Gå til innhold

- Båndtvang kan være dyreplageri


Tabris

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest dyrevenn Tina

Jeg må si meg helt enig med deg! Har aldri vært spesielt fornøyd med mattilsynets arbeid for dyrene, men dette er jeg helt enig i. Jeg irriterer meg daglig over båndtvangen, og må ærlig innrømme at min jeg svært sjelden lever opp til disse reglene. Så lenge jeg ikke er rundt folk (andre enn hundemennesker), så slipper jeg min hund! Synes det er grusomt å se på de som konstant har hunden sin i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værste jeg veit når jeg går tur med bikkja i bånd er når andre hundeiere går med bikkja si løs og bikkja kommer bort til hunden min.

Så lenge hundeiere, har liten kontroll på bikkja så synes jeg at man burde ha båndtvang.

Jeg er sånn som kan sykle med bikkja uten bånd og har ingen problem med å få henne til å sette seg selv om det kommer uforsvarlige ukjente hunder bort. Men det er fordi hunden er over snittet lydig og ikke kjenner konsekvensene av ulydig oppførsel.

Hun får for eksempel ikke lov til å bjeffe ute blant andre mennesker eler hunder. Og der har jeg lagt merke til en del dårlige hundeeiere

Endret av Mette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det værste jeg veit når jeg går tur med bikkja i bånd er når andre hundeiere går med bikkja si løs og bikkja kommer bort til hunden min.

Så lenge hundeiere (og særlig kvinner har jeg sett og erfart) har liten kontroll på bikkja så synes jeg at man burde ha båndtvang.

Det er på grunn av vilt man har båndtvang kjære, ikke fordi de store stygge hundene til damene ikke skal løpe bort til vovsen din.

Jeg har hunden løs så ofte som mulig, så lenge han ikke er til sjenanse for andre. Oppdager jeg andre hunder eller mennesker i nærheten kaller jeg han inn med én gang, aldri vært noe problem. Lurt å bruke tid på innkallingstrening hver dag.

Vilt må jeg også ha i tankene her hvor vi bor, mye rådyr her. Men som regel ser jeg dem lenge før hunden gjør det, siden han kun går etter nesa. Må gå an å bruke vett og forstand syns jeg, så jeg lar båndtvang være båndtvang og vurderer heller i forhold til situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på grunn av vilt man har båndtvang kjære, ikke fordi de store stygge hundene til damene ikke skal løpe bort til vovsen din.

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

http://www.lovdata.no/all/hl-20030704-074.html#4

Jeg kan heller ikke fordra at løse hunder kommer bort til meg og min hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting ang. båndtvang. Er det greit å ha hunden i langline da, eller må man fysisk holde i båndet hele tiden? Jeg må innrømme at jeg har hunden min i langline og lar ham løpe mer eller mindre fritt under båndtvangen også, men jeg er veldig påpasselig med å ha linen innen rekkevidde så jeg kan tråkke på den og plukke den opp med en gang om noe skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest emmeline
Jeg lurer på en ting ang. båndtvang. Er det greit å ha hunden i langline da, eller må man fysisk holde i båndet hele tiden?

Man må nok fysisk holde i båndet/langlinen. Hvis ikke er den jo faktisk løs, bare med et bånd hengende etter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må nok fysisk holde i båndet/langlinen. Hvis ikke er den jo faktisk løs, bare med et bånd hengende etter seg.

Da begynner man å bevege seg i ytterkantene gitt. Man kan jo faktisk ha 200 meter kobbel på bikkja som man holder i, da er den i bånd. Vil tro at det ikke er så firkanta, og at langline er helt greit så lenge tampen er innen rekkevidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ofte det ser litt trist ut å gå i bånd. Men jeg er faktisk gla for det for MIN del når jeg er ute. Har møtt mange hunder som kommer løpende. Og jeg syns det er kjempeskummelt, men som oftes løper de jo bare forbi :fnise:

Ser jo at eierne ofte ser at jeg blir nervøs, så sier de bare "h*n er så snill så, og lydig"

Fint det, men åssen skal jeg vite det når den kommer løpende i full fart mot meG1

*grøss*

Skulle vært egne områder man kunne gått fritt kanskje? Så sånne som meg som er litt nervøs kunne unngått de områdene når man vet det kan være løse hunder.

