Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #1 Skrevet 23. april 2009 Det kan være barnepasser, bhg-ansatte, venner, familie osv som passer barnet ditt. Synes du det er greit at disse klemmer kysser og koser med barnet ditt og gir nær og intim omsorg? eller er dette foreldrenes jobb kun og det blir mest etisk?
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #2 Skrevet 23. april 2009 Mener du at kun foreldre skal kunne klemme og kysse et barn? Barnet er i barnehagen i 7-8 timer om dagen. Skal det ikke få kos på hele den tida da, dersom barnet ønsker det selv? Og det samme dersom familie er barnevakt? Og hva skal barnet lære om fysisk kontakt dersom det er forbudt for alle andre enn foreldrene å klemme og kose? For min del er det veldig positivt at andre enn foreldrene koser og klemmer barnet, så lenge barnet vil det selv.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #3 Skrevet 23. april 2009 Jeg synes ikke det er greit at fremmede gir barnet kos og klemmer. Men du lar vel ikke fremmede passe barnet ditt? Barnehageansatte, slekt og venner er vel ikke fremmede?
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #4 Skrevet 23. april 2009 Jeg synes ikke det er greit at fremmede gir barnet kos og klemmer. Men du lar vel ikke fremmede passe barnet ditt? Barnehageansatte, slekt og venner er vel ikke fremmede? De er jo det? Du ser assistentene 2 ganger om dagen, ved levering og henting. Du kjenner ikke disse personlig? Da blir disse fremmede også!
Gjest Bjerta Skrevet 23. april 2009 #5 Skrevet 23. april 2009 De er jo det? Du ser assistentene 2 ganger om dagen, ved levering og henting. Du kjenner ikke disse personlig? Da blir disse fremmede også! Nei, men så er det vel ikke deg de klemmer heller, og ikke du som trenger å ha et personlig og nært forhold til dem?
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #6 Skrevet 23. april 2009 Nei, men så er det vel ikke deg de klemmer heller, og ikke du som trenger å ha et personlig og nært forhold til dem? Godt poeng!
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #7 Skrevet 23. april 2009 Nei, men så er det vel ikke deg de klemmer heller, og ikke du som trenger å ha et personlig og nært forhold til dem? Takk for den. *snufs*
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #8 Skrevet 23. april 2009 Det kan være barnepasser, bhg-ansatte, venner, familie osv som passer barnet ditt. Synes du det er greit at disse klemmer kysser og koser med barnet ditt og gir nær og intim omsorg? eller er dette foreldrenes jobb kun og det blir mest etisk? ja abselutt. barn trenger å vite at de er elsket av flere. Hvis du ikke liker dette, så setter du befrensninger hos andre, og forhindre ditt barn i å lære at nærhet er naturlig
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #9 Skrevet 24. april 2009 De er jo det? Du ser assistentene 2 ganger om dagen, ved levering og henting. Du kjenner ikke disse personlig? Da blir disse fremmede også! Husk at selv om disse er fremmede for deg så tilbringer kanskje barnet ditt sju timer sammen med dem hver dag. Tenk på det, like mye tid sammen med "fremmede" som med mor og far. Skal barnet frarøves kjærlig omsorg i denne tida fordi DU ikke kjenner menneskene barnet ditt tilbringer hverdagene sine med?
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #10 Skrevet 24. april 2009 Det er stor forskjell på fremmed for barnet og fremmed for meg. Jeg synes det ville utrolig stusslig hvis mitt barn ikke fikk klem og kos og klapp over håret nå må du våkne", trøst når han faller og slår seg, og ble strøket over kinnet i løpet av dagen. Det hadde gjort meg vondt. Men barnehageansatte trenger ikke stryke meg over kinnet av den grunn. Jeg har også plukket opp mangt et nabobarn som har slått seg - alle unger detter på lekeplassen av og til, og jeg har vært nærmest - jeg tryker og trøster dem også - det betyr ikke at jeg kysser faren deres.
Gjest fremmed? Skrevet 24. april 2009 #11 Skrevet 24. april 2009 De er jo det? Du ser assistentene 2 ganger om dagen, ved levering og henting. Du kjenner ikke disse personlig? Da blir disse fremmede også! Som noen sa, poenget er vel at de er ikke fremmede for barnet ditt!
Mirabella76 Skrevet 24. april 2009 #12 Skrevet 24. april 2009 (endret) Eg synst klem og kos er greit, men ikkje kyss. Eg har fleire gangr sett barnehageansatte som kyssar barna, og det synst eg ikkje er greit. Eg hadde ikkje likt at jenta mi vart kyssa av tilfeldige barnehageansatte. Endret 24. april 2009 av Mirabella76
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #13 Skrevet 24. april 2009 Eg synst klem og kos er greit, men ikkje kyss. Eg har fleire gangr sett barnehageansatte som kyssar barna, og det synst eg ikkje er greit. Eg hadde ikkje likt at jenta mi vart kyssa av tilfeldige barnehageansatte. Tenker du da på suss på munnen eller suss på kinnet eller begge deler? Jeg synes et tørt suss på kinnet må være ok. TS nevner jo her også familie og venner, ikke bare barnehageansatte.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #14 Skrevet 24. april 2009 Eg synst klem og kos er greit, men ikkje kyss. Eg har fleire gangr sett barnehageansatte som kyssar barna, og det synst eg ikkje er greit. Eg hadde ikkje likt at jenta mi vart kyssa av tilfeldige barnehageansatte. Hvis du har barnet ditt i barnehagen full arbeidsdag og vel så det så er ikke disse menneskene tilfeldige fremmede. For barnet ditt. Og om du overlater omsorgen til dem en hel dag, så er vel ikke kyss det verste som kan skje...
