Gjest MåneSkygge Skrevet 15. april 2009 #2 Skrevet 15. april 2009 Jeg har overgangsstønad på 11534, barnebidrag på ca1320, bostøtte på ca 1400, dobbelbarnetrygd og småbarnstillegg på 2500.
Gjest imli Skrevet 15. april 2009 #3 Skrevet 15. april 2009 Jaggu hadde det lønt seg økonomisk å bli alenemor gitt...
Gjest MåneSkygge Skrevet 15. april 2009 #4 Skrevet 15. april 2009 Jaggu hadde det lønt seg økonomisk å bli alenemor gitt... Syns ikke det er så mye penger egentlig. Men så har jeg 11000 i faste utgifter hver mnd da. Blir vel bedre når diverse er nedbetalt.
leirbål Skrevet 15. april 2009 #5 Skrevet 15. april 2009 Jeg er ufør alenemor, og skulle veldig gjerne vært så rik som MåneSkygge. Hva man får i bidrag er avhengig av fars inntekt. Ikke alle får bostøtte osv.
Gjest MåneSkygge Skrevet 15. april 2009 #6 Skrevet 15. april 2009 Kom på en ting til. Man kan jo få kontantstøtte når barnet blir ett år. Dette gjelder jo ikke bare alenemødre men det utgjør en del det også.
Gjest imli Skrevet 15. april 2009 #7 Skrevet 15. april 2009 Man får ikke kontantstøtte før 13 mnd Påstår ikke at du er rik altså, men min eneste inntekt er barnetrygden på 900 kr Når far tjener lite da, blir det ganske magert. Hjelper litt neste mnd når vi får kontantstøtte
Gjest Gjest_Terese_* Skrevet 15. april 2009 #8 Skrevet 15. april 2009 Jeg må si at jeg hadde virkelig slitt med å klart meg alene på 18500,- som Måneskygge her nevnte. I jobben min får jeg utbetalt 22 000,- i mnd, men hadde aldri i verden klart meg alene på den inntekten heller. Jeg er gift og har ingen planer om skilsmisse, men de summene alenemødre får er ikke mye å leve av. Min søster fikk forøvrig ikke et øre fra noen, hverken i bidrag eller ellers da hun ble skilt. Hun tjente for bra selv.
Gjest gjestegjest Skrevet 15. april 2009 #9 Skrevet 15. april 2009 Jeg er alene om ansvaret for tre barn melllom 4 og 11 år. Tjener litt over 400000 i året (på jobb, ja, hvis noen var i tvil), utbetalt omtrent 25000 i måneden. Og ærlig talt, lønne seg å være alenemor?! Jeg har prøvd å forsørge tre barn på overgangsstønad, og det var jaggu ikke mulig. Med mindre du enten får fryktelig høyt bidrag, bor tilnærmet gratis, eller har barn som ikke er med på en eneste aktivitet og kutter på alt som kan kuttes på. Så nei, det som lønner seg er ikke å være alenemor, men å jobbe. Det er så enkelt som at lønn lønner seg. Selv om vi ikke har det direkte fett nå heller, så har jeg i det minste råd til å betale regningene mine og ha litt til overs. Kunne kjøpe meg et par nye sko en gang i skuddåret osv. Det var helt uaktuelt før.
Gjest Gjestegjest Skrevet 15. april 2009 #10 Skrevet 15. april 2009 Min søster fikk forøvrig ikke et øre fra noen, hverken i bidrag eller ellers da hun ble skilt. Hun tjente for bra selv. Det er min erfaring også, så fort du tjener litt forsvinner alle tillegg som dugg for solen. I og for seg er det bare rett og rimelig, men nettopp derfor provoserer det noe inne granskauen når folk babler om alenemødre som får ditt og datt opp i hendene. Som alenemor i jobb får du en barnetrygd ekstra (jeg får for fire barn, ikke tre), samtidig som du er alene om å betale alle bo- og levekostnader og står for oppfølgingen av barna helt alene. Tror ikke egentlig noen vil bytte, hvis de får tenkt seg litt om...
Gjest MåneSkygge Skrevet 15. april 2009 #11 Skrevet 15. april 2009 Man får ikke kontantstøtte før 13 mnd Påstår ikke at du er rik altså, men min eneste inntekt er barnetrygden på 900 kr Når far tjener lite da, blir det ganske magert. Hjelper litt neste mnd når vi får kontantstøtte Ja, det har du helt rett i Det er jo fra mnd etter de fyller ett år.
