Teriyaki Skrevet 26. april 2009 #41 Skrevet 26. april 2009 Det blir jo helt feil å skulle være så sjalu og eiesyk at man ikke unner barnet fysisk kontakt med f.eks. de asatte i barnehagen. Barnet trenger trygghet og kos, sånn er det bare. De foreldre som missliker dette må jo nesten være en smule egoistisk. Det går jo på barnas bekostning om man skulle nekte andre det. Tenk så store sperrer barnet etter hvert vil få mot intim kontakt? Tenk når barnet er såpass gammelt at kjæreste blir aktuelt, så har kos og klem vært tabu så lenge at barnet sliter med å gi og å få den type kontakt. Ikke bra.
la Flaca Skrevet 26. april 2009 #42 Skrevet 26. april 2009 For et forskrudd syn på barna sine. Skal de bare få kos og nærhet av folk som er evaluert og godkjent av foreldrene? Grøss.
Vilm@ Skrevet 26. april 2009 #43 Skrevet 26. april 2009 Hva er fremmede ? Personer barnet kjenner må det da bare være hyggelig at klemmer barnet ?
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #44 Skrevet 26. april 2009 Hahaha, akkurat som om barnet vil klemme fremmede. Har dere virkelig barn som gjør det? Min lille gutt hadde ALDRI klemt noen som ikke var veldig nært. Til nøds en i barnehagen.
Mirabella76 Skrevet 26. april 2009 #45 Skrevet 26. april 2009 (endret) OJ! Jeg jobber i barnehage, og har vel nussa småungene på kinnet maaange ganger på alle de årene. Heldigvis har ingen foreldre sagt noe (ja, har gjort det foran dem også), for jeg hadde nok blitt ganske satt ut. Trodde ikke noen brydde seg om det faktisk. Får jo nuss på kinnet av de små så ofte også. Av ren nysgjerrighet - HVORFOR er det galt at vi barnehageansatte (og evt andre som kjenner barna) nusser de på KINNET? Er det så mye verre enn en god klem altså?? Kyss på kinnet kan muligens vera ok, dersom det er ein barnehageansatt barnet kjenner veldig godt og er trygg på. Men egentlig synst eg det er heilt unødvendig. Klem og kos er meir enn nok. Kvifor skal det vera nødvendig å kyssa barna? Kyss på munnen synst eg blir heilt feil uansett. Synst ikkje det er greit i det heile tatt at barnehageansatte skal kyssa andre sine barn på munnen. Går du rundt og kyssar kollegaene dine på munnen kanskje? Det blir litt annleis viss barnet sjølv kjem bort til ein barnehageansatt, og gir han/ho eit kyss - for då er det barnet som tar initiativ til det. Eg er faktisk sjølv førskulelærar, og jobbar i barnehage. Eg lar såklart ungane få gi meg eit kyss på kinnet, viss dei har lyst til det. Men prøver dei å kyssa meg på munnen, snur eg meg heller litt, slik at kysset kjem på kinnet staden. Eg synst ikkje det er greit verken for min eigen del eller for barna, å kyssa/bli kyssa på munnen. Eg gir ofte barna klem og kos, men eg kyssar dei aldri. Eg håpar jenta mi får mykje kos, klem og omsorg frå dei vaksne, når ho begynnar i barnehage - slik at ho blir trygg, og føler at dei bryr seg om henne. Men eg håpar at dei barnehageansatte ikkje kyssar henne, for den biten synst eg er forbeholdt oss foreldre og evt. ande nære omsorgspersonar. Endret 26. april 2009 av Mirabella76
la Flaca Skrevet 26. april 2009 #46 Skrevet 26. april 2009 Eg håpar jenta mi får mykje kos, klem og omsorg frå dei vaksne, når ho begynnar i barnehage - slik at ho blir trygg, og føler at dei bryr seg om henne. Men eg håpar at dei barnehageansatte ikkje kyssar henne, for den biten synst eg er forbeholdt oss foreldre og evt. ande nære omsorgspersonar. Hvorfor syns du det? Er det av hensyn til barnet, at det tar psykisk skade på noen måte av å bli kysset av en annen enn deg og pappan? Eller er det kun et egoistisk motiv? Har liten forståelse for det, og visste faktisk ikke at det folk tenkte sånn en gang jeg.
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #47 Skrevet 26. april 2009 Har noen her tenkt på hva BARNET vil? Hvem kysser barn uansett? Min gutt ville aldri tillate noen som helst kysse han i fjeset. Han er 5 år nå. Det er også sånn at det er litt rart om foreldrene kysser ungene. Susse på kinnet er ok. Og jeg er ikke så ego at jeg ikke vil at andre skal vise han kjærlighet. På normal plan.
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #48 Skrevet 26. april 2009 Har noen her tenkt på hva BARNET vil? Jeg synes det er det de fleste fokuserer på av de som mener det må være greit for andre enn foreldre å kose med barna. Hvem kysser barn uansett? Veldig mange. Det er helt naturlig for mange mennesker å kysse (altså f.eks. suss på kinnet) barn. Kanskje særlig fordi mange småbarn selv tar initiativ til dette. Min gutt ville aldri tillate noen som helst kysse han i fjeset. Han er 5 år nå. Barn er forskjellige, akkurat som voksne. Det er jo ikke snakk om å tvangskose/tvangskysse barn her da! Det er snakk om å tilby barnet kos og klem når det selv ønsker det. Og din gutt begynner nok å bli så stor at han ikke vil ha så mye kos lenger. Jeg tror de fleste her ser for seg småbarn i 1-2-3-årsalderen, for det er jo da barn flest er veldig kosete, klemmete og kan ta initiativ til å susse.
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #49 Skrevet 26. april 2009 Jeg ser du har sitert meg hele veien her. Men tingen er at nuss på kinnet er vel greit. Jeg tenkte mere på kyss på munnen som jeg syns er helt bak mål. Og ja, barn er forskjellige. Min gutt hadde aldri godtatt å bli nusset på av noen som helst. Det er unaturlig for han rett og slett. Om noen hadde hatt interesse av å kysse han på munnen så hadde jeg seriøst reagert. Men tror ikke det er så vanlig så jeg hadde ikke reagert på nusse og klemm. Jeg synes det er det de fleste fokuserer på av de som mener det må være greit for andre enn foreldre å kose med barna. Veldig mange. Det er helt naturlig for mange mennesker å kysse (altså f.eks. suss på kinnet) barn. Kanskje særlig fordi mange småbarn selv tar initiativ til dette. Barn er forskjellige, akkurat som voksne. Det er jo ikke snakk om å tvangskose/tvangskysse barn her da! Det er snakk om å tilby barnet kos og klem når det selv ønsker det. Og din gutt begynner nok å bli så stor at han ikke vil ha så mye kos lenger. Jeg tror de fleste her ser for seg småbarn i 1-2-3-årsalderen, for det er jo da barn flest er veldig kosete, klemmete og kan ta initiativ til å susse.
Mirabella76 Skrevet 26. april 2009 #50 Skrevet 26. april 2009 (endret) Hvorfor syns du det? Er det av hensyn til barnet, at det tar psykisk skade på noen måte av å bli kysset av en annen enn deg og pappan? Eller er det kun et egoistisk motiv? Har liten forståelse for det, og visste faktisk ikke at det folk tenkte sånn en gang jeg. Rett og slett fordi eit kyss er mykje meir intimt enn ein klem. Eg kan gi mange personar eg kjenenr ein klem, uten at eg treng å ha noko nært forhold til dei. Men eg går ikkje rundt og kyssar dei same personane. De einaste personane eg kyssar, er mannen min og dottera mi. Og eg vil heller ikkje at jenta mi skal læra at eit kyss er like lite intimt som det å gi ein klem, for det er det ikkje. Endret 26. april 2009 av Mirabella76
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #51 Skrevet 26. april 2009 Er det snakk om et kyss på munnen eller kinnet?Rett og slett fordi eit kyss er mykje meir intimt enn ein klem. Eg kan gi mange personar eg kjenenr ein klem, uten at eg treng å ha noko nært forhold til dei. Men eg går ikkje rundt og kyssar dei same personane. De einaste personane eg kyssar, er mannen min og dottera mi. Og eg vil heller ikkje at jenta mi skal læra at eit kyss er like lite intimt som det å gi ein klem, for det er det ikkje.
Mirabella76 Skrevet 26. april 2009 #52 Skrevet 26. april 2009 (endret) Er det snakk om et kyss på munnen eller kinnet? Først og fremst er det snakk om kyss på munnen, for det synst eg ikkje er greit i det heile tatt. Men eg synst også kyss på kinnet er unødvendig, om ikkje uakseptabelt. Endret 26. april 2009 av Mirabella76
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #53 Skrevet 26. april 2009 Når det gjelder kyss på munnen så hadde jeg nok reagert. Mitt barn blir aldri kysset på munnen og har ellers ingen behov for det. Vi klemmer, og susser på kinnet. Samme gjelder våre døtre som er en del eldre. Ene datteren min ville kysse på munnen og da snudde jeg automatisk bort for jeg syns ikke det passer seg. Men suss og klem er helt flott. Her er det ingen som er kostbare.Først og fremst er det snakk om kyss på munnen. Men eg synst også kyss på kinnet er unødvendig.
