Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når det gjelder bostøtte, tror jeg ikke det er snakk om en fast inntektsgrense eller kravom "trygd", men mer at boutgifter står i misforhold til inntekten. Shoot me if I'm wrong, for jeg er slett ikke sikker på dette. Men mener å ha lest det i en artikkel om barnefamilier med dårlig råd (ikke spesifikt aleneforeldre).

Som skrevet over har mannen min mindre enn de omdiskuterte 18 500 kronene pr mnd utbetalt, ikke verre enn det.

Mannen tjener under 18500, og du er uten inntekt?

Jeg mener virkelig ikke å være frekk her, men det kan bli veldig vanskelig å forsørge to barn på så lite penger etterhvert som de vokser til ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Han kan vel tvinges til og betale men han har rehab så han slipper. Men likevel så mottar han 25kr om dagen i barnetillegg og han har ikke brukt ett rødt øre av de på ungen.

De må han betale inn med renter ;) Om han ikke har overnattingssamvær

Gjest MåneSkygge
Skrevet

Hentet fra husbanken:

For å få bostøtte må du eller én i husstanden din være støtteberettighet. Personer som har rett til bostøtte er:

* Barn under 18 år eller person over 65 år

* Person med visse typer trygder/stønader fra det offentlige, se nedenfor

* Person som har sosial stønad som eneste inntekt, med en varighet på minst ett år

Følgende trygder/stønader gir støtteberettigelse:

- Alders-, uføre- eller etterlattepensjon fra folketrygden eller annen offentlig pensjon, eller tilsvarende fra EØS-land

- Krigspensjon

- Grunnstønad, hjelpestønad eller yrkesskadeerstatning etter folketrygdloven

- Attføringspenger, rehabiliteringspenger eller tidsbegrenset uførestønad

- Introduksjonsstønad

- Kvalifiseringsstønad

Generelle krav til husstanden:

1. Alle i husstanden må i følge folkeregisteret være bosatt i boligen innen situasjonsdatoen for terminen.

2. Vedtak om eventuell trygdeytelse må være fattet innen situasjonsdato for terminen.

3. Søkeren/hovedperson må ha fylt 18 år (unntak dersom søkeren har egne barn).

Skrevet
Som skrevet over har mannen min mindre enn de omdiskuterte 18 500 kronene pr mnd utbetalt, ikke verre enn det.

Da tjener han virkelig elendig. Jeg har mer i 80 % stilling, nyansatt rett fra skolen. Ikke noen prestisjestilling eller -utdannelse heller.

Har du forresten husket å regne med at dere får barnetrygd dere også? Og eksempelet som ble gitt hadde 16754 kroner måneden.

Skrevet

Nei, det må han ikke, hvis han ikke har bidragsevne. De nye bidragsreglene er greie sånn.

Samværsforeldre skal nemlig ikke måtte på sosialen for å betale bidraget. Hvis man så spør Karita om hvor man selv skal få pengene fra, når man ikke tjener mer enn den som "ikke har bidragsevne", er svaret "gå på sosialen".

Men for all del, la oss spare de stakkars fedrene for sånt.

Gjest MåneSkygge
Skrevet

Han har ikke det. Ikke en gang samvær hjemme hos seg. Han har bare besøkt henne hjemme hos meg.

Hvem fikser så han må gjøre det da? Jeg har klagd på vedtaket om bidrag men da viste jeg ikke om disse pengene. Det var i svaret på klagen det kom fram at han mottar barnetillegg men at de ikke la det til grunn da det ikke ble sagt noe om det i klagen.

Gjest MåneSkygge
Skrevet
Nei, det må han ikke, hvis han ikke har bidragsevne. De nye bidragsreglene er greie sånn.

Samværsforeldre skal nemlig ikke måtte på sosialen for å betale bidraget. Hvis man så spør Karita om hvor man selv skal få pengene fra, når man ikke tjener mer enn den som "ikke har bidragsevne", er svaret "gå på sosialen".

Ja men barnetillegget skal komme barnet til gode under i gjennom bidrag sier de, han betaler ikke bidrag og ikke har han hatt samvær andre steder enn hjemme hos meg.

Gjest Gjest -alenemamma
Skrevet

Jeg har utbetalt ca 35 000 i måneden. Dette skyldes at jeg er så heldig å ha en god utdannelse og en relativt greit betalt jobb. Likevel kan jeg ikke si vi er rike. Med det lånet jeg har på tidligere felles bolig har jeg faktisk ikke råd til bil eller utenlandsferie! (men nå klager jeg absolutt ikke altså, jeg er kjempeglad fordi vi kan kjøpe den maten vi vil og datteren kan få det hun trenger av sykkel og parkdress og sånt + vi kan ta en tur på kafe på lørdagene) (Og nei, det er ikke bare å flytte til noe billigere - her har vi nettverket vårt, her har hun vennene sine, skolen osv.)