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #15 Skrevet 24. april 2009 Tenker du da på suss på munnen eller suss på kinnet eller begge deler? Jeg synes et tørt suss på kinnet må være ok. TS nevner jo her også familie og venner, ikke bare barnehageansatte. Her har det vært lange tråder om hvorvidt det er "ekkelt" at mamma og pappa kysser på munnen også, så du skal ikke se bort fra at her er noen som ikke tåler det...
Rosalie Skrevet 24. april 2009 #16 Skrevet 24. april 2009 Det er stor forskjell på fremmed for barnet og fremmed for meg. Jeg synes det ville utrolig stusslig hvis mitt barn ikke fikk klem og kos og klapp over håret nå må du våkne", trøst når han faller og slår seg, og ble strøket over kinnet i løpet av dagen. Det hadde gjort meg vondt. Men barnehageansatte trenger ikke stryke meg over kinnet av den grunn. Jeg har også plukket opp mangt et nabobarn som har slått seg - alle unger detter på lekeplassen av og til, og jeg har vært nærmest - jeg tryker og trøster dem også - det betyr ikke at jeg kysser faren deres. Jepp. Ei venninne av meg jobber på småbarnsavdeling, og der bruker de ansatte mye tid på kosing og pjusking med småtassene. Innimellom er enkelte av de små såpass tufse at foreldrene ikke burde levert de i barnehagen, og slike dager går en av de ansatte med den tufse tassen på hoften hele dagen. <mens trådstarter mener at de ansatte ikke skal trøste, pjuske og kose med barna når de tydelig har behov for fysisk kontakt bare fordi HUN ikke kjenner de veldig godt? Selv har jeg flere ganger "plukket opp" barn som har godt seg vekk fra foreldrene sine på folkerike plasser som kjøpesenter og Tusenfryd. Det begynner typisk med at barnet står og drar deg i buksebeinet for å bli løftet opp, så ser det opp og setteri et hyl når det innser at nei, det var visst ikke mamma. Da er det bare å sette seg ned og pjuske med barnet og snakke rolig om at nå skal vi gå til en annen dame som skal finne mamma. Når barnet begynner å bli litt roligere, og mor (eller far) ikke har kommet frem, løfter jeg opp barnet og småsnakker med det frem til vi er hos sentervakt eller møtepunkt. Så kan mor eller far etterlyses over høytaleren. Men trådstarter mener kanskje at jeg skal la barnet stå på kjøpesenteret og hyle hysterisk av redsel siden jeg hverken kjenner mor eller far?
Daria Skrevet 24. april 2009 #17 Skrevet 24. april 2009 Hvordan kan man mene at en barnehageansatt er en fremmed som ikke har noe med å kose og klemme barnet, samtidig som man ikke har noen betenkeligheter med å gi denne fremmede ansvar for å passe på barnet store deler av dagen? :klø: Jeg har hatt vikardager i forskjellige barnehager og sånn sett vært fremmed for både barnet og foreldrene -skulle jeg da avvise barn som søker til meg og strekker ut armene for å få kos?
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #18 Skrevet 24. april 2009 Veldig trist om mitt barn ikke fikk noe som helst kos i løpet av dagen. Jeg syns det er så koselig å komme i barnehagen for å hente han, og han sitter på fanget til en av dem og pusler feks. Da vet jeg at han har det bra og får omsorg. Jeg er ikke den eneste som har "rett" til å gi kos til barnet. Jeg eier han ikke, han har rett til å få kos og klem av dem som passer han i så mange timer. Jeg er så glad i lille gutten min at det bare varmer hjerteroten min å se at han får det han trenger.
camilla* Skrevet 24. april 2009 #19 Skrevet 24. april 2009 Datteren min har venninner som kryper opp på fanget mitt. Spesielt når de ser på tv. Jeg får hadet kos av flere av dem. Jeg gir dem nattakos når de ligger over. Jeg tar venninners barn på fanget, koser og tøyser med dem. Jeg leier barn om de vil bli leid. Jeg snakker med barn som har gått seg boort fra mamma eller pappa, og står sammen med dem til de har funnet dem igjen. Da er det viktig å vise at man er snill, la dem leie om de vil det. Om noe klemmer på barna mine synes jeg det er helt fint. Tror nok ikke fremmede koser/klemmer fremmede barn. men at barn føler seg velkomne hvor de enn er, og at de som de er sammen med/på besøk hos er glad i dem synes jeg er flott. Og da kan en klem etc bety mye.
Mirabella76 Skrevet 24. april 2009 #20 Skrevet 24. april 2009 Tenker du da på suss på munnen eller suss på kinnet eller begge deler? Jeg synes et tørt suss på kinnet må være ok. TS nevner jo her også familie og venner, ikke bare barnehageansatte. Kyss på munnen synst eg iallfall ikkje er greit! Kyss på kinnet går til nød an. Kos og klem er såklart heilt i orden, men eg synst ikkje barnehageansatte skal driva og kyssa på andre sine ungar.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå