Gå til innhold

Vitex/kyskhetstre

Miss I.W.

Anbefalte innlegg

Hei Vettel :)

Forrige syklus var på 36 dager. Nå er jeg på dag 35 idag og fortsatt ingen mens, så tyder på at syklusen blir nogenlunde den samme denne gangen. Kjenner murringer i magen, så TR er vel på vei ganske snart.

Testet første gang 31.okt med strips fordi jeg kjente veldig stikkinger og murringer i magen hele dagen. Fikk litt positivt utslag, men ikke mye. Lest her inne at test-streken må være like sterk eller sterkere som kontrollstreken for at testen skal være positiv. Regnet ut på babyverden at EL skulle vært 11.nov og testet da også. Ingen utslag.. Hmmmmm

Mine sykluser har variert mellom 28-30 dager så jeg begynte å teste på dag 7 og til og et par dager etter eggløsning bare for å være sikker. På den 14. dagen var det to like sterke streker og så ble det svakere de neste dagene. Begynn et par dager før forventet eggløsning og forsett en dag etterpå så er du sikker på at du ikke går glipp av noen dager:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Vettel :)

Forrige syklus var på 36 dager. Nå er jeg på dag 35 idag og fortsatt ingen mens, så tyder på at syklusen blir nogenlunde den samme denne gangen. Kjenner murringer i magen, så TR er vel på vei ganske snart.

Testet første gang 31.okt med strips fordi jeg kjente veldig stikkinger og murringer i magen hele dagen. Fikk litt positivt utslag, men ikke mye. Lest her inne at test-streken må være like sterk eller sterkere som kontrollstreken for at testen skal være positiv. Regnet ut på babyverden at EL skulle vært 11.nov og testet da også. Ingen utslag.. Hmmmmm

Ja test streken skal være like sterk eller sterkere for å være positiv.

Hvis jeg skjønner riktig, så har du testet kun to dager, altså 31. oktober og 11. nov?

Husk at EL er ca. 14 dager FØR mensen, ikke etter mens... Jeg har ca. 16 dager før mensen.

Så hvis syklusen er på 35 dager, så er EL 14 dager før dette. Hvs mensen kommer dag 36 denne mnd også, så hadde du (ut fra snitt) EL ca. 11. ja.

Men er jo fullt mulig du ikke har EL! Du har jo akkurat i øvre grense for lengden på syklus, så hadde jeg vært deg, så hadde jeg dratt til fastlegen og fått undersøkt det grunnleggende. (at du er frist og rask, etc)

Neste syklus (hvis du ikke er gravid!) ville jeg testet fra dag 14 og hver dag til du får positiv test, eller mensen.. Eventuelt enda tidligere for å være sikker på å teste dagen som EL er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet flere ganger, både 31.okt, 1.okt og så igjen hver dag fra 8.nov til 13.nov. Alle hadde forsåvidt to streker, men alltid at den teststreken var mye svakere enn kontrollstreken.

Så vet jo ikke om jeg har hatt EL - kan jo ha vært mellom 2. og 8.okt..

Syklusene mine har vært ustabile siden jeg sluttet på pillen rundt 10.august i år, så vet i grunn aldri når TR skal komme. Jeg får forsøke meg på testing hver dag etter dag 14 i neste syklus og evt bestille legetime og få sjekket det ut dersom jeg ikke finner EL. Er frisk og rask, ikke overvektig og ingen sykdommer, så EL bør igrunn komme nå snart..

Lovte meg selv egentlig å ikke teste noe i det hele tatt neste PP, men kan være greit ift å sjekke om jeg i det hele tatt har fått tilbake EL.

Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Om det er Vitex sin skyld eller om det er tilfeldig vet jeg ikke, men syklusen min ble umiddelbart forlenget fra 36 til 54 dager når jeg tok Vitex. Mensen har jeg hatt i 14dager nå..

Så jeg anbefaler ikke Vitex - det har trolig messet opp syklusen min :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

Gjest frøken tina

jeg har og bestilt vitex. Håper både på menssmerten og å bli gravid. Men hvor ca lang tid gikk det med dere før dere fikk utslag på g test da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg har syklus blitt mer forutsigbar enn før. Innbiller meg at humøret er mer stabilt også. Men begge deler kan komme av endret kosthold også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må jo bare prøves ut!!

Men Vitex er vel ikke noe av det samme som Wild Jam? Husker jeg prøvde det sist, uten å lykkes. Men alt dere skriver her gir jo håp, så tenk å bestille der, jeg også!! Jeg har uregelmessig mens, så om dette stabiliserer det, er jo det noe iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Lille My_*

Vitex kan kjøpes i Norge hos aromaterapeuter. Taes en dråpe hver morgen ( utrolig vonde..) sammen med vanlig matolje. En liten flaske til ca 4 mnd bruk koster rundt 450 kr. Er utsalg i Josefinesgt.i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

jeg lurer på en ting med Vitexen: Har fått inntrykk av at den brukes i forskjellig dosering, alt etter om man kun vil regulere syklusen/ behandle PMS, eller om man bruker den for å øke fertiliteten. Stemmer det, eller har jeg misforstått helt? Leste også et sted at man skulle begynne på lav dose første uka, for så å øke gradvis. Er det noen som har god peiling på dette? Jeg kunne tenkt meg å prøve Vitex for å se om det kan hjelpe syklusen på rett kjøl igjen etter p-pille slutt. Har hatt syklus på 7-6-6 uker, og på søndag bikker det 8 uker denne runden :snurt: prøver å bli gravid, og da er jo dette skikkelig DRITT, med tanke på at jeg ikke aner om jeg har eggløsning i det hele tatt, og om jeg skulle være heldig å ha det så vet jeg jo ikke når det skjer :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Har testet flere ganger, både 31.okt, 1.okt og så igjen hver dag fra 8.nov til 13.nov. Alle hadde forsåvidt to streker, men alltid at den teststreken var mye svakere enn kontrollstreken.

Så vet jo ikke om jeg har hatt EL - kan jo ha vært mellom 2. og 8.okt..

Syklusene mine har vært ustabile siden jeg sluttet på pillen rundt 10.august i år, så vet i grunn aldri når TR skal komme. Jeg får forsøke meg på testing hver dag etter dag 14 i neste syklus og evt bestille legetime og få sjekket det ut dersom jeg ikke finner EL. Er frisk og rask, ikke overvektig og ingen sykdommer, så EL bør igrunn komme nå snart..

Lovte meg selv egentlig å ikke teste noe i det hele tatt neste PP, men kan være greit ift å sjekke om jeg i det hele tatt har fått tilbake EL.

Tusen takk for svar :)

Når det gjelder å finne EL så kan man som sagt bruke tester (strimler fra billige-tester.no er supersensitive og billig!!!)og helst begynne å teste når man merker at livmor-sekretet blir mer blankt..eller som eggehvite (mest fertil på denne tiden) Og testen SKAL vise en sterkere strek enn kontrollstreken om den er positiv. Men selv med positive EL-tester er det ingen garanti for at du har EL (positiv ca 6-36 timer før du har EL) Du kan altså ha positiv test, men ikke få EL allikevel. Mensen kommer uansett som vanlig. Den mest sikre måten å vite om du har EL på, er å tempe!! Dette gjør du gjennom hele syklusen med digital tempmåler med 2 desimaler. Du skal også tempe til samme tid hver morgen med en gang du våkner! Dette viser basal kropps tempratur. Du vil få en økning på ca 0,2-0,5 grader over flere dager, og som vil vare til mens begynner igjen. Dette er den sikreste måten uten å måtte gå til legen for å ta UL !!

For de som sliter med å finne EL eller er i tvil om de har EL, vil jeg anbefale forumet "Snart Gravid" hvor de har en klubb som heter "tempeklubben"

Lykke til alle sammen :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Du har jo akkurat i øvre grense for lengden på syklus, så hadde jeg vært deg, så hadde jeg dratt til fastlegen og fått undersøkt det grunnleggende. (at du er frist og rask, etc)

Heisann.

Dette ble sagt til en med 35 dagers syklus. Jeg har nå fulgt med på min egen i ett års tid og merker meg at min syklus er på 47 dager. Jeg er altså "over grensen", men får faktisk EL altså.

Hva innebærer det?

Skal til legen og evt. be om Pergotime, men utsetter og utsetter... Er vel redd for å finne ut at jeg er helt ødelagt. Har vært gravid en gang, så jeg trøster meg litt med at det antakelig er mulig, men det er 12 år siden og mye kan skje med en kropp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...

Annonse

Noen som har erfaring med vitex her? :klø: Trenger eksperthjelp og innspill! :sjenert:

Jeg har lest at et par av dere her inne sverger til kyskhetstre/vitex for å bli gravide. Leste litt om det og det står at en ikke bør ta vitex når en er gravid da det er fare for komplikasjoner. Jeg vurderer også å prøve vitex, men har et par spørsmål jeg håper noen kan kan svare meg på...

* Tar dere vitex kun fra IKM til EL, eller tar dere det hele syklusen?

* Hvilken sort (om det er flere å velge mellom) anbefales og hvor mye tar dere?

All info om Vitex mottas med takk!

Mine erfaringer med Vitex.

Har brukt det i to runder nå, for å stabilisere menstuasjonen etter p-pillebruk. Slutta med pilla for litt over et år siden. Første gangen hjalp det meg med å få mensen ca en gang i mnd (har tidligere hatt VELDIG uregelmessig, kan være flere mnd mellom hver)

Jeg har nå gått på det i litt over 2 måneder, og det har ikke fungert enda, men har lest flere steder at det tar 3 mnd før det fugerer optimalt? så håper det kicker inn snart.

Jeg tar vitex som inneholder 1000 mg, hva optimal dose er tror jeg er vanskelig å si? Savner mer seriøs forskning på dette!

Men ikke ta det etter at du event har blitt gravid. Og jeg tror at man trenger ikke ta det mens man har mensen..

MEN, noe annet viktig jeg vil nevne om VItex, er at tidligere siden jeg var tenåring, har jeg vært VELDIG plaget av soppinfeksjoner i underlivet, fåfort jeg har badet for lenge, hoppa i høyet litt tett etter hverandre eller gått i klamme klær, eller alle de tingene , så får jeg garantert soppinfeksjon, har gått på en helt utrolig mengde canesten kurer, legen sier jeg er en av de uheldige som får det veldig lett,

MEN DET jeg skal frem til! Etter at jeg har begynt å ta vitex, det er for ca 8-9 mnd siden! Har jeg ALDRI hatt soppinfeksjon! Og jeg har ikke levd noe annerledes utenom at jeg har tatt vitex i lengre perioder! Er overbevist om at dette er en genial side ved vitex som veldig få vet om!!!

Det er jo så mye bedre å forebygge og aldri få det? Enn å behandle utbrudd og alt det ubehaget som følger med der?

Dette er uansett min erfaring med vitexm, som stort sett er positiv, men venter fortsatt som sagt på å få en helt regelmessig mens... :jepp:

MajaSol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Har også noen spørsmål om dette "vindundermidlet". Håper noen kan svare :)

Hva slags sykluser har dere, og hvordan var eggløsningen etter dere begynte med det i forhold til før?

Dere som vitex funket for: Når i syklusen begynte dere på vitex, og hvor mange mg tok dere? Ser at den vi får kjøpt i Norge inneholder 20 mg, i forhold til den i Danmark som er 400 g.

Dere som har fått forlenget lutealfasen pga. vitex, var dagene mellom mens og eggløsning like mange da, eller ble de forkortet?? Håper dere skjønner hva jeg mener..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg ta Vitex og folat samtidig?

hei, det kan du. Viktig å ta folat hvis man prøver å bli gravid, samt i første trimester. men kanskje lurt å ta dte på forskjellig tidspunkt i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vitex fås på apotek i norge. det kan være forskjeller på innholdsmengde fordi noen aktører operer med tørrekstrakt og noen med mengde tørket frukt. Vitex bør tas sammenhengende og uten pauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som dette har virket for: Hvor mange mg. tok dere?

Jeg fulgte det som stod på pakningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...