Gå til innhold

Utblåsning om arrogante folk med barn


Gjest planet earth

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

I startinnlegget ditt så fremstår du på akkurat samme vis som disse jentene. De kritiserer deg fordi du ikke har barn, du kritiserer dem fordi de ikke er like bereiste og har like god jobb som deg.

Alle har forskjellige verdier og oppfatninger om hva som utgjør et "fullkomment liv". For dem er det kanskje mann og barn, for deg er det andre ting. Og det skal man ha lov til å ha.

Imidlertid så ligger det i menneskers natur at vi gjerne vil pushe egne valg over på andre. "Det fungerer jo så godt for meg, så derfor må det jo være likedan for alle".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pia24
Og enda en.

-misa

Jeg kverrulerer ikke. Jeg sier at min oppfattelse, på bakgrunn av ts sitt innlegg, er at ts også har de samme arrogante holdningene ovenfor sin venninner, som hennes venninner har til henne - selv om hun blåser ut dem her. All ære til ts hvis hun klarer å skjule disse holdningene ovenfor sin venninner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det å ha barn gir livet en dimensjon som er ulikt alt annet. Man får ansvaret for andre enn seg selv, og man kan derfor ikke være så selvopptatt at man reiser bort, fester mm. når man føler for det.

Venninnene dine ser sikkert at de har kommet mye lengre enn deg, og selvsagt ønsker de det samme for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ha barn gir livet en dimensjon som er ulikt alt annet. Man får ansvaret for andre enn seg selv, og man kan derfor ikke være så selvopptatt at man reiser bort, fester mm. når man føler for det.

Venninnene dine ser sikkert at de har kommet mye lengre enn deg, og selvsagt ønsker de det samme for deg.

Vel - her har vi vel et prakteksemplar på en mumzilla! Haha! De evner virkelig ikke å se at et liv uten barn ikke trenger å være egoistisk. Har du lest det trådstarter skrev?? Er det egoistisk å jobbe på barnesykehus i utlandet? Er det egoistisk å gi penger til Røde Kors og Dyrebeskyttelsen? Har hun sagt noe som helst om hun fester eller ikke?

Jeg blir helt svett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt a syt kjerring.

Fa deg ein mann og ongar som oss resten av norges befokning.

Slutt og var selvopptatt, det e go det som er kvinnens oppgave

her i livet...

E mann og stolt av det :sengekos:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt a syt kjerring.

Fa deg ein mann og ongar som oss resten av norges befokning.

Slutt og var selvopptatt, det e go det som er kvinnens oppgave

her i livet...

E mann og stolt av det :sengekos:

Hadde jeg måttet ta tiltakke med men mann som fremstår som dette - tror jeg det kunne vært det samme.

Jeg ville hvertfall ikke ønsket meg barn med en med sånne holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Det å ha barn gir livet en dimensjon som er ulikt alt annet. Man får ansvaret for andre enn seg selv, og man kan derfor ikke være så selvopptatt at man reiser bort, fester mm. når man føler for det.

Venninnene dine ser sikkert at de har kommet mye lengre enn deg, og selvsagt ønsker de det samme for deg.

Om du har så lite livserfaring at du ikke vet at også barnløse kan ha ansvaret for andre enn seg selv, så er du ikke kommet særlig langt i livet, du heller ;)

Jeg har to hunder og tre katter, som jeg ikke kan reise fra sånn helt plutselig. De må ha mat, stell og selskap hver dag. Jeg kan ikke sitte hele ettermiddagen på kafé, og nyttårsaften kan jeg ikke feste, for dyrene blir så redde av nyttårsrakettene at jeg må være hjemme med dem hele kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mest plagsomt for meg er å måtte forsvare hvorfor jeg ikke VIL ha barn. Jeg har rett og slett IKKE LYST på. Og dette må jeg faktisk diskutere med folk, det er ikke lov å bare ikke ville ha barn. Det er jo unaturlig og selvopptatt. Jaha, men det er ganske selvopptatt å ville ha barn for å realisere seg selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tror ikke at det å få barn er verdens mest uselviske ting å gjøre heller! Hvis det var kun for å gjøre verden til et bedre sted, så burde man vel adoptere? Finnes masse barn ute i verden uten foreldre. I stedet så prøver og prøver mange, prøverør osv. Gjør man verden en tjeneste ved å få barn? :)

Jeg vil gjerne ha barn en dag, men jeg har absolutt et meningsfylt liv frem til da, og jeg syns rett og slett det er frekt av folk å si at mitt liv er egoistisk og overflatisk fordi jeg ikke har fått noen ennå. Det er mange folk og dyr å bry seg om, selv om man ikke har hatt dem i magen i 9 måneder.

Jeg tror det er det trådstarter mener? Hun sier jo at hun godt kunne tenke seg barn selv en dag! Hun sier ikke at det å få barn er teit, men hun mener vel at mange som har fått barn ikke har gjort stort annet her i livet. Og jeg er enig i at klokskap og livserfaring ikke kommer sigende mens magen vokser :)

Endret av Wunderbarbara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt a syt kjerring.

Fa deg ein mann og ongar som oss resten av norges befokning.

Slutt og var selvopptatt, det e go det som er kvinnens oppgave

her i livet...

E mann og stolt av det :sengekos:

Håper dette er en ren provokasjon :) Ellers høres du ut som en huleboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest,valgjerd
Det å ha barn gir livet en dimensjon som er ulikt alt annet. Man får ansvaret for andre enn seg selv, og man kan derfor ikke være så selvopptatt at man reiser bort, fester mm. når man føler for det.

Venninnene dine ser sikkert at de har kommet mye lengre enn deg, og selvsagt ønsker de det samme for deg.

Så hvis ei jente på første året på videregående drikker seg drita og glemmer prevensjon, blir gravid,ødelegger utdanninga si og satser på å få barnet og leve på offentlige stønader til hun en dag ikke får mere offentlig støtte og må ta til takke med en jobb i kassa på rema så har hun kommet mye lengre i livet enn TS på 28 med utdanning, stabile boforhold og masse livserfaring i forhold til andre kulturer og andre menneskers nød?? Nei, vet du hva, snakk om å ikke se lengre enn nesa rekker!

TS er bare 28, hun har mange år igjen på seg til å finne sin livsledsager og så evt velge om hun vil ha barn. Tenk hvor heldig det barnet er som får ei mor med så mye visdom og kunnskaper!

Og hvorfor må det være 2 leirer?? Det går faktisk an å kombinere barn og å oppleve verden samtidig!

Jeg og mannen min har utdanning (han lege, jeg sykepleier), vi har og barn, men det hindrer oss ikke i å oppleve verden og andre kulturer! Enkelt, vi tar barna med oss!! Ikke noe problem! Om et års tid planlegger vi å reise et halvt år å jobbe i Tanzania, barna er selvfølgelig med. De får undervisning der, og tenk hvor mye de lærer i livets skole!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mest plagsomt for meg er å måtte forsvare hvorfor jeg ikke VIL ha barn. Jeg har rett og slett IKKE LYST på. Og dette må jeg faktisk diskutere med folk, det er ikke lov å bare ikke ville ha barn. Det er jo unaturlig og selvopptatt. Jaha, men det er ganske selvopptatt å ville ha barn for å realisere seg selv også.

Bra sagt! Fortsett kampen! Helt enig, det å få barn for å realisere seg sjøl er forkastelig - og fryktelig vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Skjønner ikke helt hvorfor det skal bli en kamp mellom de som har/ønsker barn og de som ikke ønsker barn?

Ikke skjønner jeg hvorfor de som har/ønsker barn må kritisere de som ikke ønsker barn. Vi må respektere at folk har andre ønsker enn oss selv.

Men det er klart at når man ikke har barn eller er mye i nærheten av barn så er det vanskelig å vite hvordan det er å ha barn, barna betyr jo alt for forledrene (det bør de ihvertfall gjøre) og det er veldig altoppslukende i starten. Men man kan jo snakke om andre ting fordet, og det blir veldig feil å se ned på andre selv om man ikke har barn! Hvorfor i alle dager skal man det?

Men, nå er det også veldig mange barnløse som er ganske så frekke mot de med barn, spesielt hvis de er unge. Det er heller ikke greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke skjønne hvofor folk ikke kan godta uten spørsmål at folk ikke vil ha barn. Det er da like naturlig som det å ville ha barn, ingen som sette spørsmål ved det.

De med barn kan ikke påstå at de barnløse ikke har et likeverdig liv, den ene har ikke prøvd den andres liv og omvendt.

Jeg syns ikke det er egoistisk å få egne barn, og jeg syns i allefall ikke det er egoistisk å ikke få egne barn. Hvorfor skulle det være det???

Ja jeg tror ikke at det å få barn er verdens mest uselviske ting å gjøre heller! Hvis det var kun for å gjøre verden til et bedre sted, så burde man vel adoptere? Finnes masse barn ute i verden uten foreldre. I stedet så prøver og prøver mange, prøverør osv. Gjør man verden en tjeneste ved å få barn? :)

Og her trengs det litt opplysning. Det er MANGE flere som ønsker å adoptere enn antall barn som blir frigjort for adopsjon. Ja, det finne mengder av foreldreløse barn, men langt fra alle disse kan adopteres. Og det koster MYE mer enn å prøve selv, evt. måtte gå noen runder med prøverør om det er det som skal til.

Er en egoistisk om en ønsker barn som kan få likhetstrekk med sine egne foreldre og arve egenskaper derfra?

Jeg skjønner hva ts klager over. Det er liksom ikke "godkjent" å ikke få barn av en eller annen grunn. Barn gir nok livet en helt spesiell mening, men at det er meningsløst å leve uten barn og at en da ikke har noe livserfaring. Det er rett og slett feil! EN har ikke livserfaring med barn nødvendigvis, men på mange andre områder.

Og langt fra alle som får barn er så snevre som de TS kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skoeska

Nå har jeg ikke lest hele tråden.

Jeg forstår hva du mener, men allikevel synes jeg du snakker om venninnene dine på en ganske så nedsettende måte. Og det du sier om at du har mer livserfaring enn dem? Det kommer jo an på hva du mener med livserfaring da. Jeg har også reist masse, jeg har bodd i 4 forskjellige land, reist rundt i hele verden, snakker 4 språk, opplevd og sett veldig mye. Jeg har vel det du kaller livserfaring. Og jeg syntes selv jeg hadde utrolig mye av dette selv.. Men det var før jeg fikk sønnen min!

Nå, som mamma, ser jeg at dette er antakeligvis den største livserfaringen jeg har hatt så langt. Og å få barn tror jeg overgår det meste, så venninnene dine har nok ikke "mindre livserfaring" enn deg selv. Ok, kanskje de ikke har hjulpet til med barn i afrika, kanskje de ikke har reddet dyr i kina, og kanskje de ikke har gått i protest for regnskogen. Kanskje de ikke har sett fattigdommen i Bolivia og kanskje de ikke har besteget Mount Everest, men er det bare dette som er livserfaring? Og er denne livserfaringen bedre/større enn den å få barn? Det synes ikke jeg, så jeg synes det utsagnet ditt ble veldig feil, og veldig lite respektløst av deg. Det er ikke slik jeg ville ha snakket om mine venner hvertfall, selv før jeg fikk barn selv.

Med det sagt, så synes jeg jo selvfølgelig det er dumt av dem å ikke vise mer interesse for livet ditt da, og at de er så fryktelig opptatte med babyene sine at de ikke har tid til å tenke på andre ting. Jeg er veldig obs på det med vennene mine, spesielt de barnløse, at jeg ikke går inn i min egen babyverden. Jeg merker også at de som ikke har barn, er veldig lite interesserte i å høre om det, så jeg unngår det så best jeg kan. Til babysnakket har jeg da venner/familie (og forum på nettet) som har babyer selv.

Har egentlig ikke noen råd til deg, men det var vel ikke det du spurte etter heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil oppfordre alle som ikke vil ha barn til å begynne å kalle seg "barnfrie", ikke "barnløse". Vi mangler nemlig ingenting. Det var dette begrepet som ble brukt i aftenposten da det sto en artikkel om at barnfrie par er lykkeligere enn par med barn (http://www.aftenposten.no/helse/article3000133.ece)

Endret av tineline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor henge seg opp i "mer" eller "mindre" livserfaring? Det er ikke det det er snakk om, det er snakk om annerledes livserfaring.

Personlig blir jeg muggen og borderline forbanna når nyfrelste mødre skal fortelle meg hva jeg går glipp av og at livet mitt ikke er fullverdig, men jeg orker bare ikke å gå inn i den diskusjonen flere ganger. Jeg skjønner at det er stort, men det er ikke min greie. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvorfor henge seg opp i "mer" eller "mindre" livserfaring? Det er ikke det det er snakk om, det er snakk om annerledes livserfaring.

Enig. Og ingen sitter med fasiten på om det ene er bedre enn det andre.

Jeg er gørrlei av alle "nå må du se til å få barn snart" uttalelsene, men går man og rakker ned på de valgene småbarnsforeldre har tatt, så er man ikke det spor bedre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nå er jeg altså så lei!

Først litt om meg: Er jente, 28 år, singel, barnløs. Kjøpte egen leilighet for 5 år siden. Har egen bil. Er leder i reklamebransjen. Tjener 700.000 i året. Har masse venner, har reist jorda rundt, bodd i Australia i 1,5 år og jobbet nesten gratis som hjelpepleier på barnesykehus. Gir penger hver måned til Røde Kors og Dyrebeskyttelsen. Er fosterhjem for 2 katter. Har vært i over 30 land. Har hatt én samboer, faren min er død, jeg har en bachelorgrad. Så vet dere det.

SÅ. Var på besøk hos en venninne i går. Hun fikk barn for 2 uker siden, og vi var samlet en gjeng jenter for å se på vidunderet + drikke kaffe. Praten gikk naturligvis om unger, fødsler (alle unntatt meg har barn), rier, morkaker osv. Jeg har ikke så mye å bidra med, men jeg lytter, smiler, sier ja og ha og er faktisk oppriktig interessert (til en viss grad.) Så sier den ene venninna mi (ikke så nær) til meg: "Hva med deg da? Når skal du få deg en sånn (baby)?"

"Ikke med det første!", sier jeg og forteller at jeg om to måneder skal ha fri i en måned for å reise rundt i Sør-Amerika.

Så presterer flere av dem å veksle oppgitte blikk, mens de ser på meg med medynk. "Åååå du måååå bare få barn en dag! Det gir livet ditt mening! Livserfaring! Bare vent til du er kommet like langt i livet som oss, da får du se! Men først må du jo finne deg en mann!"

Hva faen!!! De fleste av dem har sittet på ræva hele sitt voksne liv, de har ikke utdannelse, de jobber på Rema, Cubus osv., de fikk sine første barn da de var ca. 20, de har såvidt vært en svipptur på Kreta! De vet ikke hvor Asia er! De vet ikke en dritt om verden vi lever i, annet enn sin lille boble, som for det meste består av utro halvfeite samboere, kjedelig formiddager med Glamour, kvikklunsj på hytta og turer på café! Alle er ikke sånn, men sjokkerende mange var enige.

Men det er JEG som trenger livserfaring, det er jeg som ikke har skjønt noen ting!

Jeg ble så forbanna at jeg måtte dra derifra.

Er virkelig folk med barn så arrogante at de tror intelligens, livserfaring og klokskap kommer til dem samtidig som mannens utløsning? Jeg har aldri sagt noe om deres valg, hvorfor må de på død og liv dømme meg?

Grrr. Godt med en utblåsning! :)

Dett var et UTROLIG bra inlegg :blomst::enig::kyss::tommelsmil::danser::tommelopp:

Jeg har barn selv så det er sagt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest gjennom tråden min her, og vet dere hva? Vi blir aldri enige!

De som skriver at jeg er nedlatende og akkurat like ille som "venninnene" mine leser ikke alt jeg skriver. Jeg TENKER at jeg ikke vil leve sånn som dem. INNI MEG syns jeg det er rart at noen vil tilbringe livet sitt på Rema.

Men jeg SIER DET IKKE til dem. JEG SIER DET IKKE TIL NOEN, andre enn dere her inne. Men de passer på å forkynne sitt budskap til alle som vil og ikke vil høre.

Dette var aldri ment som en diskusjon om hva som er best; Barn eller ikke barn. Det har ingenting med saken å gjøre! Jeg vil gjerne ha barn selv en gang, og flesteparten av de jeg kjenner som har barn er oppegående, interessante mennesker som har fullforståelse for mennesker som velger å være barnfrie (flott ord, forresten!) De forkynner ikke det å ha barn som det eneste riktige!

Jeg sier heller ikke at jeg er GURUEN OVER ALLE GURUER, men jeg sier at det å få barn heller ikke automatisk gjør at man sitter på mengder med livserfaring/klokhet.

Har jeg opplevd mye? Ja. Er mine "venninner" automatisk klokere og kommer lengre i livet enn meg FORDI de har barn? NEI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...