Ikke lett å finne løsninger på sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er livredd hunder og liker ikke når svære hunder kommer springende løs. Selv om de ikke er farlige så er det ikke gøy når en er redd..

Så jeg syns det burde være båndtvang i befolkete områder også burde det heller være spesielle turområder for de som har hunder som må springe løs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

***

Jeg synes også det er for ille at byer har båndtvang hele året - hunder bør få muligheten til å bevege seg.

Følgelig burde det være forbudt å anskaffe seg hund for enhver som ikke har tilgang på eget uteområde hvor lufting kan foregå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man ikke har båndtvang året rundt trenger ikke bety at man skal la hunden løpe fritt både blant mennesker og dyr. Det finnes jo alltid en middelvei. Som at man har hunden løs og roper den til seg når man ser det kommer folk og fe - og slipper den løs igjen når de har passert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_berta_*
Skulle vært egne områder man kunne gått fritt kanskje? Så sånne som meg som er litt nervøs kunne unngått de områdene når man vet det kan være løse hunder.

Dette har jeg sett i byer i andre land. Gjerne en inngjerdet park hvor hunder kan sosialisere seg og springe fritt rundt med andre hunder.

Det ser kjempekoselig ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg sett i byer i andre land. Gjerne en inngjerdet park hvor hunder kan sosialisere seg og springe fritt rundt med andre hunder.

Det ser kjempekoselig ut :)

Det hadde jo vært noe :)

Da hadde både hunder og redde mennesker vært fornøyd hvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid synes det er ille at dyrevelferd ligger inn under Mattilsynet, men dette utspillet gjorde meg positivt overrasket - og jeg kunne ikke vært mer enig!

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogalan...aeren/1.6569202

En lov som ikke kan etterleves, og brytes hver dag.

Det er sjeldent jeg møter små hunder i marka eller skogen. De treffer jeg gjerne langs asfalten på veg hjem. Man ser i byene masse små hunder,driter i parken,på hørnet osv.

Bor du i en by og har stor hund, så må du ut av byen. En stor hund får ikke ut energien ved å gå i byen.

Jeg bor litt utfor sentrum. (byggefelt) her har jeg alltid hund i bånd,men jeg bryter loven hver dag, noe jeg har tenkt å fortsette med. Den trenger å løpe, den løper ganske fort og masse. Den er i mellomklassen, og en sånn hund blir vanskelig om den ikke får ut energien. Dyremishandling.

Og den trenger en sånn tur hver dag. Sånn er hunden harmonisk.

Det var masse områder her som har vert regulert til friområder,men som i åresvis så har kommunen lagt ut til tomter.

Så det er ikke mange plasser igjen. De har ikke eget område for hunder.

Mange hunder får aldri anledning til å bli kjent med, leke med andre hunder.

Eiere trekker til seg hunder på gaten i møte med andre som er ute på luft. Sånn får du bjeffete hunder. De er sosiale og vil hilse,men får ikke muligheten.

Problemer med båndtvang er det de som ike har hund, og de som har en fille av en hund. De påpeker båndtvangen , uten evne til å tenke lenger. Ser de en stor hund, så er den farlig.

De klarer ikke se andre hunder hva de vil. De ser kun farer med ande større hunder. Det er utrygge hundeeiere,som ike burde ha hund. utrygg eier gir utrygg hund.

Enten så får de forby hunder om det blir båndtvang,eller så lag områder.

Jeg vet det er for viltet,men det finnes ikke statistikk på hvor mye vilt som blir tatt av hund,noe som skjer,men det er svært lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster ball over en liten bekk for å få hopptrening for bikkja og fordi at folk flest ikke liker å gå i vannbekker i oslo.

Når man har delansvar/tilgang på hun så burde man være såpass oppavgående at man unner bikkja si litt ordentlig lek/energi/oppspillelse/lagsamarbeidstrening så kan man heller gå med bånd i områder hvor det ferdes andre mennesker og hunder.

Men dere som liker å la bikkja gå løs hele tiden gjør det nok fordi dere har dårlig samvittighet fordi dere aldri trener med bikkja deres tenker nok jeg. Der er nok kjernen i problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...