jolie Skrevet 24. april 2009 #21 Skrevet 24. april 2009 Kyss på munnen synst eg iallfall ikkje er greit! Kyss på kinnet går til nød an. Kos og klem er såklart heilt i orden, men eg synst ikkje barnehageansatte skal driva og kyssa på andre sine ungar. Jeg eier ikke ungene mine, så om de synes det er greit å få en suss eller en god klem så er det aldeles i orden for meg - uansett om det er besteforeldre, venner av meg, barnehageansatte etc. Jeg bestemmer ikke over hvem mannen min skal susse og klemme på heller, men jeg antar han har moral nok til å ikke kaste seg over fremmede eller mer kjente kvinner og råkline med dem.
Gjest imli Skrevet 24. april 2009 #22 Skrevet 24. april 2009 Synes ikke hverken klemming eller kyssing er noe problem jeg. Hverken fra foreldre eller andre som barnet kjenner godt.
Lovis Skrevet 24. april 2009 #23 Skrevet 24. april 2009 Jeg håper min barn får en klem og litt trøst om de er litt triste og leie en dag. Så lenge dette er en person som barnet er trygge på, ser jeg ikke problemet. Å lære om nærhet, er også å lære om sympati i mine øyne.
Elizia Skrevet 24. april 2009 #24 Skrevet 24. april 2009 Syns det er utrolig koselig å se hvor knyttet mitt barn er til de ansatte i barnehagen. Han er der 8 timer per dag og har knyttet seg særlig til en av i de ansatte. Om hun vil gi han en god klem eller nuss på kinn eller munn, gjør meg absolutt ingenting. Han er en skikelig kosegutt som liker klem, nuss og kos.
Gjest Smaragd Skrevet 24. april 2009 #25 Skrevet 24. april 2009 Hei! Jeg jobber i barnehage, på småbarnsavdeling. Vi koser mye med barna! iallefall de aller minste som trenger ekstra trygghet i hverdagen. Dette gjør vi ikke fordi vi voksne absolutt trenger en kos og litt omsorg, men fordi vi ser at barna ønsker dette selv. Jeg går aldri bort å plukker opp et barn som sitter å leker, fordi jeg hadde lyst på en kos.. Barna som trenger litt mer nærhet, kommer som regel bort og strekker opp armene og vil opp. La det nå vere sagt at vi har hele 9 ettåringer hos oss, og fangene våre er godt brukt Men barna velger sine favoritter, og går til de voksne de er tryggest på Stol på at barna gjør sine valg for å vere tryggest mulig. De koser faktisk ikke om de ikke vil! Jeg har ingen barn selv, men når jeg får det og de skal i barnehage, håper jeg der er personer der som f.eks gir den lille en klem og sier godnatt, sov godt når de skal sove! Det gjør jeg stort sett alltid til barna jeg legger, de skal jo faktisk sove på et soverom med flere andre barn, og ikke hjemme på sitt eget trygge soverom! Og når de våkner, sier jeg gjerne "Nei er du våken? Var det godt og sove litt?" og smiler kjærlig til barnet. Og da vil som regel barnet oppi armene og kose litt - til de verste trøtthetsskjelvingene i den vesle kroppen er gått forbi. Sånn er vi på vår avdeling, og jammen håper jeg det er sånn på de fleste småbarnsavdelinger! "våre" barn har det veldig bra hos oss. De er glade for å komme i barnehagen, men også glade når de blir hentet! Dette forteller meg at barna har det bra hos oss! De som mener dette er galt, må huske at det er barn vi snakker om! Barn som trenger trygghet og kjærlighet - om man er hjemme eller ikke! Ver heller hjemme med barnet ditt om du mener vi i bhg ikke får vere så nær, for det ER vi faktisk! vi har forresten ettåringer som blir levert 7.30 - og hentet rett før stengetid 16.30... HVER dag! Det er lenger enn en arbeidsdag og man blir trøtt og sliten! KLART MAN DA SKAL HA ET TRYGT OG GODT FANG Å KUNNE KRYPE OPPÅ!!!??? Det sier seg nå selv...? Mulig jeg også har gitt en smask på kinnet om vi har gjort noe kjempemorsomt sammen, eller om barnet akkuret har blitt glad igjen etter å ha slått seg... Men kyss på munnen er familiens område!!! DET håper jeg ikke blir gjort i barnehage, det blir for intimt.....
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #26 Skrevet 24. april 2009 Synes det er greit at barnehagetantene gjør det, men ikke fremmede menn.
Gjest Poker face Skrevet 24. april 2009 #27 Skrevet 24. april 2009 kos og klem har jeg ike noe problem med. det er bare sunt for barnet og føler seg trygg på personen. men kyssing å sånt, syns jeg ikke noe om. det er kun oss nærmeste.
attegløyma Skrevet 24. april 2009 #28 Skrevet 24. april 2009 Min niese er den kjærlegaste ungen eg veit om. Ho nussar på oss og på andre ungar i barnehagen. Og ingen ville bli sjokka om ho sussar dei som arbeider der også. Vi kan sitte og sjå tv, og plutseleg er ho der, slår armane rundt halsen vår og gir oss eit saftig, vått kyss midt på truten. Er ho slik med meg som ho ser 2 timar kvar dag er ho truleg slik med dei i barnehagen også, som ho ser 8 timar kvar dag... Og det er faktisk hennar val.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #29 Skrevet 24. april 2009 har aldri kysset noen av barna mine på munnen . Er dette vanlig?
Chiquita Skrevet 24. april 2009 #30 Skrevet 24. april 2009 har aldri kysset noen av barna mine på munnen . Er dette vanlig? Det er vanlig for noen, men ikke for andre. For meg er det ikke naturlig å kysse barna mine på munnen, det er noe som er "forbeholdt" min mann. Det blir FOR intimt i mine øyne. Men om andre har et annet syn dette, så skal jeg ikke legge meg borti det. Vi har alle forskjellig intimitetsgrense
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #31 Skrevet 24. april 2009 Selvfølgelig er det greit at barnehagepersonalet viser omsorg overfor barnet mitt! Hun tilbringer mye tid der, det ville vært sårt om hun ikke fikk dekket de behovene mens hun var der. Den forrige barnehagen hun gikk i var veldig kald i forhold til denne nye, der var det bare kos om de gråt, mens i den nye så får de kos om de vil ha. En av de ansatte (den som er der når vi går) gir henne en goood klem og et kyss i panna/på kinnet hver dag når hun går hjem, kaller henne for "jenta mi" eller "gulljenta", og alt dette er med på å styrke selvfølelsen hennes. Hva kyss på munnen angår så likte hun det som en del av "hadet-rutinen" da hun var mindre (fra 7-8 til 16-17 mnd), og alt var på hennes initiativ. Det er tross alt snakk om kjapp suss med lukket munn, på ingen måte lik måten man kysser partneren. Da hun sluttet å gjøre det, var det greit, da var det ikke vanlig for oss å gjøre det mer.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2009 #32 Skrevet 25. april 2009 Dem som ikke unner barnet sitt kos og klem må være helt forferdlig egoistiske. Barnet velger SELV hvem som skal trøste, kose og være gla i. Skam på dere som er sjalu på deres egne barn.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2009 #33 Skrevet 25. april 2009 Det kan være intimt men også bare nuss. Jeg regner med at disse mødrene som kysser barna på munnen ikke bruker tungen. Tungen er forbeholdt mannen. Nuss og suss er ikke intimt.Det er vanlig for noen, men ikke for andre. For meg er det ikke naturlig å kysse barna mine på munnen, det er noe som er "forbeholdt" min mann. Det blir FOR intimt i mine øyne. Men om andre har et annet syn dette, så skal jeg ikke legge meg borti det. Vi har alle forskjellig intimitetsgrense
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2009 #34 Skrevet 25. april 2009 "Intim" omsorg, bare den setningen får meg til å grøsse over hvor hysteriske enkelte mødre er. Som om det ligger noe seksuelt i det eller noe annet. Grøss så snevert.
Gjest Gjest_Iris_* Skrevet 25. april 2009 #35 Skrevet 25. april 2009 Synes det er greit at barnehagetantene gjør det, men ikke fremmede menn. Jeg bare lurer. Er det greit at barnehageonkler gjør det også?
Chiquita Skrevet 25. april 2009 #36 Skrevet 25. april 2009 Nuss og suss er ikke intimt. Nuss og suss på munnen er i mine øyne intimt og forbeholdt mannen.
Lassie Skrevet 25. april 2009 #37 Skrevet 25. april 2009 Kyss på kinnet går til nød an. Kos og klem er såklart heilt i orden, men eg synst ikkje barnehageansatte skal driva og kyssa på andre sine ungar. OJ! Jeg jobber i barnehage, og har vel nussa småungene på kinnet maaange ganger på alle de årene. Heldigvis har ingen foreldre sagt noe (ja, har gjort det foran dem også), for jeg hadde nok blitt ganske satt ut. Trodde ikke noen brydde seg om det faktisk. Får jo nuss på kinnet av de små så ofte også. Av ren nysgjerrighet - HVORFOR er det galt at vi barnehageansatte (og evt andre som kjenner barna) nusser de på KINNET? Er det så mye verre enn en god klem altså??
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 25. april 2009 #38 Skrevet 25. april 2009 Jeg kysser barna mine hele tiden - overalt. På maven, på armen, på kinnet, på munnen. For oss er dette helt, helt naturlig. Om andre "kysser" (vi kaller det "nuss") barna våre er dette også helt normalt for oss. Om fremmede menn ELLER KVINNER hadde kysset barnet mitt, hadde jeg selvsagt reagert kraftig. Dette gjelder ALLE fremmede. Dvs. folk jeg ikke har møtt før, og som plutselig hadde stoppet og nusset barna mine. Men det er da ingen normale folk som gjør slikt? Hadde da heller trodd at disse menneskene var ustabile.
Blekemiddel Skrevet 25. april 2009 #39 Skrevet 25. april 2009 Jeg er bare glad for at barnet mitt er så trygg på de han har rundt seg i hverdagen at han vil kose og klemme med disse også, ikke bare med meg :-) Og det gjelder barnehagetanter, barnehageonkler, besteforeldre og også naboer som han prater med nesten hver dag. Om noen nusser han på kinnet i en kose situasjon er det også helt greit, så lenge han selv synes det er greit :-)
Gjest imli Skrevet 25. april 2009 #40 Skrevet 25. april 2009 Så lenge ungen selv synes det er greit,synes jeg det er helt OK at andre klemmer og nusser barnet mitt. Både menn og kvinner. Og som skrevet over her, det er vel ingen som gjør dette med fremmede unger? Er vel kun foreldre, besteforeldre og annen nær familie/venner som nusser ungene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå