Gå til innhold

Tar med barn, tross barnefritt bryllup

Gjest bruda

Anbefalte innlegg

Bahia

Vi ble invitert i barnefritt bryllup i fjor og endte opp med å ikke kunne komme siden vi hadde et lite barn på 6mnd. Dette var utrolige kjedelig siden ungen vår ikke gjorde noe ut av seg.... Det er ikke alle som får barnevakt for et lite spedbarn eller som orker å pumpe seg (man skal jo tross alt gi flere måltid og ender da opp med å pumpe i flere dager for å få nok mat...) slik at en evt barnevakt kan gi mat..... Foreldre har nok vett til å gå ut med ungen om den begynner å gråte!

Jeg hadde selvfølgelig spurt om det var greit at barnet var med på forhånd... :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Vi ble invitert i barnefritt bryllup i fjor og endte opp med å ikke kunne komme siden vi hadde et lite barn på 6mnd. Dette var utrolige kjedelig siden ungen vår ikke gjorde noe ut av seg.... Det er ikke alle som får barnevakt for et lite spedbarn eller som orker å pumpe seg (man skal jo tross alt gi flere måltid og ender da opp med å pumpe i flere dager for å få nok mat...) slik at en evt barnevakt kan gi mat..... Foreldre har nok vett til å gå ut med ungen om den begynner å gråte!

Jeg hadde selvfølgelig spurt om det var greit at barnet var med på forhånd... :)

Det er ikke alle som har barnevakt nei, eller orker å pumpe seg. Men det er et valg man tar som gjest. Dere kunne jo f.eks ordnet det slik at en dro (den med nærmest tilknytning til brudeparet). at "ungen ikke gjør noe ut av seg" er i de fleste tilfeller en sannhet med modifikasjoner...

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gjest

Jeg for min del synes det er merkelig å invitere foreldre med spebarn uten å snakke med dem på forhånd. Det er en selvfølge at man kan ta med seg et spebarn (skulle da bare mangle), men man bør snakke sammen på forhånd når det gjelder hvordan det skal tilrettelegges rent praktisk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fiona83

Vi har heller ikke bedt noen barn i bryllupet,men om noen tar med babyer eller større barn så gjør det oss ikke noe har vi sagt.Vi vil heller at de skal komme i bryllupet enn at de ikke kommer fordi de ikke fikk barnevakt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bahia
Det er ikke alle som har barnevakt nei, eller orker å pumpe seg. Men det er et valg man tar som gjest. Dere kunne jo f.eks ordnet det slik at en dro (den med nærmest tilknytning til brudeparet). at "ungen ikke gjør noe ut av seg" er i de fleste tilfeller en sannhet med modifikasjoner...

Nå var dette min slektning og da var det ikke bare å overlate ansvaret til barnefaren siden ungen ble fullammet...

Vi var så heldig å ha en rolig liten gutt med stort sovehjerte og jeg vil nå påstå at han hadde gjort mye mindre ut av seg enn div andre bråkete gjester med et for høyt alkoholinnhold... :fnise:

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gjest

Jeg har en sønn selv på under 1år, og når jeg først har valgt å få barn så må jeg bare innfinne meg med at det ikke er alle plasser det er ønskelig å ha med barn uansett om de er spedbarn eller ikke. Det er et valg som gjest jeg må ta og dermed ikke alle ting vi med barn kan være med på.

Brudeparet har selv rett til å bestemme hvordan de vil ha det i sitt eget bryllup, en får rett og slett holde seg hjemme om en ikke har mulighet til å gi flaske eller får barnevakt, sånn er livet med barn.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Sunshine
Og jeg kjenner mange, deriblant meg selv, som har barn som nekter å ta flaske ;) Da hjelper det fint lite at jeg pumper for harde livet.

Da får man bli hjemme. Er ikke barnet invitert, kan man ikke tvinge seg på.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
flickan

For meg er det åpenbart at disse gjestene med spedbarn ikke betyr så mye for brudeparet siden det er viktigere at bryllupet er (spe)barnsfritt enn at mødrene deres kommer.

Utrolig holdning, sier jeg bare :roll:

Men det er klart at folk selv velger hva slags bryllup man vil ha, men jeg synes det er utrolig egoistisk.

Hadde du f eks nektet din egen søster å komme om hun ikke hadde hatt mulighet til å forlate ungen for en kveld (f eks at ungen ikke tar flaske)?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rosalie

Jeg var i bryllup for et par helger siden. Det var ikke barn til stede, med unntak av de to småttisene på godt under året. De lå i hver sin vogn på et tilstøtende rom, og foreldrene hadde en babycall på veldig svakt. Så de spedbarnene var virkelig ikke til "plage" for noen. Foreldrene takket for seg før midnatt, etter en vellykket kvled både for dem og for oss andre.

For øvrig hadde jeg blitt veldig overrasket dersom jeg ikke kunne ta med spedbarnet mitt i bryllup. Og jeg kunne nok i en slik situasjon, full av hormoner og med mødreinnstinktet på topp, revurdert om brudeparet var noen jeg ville bruke mye tid på i fremtiden, da livet mitt tydeligvis ikke er viktig for dem.

Ellers så er det vel en grunn til at man ikke tar med toåringen eller syvåringen med på jobbseminar, som jo er en typisk voksensetting, men det er helt greit om man tar med spedbarnet sitt. Nemlig at spedbarnet faktisk er helt avhengig av foreldre for å overleve.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sunshine

Og jeg har vært i bryllup med skrikerunger...

Hva med alle de barna som ikke er rolige? De færreste spedbarn er gullunger som sover hele dagen. Hvor mange mødre er ikke utslitt de første mnd pga barn som hele tiden krever oppmerksomhet? Forventer dere virkelig at man skal kunne ta med disse barna i bryllup?

Hvis jeg var gjest i et bryllup med et skrikende spedbarn ville jeg sett på foreldrene som svært egoistiske, og ikke brudeparet som valgte det bort. Hvis man er så hårsår får man kanskje vurdere vennegjengen sin til de som liker skrikerunger i alle settinger (tipper dere sitter igjen med få venner). Husk at brudeparet ikke bare tenker på seg, men også de andre gjestene. Selv om dere har et barn er ikke dere hedersgjester. ;)

Endret av Sunshine
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vera Vinge
Og jeg har vært i bryllup med skrikerunger...

Hva med alle de barna som ikke er rolige? De færreste spedbarn er gullunger som sover hele dagen. Hvor mange mødre er ikke utslitt de første mnd pga barn som hele tiden krever oppmerksomhet? Forventer dere virkelig at man skal kunne ta med disse barna i bryllup?

Hvis jeg var gjest i et bryllup med et skrikende spedbarn ville jeg sett på foreldrene som svært egoistiske, og ikke brudeparet som valgte det bort. Hvis man er så hårsår får man kanskje vurdere vennegjengen sin til de som liker skrikerunger i alle settinger (tipper dere sitter igjen med få venner). Husk at brudeparet ikke bare tenker på seg, men også de andre gjestene. Selv om dere har et barn er ikke dere hedersgjester. ;)

Hvis barnet begynner å skrike under middagen eller i kirken, regner jeg med at foreldrene har vett nok til å gå ut til barnet har roet seg. Å sitte med et skrikende barn, syns jeg er uhøflig. Og det er en risiko man som foreldre tar hvis man har med barn i bryllup - at man kan risikere å måtte stå mye ute på gangen om barnet har en dårlig dag.

I mitt eget bryllup var det et par som hadde med seg spedbarnet sitt. Det falt meg aldri inn at det skulle være noe problem, og jeg merket heller ikke noe særlig til det, ettersom foreldrene gikk ut hvis hun ble urolig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rosalie

Jeg tror det har vært spedbarn i omtrent alle bryllupene jeg har vært i, og jeg har enda til gode å oppleve at foreldrene ikke tar med seg babyen til et sted hvor den ikke forstyrrer selskapet når den begynner å gråte.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Sunshine
Hvis barnet begynner å skrike under middagen eller i kirken, regner jeg med at foreldrene har vett nok til å gå ut til barnet har roet seg. Å sitte med et skrikende barn, syns jeg er uhøflig. Og det er en risiko man som foreldre tar hvis man har med barn i bryllup - at man kan risikere å måtte stå mye ute på gangen om barnet har en dårlig dag.

Da finnes det mange uhøfflige der ute :forvirret: Jeg skjønner at man gjerne vil se det ann litt før man løper ut (det kan være minst like forstyrrende), men ofte venter folk altfor lenge med å gå ut med skrikeren.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Barnløs, men ikke bitter
Jeg skal gifte meg om ett års tid, og ønsker heller ikke barn i bryllupet.

Står det at det er barnefritt bryllup i innbydelsen, hadde jeg nok blitt litt irritert om gjestene tar med seg spedbarn som den største selvfølge.

