Gå til innhold

- Båndtvang kan være dyreplageri


Tabris

Anbefalte innlegg

Men dere som liker å la bikkja gå løs hele tiden gjør det nok fordi dere har dårlig samvittighet fordi dere aldri trener med bikkja deres tenker nok jeg. Der er nok kjernen i problemstillingen.

Hva er denne trenden med å ilegge fremmede mennesker vanvittige motiver for deres handlinger? Har folk plutselig blitt synske? Er de fordomsfulle? Eller bare ute etter å provosere? Sinnsyk ting å si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men dere som liker å la bikkja gå løs hele tiden gjør det nok fordi dere har dårlig samvittighet fordi dere aldri trener med bikkja deres tenker nok jeg. Der er nok kjernen i problemstillingen.

Folk som har hundene sine løs "hele tiden" er vel heller dem som har lagt ned mye tid i innkalling og kontakttrening og er opptatt av livskvalitet. Pussig hvordan du kan konkludere at å ha bånd på hunden krever mer av eieren enn å ha hunden løs, det henger ikke på greip i praksis. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kjente seg igjen kanskje? Er vel ikke min feil at hundeeiere med dårlig samvittighet på grunn av manglende trening oftere vil finne unnskyldinger for seg selv at bikkja burde gå løs på grunn av forklaringen "bikkjer trenger å løpe skjønner du...".

Det er da helt klart at da har bikkja fått altfor lite mosjon og trening sammen med eiere.

Vi vet jo at mange hundeiere skaffer seg hund for å selv komme i form. Men så ender de med at de sitter på sofaen allikevel, og har selvsagt hunden løs til man skal gå i nærbutikken å handle potetgull og brus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man trenger ikke kjenne seg igjen for å reagere på vanvittige konklusjoner og påstander. Det kan man til og med klare selv om man ikke har hund. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er så vannvittig med å konkludere med at fortellingen om at bikkja må gå uten bånd blant folk og andre hunder er at "bikkja trenger det"? Hunden min trenger å løpe derfor må jeg gå uten bånd? Hva slags argument er det egentlig? Da viser man jo egentlig at bikkja ikke får nok mosjon ellers da.

Dere som har vannvittige fornektelser vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går tur med min gamle dachs uten bånd enten det er båndtvang eller ikke. For det første beveger vi oss i terreng der det knapt finnes andre turgåere, for det andre er han så gammel og treg at han neppe klarer å skremme en mus og for det tredje hører han nå så dårlig at han er veldig skeptisk til å gå så langt at han ikke lenger kan se meg. (I høy snø/vegetasjon etc. er ikke det noe særlig mer enn 10 - 20 meter). I et ekstremt tilfelle ville jeg ha kunnet få noen tusen kroner i bot for dette, men for å være helt ærlig så bryr jeg meg ikke. Å gjøre det på denne måten betyr livskvalitet for en 13 år gammel hund og i løpet av de årene han har tilbragt på jorden har han aldri jaget noe som helst og langt mindre skadet eller drept noe eller noen.

Ellers så forstår jeg faktisk veldig godt hva Waco mener (OMG! :ler: ) og det var faktisk en viktig grunn til at jeg valgte å flytte fra Oslo; jeg møtte utrolig mange mennesker med dårlig kontroll på hundene sine som lot dem gå løs fordi "det er så naturlig" og "hunder trenger å få rase fra seg". Jeg er ikke redd hunder, men med en liten hannhund i bånd var det ikke alltid veldig festlig akkurat! Det rare er jo at det er akkurat de samme menneskene som velger raser som krever ekstremt mye stimulans og trening for å bli fine hunder og som holder dem i leiligheter midt i byen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leo, hvis du ser nede i oslo så har jo bikkjer blitt mer statussymbol enn reelle kjæledyr. Det har liksom blitt "mote" i visse overfladiske miljøer å ha en hund. Selvfølgelig ikke for hundens beste, men eierinnes forfengelighet...

En gang jeg gikk tur langs akerselva så møtte jeg på ei halvgammel full dame som hadde mista bikkja si! Jeg måtte jo hjelpe til med å finne hunden hennes, og hunden hennes hadde fått båndet feil på seg og lå gjemt og redd nede ved vannkanten, så jeg måtte faktisk risikere helsa mi for å klatre ned å redde bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang jeg gikk tur langs akerselva så møtte jeg på ei halvgammel full dame som hadde mista bikkja si!

Var det en Jack Russel Terrier?

Endret av Glør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest provosert hundeeier

Øh. Båndtvang er først og fremst for å beskytte viltet. Det er dyreplageri og ha hunden løs, særlig i hekke/yngle-tiden. Det er tankeløst og ikke minst respektløst!

Men til dere som synes det er et herk og aldri la hunden løpe fritt fra april til august, det finnes faktisk inngjerdede områder hvor man betaler noen kroner for å trene hunden løst. Benytt dere av de og slutt å syt! Det finnes og drøssevis av måter å trene hund på uten å bryte båndtvangbestemmelsene. Jeg for min del synes det er et herk med hunder som flyr løst i den absolutte båndtvangen samt i områder hvor folk og barn ferdes hovedsakelig. Man skal ha respekt for at folk også er redd hunder, og man skal ha respekt for det faktum at man aldri kan stole på en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest provosert hundeeier
Jeg går tur med min gamle dachs uten bånd enten det er båndtvang eller ikke. For det første beveger vi oss i terreng der det knapt finnes andre turgåere, for det andre er han så gammel og treg at han neppe klarer å skremme en mus og for det tredje hører han nå så dårlig at han er veldig skeptisk til å gå så langt at han ikke lenger kan se meg. (I høy snø/vegetasjon etc. er ikke det noe særlig mer enn 10 - 20 meter). I et ekstremt tilfelle ville jeg ha kunnet få noen tusen kroner i bot for dette, men for å være helt ærlig så bryr jeg meg ikke. Å gjøre det på denne måten betyr livskvalitet for en 13 år gammel hund og i løpet av de årene han har tilbragt på jorden har han aldri jaget noe som helst og langt mindre skadet eller drept noe eller noen.

Ellers så forstår jeg faktisk veldig godt hva Waco mener (OMG! :ler: ) og det var faktisk en viktig grunn til at jeg valgte å flytte fra Oslo; jeg møtte utrolig mange mennesker med dårlig kontroll på hundene sine som lot dem gå løs fordi "det er så naturlig" og "hunder trenger å få rase fra seg". Jeg er ikke redd hunder, men med en liten hannhund i bånd var det ikke alltid veldig festlig akkurat! Det rare er jo at det er akkurat de samme menneskene som velger raser som krever ekstremt mye stimulans og trening for å bli fine hunder og som holder dem i leiligheter midt i byen...

Du er klar over at dachs er en jakthund og absolutt en rase som bør holdes i bånd i den absolutte båndtvangen, uansett om han er gammel og treig eller ei?

Hunder uten jaktinnstinkt forstyrrer og yngling og hekking når de løper tankeløst fritt omkring. Det er ingen unnskyldning at du er til skogs akkurat!

Livskvaliteten til bikkja di er underordnet det ansvaret vi har for å la viltet være i fred i den perioden det fødes. Ærlig talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig, Tabris. Det blir jo ikke ordentlig tur når de er i bånd!! Hu ene bikkja mi har jeg 100% kontroll på. Ikke går hun bort til folk eller andre dyr ute, ikke har hun jaktlyst. Hun holder seg i nærheten av meg, og kommer som et skudd på innkalling. Det er trist når man må ha en sånn hun i bånd til enhver tid. Hund nr 2 ville aldri jagd noe vilt, til det er hun for redd for å være lengre unna meg enn 50 meter, men hun er overstrømmende glad for å møte andre folk og hunder og selv om hun har blitt mye bedre med åra føler jeg meg ikke mer enn 90% sikker på innkallingen. Hun går derfor aldri løs der vi kan møte folk. Men jeg drar langt pokker i vold og slipper de begge inni skauen, og vi har aldri møtt på noe problemer. Tenk så trist om jeg skulle fått 8000 kr i bot pr hund da gitt:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fluksi

Tabris, jeg er enig i innlegget ditt og jeg synes det er viktig at hunder har plasser dem kan løpe fritt.

Kommer til å skaffe meg hund en gang i framtida når jeg finner rasen som passer og ikke minst når jeg flytter ut av byen der jeg har plass til å boltre meg på.

Waco, jeg er faktisk enig med deg også.

Vet at det er mange som skaffer seg hund for status, har slekt som gjør det og er gruelig irritert når hunden må gies bort i en alder av ett og et halvt år pga store rottweiler var for vilter, eller når dem bruker halsbånd som spruter vond lukt og de spruter i ett sett uten å gi hunden kommando etterpå. :kjefte:

Et koselig syn derimot :klemmer:

En mann i byen hær hadde en hund, størrelse retriver som aldri gikk i bånd.

Veldig lydig, gikk i fot hele tiden midt i travleste bykjerna.

Har truffet han da jeg gikk tur med en annens hund og da lekte de sammen og var frie, men kom hvis de ble innkalt.

