Gå til innhold

Tar med barn, tross barnefritt bryllup


Gjest bruda

Anbefalte innlegg

Er det greit at gjestepar sier at de tar med seg sitt spedbarn når det er et "barnefritt bryllup"? Hvordan tar man opp temaet uten å tråkke dem på tærne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Smaragd
Er det greit at gjestepar sier at de tar med seg sitt spedbarn når det er et "barnefritt bryllup"? Hvordan tar man opp temaet uten å tråkke dem på tærne?

Viss det er et spedbarn som sover i vogna si, som blir ammet i ny og ne, men som ikke plager noen, ville jeg ikke brydd meg. Dette er da mest sannsynligvis personer som hadde enedet opp med ikke å komme i bryllupet om de ikke kunne ta med barnet...mange liker ikke å gå fra spedbarn. Ikke bare for noen timer heller...

Men klart - er det skriking og greier, hører det ikke hjemme der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gifte meg om ett års tid, og ønsker heller ikke barn i bryllupet.

Står det at det er barnefritt bryllup i innbydelsen, hadde jeg nok blitt litt irritert om gjestene tar med seg spedbarn som den største selvfølge. Hadde de spurt på forhånd hadde det gått greit, men hadde ikke likt det om gjestene plutselig hadde troppet opp i festlokalet med et spedbarn uten å gi beskjed. Det er en tanke frekt og respektløst å si til vertskapet at "Du jeg vet at det er barnefritt bryllup, men vi tar med ungen likevel" :sur:

Ellers synes ikke jeg at spedbarn gjør så mye av seg om de bare ligger der og er stille og greie - foreldrene går vel ut med ungen om de begynner å hyle. Det jeg derimot ikke vil ha, er femåringer som skal plukke på alt på gavebordet, hyle og forlange Gilde Grillpølser og kake under talene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vårt forestående bryllup har heller ikke vi planer om å invitere barn. Men, spebarn syns jeg er helt greit. De blir ofte ammet, og som smaragd skriver over her, gjestene ville kanskje holdt seg hjemme dersom de ikke kunne tatt med babyen sin.

En baby er tross alt ikke et barn som løper rundt, hyler og krever masse oppmerksomhet på den måten. Så dersom noen av våre gjester har en liten baby tar vi et nesten som en selvfølge at også den blir med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg er nok enig med de andre her at et spebarn er jo helt greit. Vi selv har skrevd ikke noen barn, men vi har en som har en liten en, og ikke vil eg nekte ho å komme med babyen. Men ho har også spurt om det er greit, så da vet eg om det på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en selvfølge at man kan ta med spebarn i bryllup - barnefritt eller ikke.

Alternativet er jo at de ikke kommer. Synes jo det er greit at man sier fra på forhånd - så det kan avklares hvor vognen kan settes.

Barnefritt oppfatter jeg som at man ikke ønsker barn som løper rundt/maser osv. - det er noe helt annet enn et spebarn som ammes jevnlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier som de fleste andre her at spedbarn er litt annerledes enn større barn. Jeg vet ikke grunnen til at dere ønsker enn barnefritt bryllup, men et spedbarn gjør i alle fall lite ut av seg. De skriker sjeldnere enn man tror og dersom det skulle oppstå vil nok foreldrene fort fikse den saken og trekke seg rolig fra forsamlingen, da det gjerne er bleie, mat eller soving som gjør det. Foreldrene vil antakeligvis ikke komme dersom de ikke får med seg barnet sitt vil jeg tro. Jeg ville ikke vært så bekymret for at de tar med seg spedbarnet sitt, for det krever jo ikke noe av dere som vertskap i alle fall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du visste om at de hadde spedbarn da du inviterte dem, så burde du da visst at de kom til å ta babyen med seg. Spedbarn blir gjerne ammet, og mange er helt avhengig av moren sin. Da jeg hadde spedbarn var alternativet å ta dem med, eller å la være å komme.

Spedbarn gjør også som sagt lite av seg. Om babyen begynner å hyle, er det ikke verre enn at mor/far kan ta med seg babyen på gangen til den har roet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du visste om at de hadde spedbarn da du inviterte dem, så burde du da visst at de kom til å ta babyen med seg.

Ikke hvis det står barnefritt i invitasjonen, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvis det står barnefritt i invitasjonen, da.