Blekemiddel Skrevet 15. april 2009 #12 Skrevet 15. april 2009 Det er min erfaring også, så fort du tjener litt forsvinner alle tillegg som dugg for solen. I og for seg er det bare rett og rimelig, men nettopp derfor provoserer det noe inne granskauen når folk babler om alenemødre som får ditt og datt opp i hendene. Som alenemor i jobb får du en barnetrygd ekstra (jeg får for fire barn, ikke tre), samtidig som du er alene om å betale alle bo- og levekostnader og står for oppfølgingen av barna helt alene. Tror ikke egentlig noen vil bytte, hvis de får tenkt seg litt om... Dersom man er student lønner det seg å være alenemor... Jeg har ingen inntekt fordi jeg er student og med en samboer som ikke tjener alt for mye hadde det definitivt lønnt seg økonomisk om vi gikk fra hverandre, men heller dårlig råd som student enn å ikke være sammen
Knøttet Skrevet 15. april 2009 #13 Skrevet 15. april 2009 Jeg må si at jeg hadde virkelig slitt med å klart meg alene på 18500,- som Måneskygge her nevnte. I jobben min får jeg utbetalt 22 000,- i mnd, men hadde aldri i verden klart meg alene på den inntekten heller. Jeg er gift og har ingen planer om skilsmisse, men de summene alenemødre får er ikke mye å leve av. Min søster fikk forøvrig ikke et øre fra noen, hverken i bidrag eller ellers da hun ble skilt. Hun tjente for bra selv. Hadde du ikke klart deg med 18500,- i måneden? Hva i alle dager betaler du på? Mannen min og jeg har en gutt på 9 måneder, mannen får for tiden dagpenger og jeg er fortsatt i permisjon, og vi klarer oss godt på ca 18 000,- i måneden. Da har vi studielån begge to, vi leier leilighet, og vi lever så klart ikke luksuriøst, men vi snur ikke hver krone heller. Jeg skjønner ikke hvordan man kan si at alenemødre ikke får mye penger Når det er sagt så er det vel bare de 3 eller 5 årene alenmødre får overgangsstønad, og siden dette er mesteparten av "lønna" så får de ikke mye penger over så lang tid, men likevel. For å si det slik så hadde det lønt seg for oss om jeg var alenemor fremfor å være sammen med barnefaren ...
Gjest regine ii Skrevet 15. april 2009 #14 Skrevet 15. april 2009 Man får ikke kontantstøtte før 13 mnd Påstår ikke at du er rik altså, men min eneste inntekt er barnetrygden på 900 kr Når far tjener lite da, blir det ganske magert. Hjelper litt neste mnd når vi får kontantstøtte Det er vel nokså selvvalgt, eller hva? Dersom du ikke hadde nok opptjent til å få fødselspenger under permisjon så kan du vel ikke akkurat klage på andre for det? Da burde du vel heller jobbet mer i forkant..... Dersom man er student lønner det seg å være alenemor... Jeg har ingen inntekt fordi jeg er student og med en samboer som ikke tjener alt for mye hadde det definitivt lønnt seg økonomisk om vi gikk fra hverandre, men heller dårlig råd som student enn å ikke være sammen men som student får man da så vidt jeg vet studielån og stipend, og lånet blir omgjort til stipend i ca 40 uker, dvs. sånn omtrent som når en har vanlig inntekt og går ut i svangerskapspermisjon. Når det gjelder overgangsstønad så er det nettopp det - en overgang. Pr i dag kan man - om jeg ikke husker feil - motta det i 3 år, dersom man er under utdanning. Og litt over 11000 i mnd er ikke akkurat fett når du også skal forsørge barn på det. Bostøtte henger ikke sammen med "statusen" som alenemor, så det kan hvem som helst som fyller kriteriene få. Kontantstøtte får man ikke dersom barnet går i barnehage, og jeg skulle likt å se den som kan forsørge seg og barn på drøye 3000 i mnd. Er det noe som forutsetter at du har en annen å leve på (= ikke alenemor) så er det vel kontantstøtten! Jeg syns det er bra vi har noenlunde ordninger også for de som er/blir alene om omsorgen for barn.
