Gå til innhold

Hvordan får dere til å spise 2000 kcal ?


LamaLover

Anbefalte innlegg

Det vil jo si ca 500 kcal til hvert måltid, hvis man spiser frokost, lunch, middag og kvelds.

Og sånn jeg har forstått det så er en middagsporsjon på ca 500 kcal.

Men jeg tviler litt på at de andre måltidene kommer opp i så mye?

Hvis man f.eks spiser havregrynsgrøt til frokost så er jo dette på bare 200 kcal (ca)

Og to brødskver/4 knekkebrød, som jeg anser for normal kvelds eller lunsj, kan jo "umulig" komme opp i 500 kcal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg ser den:)

Men jeg har bae vanskeligheter med å tro at det er vanlig for kvinner å spise 2000 kcal om dagen. Jeg har på følelsen at de fleste spiser mindre;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har store problemer med å spise så mye... i snitt spiste jeg 1100 kcal pr dag før jeg la om kostholdet.

Nå har jeg kommet opp i 1400 kcal i snitt, og lurer på hvordanjeg skal klare å spise mer, fordi jeg har et dagsbehov på opp i mot 3000 kcal pr dag for tiden.

Jeg prøver å berike maten jeg spiser, men siden jeg ikke tåler så mye fett, nøtter eller mandler er ikke det så lett heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de aller fleste spiser mye mer enn de tror. Det er ganske vanlig å undervurdere både hvor mye kalorier maten inneholder og hvor mye man faktisk spiser/drikker. Idag har jeg for eksempel drukket en kaffe latte (med lettmelk), en smoothie (bær, jus + lettjoghurt) og spist 3 knekkebrød med leverpostei. Rett over 700 kcal (ganske lite faktisk) og jeg er på langt nær ferdig med å spise for dagen. Middag, litt kvelds ev også noe mer småspising og 2000 kcal ville vært fortært med god margin!

Endret av onyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har motsatt problem, for jeg forstår ikke hvordan enkelte kan leve på 1100 kcal. til dagen. Jeg er sulten konstant, og har testet om jeg klarer å leve på 1200 kcal. Det fører bare til sult, dersom jeg da ikke har stått opp veldig sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O-Ren Ishii

2000 kcal er overhodet ikke noe problem. Tipper jeg ligger i overkant av 2500 i snitt, uten at jeg har finregnet på det.

Tips til frokosten: Kok havregrøten på skummet melk, hiv oppi 100 gram Cottage cheese etterpå (øker proteininnholdet) og drikk ett glas melk eller juice til. Ta en spiseskje tran også, og du er fort opp mot 500 kcal.

Ellers mange fine tips her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de fleste tror jeg spiser rundt 2500-3000 per dag.

mange småspiser imellom måltidene og gjerne godteri og slikt.

tips til å ha høyere kaloriinnhold per dag:

-bruk rikelig smør på skivene og til steking(også olje)

-ikke ta så små porsjoner

-ha mange mellommåltider.

-drikk melk, juice, saft osv til måltidene og inimellom.

-spis nøtter.

-havregryn(ikke kokt, da blir de store og man blir mett fort), med melk eller yoghurt, nøtter, rosiner og tørket frukt er sunt og godt..

-bruk gjerne fløte i sausene.

-spis til du er mett og litt til

-hvis du ikke klarer enda og komme opp er det alltids nutridrikker og shaker som øker kaloriinnholdet per dag. disse er lure om du skal litt opp i vekt siden de ha masse gode næringstoffer i seg. du kan få kjøpt ferdigdrikker eller slik man blander selv. jeg annbefaler jordbærsmak og drikkes iskald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg for tiden ligger paa rundt omkring 2000kcal om dagen i gjennomsnitt. Har hatt problemer med at jeg har spist for lite foer (noe som senket metabolismen kraftig og foerte til overvekt).