Vi selv har skrevd ikke noen barn, men vi har en som har en liten en, og ikke vil eg nekte ho å komme med babyen. Men ho har også spurt om det er greit, så da vet eg om det på forhånd :)

Jeg bare lurer på dere som tydeligvis offisielt sett har "barnefrie" bryllup, dere sier at dere har skrevet det. Sender dere innbydelse med tekst som dette da eller: Vi vil gjerne invitere Per og Kari i anledningen vår barnefrie bryllupsfest eller er det mer under info: NB! Barn ikke ønsket! ??

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Daria

Inviterer jeg mødre med spedbarn til noe som helst, tar jeg det som regel for gitt at ungen er med. Spedbarn kan absolutt være både bråkete og forstyrrende, men hvis alternativet er at mor ikke kommer, er litt bråk en liten pris å betale.

Endret av Daria
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gjest
Jeg bare lurer på dere som tydeligvis offisielt sett har "barnefrie" bryllup, dere sier at dere har skrevet det. Sender dere innbydelse med tekst som dette da eller: Vi vil gjerne invitere Per og Kari i anledningen vår barnefrie bryllupsfest eller er det mer under info: NB! Barn ikke ønsket! ??

Vi kommer nok til å skrive kun navnene på de vi inviterer, uten å si noe om at det skal være barnefritt bryllup.

"Vi vil gjerne invitere Per og Kari i anledningen vår bryllupsfest" eller noe slikt.

For meg er det ikke det viktigste å unngå spedbarn. Spør Per og Kari om de kan få ta med spedbarnet sitt, er det selvfølgelig helt greit. Har ikke opplevd at spedbarn hyler mye i bryllupsfester, de ligger bare der og er søte de. Jeg har kanskje vært veldig heldig?

Jeg vil likevel at gjestene spør først, det synes jeg bare er alminnelig høflighet. For babyens skyld bør de også gjøre det i tilfelle det har blitt planlagt en heidundrande fyllefest eller noe annet som ikke er særlig barnevennlig.

Ikke det at jeg har tenkt å gjøre det da - blir nok en helt vanlig fest på oss :)

Det jeg derimot ikke vil ha i festen, er eldre barn. "Neeiii liker ikke maten, jeg vil ha grillpølser!" eller "KJEEEEDELIIIIG! Skal vi hjem snart?" midt under talen.

Men om vi bare inviterer Per og Kari, kommer de til å ta med seg syvårige Per, femåringen Pål og treåringen Espen Askeladd også? Har ikke lyst til å spesifisere at det er "barnefritt" bryllup, men vil ikke at de skal troppe opp på dørstokken med hele barneflokken når det bare er de voksne som er bedt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Annie
Eh, jeg blir litt bekymret når ts vurderer å ta dette opp med paret det gjelder. Jeg syns nemlig man blir i overkant opptatt av seg og sitt når man skal nekte noen å ta med seg et spedbarn.

:Nikke:

En liten digresjon, men hvor lenge regnes et barn som spedbarn?

Det lurer jeg på også.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gjest_Helen_*

Interessant lesing ! :-)

Jeg skal i to bryllup i sommer og er super usikker på hva jeg skal gjøre.

På den ene invitasjonen står det at det er barnefritt, det ironiske er at de selv har et ammende rel nyfødt jentebarn..men men,

Det er ikke noe rom å legge barnet på....og det er langt å kjøre og ikke hotell. Det andre bryllupet er nærmere både i tid og sted. Vi har fått tilbudt å bruke et hus et lite stykke unna, men har kun mulighet for barnevakt barnet ikke har sett før......

Det er såvidt mannen min får lagt lilletrille på kvelden. Siden pupp er det siste på kvelden når jeg er hjemme har det blitt rutine....Å gi flaske og deretter legges er gjort 2 ganger og da vært SVÆRT lite vellykket og lilletrille har skreket lenge og mye.....

Det skal sies at vi har rutiner på alt og lilletrille sover hele natten. Det som bekymrer meg er hvordan lilletrille vil reagere når en fremmed skal gi flaske på et fremmed sted siden middagen begynner da barnet skal ha grøt, bades/ vaskes og legges......

Bestemødrene mener "alltid" at barnet "bare skal skrike" og trenger å tas ut av den sikre sonen osv.....Jeg synes ikke det høres særlig psykologisk riktig ut. Tror mer på tilvenning. En lærer vel ikke å svømme ved å bli kasta på sjøen? :kjefte:

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...