettes for farer konstant, og det er umulig, og ikke ønskelig å være som en hauk over barn fra de er 0 til det er 18 år.

Mener du at passet i barnehagen ikke er tilstrekkelig har du heldigvis full mulighet til å ansette en kvalifisert dagpasser til å være med barnet ditt. Det hele er et spørsmål om penger. Heldigvis. Slik er det i den frie vestlige verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er tydeligvis delte meninger om hvordan man skal behandle barn: jeg ville ikke ha syntes det var ok om mine barn svelget sigaretter de fant på bakken..mens du over her synes det er til pass for barna.

Å holde barn i nakken og redde dem fra enhver mulighet til negative erfaringer er etter min mening feil. Et barn dør ikke eller får kreft av å spise en sigarettstump fra bakken, i så måte ville jeg bekymret meg mye mer hvis barnet som ungdom hadde begynt å røyke. Selvfølgelig hadde jeg fratatt barnet sigarettstumpen hvis jeg hadde vært der og sett hva som var i ferd med å skje, derimot ville jeg ikke saumfart området før jeg hadde våget å slippe ungen løs, av frykt for at ungen kunne funnet en sigarettstump.

Min holdning til barn og barneoppdragelse er å la dem utfolde seg mest mulig fritt, både på godt og vondt. Dette lærer dem å ta ansvar og gir dem selvtillit, noe som jeg mener er mangelvare blant unger i dag. Det betyr ikke at man er hensynsløs eller mangler omsorg på noen måte, snarere tvert i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg må le litt av slikt hysteri, det er vitterlig ikke verdens undergang at en unge trasker ut av rekka på tur. Selvfølgelig kan det gå galt og ungen kan komme til skade eller i verste fall omkomme, og det er selvfølgelig en tragedie for familien det gjelder. Husker selv tilbake til min barndom, hvor vi ofte var på skogsturer og unger stakk av rett som det var, meg inkludert. Ingen tok skade av det så vidt jeg vet. Jeg mener bestemt at det er sunt at barn tidlig lærer å ta ansvar og oppleve følgene og konsekvensene av ansvarsløshet. Barnehagen idag er et samlebånd uten like, hvor barn fratas omtrent alt av ansvar og belønnes for å følge strømmen. I tillegg så settes det stadig større forventninger til barnehagen som barneoppdrager, noe som etter min mening er fullstendig feil. Barneoppdragelse er foreldrenes oppgave, og det sier seg selv at når antallet barn er 10-15 per voksen i barnehager så blir dette en umulig oppgave.

Det er lett å få inntrykk av at mange foreldre hevder sin menneskerett til å lage og få barn, men samtidig vil at samfunnet skal oppdra og betale for dem.

Skriver under på denne. Ære være til alle som orker å jobbe med barn på heltid.... jeg hadde sikert kommet til å drept en unge eller to i løpet av ei vakt..... (det var en overdrivelse for de som ikke skjønte det).

Alle klager på kvaliteten på barnehagene, og jeg sier ikke at den er ideell, men når barnehagen er så grusom og de ansatte så sløve som alle klager konstant over at de er.... hvorfor betaler dere da for å ha ungene der??Er det ikke bedre å gjøre noe med jobbsituasjonen og ha ungene selv da?

Foreldre får "betalt" for å få unger også, men det er visst helt greit for foreldre å rote bort en unge på handletur eller ferietur..... Unger blir skadet eller dør når foreldres ansvar også, men da er det snakk om uhell da, aldri uansvarlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Det er tydeligvis delte meninger om hvordan man skal behandle barn: jeg ville ikke ha syntes det var ok om mine barn svelget sigaretter de fant på bakken..mens du over her synes det er til pass for barna.

Poenget er jo at dersom barnet blir nysgjerrig på den sneipen på bakken og blir fristet til å stikke den i munn, ville det blitt med den ene gangen fordi gamle sneiper smaker dritt (jada, jeg gjorde det jeg ;)) og den ville ikke blitt i munnen særlig lenge.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv jobbet i barnhage som 17 åring i et år. Jeg må vi det er ikke få antall ganger jeg har sett de sitte å skrave mens barna driver på som de vil da jeg jobbet der. Ikke bare det er du lærling dytter de på deg masse arbeid mens de lærte barnhage tantene går rundt å drikker kaffe å skravler i hytt å pine. Finnes mangen fantastiske barnahge tanter der ute MEN Djiiiis hvor mange skravlebøtter det finnes også som bare sitter på ræva og drikker kaffe. Så at slike tilfeller skjer forunderer meg ikke i det hele tatt. Sånn går det når du er for opptatt av å jabbe enn å gjøre jobben din :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du er ganske hardhendt med barn.

Jeg ville ikke ha hatt barna mine i en barnehage med ansatte som deler dine holdninger.

Små barn tenker seg vel ikke så veldig om før de plukker opp noe fra bakken, slik du skriver. Huff, barn fortjener varmere behandling enn dette.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt skremt av holdninger som "så lenge barna ikke dør så er det greit".

:tristbla:

Ja, tviler de ville sagt slik om sinne egene barn. Huff skal ikke være greit å ikke være helt med i denne verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...