Gå til innhold

Med baby i magen :)

Ephemera

Anbefalte innlegg

Da bør vel en av oss føde den 12. ja, Klematis:ler: Jeg tipper det blir deg, siden du har kommet lenger enn meg. Men både jeg og mannen ser for oss fødsel neste helg for min del, nå. Den 14. for eksempel ;)

Dette med tegn, ja... Sist var det veldig godt å kunne dra på sykehuset med en gang vannet gikk, for da slapp jeg å telle rier og styre med alt det der - og det å dra nedover for så å bli sendt hjem igjen osv. En bakdel er selvfølgelig at vi ble lenge på sykehuset før det kom skikkelig igang, men jeg hadde ihvertfall ikke ansvaret for hva som skjedde. (Si meg - er jeg både kontrollfreak og redd for ansvar :klø:). Vi kom inn på sykehuset i 6-tiden om morgenen, tenker jeg, og pga setefødsel fikk vi den største fødestua. Der ble vi hele den dagen, men forholdsvis svake rier som ikke utviklet seg noe videre. Vi spiste mat, så TV, leste aviser og hadde det egentlig koselig. Så kom natta og da var jeg allerede sliten av riene og ville sove. Fikk 2 paralgin forte, men syntes ikke det hjalp noe. Mannen prøvde å sove på sofaen inne på fødestua og jeg i senga, men det var umulig å sove siden jeg skvatt til av en ny rie med jevne mellomrom. Neste morgen angret jeg som en hund for at jeg ikke hadde valgt KS og jeg sutret meg til at de skulle sette meg igang. Det ville de helst ikke, fordi de ville ha ordentlige rier ved en setefødsel, men siden jeg sto på mitt, hadde de et møte der de diskuterte det. Så ble de enige om å sette meg igang. Det skjedde litt utpå dagen og da ble det ordentlig vondt. Jeg klamret meg til lystgassen og fikk epidural, som virket fordi jeg omtrent ble lammet i beina og ikke kjente pressriene, men de vanlige riene syntes jeg ikke ble særlig bedre... Klokken 18.37 den dagen kom verdens nydeligste Ephelille til verden :hjerte:

Men jeg har det overhodet ikke klart når vi skal dra på sykehuset denne gangen!!?? Jeg må lese litt om det idag og eventuelt starte en egen tråd om det... Har hørt snakk om at man skal komme på sykehuset når/hvis vannent går også, for en sjekk, fordi de vil se at det er vannet. Men er ikke det hvis det bare kommer litt?

Jeg håper i alle fall at det kan starte med slimproppen denne gangen også - og så kan vannet gå. For da er det ingen tvil om hva som er igang. Jeg synes jeg leser og hører at alle opplever at vannet går først, men sånn som da mamma fødte meg og de to søskenene mine, så startet ingen av fødselene med vannavgang. Ihvertfall på den ene fødselen så måtte de ta vannet hennes.

Magen min er diiiiiiiiger nå, selv om den ligger innenfor det grønne feltet på skjemaet. (Oi, nå kom jeg på at vi må rekke å ta flere magebilder!!) Folk ser veldig på meg nå. Blikkene har endret seg fra smilende kjærlighetsblikk (sånn "åhhhh.... hun har baby i magen....") til oi-hun-der-kan-nok-poppe-hvor-som-helst-og-når-som-helst. Nå er det kanskje spesielt at jeg vagger rundt på kjøpesenterene og prøver klær i denne tilstanden også da :ler: Men mannen la også merke til en eldre dame som holdt på å gå inni ting på lørdag fordi hun så sånn på magen min :ler:

Foreløpig er ting greit her idag. Lurte på om jeg kjente litt mensmurringer når jeg satte meg ned etter å ha satt på en vaskemaskin og tatt ut av oppvaskmaskinen isted, men nå mens jeg koser meg med frokost, kjennes i alle fall alt greit ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her hos oss (som bor et stykke utpå landet) ringer vi jordmorvakta i kommunen om vi får rier og tror fødselen er i gang. Enten så kommer jordmor hjem og sjekker åpning osv eller så reiser vi inn til helsestasjonen/legevakten. Hvis det ser ut som det er alvor (4 cm åpning tror jeg jordmora sa) så ringer de sykehuset og forbereder dem på at vi er på veg. Er vi veldig godt i gang med fødsel og/eller det er midt i rushtrafikken, blir jordmor med inn på sykehuset i ambulanse, ellers får vi kjøre/ordne oss selv.

Men om vannet går uten rier så skal vi ringe klinikken direkte. Jeg vet ikke hva de da vil si, kommer sikkert litt an på hvordan resten av kroppen føles. Enten ber de oss vel komme inn eller så ber de oss kontakte jordmorvakta her for vurdering.

Må si jeg er ganske så beroliget for at de har sånn vakt her ute. Nå er det ikke mer enn 30-35 min å kjøre til sykehuset heller da, så ikke SÅ langt uti gokk, altså.

Men om dere ikke har et slikt jordmorvakttilbud i kommunen deres tror jeg det bare er å ringe klinikken straks du tror noe er på gang. Så gir jo de beskjed om det er OK å komme med en gang eller om det er noen spesielle tegn du skal vente på.

Det morsomme er at når jordmora sa at vi ikke skulle reise på sykehuset før det var 4 cm åpning, så var mannen helt klar på at det skulle han huske for det var vel opp til han å sjekke... :fnise: Han trodde det bare var å kaste et raskt blikk der nede og at åpningen måltes i skjedeåpningen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsomme er at når jordmora sa at vi ikke skulle reise på sykehuset før det var 4 cm åpning, så var mannen helt klar på at det skulle han huske for det var vel opp til han å sjekke... :fnise: Han trodde det bare var å kaste et raskt blikk der nede og at åpningen måltes i skjedeåpningen ;)

:ler: Huff, ikke så greit for disse mennene å skjønne alt heller da ;)

Vi bor i by (Trondheim) og har 10 - 15 minutter å kjøre til sykehuset, så her er det sykehuset direkte vi kontakter når det skjer noe, ja :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 UKER!!! 9 dager til termin...

Da har jeg vært på svangerskapskontroll hos legen igjen. Alt bra med meg og lillegutt :) Og for første gang hadde jeg gått ned i vekt :danse: Ikke mer enn 800 gram, men det er jo likevel bedre enn å gå opp ;)

Nå vil jeg egentlig at fødselen skal starte :jepp: Selv om jeg gruer meg veldig til den, så må jeg jo gjennom det. Dessuten vil jeg ha lillegutt her og kroppen holder jo på å bryte sammen... I tillegg begynner jeg å bekymre meg for overtid. Jeg fikk ny time hos legen om en uke. Hvis jeg ikke hadde født ennå da, ville han sende henvisning til overtidskontroll på sykehuset... Kan ikke i det minste slimproppen gå, sånn at jeg vet sånn cirka hvordan det ligger an... Er litt redd for at den skal gå uten at jeg merker det, men sist gikk den i alle fall i flere omganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også ha noen tegn! Slimpropp, nedpress, flere kynnere, stikkinger... et eller annet!

Men eneste som tyder på at det nærmer seg er kalenderen :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 dager til termin! :hakeslepp: Håper du slipper å gå over. Lykke, lykke til når det skjer noe! :klemmer:

Tusen takk for det! :klem:

Og Klematis: Slimproppen min har gått - eller begynt å gå!! :haar::hoppe:

Jeg pleier å stå opp og stelle Ephelille om morgenene nå når jeg er hjemme. Det er koselig og det blir litt hektisk til mannen å ta alt om morgenen. Og etter å ha stelt henne, kjente jeg - ekle detaljer - noe klissete mellom lårene... Konstaterte raskt at dette var noe annet enn vanlig utflod og stormet inn på badet igjen. Og der var det tykk, blank gelè som var klisset utover, ja... Og det var mer... ja... der oppe :fnise: Heldigvis var alt fint og blankt ;) Jeg regner med at det kommer mer enn dette da. Sist kom det mere utover hele den første dagen. Jeg forventer ikke fødsel helt med det første - sist gikk slimproppen lørdag morgen og så skjedde det ikke noe mer før vannet gikk natt til mandag. Men jeg ble "litt" stresset! Mannen er heldigvis roligheten selv når det gjelder sånne ting. Når han og Ephelille dro, fant jeg ut at jeg ikke greide å sove videre nå. Og når jeg dusjet igår så orket jeg ikke å vaske håret, så nå bar det inn i dusjen ;) Jeg har også pakket sammen klær og lagt i bagen som Ephelille skal ha med seg til mamma og pappa. Toalettmappen hennes ligger klar oppå der og min toalettmappe ligger klar oppå kofferten min. Der har også mannen pakket ned litt småtteri. Oi - jeg må også lokalisere kamera og lader samt mobillader. Mannen får ta ansvar for videokameraet, det er hans greie.

Nå sitter jeg i sofan med vått hår. Kjenner ikke noe annet enn at lillegutt sparker i magen, at jeg er oppkavet og sulten... og egentlig ganske nervøs - men jeg må jo gjennom dette og jeg gleder meg til resultatet :jepp:

Ting trenger jo absolutt ikke å bli likedan som forrige gang - kanskje kommer riene som neste post nå? Uæh... dette blir jammen spennende!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Du hadde ramlet ut av mine innlegg. Skjønner ikke helt hvorfor, du sto på synlige tråder :klø:

Men satser på å få deg inn igjen nå. Må jo følge med på hva som skjer. Kanskje det er fødsel rett rundt hjørnet.

Lykke til i hvert fall. håper dette blir en mer positiv opplevelse!!!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente 79, Kipa, Kirin og Grace: :klem:

Ikke noe mere action her, men det venter jeg egentlig ikke heller - ennå. Kjenner kanskje litt murringer, er løs i magen, småkvalm og fryser. Men det er kanskje nerver... I tillegg til at jeg har sovet på soverommet og først nå fyrer opp i peisovnen på stua :) Det har kommet to pakkelapper - pakker med klær til meg - men jeg verken orker eller tør å dra på postkontoret og hente dem. Spiser boller og drikker cola light til lunsj nå (skal snart over på ordentlig kosthold igjen ;)) og har sendt sms til mannen om at han må kjøpe mere boller på vei hjem fra jobb :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, greit å smøre seg med tålmodighet. Kan jo ta lang tid også, men håper du slipper det.

Boller er godt og fullt lovlig :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du var ikke på mine innlegg lenger, så har ikke lest her på lenge nå! Så i skravletråden at slimproppen har gådd, spennende!

Må oppdatere meg litt her.

På lørdag braker det løs på hm igjen! Er spent på om jeg får tak i noe. Husker trådene vi hadde de andre årene, det var morsomt :fnise: Men kansje ligger du på sykehuset denne gangen!

Lykke til i allefall, om det skulle skje noe :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjett om jeg husker, Malina! :fnise: Trådene var jo nesten morsommmere enn shopphingen :) Denne gangen kan det vel være en fare for at jeg ligger på sykehuset, ja, og dessuten så har jeg ikke funnet noe i Jimmy Choo-kolleksjonen som jeg har lyst på... Mange fine sko, men for meg som er 180 cm lang så blir det litt veeeeel høye hæler ;) Nå liker jeg ikke flate sko heller, men en mellomting hadde vært fint.

Tusen takk for lykke-ønskninger! :klem: Her skjer det fremdeles ikke noe mere... Kvalmen gikk over når jeg spiste boller tidligere idag og nå har jeg også fått servert middag. Syntes jeg kjente litt murringer mens jeg satt og spiste, men... Det kommer liksom ikke mere slimpropp heller :klø: Begynner å lure på om noe av den kom når jeg var på do i natt... Jeg pleier å sjekke papiret (nå når jeg er gravid, ja, ikke ellers :ler:), men det kan hende jeg var trøtt og ikke tenkte på det. Eller så drøyer det litt før resten kommer.

Trodde jeg skulle få lønn idag også, men den drøyer visst til imorgen. Har ikke lønningsdag før den 15. men siden det er på søndag, så blir lønningsdagen imorgen. Og vi pleier som regel å få pengene på ettermiddagen dagen før. Men greit nok det, jeg skal ingen steder å bruke penger nå likevel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

... men nå har jeg vært inne i den gamle dagboken min og lest hvordan det var når jeg fikk Ephelille, og da kom det ikke mere slimpropp før neste morgen! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men nå har jeg vært inne i den gamle dagboken min og lest hvordan det var når jeg fikk Ephelille, og da kom det ikke mere slimpropp før neste morgen! :hoppe:

:fnise: litt av deg, altså. ;) Selv om jeg skjønner veldig godt at du er utålmodig, lillejenta ble jo født 12 dager over termin, og herregud så lei jeg var på slutten. Håper det blir action i helga! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: litt av deg, altså. ;) Selv om jeg skjønner veldig godt at du er utålmodig, lillejenta ble jo født 12 dager over termin, og herregud så lei jeg var på slutten. Håper det blir action i helga! :klemmer:

:ler: Jeg gruer jo meg til fødselen da, men jeg vil ha den overstått også. Vil ikke gå gravid lenger og vil ha babyen min her!

Forøvrig har det ikke skjedd noe mer ennå... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...