Gå til innhold

Synes du det er greit at andre/fremmede

Fremhevede innlegg

Gjest Purple Haze
Skrevet

Hmmm, var helt sikker på at jeg hadde svart på denne tråden, men ser nå at det hadde jeg ikke.

Jeg er ped.leder på en småbarnsavdeling. Hverdagen består stort sett av rutiner som mat, bleieskift, soving, lek, enkelte voksenstyrte aktiviteter, og masse kos og nærhet.

Vi tilbringer 7-8 timer hver eneste dag sammen med disse barna. I mange tilfeller føler jeg at jeg kjenner barnet vel så godt som foreldrene.

Det ser jeg eksempler på i foreldresamtaler, hvor jeg trekker fram ting ved barnet som foreldrene ikke har tenkt over selv.

Noen barn knytter seg veldig til en voksen, vil sitte mye på fanget, på armen, kose og vite at vi er i nærheten. Det er naturlig for en 1-2 åring å ønske trygghet og nærhet fra voksne.

Skal jeg da la være å gjøre disse tingene? Avvise barnet som søker til meg for trøst og kos?

Barnehagen skiller seg fra alle andre institusjoner, på den måten at alt blir veldig nært. Vi skal lære barna å bli sosiale mennesker.

Den dagen barnehagen blir en kald og fjern institusjon, blir en trist dag.

Samfunnet vil bli veldig kaldt, hvis barn fra 1-års alder skal erfare at det kun er foreldrene som viser at de bryr seg om dem.

Når det er sagt, setter jeg grensen ved nuss på kinnet. Mange barn vil nusse på munnen, men da sier jeg nei.

Noen ganger blir man likevel overrumplet, men det går helt greit :)

Vil også si at jeg blir oppriktig glad i de barna jeg har ansvar for i barnehagen. Ønsker det beste for dem, både den tiden de går i barnehagen, og for resten av livet :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vil også si at jeg blir oppriktig glad i de barna jeg har ansvar for i barnehagen. Ønsker det beste for dem, både den tiden de går i barnehagen, og for resten av livet :)

Jeg og! Jeg har ved mange anledninger tørket tårer fordi jeg har blitt så rørt når noen av de små har lært seg å si navnet mitt, jeg ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...