Gå til innhold

Vitex/kyskhetstre


Miss I.W.

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med vitex her? :klø: Trenger eksperthjelp og innspill! :sjenert:

Jeg har lest at et par av dere her inne sverger til kyskhetstre/vitex for å bli gravide. Leste litt om det og det står at en ikke bør ta vitex når en er gravid da det er fare for komplikasjoner. Jeg vurderer også å prøve vitex, men har et par spørsmål jeg håper noen kan kan svare meg på...

* Tar dere vitex kun fra IKM til EL, eller tar dere det hele syklusen?

* Hvilken sort (om det er flere å velge mellom) anbefales og hvor mye tar dere?

All info om Vitex mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den skal tas sammenhengende hele syklusen. Stopp ved positiv g-test. :) Tror ikke merke har noe å si, men man får ikke kjøpt Vitex i Norge. Jeg kjøpte min på www.helsekosten.dk. Følg dosering på boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpa!

Vitex er nå bestilt! Håper det er der som skal til for å få spiren til å sitte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er det lovelig å bestille fra danmark noe som i norge regnes som legemiddel?

Ja. Man kan fritt importere inntil tre måneders forbruk av Vitex. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal tas sammenhengende hele syklusen. Stopp ved positiv g-test. :) Tror ikke merke har noe å si, men man får ikke kjøpt Vitex i Norge. Jeg kjøpte min på www.helsekosten.dk. Følg dosering på boksen.

Det fungerte jo for oss da. Selv om det egentlig ikke var meningen. Jeg ville bare stabilisere syklusen, jeg. Så jeg vet jo egentlig ikke om den fungerer for å stabilisere syklusen, men vi ble jo gravide i alle fall. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerte jo for oss da. Selv om det egentlig ikke var meningen. Jeg ville bare stabilisere syklusen, jeg. Så jeg vet jo egentlig ikke om den fungerer for å stabilisere syklusen, men vi ble jo gravide i alle fall. ;)

Samme her. Knerten satt på første måned med Vitex, så rakk jo ikke å finne helt ut av om den virket. :fnise: Men: Jeg hadde helt klart en mindre urolig syklus, med mindre smerter i eggstokkene enn vanlig, og forskjellen var såpass stor at jeg tror Vitexen skal ha æren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også her satt spiren på første Vitex-syklus.. kan være tilfeldig, men kan også være en sammenheng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lhinn

Hei!

jeg fikk Vitex i postkassa idag, men rakk dessverre ikke hente pakka på posten.. blir spennende mandag!

men, det jeg lurer på (eller mannen stilte spm) er hvorfor det ikke er mulig å få tak i Vitex i norge? tviler på at det er noen grunn til bekymring, men en undrer jo..spesielt om det faktisk fungerer så bra som det høres ut som :)

God lørdagskveld! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

jeg fikk Vitex i postkassa idag, men rakk dessverre ikke hente pakka på posten.. blir spennende mandag!

men, det jeg lurer på (eller mannen stilte spm) er hvorfor det ikke er mulig å få tak i Vitex i norge? tviler på at det er noen grunn til bekymring, men en undrer jo..spesielt om det faktisk fungerer så bra som det høres ut som :)

God lørdagskveld! :nigo:

Det er fordi det er klassifisert som legemiddel i Norge (og det "beviser" jo at det har effekt). Det går altså an å få det, men da som bestanddel i registrerte medisiner. I andre land selges det som kosttilskudd. Man kan jo dyrke treet selv, men det vokser visst veeeldig sakte. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lhinn
Det er fordi det er klassifisert som legemiddel i Norge (og det "beviser" jo at det har effekt). Det går altså an å få det, men da som bestanddel i registrerte medisiner. I andre land selges det som kosttilskudd. Man kan jo dyrke treet selv, men det vokser visst veeeldig sakte. ;)

ah..OK. dette høres bare bedre og bedre ut! :) nå gleder jeg meg til å begynne! :jepp:

Takk for svaret Kirin! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Norge er myndighetene veldig skeptiske til det meste av urter og helsekost. Noen ganger med god grunn - andre ganger ikke. Det er derfor mange ting ikke er mulig å få tak i i Norge, selv om resten av verden regner det som heelt trygt..

Endret av Exhale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starta med Vitexen i dag, og må si jeg blir bare mer og mer spent på denne urten! :hoppe: Bare å håpe at jeg er like heldig som dere! :jepp: Og om ikke spiren sitter denne måneden så kanskje den hjelper på mage/underlivssmertene mine! *håpe, håpe*

Mannen var ganske skeptisk på denne Vitexen også. Mest pga at jeg måtte bestille den fra Danmark, men etter å ha lest dette og fikk se at boksen med tablettene var produsert av en leverandør som er godkjent i Norge med andre kosttilskudd o.l. fikk jeg "lov" til å begynne med dem. :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anna84

Jeg tror jeg skal prøve Vitex.

Har jeg fortsatt det riktig hvis man skal ta det hele tiden? Hvis jeg ikke blir gravid i neste pp, så bare fortsetter jeg i det uendelige? Ja, litt satt på spissen.

Kan det hjelpe mot spotting også?

Takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lhinn
Jeg tror jeg skal prøve Vitex.

Har jeg fortsatt det riktig hvis man skal ta det hele tiden? Hvis jeg ikke blir gravid i neste pp, så bare fortsetter jeg i det uendelige? Ja, litt satt på spissen.

Kan det hjelpe mot spotting også?

Takk for svar. :)

Korrektomondo! så fort du tester positivt for graviditet slutter du med Vitex.

Om det kan hjelpe mot spotting vet jeg ingenting om. Anbefaler deg å google Vitex, helst på engelsk (.com), da finner du nyttig info om nettopp vitex. som her!

lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg skal prøve Vitex.

Har jeg fortsatt det riktig hvis man skal ta det hele tiden? Hvis jeg ikke blir gravid i neste pp, så bare fortsetter jeg i det uendelige? Ja, litt satt på spissen.

Kan det hjelpe mot spotting også?

Takk for svar. :)

Kyskhetstre har ingen umiddelbar virkning, og må brukes over et lengre tidsrom. Ved PMS bør man bruke urten i minst 3 måneder, ved manglende fertilitet i 5-7 måneder, ved uteblitt menstruasjon som har vart mer enn to år, i opptil 18 måneder. Ved de fleste symptomer som kyskhetstre kan virke på, bør urten brukes i 4-6 måneder før man kan fastslå om den har noen virkning.

Mange av de her på forumet som har å bli gravide med Vitex har vært veldig heldige og lyktes kjapt. Men jeg tror at en bør smøre seg med en viss tålmodighet.

Vet ikke om den vil hjelpe deg med spottingen, men det skulle ikke forundre meg om det... Uansett verd å prøve! :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna84

Jeg fikk Vitex i posten i dag, etter bare 3 dager, så det tok ikke lang tid. Gleder meg til å se om den har en god effekt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...