Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det kommer selvfølgelig an på hvor man bor. Men her kunne jeg i alle fall levd adskillig "fetere" som alenemor enn som gift.

Vil bare presisere at jeg ikke prøver å kritisere alenemødre, synes det er bra med støtteordninger, kom bare med de tankene jeg har rundt dette, at for meg hadde det faktisk lønt seg å være alenemor. Og det er jo litt... rart?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ville kanskje lønt seg i tiden da du får overgangsstønad.

Men man skal ha rimelig lusen økonomi for å ha det bedre som alenemor med barnebidrag, bidrag og bostøtte, enn man har som samboer/gift med arbeid!!

Skrevet
Det kommer selvfølgelig an på hvor man bor. Men her kunne jeg i alle fall levd adskillig "fetere" som alenemor enn som gift.

Vil bare presisere at jeg ikke prøver å kritisere alenemødre, synes det er bra med støtteordninger, kom bare med de tankene jeg har rundt dette, at for meg hadde det faktisk lønt seg å være alenemor. Og det er jo litt... rart?

Hvorfor er det rart? Mener du at alenemødre til enhver tid ikke skal ha mer å rutte med enn den fattigste gifte, uansett hva årsaken er?

Jeg skjønner ikke hvordan det kan gå til at man får mer å rutte med som alenemor, men jeg får vel tro deg.

Og en ting til: Det er da virkelig ikke økonomi som er det eneste avgjørende argumentet for sivilstatus. Og noen kroner ekstra er ikke verdt alt det ekstra arbeidet og ansvaret.

Skrevet (endret)

Selv om du muligens hadde hatt mer inn på konto i mnd som alenemamma, så må du jo også tenke på at du da sikkert hadde hatt mye mer UT fra konto også når du alene skal forsørge ett eller flere barn.

Som jeg for min del, som ikke får NOE fra faren til barnet, ingen verdens ting. Jeg kan da IKKE si at jeg lever fetere nå som alenemamma enn jeg hadde gjort sammen med en mann. Alvorlig talt.

Samtidig skal man betale husleie osv alene også, noe man vanligvis deler med den man bor sammen med, samme med bilutgifter, barnehage osv osv. Det BLIR fort trangere om økonomien når man blir alene, så ikke kom og si at alenemødle bader i penger.

Endret av missluna
Skrevet
Selv om du muligens hadde hatt mer inn på konto i mnd som alenemamma, så må du jo også tenke på at du da sikkert hadde hatt mye mer UT fra konto også når du alene skal forsørge ett eller flere barn.

Som jeg for min del, som ikke får NOE fra faren til barnet, ingen verdens ting. Jeg kan da IKKE si at jeg lever fetere nå som alenemamma enn jeg hadde gjort sammen med en mann. Alvorlig talt.

Samtidig skal man betale husleie osv alene også, noe man vanligvis deler med den man bor sammen med, samme med bilutgifter, barnehage osv osv. Det BLIR fort trangere om økonomien når man blir alene, så ikke kom og si at alenemødle bader i penger.

Men når man greier seg med 18 000,- og er en familie på tre personer (da regner jeg inn lønn fra pappaen og hans utgifter også, så klart) så hadde barnet mitt og jeg greid oss med samme summen bare vi to. Da trekker jeg så klart fra fars inntekt, og samtidig penger som går til far.

Skrevet

Nei, det synes jeg ikke. Ikke når du hverken har opparbeidet deg permisjonspenger eller er i jobb.

Skrevet (endret)

Vi er såpass etablerte som familie og har en romslig økonomi med eget hus og bil. Til sammen har vi en god inntekt og lever veldig bra. Hadde jeg blitt alene nå så måtte nok levestandarden senkes betraktelig og det gjelder de aller, aller fleste jeg kjenner.

Jeg synes aleneforsørgere gjør en kjempejobb og fra dem jeg kjenner som har vært eller er det nå, så vet jeg at det er tøft å være hovedforsørger i ett og alt. En mamma i min familie får heller ikke ett rødt øre fra far (og han bidrar ikke så veldig mye med samvær heller) , samt tjener for godt til å kvalifisere til noen stønader. Når barna blir større så vokser kravene, og hun ønsker selvsagt ikke at de skal falle utenfor på grunn av penger. Selv om hun tjener godt så går det vel akkurat rundt hver måned.

Endret av Caramba
Skrevet

Hva får man av pensjonspoeng som alenemor uten jobb da? Man må jo tenke på sånt også.

Skrevet
Men når man greier seg med 18 000,- og er en familie på tre personer (da regner jeg inn lønn fra pappaen og hans utgifter også, så klart) så hadde barnet mitt og jeg greid oss med samme summen bare vi to. Da trekker jeg så klart fra fars inntekt, og samtidig penger som går til far.

Det kan nok stemme, men jeg vil allikevel påstå det er forskjell på å være to voksne som har bestemt seg for å leve billig, pluss en baby som er så godt som gratis.

Men vis meg den alenemoren som kan leve "bra" på 18000 i måneden med to ungdommer. Milde himmel, jeg har på følelsen av at det forsvinner 18000 i måneden kun i sminke, klær, mobilregninger og utgifter til hobbyer! Litt overdrevet selvsagt, men tre personer er ikke nødvendigvis tre personer.

De alenemødrene som har god økonomi, mottar ikke overgangsstønad. Overgangsstønad er en nødløsning som sikrer en enforelder-familie en basisinntekt på 11500 kroner i måneden. I tillegg kommer det jo at dersom moren har en god jobb, så kan hun regne med å beholde den. Overgangsstønaden forsvinner etter tre år, og da bør du helst ha mer enn gjennomsnittlig inntekt for å kompensere for fravær av to inntekter. I tillegg til å være alene om ansvaret. For eksempel imli som sier at hun hadde hatt det bedre økonomisk om hun var alene- ok, hva skal du gjøre når de tre årene er omme? Hvis man som alenemor ikke er i fast jobb før fødselen, så kommer den ikke dalende i mellomtiden mens man sitter alene i leiligheten og diller med barnet: enter barnehageutgifter. Sleng på en god og hyggelig konflikt med en eks som ikke gidder å ta sin del av ansvaret og sniker seg unna med minstebidrag (mange som har det sånn), og økonomiske bekymringer over å ha huslån/husleie helt alene, så har du det virkelig fett...

Nei, jeg skjønner virkelig ikke at det kan være noe å lure på en gang.

De som er "vinnere", hvis man kan bruke et så kynisk uttrykk, så er det de som er to om både det praktiske og økonomiske ansvaret, samt de aleneforeldre som har en trygg og greit betalt jobb.

Skrevet
Det kan nok stemme, men jeg vil allikevel påstå det er forskjell på å være to voksne som har bestemt seg for å leve billig, pluss en baby som er så godt som gratis.

Men vis meg den alenemoren som kan leve "bra" på 18000 i måneden med to ungdommer. Milde himmel, jeg har på følelsen av at det forsvinner 18000 i måneden kun i sminke, klær, mobilregninger og utgifter til hobbyer! Litt overdrevet selvsagt, men tre personer er ikke nødvendigvis tre personer.

De alenemødrene som har god økonomi, mottar ikke overgangsstønad. Overgangsstønad er en nødløsning som sikrer en enforelder-familie en basisinntekt på 11500 kroner i måneden. I tillegg kommer det jo at dersom moren har en god jobb, så kan hun regne med å beholde den. Overgangsstønaden forsvinner etter tre år, og da bør du helst ha mer enn gjennomsnittlig inntekt for å kompensere for fravær av to inntekter. I tillegg til å være alene om ansvaret. For eksempel imli som sier at hun hadde hatt det bedre økonomisk om hun var alene- ok, hva skal du gjøre når de tre årene er omme? Hvis man som alenemor ikke er i fast jobb før fødselen, så kommer den ikke dalende i mellomtiden mens man sitter alene i leiligheten og diller med barnet: enter barnehageutgifter. Sleng på en god og hyggelig konflikt med en eks som ikke gidder å ta sin del av ansvaret og sniker seg unna med minstebidrag (mange som har det sånn), og økonomiske bekymringer over å ha huslån/husleie helt alene, så har du det virkelig fett...

Nei, jeg skjønner virkelig ikke at det kan være noe å lure på en gang.

De som er "vinnere", hvis man kan bruke et så kynisk uttrykk, så er det de som er to om både det praktiske og økonomiske ansvaret, samt de aleneforeldre som har en trygg og greit betalt jobb.

Selv om vi lever billig så er det jo mulig for en alenemor å leve billig også, det jeg reagerer på er at folk synes 18 500,- er så knapt å leve på som alenemor til et barn under tre år. Da må man kanskje prøve å være mer sparsommelig i hverdagen, og kutte ut forskjellige ting eller bo billigere.

Skrevet

Som sagt så har jeg ikke satt meg inn i hva en aleneforelder (det blir jo galt og diskriminerende å bare snakke om alenemødre. ) kan få av penger (sum og forklaring) utenom overgangsstønaden?

Gjest MåneSkygge
Skrevet
Selv om vi lever billig så er det jo mulig for en alenemor å leve billig også, det jeg reagerer på er at folk synes 18 500,- er så knapt å leve på som alenemor til et barn under tre år. Da må man kanskje prøve å være mer sparsommelig i hverdagen, og kutte ut forskjellige ting eller bo billigere.

Hos meg er det knapt fordi jeg har veldig mye gammel gjeld som jeg ikke har vært i stand til å betale tidligere. Selvfølgelig er det min egen feil men det blir ikke mer å rutte med av den grunn.

Som flere her sier så har ikke jeg en barnefar der som betaler noe. Han betaler ikke bidrag så jeg får minste bidrag fra nav.

Skrevet
Hos meg er det knapt fordi jeg har veldig mye gammel gjeld som jeg ikke har vært i stand til å betale tidligere. Selvfølgelig er det min egen feil men det blir ikke mer å rutte med av den grunn.

Som flere her sier så har ikke jeg en barnefar der som betaler noe. Han betaler ikke bidrag så jeg får minste bidrag fra nav.

Nei, det blir ikke mer å rutte av, men hvis du ikke hadde hatt den gjelda så hadde det gått bra å leve av de pengene, eller?

Utrolig egoistisk og dårlig av barnefar å nekte å betale bidrag! Det går jo ikke utover bare eksen, men deres egen unge! Jeg blir så forbanna av slike folk ... :kjefte:

Men har man ikke krav på å få bidrag fra barnefaren, kan han ikke tvinges til å betale?

Gjest MåneSkygge
Skrevet
Nei, det blir ikke mer å rutte av, men hvis du ikke hadde hatt den gjelda så hadde det gått bra å leve av de pengene, eller?

Utrolig egoistisk og dårlig av barnefar å nekte å betale bidrag! Det går jo ikke utover bare eksen, men deres egen unge! Jeg blir så forbanna av slike folk ... :kjefte:

Men har man ikke krav på å få bidrag fra barnefaren, kan han ikke tvinges til å betale?

Ja, hadde jeg ikke hatt så mye gjeld så hadde vi nok klart oss helt greit. Men med en barnefar som lager utgifter for meg i form av egenandel til rettsak og advokater, ja da blir det knapt med penger.

Han kan vel tvinges til og betale men han har rehab så han slipper. Men likevel så mottar han 25kr om dagen i barnetillegg og han har ikke brukt ett rødt øre av de på ungen.

Skrevet

En mor til et småbarn som ikke bor så dyrt, burde sikkert klare seg bra på 18500, enig i det.

Men jeg klarer ikke diskutere på de premissene (en mor, ett barn, under tre år), siden jeg har vært alenemor for flere og større barn, og da fremstår de premissene som rene best case scenario. 18500 er langt fra nok hvis 12000 går bort i husleie, barnehage og SFO, og barna krever mer på alle måter.

Å bo billigere er for øvrig ikke gjort i en fei. Vi bor sentralt i Oslo sentrum på tre rom, det er ikke akkurat luksus for fire personer. Jeg kunne sikkert fått større plass og mindre utgifter hvis vi flyttet ut av byen, men da hadde jeg fått en reisevei som gjør det umulig å hente i barnehagen. Hadde jeg solgt leiligheten og flyttet på landet hadde vi hatt et digert hus- men da hadde jeg neppe fått noen jobb. Og å kutte ned på utgifter gjør de aller fleste som mottar overgangsstønad. Leste en undersøkelse der det viste seg at aleneforeldre med dårlig råd sjelden gikk til tannlege, til frisøren osv. De prioriterte aktiviteter og utstyr til barna. Selvsagt kan du kutte det også og spare noen kroner der, men ville du gjort det med dine egne barn?

Det er ikke ment personlig på noe som helst vis, men for meg fremstår det som at de eneste som ønsker å diskutere om 18500 er mye penger per se, er de som har en mann og noen å dele utgifter og ansvar med. Og det er klart at 18500 i seg selv er mye penger. Men å se seg blind på den summen er å bare se halve sannheten...

Skrevet

Ånei. Han har ikke "bidragsevne", må vite.

At jeg ikke tjener noe mer enn ham, er visst ikke interessant. Jeg har åpenbart evne til å forsørge barna mine uansett.

Skrevet

Kan du konkretisere dette med tall?

Skrevet
Hvorfor er det rart? Mener du at alenemødre til enhver tid ikke skal ha mer å rutte med enn den fattigste gifte, uansett hva årsaken er?

Jeg skjønner ikke hvordan det kan gå til at man får mer å rutte med som alenemor, men jeg får vel tro deg.

Og en ting til: Det er da virkelig ikke økonomi som er det eneste avgjørende argumentet for sivilstatus. Og noen kroner ekstra er ikke verdt alt det ekstra arbeidet og ansvaret.

Nei, jeg mener ikke det. Herregud, skulle aldri ha sagt et ord i denne diskusjonen. Man kan jo ikke komme med en eneste tanke uten at man får folk på nakken.

Hvordan jeg hadde fått mer å rutte med som alenemor? Det er vel så enkelt som at mannen min har mindre enn 18 500 (som er summen som ble diskutert her) utbetalt pr måned.

Hvor har jeg skrevet at jeg heller ville vært alenemor? Har aldri skrevet at de ekstra kronene ville vært verd ekstra ansvar, arbeid og ikke minst ensomhet... Har aldri påstått at det ville vært bedre for meg å vært alenemor, kun skrevet at jeg faktisk ville hatt bedre økonomi da. Det er to vidt forskjellige ting!

Som skrevet over. Jeg har aldri påstått at jeg heller ville vært alenemor, kun kommet med konstanteringen at jeg da ville hatt bedre økonomi.

Hvor i all verden har jeg skrevet at "alenemødre bader i penger? Nå får du jammen meg gi deg. Ikke kom her og legg ord i munnen på folk.

Kan du konkretisere dette med tall?

Som skrevet over har mannen min mindre enn de omdiskuterte 18 500 kronene pr mnd utbetalt, ikke verre enn det.

Skrevet
Jeg har overgangsstønad på 11534, barnebidrag på ca1320, bostøtte på ca 1400, dobbelbarnetrygd og småbarnstillegg på 2500.

Er dette brutto eller hva du får utbetalt i mnd? Hvem kan få bostøtte, og hvor lenge?

Gjest MåneSkygge
Skrevet
Er dette brutto eller hva du får utbetalt i mnd? Hvem kan få bostøtte, og hvor lenge?

Om du kun har overgangsstønad så har du rett på skattefritak. Bostøtte kan i alle fall de som har lav nok tygd få. Hvor grensen går vet jeg ikke men står sikkert på husbanken sine sider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...