Gå til innhold

Hvordan får dere til å spise 2000 kcal ?


LamaLover

Anbefalte innlegg

For å legge på seg bør man få i seg 2500-3000 kalorier per dag. Hvis det ikke er målet er det en ide å holde seg under dette. Men hvos mye du forbrenner kommer an på høyde og vekt.

Dette kommer ogsaa veldig an paa kjoenn, aktivitetsnivaa og den enkeltes forbrenning, saa det er ikke absolutte tall. Man kan ogsaa legge paa seg av aa spise for lite slik at forbrenningen blir for lav og/eller pga feilernaering. Saa det er ingen fasit for hvor mye man skal spise for aa holde vekten stabil, det varierer for det enkelte individ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Det er helt tydelig at du overvurderer hvor mye du spiser.

Ang. knekkebrøene dine: hvis du spiser 4 knekkebrød med skinke og uten smør er dette ca 200 kcal.

1/4 beger cottage cheese er 75 kcal.

Grønnsaker inneholder veldig lite kcal.

Du sier at du ikke vil bli opphengt i kcal osv, men du er jo helt tydelig det. Livredd for å få i deg for mye. Ihvertfall så spiser du altfor lite, og har delvis en spiseforstyrrelse kan jeg tenke meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næringsinnhold i havregryn, lettkokte

100 g

Kalorier 389

Protein 11.40 g

Karbohydrater 63.10 g

Fett 7.80 g

2 dl helmelk

Kalorier 132

Protein 6.40 g

Karbohydrater 9.20 g

Fett 7.80 g

Lette 500 kalorier til frokost.

Banan 100g

Kalorier 83

Protein 1.10 g

Karbohydrater 18.10 g

Fett 0.30 g

Mandler per 100g

Kalorier 629

Protein 21.10 g

Karbohydrater 6.90 g

Fett 55.80 g

25g mandler tilsvarer

Kalorier 157.25

Protein 5.275 g

Karbohydrater 1.725 g

Fett 13.95 g

Skulle ikke vært problem å få i seg 500-800 kalorier til frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Skulle ikke vært problem å få i seg 500-800 kalorier til frokost.

Nei, jeg klarer 500 kalorier fint. Er for øvrig veldig tynn.

Trådstarters oppfatning av havregrøt er tydeligvis tre spiseskjeer havregrøt laget på vann. Jeg lager en stooor porsjon med soyamelk, og spiser en yoghurt og en frukt til 'dessert' (dette da jeg har god tid og ikke skal rett på trening eller noe).

Og tre-fire knekkebrød? Det blir man jo ikke mett av. Knekkebrød er noe av det mest kalorifattige man kan spise. Det er selvsagt helt ok å spise dette, men ikke gå rundt og tro at du spiser vanlig kaloririkt.

Du overvurderer absolutt hva du spiser, og det virker som du spiser for lite.

Jeg spiser også knekkebrød og salat, men jeg gjør salaten kaloririk med pasta, kylling, bønner og avokado og passer på å ha nok mellommåltider.

Å oppnå 2000 kalorier er utrolig lett hvis man ikke bare spiser knekkebrød og salat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du ikke vil bli opphengt i kcal osv, men du er jo helt tydelig det. Livredd for å få i deg for mye. Ihvertfall så spiser du altfor lite, og har delvis en spiseforstyrrelse kan jeg tenke meg..

Jeg er ikke livredd for å få i meg for mye, jeg er redd for å få i meg for lite! Og jeg har en mistanke om at jeg tror ting inneholder mer kalorier enn de egentlig gjør, og at dette er grunnen til at jeg er litt for tynn. Men jeg ser at porsjonene mne er like store som andres, og har derfor trodd at jeg har spist nok. F.eks så er det "vanlig" blandt de jeg er med å spise 2 brødskiver. Jeg liker knekkebrød bedre, og tenker at 4 stk med pålegg er ca det samme som 2 skiver brød med pålegg.

Og jeg VET jeg er opphengt i kalorier og vil gjerne slutte å være dette, men føler likevel jeg bør vite "sannheten" om hvor mye som er i forskjellige ting slik at jeg får i meg nok. Så alt jeg vil vite er om jeg underspiser. Det var derfor jeg spurte her. Så slipper jeg å veie og telle og gjøre kalorifokuset enda større:)

Jeg spiser jo sånn at jeg blir mett, og jeg spiser det jeg liker, men jeg foretrekker å spise sunt, derfor får jeg ikke i meg mange kalorier gjennom småspising av godteri, kaffe latte, brus osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

2 brødskiver er ca 220 kcal, litt avhengig av type brød og størrelsen på skivene. Så bruker vel de fleste smør på skiva. 50 kcal ekstra kanskje. Så da er vi oppe i 270 ca uten pålegg. Mot dine 140 kcal fordelt på 4 knekkebrød.

Men hvorfor ikke ha sunn, mer kaloririkt pålegg på knekkebrødene? Avokado, peanøttsmør, ost (ikke lett - og nei, for deg er ikke dette usunt), egg etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 brødskiver er ca 220 kcal, litt avhengig av type brød og størrelsen på skivene. Så bruker vel de fleste smør på skiva. 50 kcal ekstra kanskje. Så da er vi oppe i 270 ca uten pålegg. Mot dine 140 kcal fordelt på 4 knekkebrød.

Men hvorfor ikke ha sunn, mer kaloririkt pålegg på knekkebrødene? Avokado, peanøttsmør, ost (ikke lett - og nei, for deg er ikke dette usunt), egg etc.

Har begynt å bytte ut noen av knekkebrødene med brød og rett og slett spise mer:)

Og er veldig glad i makrell i tomat så dette bruker jeg en del, og det er jo ganske sunt og kaloririkt^^ Dessuten har jeg bytta ut lettosten med vanlig ost.

Men har alltid(dvs før jeg ble opptatt av å være veldig sunn) tenkt at man bør skygge unna alt annet fett enn det som er i nøtter, fet fisk, olivenolje og avocado. Med dette har ført til litt problemer med vanlig mat som kjøttdeig, saus, smør til steking, pølser og pålegg + yoghurt som ikke er lett-varianter.

Føler liksom at "alle" bruker karbonadedeig, go' og mager-produkter, youplait-yoghurt, lettsyltetøy og sånn og da føler jeg at jeg gjør noe feil hvis jeg ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å bytte ut noen av knekkebrødene med brød og rett og slett spise mer:)

Og er veldig glad i makrell i tomat så dette bruker jeg en del, og det er jo ganske sunt og kaloririkt^^ Dessuten har jeg bytta ut lettosten med vanlig ost.

Men har alltid(dvs før jeg ble opptatt av å være veldig sunn) tenkt at man bør skygge unna alt annet fett enn det som er i nøtter, fet fisk, olivenolje og avocado. Med dette har ført til litt problemer med vanlig mat som kjøttdeig, saus, smør til steking, pølser og pålegg + yoghurt som ikke er lett-varianter.

Føler liksom at "alle" bruker karbonadedeig, go' og mager-produkter, youplait-yoghurt, lettsyltetøy og sånn og da føler jeg at jeg gjør noe feil hvis jeg ikke gjør det.

Man kan bli for opphengt i å være sunn (ortoreksi), og det er ikke sunt! Kroppen har ikke vondt av mettet fett i moderate mengder. Det er ingen grunn til at man skal spise lettprodukter med mindre man skal ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg klarer iallefall helt fint å spise 2000kcal om dagen!

Hvordan?

Frokost: en yoghurt med müsli. 200-250 kcal

Lunch/middag: normalt en rett bestående av 3-4 forskjellige grønnsaker, kjøtt/fisk/egg og potet/ris/pasta/brød. 500-600 kcal.

Mellommåltid: en håndfull grove kjeks, et glass nypresset appelsinjuice, en skål jordbær, eller lignende. 100-200 kcal.

Kveldsmåltid: en omelett eller et par brødskiver med skinke og ost, 300-500 kcal.

Nå er vi på bortimot 1500, og det med alle fine næringsgrupper stort sett dekket, så da kan vi ta de siste 500 på... SNACKS!

Et kakestykke, en skål med is, eller kanskje litt nøtter.... namnam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

To brødskiver til lunsj er for lite for meg. Nå spiser jeg som regel mat fra kantina til lunsj, men da jeg hadde med meg matpakke brukte jeg som regel tre skiver. Av og til mer, aldri mindre. Jeg bruker sjelden smør på brødet, men gjerne (ekte) majones om det passer til pålegget.

Lettmelk er det eneste lettprodukt jeg kjøper mer eller mindre fast. Elles foretrekker jeg "ekte" vare. Hvis jeg vil redusere fettmengden jeg får i meg foretrekker jeg å f.eks. bruke mindre rømme i stedet for å bytte ut seterrømme med lettrømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mea Culpa

Jeg vet aerlig talt ikke hvor mange kalorier jeg faar i meg jeg. Det varierer jo hvor mye jeg spiser, og jeg faar nok i meg baade mye mer og mye mindre enn 2000 kcal i loepet av en uke. Men jeg spiser naar jeg er sulten, og jeg spiser det jeg har lyst paa og det ser ut til aa fungere bra. Jeg er slank og vekta har holdt seg stabil i mange aar. :)

Kanskje man bare trenger aa laere seg aa lytte til kroppens behov?

Endret av Mea Culpa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...