Jo. Hvis det står barnefritt også. Om man VET at noen ikke kan komme, så lar man være å invitere dem. Man inviterer ikke folk med spedbarn, og så blir sur om de ikke kan gå fra spedbarnet, men må ta det med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal også ha barnefritt bryllup men om noen forsatt ammer et lite spedbarn så har jeg ingen problemer med at de tar med seg dette barnet, men jeg hadde gitt beskjed om at det vil komme til å bli høy musikk, skrik og skrål.

Jeg personlig ville ikke tatt med meg min sønn når han var så liten, med mindre det var et rom jeg kunne trekke meg tilbake i for å amme å få litt ro rundt ungen, det finnes ikke der vi skal holde bryllupsfesten dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var den med spedbarn, ville jeg spurt om det var greitt. Vi hadde to spedbarn i bryllupet, og det gikk kjempefint! Vi merket knapt at de var der engang (unntatt han ene, som var vår egen). Foreldrene var edrue og passet godt på at babyen hadde det bra, og lokalet var godt egnet til å gå litt unna og sette seg hvis baby og mammaen/barnevakt trengte litt fred og ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, jeg blir litt bekymret når ts vurderer å ta dette opp med paret det gjelder. Jeg syns nemlig man blir i overkant opptatt av seg og sitt når man skal nekte noen å ta med seg et spedbarn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eh, jeg blir litt bekymret når ts vurderer å ta dette opp med paret det gjelder. Jeg syns nemlig man blir i overkant opptatt av seg og sitt når man skal nekte noen å ta med seg et spedbarn.

Enig med deg, men er man ikke også litt vel opptatt av seg og sitt når man tar det som en selfølge at spedbarne skal få være med selv om det er et barnefritt bryllup?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, men er man ikke også litt vel opptatt av seg og sitt når man tar det som en selfølge at spedbarne skal få være med selv om det er et barnefritt bryllup?

Det er ikke å være litt vel opptatt av seg og sitt å la være å gå babyen din som trenger deg. Om man blir invitert, så regner man med det er fordi de som inviterer vil at man skal komme. Om man har et spedbarn som man fremdeles fullammer, og som man ikke kan overlate til andre en hel kveld, så må man jo ta babyen med. Om man da blir invitert, av folk som vet at man har en baby, så er det helt naturlig å gå ut ifra at man kan ta med seg babyen.

De som inviterer folk som har babyer, og blir sure om de kommer med babyen, må ha særdeles lite kunnskap om babyer. Det er litt verre å gå fra en baby enn det er å gå fra et litt eldre barn, som man ikke ammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammelt er dette spedbarnet da? Det er mange som omtaler relativt store babyer som spedbarn, og man klarer å være borte fra et barn selv om man ammer så lenge barnet ikke er nyfødt. Pumping er en fin ting, og jeg kjenner mange som klarer helt fint å bruke den muligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor gammelt er dette spedbarnet da? Det er mange som omtaler relativt store babyer som spedbarn, og man klarer å være borte fra et barn selv om man ammer så lenge barnet ikke er nyfødt. Pumping er en fin ting, og jeg kjenner mange som klarer helt fint å bruke den muligheten.

Og jeg kjenner mange, deriblant meg selv, som har barn som nekter å ta flaske ;) Da hjelper det fint lite at jeg pumper for harde livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spedbarn er faktiska avhengig av foreldrene sine, og det er helt naturlig at foreldre kan ta med spedbarn selv om spedbarnet ikke er bedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det greit at gjestepar sier at de tar med seg sitt spedbarn når det er et "barnefritt bryllup"? Hvordan tar man opp temaet uten å tråkke dem på tærne?

Vel, navnene som står på invitasjonen er vel de som er invitert i bryllupet. Jeg ville aldri tatt med spedbarn uten å ha avklart det på forhånd. Forøvrig bindes hverdagen mer når man får barn, og jeg ville vært inneforstått med at en av oss (hovedsaklig barnets mor) måtte være hjemme med en nyfødt. Får man barn kan man ikke lengre være med på "alt", dessverre, så da må man ta enkelte valg. Å ikke invitere folk fordi de har barn blir helt feil, men vær klar på hva dere forventer/tenker. Og gjesteparet bør absolutt ikke bli fornærmet. Spedbarn krever til tider mye, og her er ofte nybakte foreldre litt "blinde" på hvordan omverdenen oppfatter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...