Jeg fokuserer paa aa kose meg med maten, lager middag fra bunnen av og gjoer den saa god som mulig (noe som har foert til at jeg ofte ikke bruker lettprodukter lenger). I det store og det hele er fokuset mitt paa aa ha et mest mulig naturlig og bekymringsfritt forhold til mat, noe som gjoer at jeg spiser mer og sunnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker å spise dobbelt så mye havregryn til forkost, da. Eller, jeg spiser en porsjon, venter en times tid og så lager jeg meg en ny. Og hvis jeg i tillegg har et eple i biter til, så blir det jo likevel ikke oppe i 500 kcal.

Så til lunch liker jeg å spise wok eller salat, men tviler på at dette kommer opp i 500 kcal det heller.

Og hvis jeg spiser 4 knekkebrød til kveldsmat, hvor hvert knekkebrød er på 35 kcal, så synes jeg det er litt snedig om pålegget på disse skal bli 360 kcal tilsammen?

Derfor synes jeg det er vanskelig å komme opp i 2000 kcal.

Så sammenlakt blir det slik:

Frokost nr.1: Havregrøt á 1 dl + 1/2 eple

Frokost nr.2: Havregrøt á 1 dl + 1/2 eple

Lunch: Wok eller salat eller 3 knekkebrød + 1 frukt

Middag: alt mulig

Kveldsmat: 4 knekkebrød

Synes ikke dette virker unormalt lite, men tviler på at det er så mye som 2000 kcal.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det spørs jo også hva du drikker til?

drikke inneholder ofte en god del kcal.

Men jeg merker selv nå som jeg har sluttet med brød/pasta/ris og annet usunt (boller o.l) har jeg trøbbel med å komme over 1300 kcal,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk gjerne litt kalorier om du ønsker å øke inntaket til 2000. Melk eller juice er noen alternativer. Nøtter er kaloririkt og kan fint inntas som mellommåltid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehehe, jeg synes virkelig ikke det er noe problem å komme over 2000 kcal... Et glass melk eller juice (2,5dl) er vel ca 112 kcal. En frukt er gjerne tyngre enn man tror (et eple er ikke et eple).

To brødskiver med lettmargarin og ost blir fort noen kcal det! Men spiser man to knekkebrød uten smør og med en skive kalkunpålegg er jo det noe HELT annet ;)

En middag kommer fort opp i over 500kcal.

En sjokolade f.eks, er jo fort nærmere 400-500kcal.

Men det er klart; spiser man ikke karbohydrater og holder seg helt unna alkohol og godterier er det jo en ting. Men de aller fleste lever jo ikke sånn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, jeg synes virkelig ikke det er noe problem å komme over 2000 kcal.

For meg vil gjennomsnittlig vedlikeholdsnivå ligge på ca. 3500 kcal (er mann, nokså storvokst, og trener litt). Det er ikke noe problem å få til hvis man bare ser på kalorier og bøtter innpå med karbohydrater og fett, MEN hvis man i tillegg prøver å holde en viss prosentandel med proteiner blir det fort verre, proteiner er rimelig mettende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i en periode spist for lite, mye fordi jeg sto opp seint og dermed ble det ikke så mange måltider før middag - kanskje bare frokost (havregryn/grøt med noe frukt, evt solsikkefrø, rosiner og rismelk) og et knekkebrød eller to. Middagene var bra, men ofte litt vel lette og uten nok protein. Ellers var det litt småspising av frukt, grønt, godteri, men ikke noe fast vane. Det var absolutt ikke noe bevisst valg om å spise lite, det ble bare sånn. Da jeg ble bevisst på dette begynte jeg å legge om litt:

* større/flere porsjoner til frokost. Gjerne mer bær, frukt, frø/nøtter i grøten. Ideelt også noen knekkebrød med proteinrikt pålegg eller et egg.

* Jeg SKAL spise et måltid til før middag, stort sett noen knekkebrød med tilsvarende pålegg. Evt middagsrester, evt frukt til.

* middagene skal stort sett inneholde mer protein enn det er i en vanlig grønnsakssuppe, og de kan godt inneholde stivelsesrike karbohydrater (men ikke nødvendigvis fra hvitt mel). Har spist endel kjøtt i det siste, men man bør vel

velge fet fisk, kylling og vegetabilske proteinkilder så ofte som mulig. Mye grønnsaker til. Jeg har lagd omtrent alt av middager fra bunnen av de siste årene :)

* gjerne minst et måltid til, dette blir også ofte knekkebrød. Noen ganger yoghurt naturell med bær og/eller kornblanding.

Ellers blir det alltids litt småspising eller godteri i en eller annen form i tillegg, særlig på kvelden, men kunne nok godt droppet dette helt til hverdags - jeg tror det er bedre å legge inn fastere mellommåltider så man ser hvor mye eller lite man får i seg - man kan holde seg "mett" ved å tygge stangselleri hele dagen, eller ved å spise et kakestykke i timen, men det utgjør jo ganske stor forskjell kalorimessig. Jeg aner ikke hvor mye kalorier jeg får i meg i løpet av dagen, men jeg har i hvert fall lagt litt på meg i seinere tid, og har mer overskudd til fysiske aktiviteter. Hvor mye mat man trenger vil jo også avhenge av hvor aktiv man er. Jeg har hatt hjemmekontor i flere år og ikke alltid vært ute av huset omtrent på en dag, da bruker man jo ikke mye energi. Om det var sunt derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De aller, aller fleste får i seg mer kalorier enn de tror. Mange glemmer at det er kalorier også i drikke. Man glemmer også at mange bekker små blir en stor å.

Jeg hadde forøvrig sultet ihjel om jeg skulle spist så lite som du gjør ;) Jeg spiser 70 gram havregryn om morgenen, med melk på, og en yoghurt og en kiwi til dessert. Samt at jeg drikker et glass melk. Så det er minst 400 kcal bare der.

Til lunsj er det ihvertfall 5 skiver samt et par frukter.

Det høres ut som om du spiser veldig lite, spesielt til frokost og lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! (skrev først mat:p)

Jeg drikker ikke noe annet enn vann, te og kaffe, og det er jo ikke kalorier i det. Dessuten bruker jeg heller ikke smør. Der ligger kanskje litt av svaret?

Får liksom litt "angst" når jeg ser at jeg faktisk får i meg mindre kalorier enn man egentlig skal, men siden jeg synes jeg spiser normalt så har jeg tenkt at det at en normalt slank kvinne får i seg 2000 kcal må være feil. :P

Så det jeg skal prøve på er å i hvert fall spise en del mer nøtter, og velge mer kaloririkt pålegg som f.eks makrell i tomat. Vil det være lurt å kanskje spise litt mørk sjokolade (70%) også? I så fall hvor mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller, aller fleste får i seg mer kalorier enn de tror. Mange glemmer at det er kalorier også i drikke. Man glemmer også at mange bekker små blir en stor å.

Jeg hadde forøvrig sultet ihjel om jeg skulle spist så lite som du gjør ;) Jeg spiser 70 gram havregryn om morgenen, med melk på, og en yoghurt og en kiwi til dessert. Samt at jeg drikker et glass melk. Så det er minst 400 kcal bare der.

Til lunsj er det ihvertfall 5 skiver samt et par frukter.

Det høres ut som om du spiser veldig lite, spesielt til frokost og lunsj.

hva spiser du resten av dagen da? og hva veier du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jo si ca 500 kcal til hvert måltid, hvis man spiser frokost, lunch, middag og kvelds.

Og sånn jeg har forstått det så er en middagsporsjon på ca 500 kcal.

Men jeg tviler litt på at de andre måltidene kommer opp i så mye?

Hvis man f.eks spiser havregrynsgrøt til frokost så er jo dette på bare 200 kcal (ca)

Og to brødskver/4 knekkebrød, som jeg anser for normal kvelds eller lunsj, kan jo "umulig" komme opp i 500 kcal?

enten regner du feil, eller så spiser du veldig lite.

jeg er bare kjent som "hun som spiser som en fugl" - og jeg spiser rundt 3-400 kcal på de vanlige måltidene, og litt mer til middag.

tilsammen har jeg regnet at uten småspising/kaffedrikker/juice blir det ca 1700 kcal.

du undervurderer nok kalorimengden i det du faktisk spiser, eller så spiser du sykelig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...