Mirabella76 Skrevet 26. april 2009 #54 Skrevet 26. april 2009 (endret) Når det gjelder kyss på munnen så hadde jeg nok reagert. Mitt barn blir aldri kysset på munnen og har ellers ingen behov for det. Vi klemmer, og susser på kinnet. Samme gjelder våre døtre som er en del eldre. Ene datteren min ville kysse på munnen og da snudde jeg automatisk bort for jeg syns ikke det passer seg. Men suss og klem er helt flott. Her er det ingen som er kostbare. Ja, det er akkurat slik eg tenker! Eg har jobba saman med enkelte assistentar i barnehage, som har valgt seg ut sine favorittbarn, som dei har kyssa på i tide og utide - også på munnen. Det synst eg ikkje er greit i det heile tatt, og eg hadde ikkje likt det om det var mitt barn. Endret 26. april 2009 av Mirabella76
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #55 Skrevet 26. april 2009 Ja da er vi enige. Men suss, klem og sånn er noe som jeg ikke reagerer på. Om barnehage tantene vil kosemose med min sønn så syns jeg det er helt flott. Men kyssing, som for meg er på munnen...er litt tvilsomt ja. Ja, det er akkurat slik eg tenker! Eg har jobba saman med enkelte assistentar i barnehage, som har valgt seg ut sine favorittbarn, som dei har kyssa på i tide og utide - også på munnen. Det synst eg ikkje er greit i det heile tatt, og eg hadde ikkje likt det om det var mitt barn.
Lassie Skrevet 26. april 2009 #56 Skrevet 26. april 2009 Kyss på kinnet kan muligens vera ok, dersom det er ein barnehageansatt barnet kjenner veldig godt og er trygg på. Men egentlig synst eg det er heilt unødvendig. Klem og kos er meir enn nok. Kvifor skal det vera nødvendig å kyssa barna? Kyss på munnen synst eg blir heilt feil uansett. Synst ikkje det er greit i det heile tatt at barnehageansatte skal kyssa andre sine barn på munnen. Går du rundt og kyssar kollegaene dine på munnen kanskje? Det blir litt annleis viss barnet sjølv kjem bort til ein barnehageansatt, og gir han/ho eit kyss - for då er det barnet som tar initiativ til det. Eg er faktisk sjølv førskulelærar, og jobbar i barnehage. Eg lar såklart ungane få gi meg eit kyss på kinnet, viss dei har lyst til det. Men prøver dei å kyssa meg på munnen, snur eg meg heller litt, slik at kysset kjem på kinnet staden. Eg synst ikkje det er greit verken for min eigen del eller for barna, å kyssa/bli kyssa på munnen. Eg gir ofte barna klem og kos, men eg kyssar dei aldri. Eg håpar jenta mi får mykje kos, klem og omsorg frå dei vaksne, når ho begynnar i barnehage - slik at ho blir trygg, og føler at dei bryr seg om henne. Men eg håpar at dei barnehageansatte ikkje kyssar henne, for den biten synst eg er forbeholdt oss foreldre og evt. ande nære omsorgspersonar. Nå skrev jeg jo at det var på kinnet jeg ga de nuss da. Ikke engang min egen sønn kysser jeg på munnen. Jeg har forøvrig jobbet sammen med flere førskolelærere enn assistenter som velger seg ut sine favorittbarn, men det har nå ingenting med saken å gjøre om det er assistenter eller førskolelærere! Og hvem jeg nusser på kinnet og ikke har ingenting med hvem jeg har som favoritt eller ikke, da jeg fint kan nusse på kinnet til alle på "min" avdeling (14 unger i alderen 1-3år) Jeg gir nuss på kinnet også til venner og familie, og har da ALDRI sett på det som noe "ille" å gjøre. Men hjelpes, når jeg ser hva enkelte mener om dette, så tror jeg ikke jeg kommer til å noensinne tørre å gi ungene i barnehagen en nuss på kinnet igjen når jeg kommer tilbake etter permisjon....
Kykkelikokos Skrevet 27. april 2009 #57 Skrevet 27. april 2009 Ser ikke problemet med nuss på kinnet. Ville ikke likt det om noen andre enn oss foreldre nusset på munnen. Det er jo litt uhygienisk.
Gjest ns Skrevet 24. juni 2009 #58 Skrevet 24. juni 2009 Jobber selv i barnehage og har ingen problemer med å gi et barn kyss på munnen. Det handler om trygghet for barnet med kos og kyss. De fleste her er jo totalt hysteriske. Skjerp dere.
Kykkelikokos Skrevet 25. juni 2009 #59 Skrevet 25. juni 2009 Finnes jo andre måter å gi trygghet enn å kysse på munnen da.
Lassie Skrevet 25. juni 2009 #60 Skrevet 25. juni 2009 Ser ikke problemet med nuss på kinnet. Ville ikke likt det om noen andre enn oss foreldre nusset på munnen. Det er jo litt uhygienisk. signerer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå