Gå til innhold

Tar med barn, tross barnefritt bryllup


Gjest bruda

Anbefalte innlegg

Interessant lesing ! :-)

Jeg skal i to bryllup i sommer og er super usikker på hva jeg skal gjøre.

På den ene invitasjonen står det at det er barnefritt, det ironiske er at de selv har et ammende rel nyfødt jentebarn..men men,

Det er ikke noe rom å legge barnet på....og det er langt å kjøre og ikke hotell. Det andre bryllupet er nærmere både i tid og sted. Vi har fått tilbudt å bruke et hus et lite stykke unna, men har kun mulighet for barnevakt barnet ikke har sett før......

Det er såvidt mannen min får lagt lilletrille på kvelden. Siden pupp er det siste på kvelden når jeg er hjemme har det blitt rutine....Å gi flaske og deretter legges er gjort 2 ganger og da vært SVÆRT lite vellykket og lilletrille har skreket lenge og mye.....

Det skal sies at vi har rutiner på alt og lilletrille sover hele natten. Det som bekymrer meg er hvordan lilletrille vil reagere når en fremmed skal gi flaske på et fremmed sted siden middagen begynner da barnet skal ha grøt, bades/ vaskes og legges......

Bestemødrene mener "alltid" at barnet "bare skal skrike" og trenger å tas ut av den sikre sonen osv.....Jeg synes ikke det høres særlig psykologisk riktig ut. Tror mer på tilvenning. En lærer vel ikke å svømme ved å bli kasta på sjøen? :kjefte:

Det er ikke sikkert at de mener spedbarn når de skriver barnefritt? Du kan jo spørre, ihvertfall.

Klart babyer ikke skal ligge og skrike :(

Endret av Jade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Definisjonen på spedbarn ville jeg også gjerne likt å vite... Det er naturligvis stor forskjell på en baby på 2-3 mnd og en på 6-8 mnd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Bare lurer_*

Er det veldig vanlig med barnefrie bryllup fortiden eller har det alltid vært slik? Kan huske at når jeg var liten så var jeg med på bryllupsfeiringer, noen av de hyggelige opplevelsene kan jeg huske.. Men er det blitt slik nå at man holder barna utenfor slik at det ikke skal bli bråk og støy? Jeg regner med at foreldrene ville si ifra til barna sine hvis det var noe og evnt. ta de med ut.. Synes det blir så rart, er det for de de voksne skal få drukket alkohol uten å måtte ta hensyn til at det er barn til stede? Hver enkelt må jo bestemme dette selv, men visste ikke at det var så utbredt.. Ikke meningen å kritisere noen.. Bare lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den medisinske definisjon på spebarn er faktisk opp til et år, men har erfart at det somregel er babyer under 6 mnd som omtales som spebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes da de skal få ta med babyen sin. En baby gjør da ikke så mye ut av seg. :sjenert:

Enig!

Det går an at brudeparet spesifiserer ovenfor gjester med spedbarn at de skal gå ut med en gang barnet gråter, om de frykter at noen ikke har vett til det (noe de fleste faktisk har :fnise: ).

Personlig blir jeg litt såret når brudepar heller velger at jeg ikke kommer i bryllupet deres, enn at jeg kan ta med meg spedbarnet mitt... Da føler jeg at de ikke er så superivrige etter å ha meg der...

Men jeg KREVER aldri at alle skal godta at jeg kommer med et barn på slep :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er en selvfølge at man kan ta med spebarn i bryllup - barnefritt eller ikke.

Alternativet er jo at de ikke kommer. Synes jo det er greit at man sier fra på forhånd - så det kan avklares hvor vognen kan settes.

Barnefritt oppfatter jeg som at man ikke ønsker barn som løper rundt/maser osv. - det er noe helt annet enn et spebarn som ammes jevnlig.

:Nikke: Helt enig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at folk vil ha med seg spedbarna sine i bryllup, men - jeg skjønner virkelig ikke at så mange har aversjoner med å forhøre seg med brudeparet om det er greit? Særlig da det står "barnefritt".

Det er ikke veldig komplisert å spørre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Babyen er 7-8 måneder når brullupet holdes (spedbarn nå) - var visst ikke helt klar på det. Var med på et bryllup der et skrikende barn på rundt året tok all oppmerksomhet fra vielsen og derfor er jeg litt nervøs. Faren tok med barnet ut av rommet, men ikke ut av kirken og det gjallet i veggene av illsint skriking. Bruden ble lei seg, men man skal vel kanskje ikke bare se helt rosenrødt på sermonien - det blir jo aldri som på film! Flere av gjestene prater om det fremdeles, selv om det er flere år siden.

Har selvsagt ikke sagt at barn ikke er velkomne, men har ikke invitert dem. Har hørt at det er slik det fungerer og at gjestene spør om det evt er i orden om de tar med seg barn. Er det slik at gjesten ikke klarer å komme uten å ha med seg barnet, så er det selvfølgelig viktigere at vedkommende kommer enn at de blir hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vårt forestående bryllup har heller ikke vi planer om å invitere barn. Men, spebarn syns jeg er helt greit. De blir ofte ammet, og som smaragd skriver over her, gjestene ville kanskje holdt seg hjemme dersom de ikke kunne tatt med babyen sin.

En baby er tross alt ikke et barn som løper rundt, hyler og krever masse oppmerksomhet på den måten. Så dersom noen av våre gjester har en liten baby tar vi et nesten som en selvfølge at også den blir med.

Signerer.

Vi hadde også barnefritt bryllup, men det var 2 babyer tilstede ja. Den ene var 1,5mnd, den andre var 1mnd. Spedbarn er da ikke det samme som unger osm løper rundt og herjer, eller som kjeder seg under taler..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer.

Vi hadde også barnefritt bryllup, men det var 2 babyer tilstede ja. Den ene var 1,5mnd, den andre var 1mnd. Spedbarn er da ikke det samme som unger osm løper rundt og herjer, eller som kjeder seg under taler..

Jeg vil påstå det er vesentlig forskjell på barn på 1,5 mnd og 7-8 mnd da ;) de minste sover nesten hele tiden, men når de er over et halvt år lager de fort mye mer bråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå det er vesentlig forskjell på barn på 1,5 mnd og 7-8 mnd da ;) de minste sover nesten hele tiden, men når de er over et halvt år lager de fort mye mer bråk.

Joda, sant nok, men jeg så ikke at ts hadde skrevet det før etter jeg hadde posta innlegget ;) Og lat som jeg er, orka jeg ikke forandre på innlegget mitt, hehe.

En unge på 7-8mnd kan jo holde liv da, og da er de så store at de godt kan ha barnevakt (sier jeg som ikke har hatt det på min 8mnd selv, haha).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes da de skal få ta med babyen sin. En baby gjør da ikke så mye ut av seg. :sjenert:

Synes brudeparet selv må få bestemme hvem de vil ha i bryllupet sitt. Synes tipset om å spørre dem, var bra :) Får man mot formodning nei til å ta med spedbarn, så synes jeg i alle fall det skal respekteres.

(tydelig at mange spedbarnsmødre følte seg truffet her...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(tydelig at mange spedbarnsmødre følte seg truffet her...)

Det er vel det... Tror ingen småbarnsmødre som tror eller forlanger at alle skal syns små barn er helt fantastiske...

Det som er sårt er vel følelsen av at det blir viktigere for brudeparet at det ikke kommer barn enn at man selv har muligheten til å komme... (meg selv inkludert :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det... Tror ingen småbarnsmødre som tror eller forlanger at alle skal syns små barn er helt fantastiske...

Det som er sårt er vel følelsen av at det blir viktigere for brudeparet at det ikke kommer barn enn at man selv har muligheten til å komme... (meg selv inkludert :sjenert: )

Det er vel strengt tatt en prioriteringssak?? Det er vel de aller færreste mødre med barn over 6 måneder som ikke har MULIGHET til å komme. Kanskje vi synes det er sårt at dere ikke kan være borte fra barnet en eneste kveld for vår del? Det går faktisk an å droppe kirken, og bare være med på middagen og første delen av festen hvis det er så innmari krise å være borte. Hvis dere virkelig vil være en del av dagen til brudeparet har dere god tid på tilvenningen fra inbydelsen kommer til bryllupet står. Jeg synes forøvrig det er rimelig spesielt å ikke ha vært borte fra barnet en eneste kveld i løpet av 6 mnd. Vi har ofte barnevakt, og selv om vi trodde det skulle være vanskelig de første gangene, gikk det greit. Nå er barnet vant med å legges av besteforeldrene så det går like lett (om ikke lettere) som når vi gjør det. Om barnet ikke tar flaske kan man kanskje gjøre en avtale med de som er barnevakt om at de skal komme til bryllupslokalet når det er tid for mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt en prioriteringssak?? Det er vel de aller færreste mødre med barn over 6 måneder som ikke har MULIGHET til å komme. Kanskje vi synes det er sårt at dere ikke kan være borte fra barnet en eneste kveld for vår del? Det går faktisk an å droppe kirken, og bare være med på middagen og første delen av festen hvis det er så innmari krise å være borte. Hvis dere virkelig vil være en del av dagen til brudeparet har dere god tid på tilvenningen fra inbydelsen kommer til bryllupet står. Jeg synes forøvrig det er rimelig spesielt å ikke ha vært borte fra barnet en eneste kveld i løpet av 6 mnd. Vi har ofte barnevakt, og selv om vi trodde det skulle være vanskelig de første gangene, gikk det greit. Nå er barnet vant med å legges av besteforeldrene så det går like lett (om ikke lettere) som når vi gjør det. Om barnet ikke tar flaske kan man kanskje gjøre en avtale med de som er barnevakt om at de skal komme til bryllupslokalet når det er tid for mat.

For oss personlig så hadde vi ikke noen til å sitte barnevakt i det tilfellet jeg snakker om (svigerfamilie i annen by, egne foreldre på ferie og egen søster som gjest i bryllupet). Jeg har ikke problemer med at andre sitter barnevakt, men det er faktisk ikke alle som har muligheten til det!

Dessuten syns ikke jeg brudeparet kan forlange at en evt barnevakt skal kjøre tur/retur bryllupsfest for at barnet skal få mat!!!! Ærlig talt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kameratene til mannen bråkte mye mer enn barna i vårt bryllup. :ler: Og spedbarna la vi ikke merke til engang, vi glemte faktisk å ta bilde sammen med han minste nevøen på en måned. :sjenert:

Til TS sitt spørsmål: Du får bare ta det opp med foreldrene at du er bekymret for bråk (hvis det er det du er bekymret for). Kanskje dere sammen kommer frem til en løsning som gjør at de kan ta med seg babyen alikevel. Hvis ikke er det nok stor sjangse for at de vil melde avbud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten syns ikke jeg brudeparet kan forlange at en evt barnevakt skal kjøre tur/retur bryllupsfest for at barnet skal få mat!!!! Ærlig talt!

Har man en baby som ikke tar flaske, så holder man seg kanskje hjemme den gangen? For øvrig kommer det vel helt an på hva slags avtale man har med barnevakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_tina_*

Vi skal ha med 10 barn under middag ,dette er nærmeste famile og vi har småe søskenbarn,synes det blir litt feil når de ikke blir med for de er jo en del av oss,han jeg skal gifte meg med har barn fra før med spesielle behov så der skal vi ha egen barnevakt ,han skal være med under middag, så frem det lar seg gjøre å det skal tante barna også...regner med at de jentene på 13 blir til kaka er oppskåret....da er det natta tid ...ved 22 tiden tenker jeg.... :bryllup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man en baby som ikke tar flaske, så holder man seg kanskje hjemme den gangen? For øvrig kommer det vel helt an på hva slags avtale man har med barnevakten.

Som jeg har skrevet tidligere så krever jeg aldri at jeg skal ha med ungen min overalt. Jeg sier bare at om man nekter spedbarn å komme så er det godt mulig at foreldrene til dette barnet heller ikke kommer... Det får være opp til brudeparet om de er mest opptatt av at unger ikke skal være til stede i bryllupet eller om de gjør unntak for de som evt ikke kan komme.

For øvrig var svaret mitt her en respons på noen som skrev at det strengt talt var en prioriteringssak og at kanskje brudeparet følte seg såret om noen ikke kunne dra fra barnet sitt.

Jeg har selv måtte holdt med hjemme fra bryllup fordi dette var barnefritt og jeg ikke hadde noen til å sitte barnevakt. Dette var min tantes bryllup og det føltes litt kjipt at hun heller ville ha det barnefritt enn at jeg kunne komme... Men jeg laget ikke noe styr av den grunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...