Da hunden ble gammel skaffet han seg ny valp av samme rase og den stunden gamlehunden levde gikk de alle tre i byen, ingen hunder i bånd og valpen like etter den eldre hunden :gjeiper:

Det var veldig morsomt å se på fordi hundene var så veldig veltrente og labbene gikk høyt opp, nesten som de marsjerte :fnise:

Tror det hadde blitt rabalder om han noen gang hadde fått bot for ikke å ha hundene sine i bånd for hær var en fyr som har mer kontroll på hundene sine enn en høy prosent av foreldrene har på ungene sine :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kjente seg igjen kanskje? Er vel ikke min feil at hundeeiere med dårlig samvittighet på grunn av manglende trening oftere vil finne unnskyldinger for seg selv at bikkja burde gå løs på grunn av forklaringen "bikkjer trenger å løpe skjønner du...".

Det er da helt klart at da har bikkja fått altfor lite mosjon og trening sammen med eiere.

Vi vet jo at mange hundeiere skaffer seg hund for å selv komme i form. Men så ender de med at de sitter på sofaen allikevel, og har selvsagt hunden løs til man skal gå i nærbutikken å handle potetgull og brus.

Kan du da forklare meg hvordan jeg skal kunne trene gjeting med min BC om den måtte være i bånd? Jeg må TRENE på å ha henne løs. Fordi jeg må trene på dekk på lang avstand, samt høyre, venstre, sakte og stopp over lengre avstander enn en langline tillater. Min hund TRENGER å løpe løs å rase fra seg!

I tillegg må jeg trene på å gå fint i bånd. Dette fordi målet er klasse 3 eller forhåpentligvis elite lydighet. I tillegg bruker vi langline ved sportreningen.

Dette kalles alsidig trening. Vil absolutt ikke si dette er alt for lite trening sammen med eieren og en dårlig unnskyldning for å la bikkja løpe løs.

Må legge til at jeg bor heldigvis i landlige omgivelser og har heldigvis få "naboer" som klager på løse hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes faktisk det er litt for mye hysteri omkring det å ha hunder løs. Da snakker jeg selvsagt ikke om å la hunden løpe hvor den vil uten tilsyn. Men da jeg vokste opp var det et hus og to i nabogaten som hadde hund som gikk løs. Det var rolige hunder som gikk og tuslet for seg selv i gaten, og ble klappet og lekt med av barna. Dette førte til at alle barna som bodde i området ble svært vant med disse hundene, og jeg tror det var med på å gi dem - og oss - et mer avslappet og naturlig forhold til hunder.

Og før noen blåser hodet av meg - nei, jeg mener ikke at om man bor i byggefelt så er det helt greit å la hundene gå fritt i gaten og ellers hvor de ønsker. Dette var en litt spesiell situasjon siden det bare var en vei det var snakk om, ikke et stort byggefelt. Poenget mitt er mer at jeg synes vi har mistet litt av det avslappede og naturlige forhold til dyr og natur når vi reagerer så kraftig på at løse hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så mange som reagerer dersom man er i treningssituasjon eller slipper på en oversiktlig slette, begge situasjoner krever at eier har stålkontroll. (dette er i båndvang perioden).

Har man ikke kontroll slipper man ikke bikkjen om våren og forsommeren, i alle fall ikke langt inne i skogen når villtet yngler :murvegg: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utrolig for båndtvang! Har selv hund hjemme hos mamma og pappa, men er allergisk og jeg må bare si at det er ufattelig plagsomt med hunder som kommer og hopper på meg fordi eierne ikke har dem i band. Veldig mange er redde for hunder også, tenk litt på andre....

Og uansett om hunden din er veldig lydig er det ikke alle hunder som er det. Er ikke alle hunder som er snille heller. Har selv blitt angrepet av en løs, stor hund når jeg gikk tur med hunden min og knakk lillefingeren.

Vi eier også ett stort skogsområde der vi hogger ved osv, og når andre har hunder løs der kan det være farlig både for oss, de andre dyrene og hunden. Det finnes plasser der man kan ha hunden løs og det finnes plasser der man kan trene med hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Øh. Båndtvang er først og fremst for å beskytte viltet. Det er dyreplageri og ha hunden løs, særlig i hekke/yngle-tiden. Det er tankeløst og ikke minst respektløst!

Dersom man har en hund som absolutt ikke interesserer seg for vilt da? Som ikke ville løpt en meter etter et rådyr?

I tillegg synes jeg det er synd at folk som ikke har kontroll på hundene sine ødelegger for andre:( Jeg har som sagt en sikker innkalling på mine, og hun ene (som ofte går løs), går aldri bort til noen på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marianne_*

En ting som irriterer meg en del er hundeeiere her i byen som går med hunden løs, og som ikke følger med på hva hunden driver med. De går gjerne og skravler i mobilen, og selv om hundene er flinke og følger etter eierne sine, så ser ikke eierene om hundene for eksempel setter seg ned og driter midt i veien. Selv om hunden er rolig og dressert betyr ikke det at de ikke er til bry for oss andre fotgjengere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...