Gå til innhold

Vil ikke flytte - mister dagpenger


Gjest Gjest_smil_*

Anbefalte innlegg

Du mister ikke dagpenger fordi om du ikke vil flytte til byer hvor det kan være enklere å få jobb, det er ingen garanti for at du får jobb i ny by. Dette vet Nav også. Du mister dagpenger hvis du sier nei til å gå på dagpenger, eller sier neitakk til en spesifik jobb en annen plass. Me nhar du vektige grunner for å si nei vil Nav også se på disse, ingen saksbehandler på NAV vil rive opp og splite famillier fordi en av foreldre må flytte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NAV-klient
Helt latterlig å be folk flytte for å få seg jobb.

Bare kostnaden ved å flytte er enorme at jeg skjønner ikke hvordan dette lønner seg verken for staten eller personen som må flytte.

For NAV og lovverket betyr det ingenting hvor høye kostnadene blir:

Jeg ba om totalt kr. 39.500 i en 3 måneders periode som både legen min og undertegnede mente var det jeg trenger for å bli i stand til å komme meg i full jobb igjen (= forsørge meg selv i mange, mange år uten offentlig støtte)

NAV sa nei, og synes også det er helt greit at jeg da blir sosialklient på ubestemt tid til jeg trolig havner på uføretrygd (= enorme kostnader for det offentlige)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Rona_*
For NAV og lovverket betyr det ingenting hvor høye kostnadene blir:

Jeg ba om totalt kr. 39.500 i en 3 måneders periode som både legen min og undertegnede mente var det jeg trenger for å bli i stand til å komme meg i full jobb igjen (= forsørge meg selv i mange, mange år uten offentlig støtte)

NAV sa nei, og synes også det er helt greit at jeg da blir sosialklient på ubestemt tid til jeg trolig havner på uføretrygd (= enorme kostnader for det offentlige)

Det er slik systemet er ment å fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg krysset av på at jeg ikke var villig til å flytte - fikk telefon om at jeg måtte være villig til å flytte om de fant jobb til meg et annet sted. Jeg var da alene med barn og avhengig av barnehagen men det hadde ikke noe å si.

Jeg krysset av på at jeg ikke var villig til å ta all slags jobb fordi det må være i barnehagens åpningstider men måtte snu på det og. Jeg måtte bare skaffe barnevakt som var tilgjengelig til en hver tid om jeg skulle få en jobb. Utgiften til barnevakt må jeg jo dekke selv, i tillegg til barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg krysset av på at jeg ikke var villig til å flytte - fikk telefon om at jeg måtte være villig til å flytte om de fant jobb til meg et annet sted. Jeg var da alene med barn og avhengig av barnehagen men det hadde ikke noe å si.

Nå vet ikke jeg hvor gammelt barnet ditt er, men har man barn under 10 år så kan de ikke kreve at du flytter på deg.

Jeg krysset av på at jeg ikke var villig til å ta all slags jobb fordi det må være i barnehagens åpningstider men måtte snu på det og. Jeg måtte bare skaffe barnevakt som var tilgjengelig til en hver tid om jeg skulle få en jobb. Utgiften til barnevakt må jeg jo dekke selv, i tillegg til barnehage.

Der har du vært uheldig med saksbehandler / NAVkontor. Jeg er alene med barn i en fremmed by, den eneste jeg kjenner godt er barnefar. Har fått en del bekjente etter hvert, men ingen jeg stoler på eller kan be om å sitte barnevakt. NAV vet dette, og satte meg kun opp til dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NAV-klient
Det er slik systemet er ment å fungere.

Takk, Rona. Jeg har lenge lurt på om det er meg det er noe galt med. Som ikke forstår avgjørelsen NAV tok - som kommer til å bli svært dyr i mange år for alle dere skattebetalere der ute.

Fint å vite at det er sånn det skal være :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Rona_*
Takk, Rona. Jeg har lenge lurt på om det er meg det er noe galt med. Som ikke forstår avgjørelsen NAV tok - som kommer til å bli svært dyr i mange år for alle dere skattebetalere der ute.

Fint å vite at det er sånn det skal være :ironi:

Det er ikke meningen du skal forstå. Du skal forholde deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hmm_*

Jeg er godt voksen, og med barn i alderen 8 til 16 år.. Jeg skulle gjerne, for min egen del, prøvd å flytte til et annet sted, med et varmere klima;)

Men jeg vil ikke flytte på ungene mine, især ikke den eldste som er i en veldig sårbar alder, i tillegg til at pappaen til ungdommen bor her. Her har vi et godt nettverk med besteforeldre og venner, mennesker som betyr mye for oss. Når vi trenger noen til å se til barna, eller trenger en hjelpende hånd på annet vis, så er her alltid noen. Det tar tid å bygge opp et så nært nettverk, og jeg tror at for veldig mange er det ikke mulig å bli like knyttet til venner du får i voksen alder som familie/venner som har vært der hele livet. Jeg har venner som har flyttet tilbake til barndomsbyen og etablert seg for å komme nært familien når de har fått barn.

Jeg tror det er feil å tro at barn er så fryktelig tilpassningsdyktige - ja noen er det, men ikke alle, og skal vi gamble på dette hvis magefølelsen sier noe annet? Jeg ble flyttet på 2 ganger i barndommen, jeg taklet dette dårlig, og det ødela mye av barndommen min. Jeg vet at andre ble flyttet på og at de taklet det bra - men er de mere verdt enn meg? Jeg minner på at det har vært snakk om å nekte omsorgsforeldre å ta barn med å flytte fra nettverk og samværsforeldre, dette er et klart signal på at for noen barn har dette vært uheldig og er blitt definert som et sosialt problem fra myndighetenes side.

For mange er det å miste jobben en stor belastning, det kan bli en fatal tileggsbelastning hvis disse må flytte fra sitt nettverk også.

Jeg tenker at Nav må vise sjønn i hvert enkelt tilfelle når det gjelder å tvinge folk til flytting pga jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...