Gjest Gjestegjest Skrevet 15. april 2009 #15 Skrevet 15. april 2009 Jeg skjønner ikke hvordan man kan si at alenemødre ikke får mye penger Som regine synes jeg at alenemødre får bra nok med penger, men å påstå at det er "mye"?? Det som kan regnes som inntekt i streng forstand er overgangsstønaden, som er på 11500 omtrent. For meg dekker det akkurat husleia, strøm/telefon, barnehagen og SFO for to barn. For å si det slik så hadde det lønt seg for oss om jeg var alenemor fremfor å være sammen med barnefaren ... Ah, men du skjønner: å være alenemor lønner seg aldri for "oss", for det er ikke noe oss lenger, det er bare deg Så om du vil ha den gode betalingen alenemødre får, må du også avskrive fars inntekt og klare deg helt og holdent alene med de pengene du har. Og uten den hjelpen i det daglige som du har nå. I tillegg har du et lite barn, og de er ganske mye billigere i drift enn de blir når de blir større... Jeg skjønner jo på en måte resonnementet ditt, at alenemødre får en viss inntekt som nok kan være større enn det man får som feks sykmeldt student, men jeg synes ikke helt det kan sammenlignes likevel. Jeg måtte jobbe ekstra gjennom studietiden for å få endene til å møtes. Hadde jeg hatt en mann i huset kunne jeg ha jobbet på kveldstid, men siden jeg var alene måtte jeg til slutt ta en langt dårligere betalt jobb på dagtid, siden jeg ikke fikk barnevakt. Det hadde jeg unngått med en mann, samtidig som han kanskje kunne spyttet litt i felleskassa... Så det er mer i dette regnestykket enn kun kroner og øre, det er det jeg mener.
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #16 Skrevet 15. april 2009 Jeg har overgangsstønad på 11534, barnebidrag på ca1320, bostøtte på ca 1400, dobbelbarnetrygd og småbarnstillegg på 2500. he? Vet du, du har mere utbetalt enn jeg som jobber ræva av meg for å få nok til det daglige. jeg har vert yrkesaktiv i mange,mange år. Ikke rart jeg må betale mye skatt. Bare lurer på om det er "sykt" å få barn? siden de skal betales or å sitte hjemme i tre år med full lønn. kom ikke å fortell meg at det er så hardt, det må en tenke på før en velger å bli gravid og starte som alenemor. Merkelig at det skal være foskjell på folk det der. Da mine barn var små pendlet min mann,kom hver 14 dag hjem. Sent fredg kveld, og dro søndag ettermiddag. Måtte ut i jobb etter et halvt år jeg,ved barn nr to var permisjonen utvidet til 1 år. Men lønnen jeg fikk da jeg var hjemme var noe jeg hadde opparbeidet igjennom jobb. tror jeg må gå å spy
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #17 Skrevet 15. april 2009 Syns ikke det er så mye penger egentlig. Men så har jeg 11000 i faste utgifter hver mnd da. Blir vel bedre når diverse er nedbetalt. 11.000 i faste utgifter....jaja...det er vel alenemødre som kan legge seg på den linjen. vet du hvem som betaler utgiftene dine? det er f...meg de som går på jobb hver dag
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #18 Skrevet 15. april 2009 Jeg må si at jeg hadde virkelig slitt med å klart meg alene på 18500,- som Måneskygge her nevnte. I jobben min får jeg utbetalt 22 000,- i mnd, men hadde aldri i verden klart meg alene på den inntekten heller. Jeg er gift og har ingen planer om skilsmisse, men de summene alenemødre får er ikke mye å leve av. Min søster fikk forøvrig ikke et øre fra noen, hverken i bidrag eller ellers da hun ble skilt. Hun tjente for bra selv. Hadde ikke klart deg på den summen? Det er den summen de aller fleste ligger på i utbetalt i mnd i kl1.
Gjest MåneSkygge Skrevet 15. april 2009 #19 Skrevet 15. april 2009 (endret) 11.000 i faste utgifter....jaja...det er vel alenemødre som kan legge seg på den linjen. vet du hvem som betaler utgiftene dine? det er f...meg de som går på jobb hver dag Jeg da også jobbet min del og kommer også til å jobbe fra og med neste år. Så de pengene jeg får nå har jeg eller i alle fall vil komme til å betale i skatt selv. De utgiftene jeg har hadde ikke vært mindre om jeg ikke hadde vært alenemor. Men på grunn av tidligere sykdom er det først nå jeg kan betale mye av det. Endret 15. april 2009 av MåneSkygge
Gjest alone Skrevet 15. april 2009 #20 Skrevet 15. april 2009 Jeg tjener ca 35000 pr mnd, og jeg skjønner ikke hva det skulle ha å gjøre med at jeg er alenemamma. Det kommer heller av at jeg har tatt en utdanning, jobbet og stått på og dermed har en bra jobb nå. Teiteste spørsmålene jeg ser er de av typen "hva kan jeg tjene som alenemamma?". Svaret er: Du kan tjene hva som helst - alt etter hvilket yrke du velger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå