Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Du har i alle fall krav på barnetrygd for ett barn mer enn du har. Om barnet skal bo hos deg da så klart.

Overgangsstønad og småbarns tillegg kommer an på alderen på barnet. Du kan få overgangsstønad fram til ungen er 3 år. Du kan også søke om utdanningstilskudd.

Se på sidene til NAV eller ta en tlf dit i morra. De vet i ale fall hva du kan ha krav på.

Du kan få utvidet overgangsstønaden også dersom du er under utdanning. Jeg har en gutt som blir 4 i sommer og har fått beskjed om at jeg kan få 2 år ekstra siden jeg er under utdanning.

Videoannonse
Annonse
Gjest MåneSkygge
Skrevet
Du kan få utvidet overgangsstønaden også dersom du er under utdanning. Jeg har en gutt som blir 4 i sommer og har fått beskjed om at jeg kan få 2 år ekstra siden jeg er under utdanning.

Jo, det vet jeg jo egentlig. Men er det om man har hatt stønaden før de blir så gammle også eller kan man få det når de er over tre? Da blir det jo ikke utvidet om du skjønner hva jeg mener?! Er ikke sikker på hvordan det der er jeg.

Skrevet
Du kan få overgangsstønad fram til ungen er 3 år.

Nei, til ungen er 8. Men ikke i mer enn tre år, med mindre man tar nødvendig utdanning, da kan det etter søknad utvides til fem.

Husk også at hvis man mottar full overgangsstønad, går man over lånekassens grenser for inntekt i forhold til stipend (grensen for trygdeinntekt er på ca. 65000) med så mye at stipendet så godt som faller bort.

Gjest MåneSkygge
Skrevet
Nei, til ungen er 8. Men ikke i mer enn tre år, med mindre man tar nødvendig utdanning, da kan det etter søknad utvides til fem.

Ok, det er sånn det er ja :)

Skrevet

Flere sier her at det bare er til å bo billigere. Nå er ikke jeg aleine mor, men jeg bor i ei lita bygd på landet. Og her får en ikke leid noe under 6000 kr i mnd. Det meste ligger på 7000-8000. Lite leiemuligheter, så de som er er dyre.

Dessuten så lenge en bor på landet trenger en bil, og den fører ofte med seg noen utgifter også. Så nei det kan ikke være enkelt som aleine mor. Tross alt så er størm/forsikringer, Kommunaleavgifter og lig. regninger like høye om en er to voksene +barn eller 1 voksen + barn.

Skrevet
Flere sier her at det bare er til å bo billigere. Nå er ikke jeg aleine mor, men jeg bor i ei lita bygd på landet. Og her får en ikke leid noe under 6000 kr i mnd. Det meste ligger på 7000-8000. Lite leiemuligheter, så de som er er dyre.

Dessuten så lenge en bor på landet trenger en bil, og den fører ofte med seg noen utgifter også. Så nei det kan ikke være enkelt som aleine mor. Tross alt så er størm/forsikringer, Kommunaleavgifter og lig. regninger like høye om en er to voksene +barn eller 1 voksen + barn.

Man skal være VELDIG heldig om man finner en leilighet til å leie for under 5500 i mnd pluss strøm, dersom man skal ha to soverom (og jeg bor også på "bygda"). Jeg betaler 5300. Jeg har stor leilighet og kunne gjerne bodd mindre og billigere, men det er som du sier lite leiemuligheter på sånne steder. Det er greit nok at man kan få støtte fra husbanken, men det er ærlig talt ikke store greiene de kan bidra med (etetr min erfaring i alle fall).

Skrevet

Jeg er alene med tre barn i alderen åtte til femten. Når alt er betalt har vi omlag 23.000,- til mat, bensin, klær og fritid. Klarer oss godt på det.

Eier leilighet, har bil, tjener godt. Ingen stønader fra det offentlige utenom barnetrygd.

Skrevet
Jeg er ufør alenemor, og skulle veldig gjerne vært så rik som MåneSkygge. ;)

Hva man får i bidrag er avhengig av fars inntekt.

Ikke alle får bostøtte osv.

Nei, har du for mye samlet inn så får du ikke bostøtte.

Skrevet
At man lever "fetere" når man er alene, enn samboende eller gift, er helt feil. Det vil alltid lønne seg å dele boutgifter, mat etc med en annen. Det vet alle som f.eks har bodd både alene og sammen med en annen som student o.l, og kan sammenligne. Og de støtteordningen som finnes for aleneforsørgere, er ikke noe å bli "fet" av.

Jeg må si at jeg ofte tenker på hvor slitsomt det må være å være aleneforsørge, når jeg selv opplever hverdagen strevsom - med full jobb for både meg og mannen min. Legging, bading, aktiviteter på fritiden, husvask, klesvask, matlaging, lekser osv. UTROLIG slitsomt til tider, og vi er TO OM ALT. Jeg tror det må være slitsomt å være aleneforsørger, ihvertfall sammenlignet med å være to om det.

Har heller aldri skrevet at jeg har lyst til å være eneforsørger og alene om alt - det er noe jeg absolutt ikke har lyst til.

Det var vel strengt tatt du som brakte din manns inntekt og deres privatøkonomi inn i tråden, så må du også tåle spørsmål.

Du velger å være hjemmeværende, da må du ta konsekvensen av det, ikke sant?

Tåler å få spørsmål, men må få lov til å sette grenser når jeg føler jeg legger ut selvangivelsen vår på nett. Dessuten blir det veldig avsporing.

Men herlighet, vis meg hvor jeg har klaga da?

Tar konsekvensene av valget mitt jeg. Men må da få lov til å være med i diskusjoner for det?

Begynner å bli lei av å bli avspist med "det er ditt eget valg, ikke klag" hver gang jeg er med i en diskusjon...

Skrevet
Jeg er alene med tre barn i alderen åtte til femten. Når alt er betalt har vi omlag 23.000,- til mat, bensin, klær og fritid. Klarer oss godt på det.

Eier leilighet, har bil, tjener godt. Ingen stønader fra det offentlige utenom barnetrygd.

Nå er de summene det er snakk om her føre "alt" er betalt. Ikke mange som sitter igjen med 23.000,- som du gjør. Hadde vært noe skikkelig feil hvis du hadde fått offentlig støtte. Men du er heldig, så nyt det :)

Skrevet

Noe ingen har nevnt som du får som aleneforsørger er skatteklasse 2.

Hvor mye utgjør det i året for tida? Ca 10 000?

Gjest MåneSkygge
Skrevet
Noe ingen har nevnt som du får som aleneforsørger er skatteklasse 2.

Hvor mye utgjør det i året for tida? Ca 10 000?

For de som har overgangsstønad som eneste inntekt så utgjør det ingenting i og med at den da ikke er skattepliktig.

Skrevet
De der er det MANGe av. I mitt tilfelle bryr ikke mannen seg om barnet i det heletatt en gang, så at han skal betale så mye som en lue for gutten vår, kan jeg bare glemme. Han har forresten ikke mye inntekt så jeg får også kun mindstebidrag fra nav på 970 kr i mdn (tror jeg det var?).

Hva har å bry seg med å kjøpe og gjøre? Bryr han seg ikke eller forveksler du penger med kjærlighet?

Skrevet
Hva har å bry seg med å kjøpe og gjøre? Bryr han seg ikke eller forveksler du penger med kjærlighet?

Hvis man bryr seg om barnet sitt, sørger man for at det har det det trenger.

Kjærlighet gjør ikke barnet mett, det skaffer det ikke klær på kroppen eller tak over hodet. Kjærlighet som ikke vises i handling er lite verdt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...