Når det er sagt har det at jeg ble alenemor ført til at jeg har fått kraftig forbedret min personlige økonomi. Dette fordi jeg har blitt nødt til å tenke på penger og lønn. Jeg har byttet jobb to ganger etter skilsmissen for å få bedre lønn. Nå har jeg en skikkelig ansvarsfull og relativt anstrengende jobb, men sånn er det. Det er eneste alternativ for meg. Det gjør meg også ganske stolt forresten, og jeg tenker med takk på de gamle feministenes innsast. En gang i barndommen hørte jeg på radione en av dem si at kvinner bør ikke kunne forsørge seg selv, de bør kunne forsørge seg selv og et par barn på en anstendig måte! Det har jeg klart, og det er jeg glad for.

Skrevet

Hva mannen min tjener, er vel langt unna diskusjonen her... Men vi får jo barnetrygd, og neste mnd får vi kontantsttøtte også. Hvordan vi har tenkt å klare oss på det, er vel strengt tatt ikke noe andre her inne har noe med. Denne tråden handler ikke om vår private økonomi.

Skrevet

Så lenge han ikke har samvær med overnatting så må han betale tilbake barnetilskudd - bare spør min x. Som ikke har bidragsevne men fikk barnetilskudd - og en saftig regning på noen tusen i ettertid.

Skrevet
Nei, det blir ikke mer å rutte av, men hvis du ikke hadde hatt den gjelda så hadde det gått bra å leve av de pengene, eller?

Utrolig egoistisk og dårlig av barnefar å nekte å betale bidrag! Det går jo ikke utover bare eksen, men deres egen unge! Jeg blir så forbanna av slike folk ... :kjefte:

Men har man ikke krav på å få bidrag fra barnefaren, kan han ikke tvinges til å betale?

De der er det MANGe av. I mitt tilfelle bryr ikke mannen seg om barnet i det heletatt en gang, så at han skal betale så mye som en lue for gutten vår, kan jeg bare glemme. Han har forresten ikke mye inntekt så jeg får også kun mindstebidrag fra nav på 970 kr i mdn (tror jeg det var?).

Nei, jeg mener ikke det. Herregud, skulle aldri ha sagt et ord i denne diskusjonen. Man kan jo ikke komme med en eneste tanke uten at man får folk på nakken.

Hvordan jeg hadde fått mer å rutte med som alenemor? Det er vel så enkelt som at mannen min har mindre enn 18 500 (som er summen som ble diskutert her) utbetalt pr måned.

Hvor har jeg skrevet at jeg heller ville vært alenemor? Har aldri skrevet at de ekstra kronene ville vært verd ekstra ansvar, arbeid og ikke minst ensomhet... Har aldri påstått at det ville vært bedre for meg å vært alenemor, kun skrevet at jeg faktisk ville hatt bedre økonomi da. Det er to vidt forskjellige ting!

Som skrevet over. Jeg har aldri påstått at jeg heller ville vært alenemor, kun kommet med konstanteringen at jeg da ville hatt bedre økonomi.

Hvor i all verden har jeg skrevet at "alenemødre bader i penger? Nå får du jammen meg gi deg. Ikke kom her og legg ord i munnen på folk.

Den var ikke direkte rettet mot deg, men mot folk generelt her inne som mener at alenemødre lever fett på trygde- og stønadsordninger. For det er rett og slett bare tull med tanke på at man faktisk har MYE mer utgifter dersom man er alene enn om man er sammen med noen.

Gjest MåneSkygge
Skrevet

Satser for bidragsforskudd

Satsene gjelder fra 1. juli 2008

Sats

Beløp pr. måned

100 % 1 320 kr.

75 % 990 kr.

50 % 660 kr.

Dette sto på nav sine sider. Jeg får fult på 1320kr i mnd. Det regnes vist ut fra mors inntekt.

Gjest gift tobarnsmamma
Skrevet
Det kommer selvfølgelig an på hvor man bor. Men her kunne jeg i alle fall levd adskillig "fetere" som alenemor enn som gift.

Vil bare presisere at jeg ikke prøver å kritisere alenemødre, synes det er bra med støtteordninger, kom bare med de tankene jeg har rundt dette, at for meg hadde det faktisk lønt seg å være alenemor. Og det er jo litt... rart?

At man lever "fetere" når man er alene, enn samboende eller gift, er helt feil. Det vil alltid lønne seg å dele boutgifter, mat etc med en annen. Det vet alle som f.eks har bodd både alene og sammen med en annen som student o.l, og kan sammenligne. Og de støtteordningen som finnes for aleneforsørgere, er ikke noe å bli "fet" av.

Jeg må si at jeg ofte tenker på hvor slitsomt det må være å være aleneforsørge, når jeg selv opplever hverdagen strevsom - med full jobb for både meg og mannen min. Legging, bading, aktiviteter på fritiden, husvask, klesvask, matlaging, lekser osv. UTROLIG slitsomt til tider, og vi er TO OM ALT. Jeg tror det må være slitsomt å være aleneforsørger, ihvertfall sammenlignet med å være to om det.

Skrevet
Hva mannen min tjener, er vel langt unna diskusjonen her... Men vi får jo barnetrygd, og neste mnd får vi kontantsttøtte også. Hvordan vi har tenkt å klare oss på det, er vel strengt tatt ikke noe andre her inne har noe med. Denne tråden handler ikke om vår private økonomi.

Det var vel strengt tatt du som brakte din manns inntekt og deres privatøkonomi inn i tråden, så må du også tåle spørsmål.

Du velger å være hjemmeværende, da må du ta konsekvensen av det, ikke sant?

Skrevet

Tråden er ryddet.

-jolie (mod)

Skrevet

Er det ingen her inne som har mindre enn en underkant av 19000 i mnd? Jeg studerer for øyeblikket, men i det jeg slutter å studere og mister overgangsstønaden så må jeg ha meg en jobb. Og etter hva jeg kan se så vil jeg uten utdanning sannsynligvis ikke tjene mer enn 130 kr timen(?) i en jobb jeg vil kunne få i dagens samfunn. Det vil si at med 35% skattetrekk så har jeg utbetalt i underkant av 13000 i lønn, pluss dobbel barnetrygd og bidragsforskudd. dvs max 16000 (?) i mnd. Er det noen av dere som har såpass lite utbetalt i mnd, og hvordan klarer dere dere med det?

Hvilket månedsbudsjett bør man forholde seg til egentlig når man er alene med ett barn på 4 år?

(Jeg er avhengig av bil ettersom jeg bor på "landet".)

Skrevet
Og etter hva jeg kan se så vil jeg uten utdanning sannsynligvis ikke tjene mer enn 130 kr timen(?) i en jobb jeg vil kunne få i dagens samfunn. Det vil si at med 35% skattetrekk så har jeg utbetalt i underkant av 13000 i lønn,

Du vil ikke få så mye som 35 % skatt med så lav lønn.

Forøvrig var vel 16000 og noe omtrent det samme som hun som oppgav tallene sine hadde. Hvordan noen fikk det til å bli 18500 skjønner jeg ikke.

Når du bor på "landet" er det i det minste sjanse for rimelig bolig. I Oslo ville du aldri klart deg på så lite.

Skrevet (endret)
Er det ingen her inne som har mindre enn en underkant av 19000 i mnd? Jeg studerer for øyeblikket, men i det jeg slutter å studere og mister overgangsstønaden så må jeg ha meg en jobb. Og etter hva jeg kan se så vil jeg uten utdanning sannsynligvis ikke tjene mer enn 130 kr timen(?) i en jobb jeg vil kunne få i dagens samfunn. Det vil si at med 35% skattetrekk så har jeg utbetalt i underkant av 13000 i lønn, pluss dobbel barnetrygd og bidragsforskudd. dvs max 16000 (?) i mnd. Er det noen av dere som har såpass lite utbetalt i mnd, og hvordan klarer dere dere med det?

Hvilket månedsbudsjett bør man forholde seg til egentlig når man er alene med ett barn på 4 år?

(Jeg er avhengig av bil ettersom jeg bor på "landet".)

Jo, jeg er heltidsstudent, deltidsarbeidende, 3-barnsmor og har ca 16000 pr mnd. Det er akkurat litt for lite til å leve for. Hadde det ikke vært for at vi spleiser med kjæresten på middag og lørdagskos (vi bor ikke sammen altså), så hadde vi ikke klart oss.

Ps. du vil ikke bli trukket 35% i skatt når du er aleneforsørger og bare jobber ved siden av studiene. Jeg betaler ca 11%.

Edit: Dersom du ikke har utdannelse, så har du rett på utdanningsstønad. Jeg får ikke dette fordi jeg hadde en utdanning fra før, som nå er ubrukelig dersom jeg ikke skal flytte 80-120 mil unna barnefaren. Du har i tillegg rett til stipend og lån hos lånekassen. Hvorfor slutte å studere, forresten?

Endret av absinthia
Skrevet

jeg og samboeren min har nettopp gått fra hverandre. og her sitter jeg med en leilighet der lån + leige er 5000 i mnd. og strøm ca 500. I tillegg kommer mat, bensin, klær, osv.

jeg studerer så får ca 3500 kr i mnd i stipend og lån. i tillegg har jeg barnetrygda på ca 1000..

vet ikke om jeg har rett på noen stønad?

Gjest MåneSkygge
Skrevet
jeg og samboeren min har nettopp gått fra hverandre. og her sitter jeg med en leilighet der lån + leige er 5000 i mnd. og strøm ca 500. I tillegg kommer mat, bensin, klær, osv.

jeg studerer så får ca 3500 kr i mnd i stipend og lån. i tillegg har jeg barnetrygda på ca 1000..

vet ikke om jeg har rett på noen stønad?

Du har i alle fall krav på barnetrygd for ett barn mer enn du har. Om barnet skal bo hos deg da så klart.

Overgangsstønad og småbarns tillegg kommer an på alderen på barnet. Du kan få overgangsstønad fram til ungen er 3 år. Du kan også søke om utdanningstilskudd.

Se på sidene til NAV eller ta en tlf dit i morra. De vet i ale fall hva du kan ha krav på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...