Gå til innhold

Vinkonsum


LekeHusmor

Anbefalte innlegg

Gjest Elastica
Folk trenger slett ikke føle skam for å drikke alkohol - de eneste jeg vet som skjemmes er de som har et alkoholproblem - og nekter å innse det selv.

Akkurat sånn som de jeg kjenner som har et Fantaproblem - og nekter å innse det selv. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk trenger slett ikke føle skam for å drikke alkohol - de eneste jeg vet som skjemmes er de som har et alkoholproblem - og nekter å innse det selv.

Jeg siktet heller til det at noen ser ned på folk som tar seg et glass vin en tilfeldig tirsdagskveld. Jeg er en sånn "type" som kan ta et glass vin eller to en tirsdag utelukkende for å kose meg, og jeg har vel fått et par kommentarer rundt det. Men når personen som kommenterer det, sitter å tømmer i seg siste rest av en halvannenliters brus, så tar jeg det ikke så tungt.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk trenger slett ikke føle skam for å drikke alkohol - de eneste jeg vet som skjemmes er de som har et alkoholproblem - og nekter å innse det selv.

Er ikke dette en selvmotsigelse? Hvis de ikke innser at de har et alkoholproblem, kan de vel neppe skjemmes over alkoholforbruket sitt? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mathilde_*
Er ikke dette en selvmotsigelse? Hvis de ikke innser at de har et alkoholproblem, kan de vel neppe skjemmes over alkoholforbruket sitt? :klø:

Skjemmes er kanskje feil ord - fornektelse er vel en bedre beskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Folk som hevder de overhodet ikke drikker for rusens skyld, har et problem i forhold til alkohol.

Men det betyr ikke nødvendigvis at de har et alkoholproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidonie
Poenget mitt med dette er at samtidig som enkelte konstaterer at slike diskusjoner frembringer følelser hos folk, og gjerne etterfulgt av ;) så tenker jeg at det nettopp er disse som utviser minst forståelse for at det er mulig å drikke halvannen flaske vin i uka uten å være avhengig.

Siden jeg her er "enkelte" jf innlegget ditt, vil jeg gjerne få påpeke at jeg ikke har skrevet noe sted at halvannen flaske vin i uka påviser avhengighet, ei heller vil jeg tillegges å vise "liten forståelse" for et slikt forbruk. Å tolke masse rart inn i innlegg gjør vel ikke debatter som dette noe mer konstruktive?

Jeg påpeker simpelthen den dobbeltheten som ofte dukker opp; et veldig behov for å forklare seg, unnskylde, argumentere osv for å ha det forbruket man har, jf utlegninger om tilsetningsstoffer og usunne matvaner for øvrig, samtidig som man gjerne kaller det "kontinentale drikkevaner"; vi er jammen siviliserte og IKKE typisk nordmann-på-fylla. Det er som flere nevner helt sikkert koblet med skamfølelsen vi vel er litt oppdratt til å ha i denne sammenhengen, noe som er synd, for det gjør hele innstillingen til alkoholkonsum ganske kunstig i utgangspunktet.

Jeg siktet heller til det at noen ser ned på folk som tar seg et glass vin en tilfeldig tirsdagskveld. Jeg er en sånn "type" som kan ta et glass vin eller to en tirsdag utelukkende for å kose meg, og jeg har vel fått et par kommentarer rundt det. Men når personen som kommenterer det, sitter å tømmer i seg siste rest av en halvannenliters brus, så tar jeg det ikke så tungt

Helt enig. Generelt er befolkningens jevnt dårlige kunnskap om hva maten vi stapper i oss inneholder, mye mer skremmende enn befokningens vinkonsum i snitt, men det betyr ikke at det ikke er mulig å ha to tanker i hodet samtidig?

Vin har vel større verdi som nytelsesmiddel enn som næringsmiddel.

De fleste digger ikke vin første gang de drikker det, det er litt av en "acquired taste" (ikke ulikt røyking), og det blir, i noen tilfeller, litt spesielt å hevde man uteukkende drikker vin fordi man er slik en feinschmecker blitt, og så insistere på at den lille buzz'en man får er helt uvesentlig.

(Jeg kan også more meg litt over dem som mener deres atferd ikke på noe vis påvirkes av (relativt sett) små mengder alkohol, for det er ikke annet enn mangel på selvinnsikt i så fall.)

Selv koser jeg meg glugg med vin akkurat når det passer meg. Får jeg lyst på vin, så drikker jeg det, uavhengig av tidspunkt og ukedag. Jeg bestiller et glass vin til en god lunsj midt i uka om jeg vil det (forårsaker ett og annet hevet øyenbryn hos dem som mener alkohol er forbeholdt lørdagsflatfylla, men hvem bryr seg?). Det er ikke en greie for meg, men så er jeg vel blottet for skam da :ler:

I sum blir det likevel sjelden flere flasker i uken (bortsett fra et par uker om sommeren eller hvis jeg har middagsbesøk), det blir ingenting noen uker og kanskje til sammen en flaske andre uker. Jeg tror ikke min skamløse atferd er skadelig/problematisk for meg selv eller andre, men om noen skulle påpeke at den er det ville jeg nok prøvd å høre etter. Jeg håper ikke jeg ville inntatt holdningen "jeg er ikke enig/forstår det ikke, dermed kan det ikke være tilfelle"...

Sammenlikningen med sjokolade er interessant, fordi de fleste ville synes det var uproblematisk å diskutere skadevirkningene av stort/hyppig inntak av det, mens vinen blir straks mer av et sårt punkt for noen. Noen skulle visst helst sett det ble en slags "hellig ku"; type "folks vinkonsum kan vi ikke mene noe om eller stille spørsmål ved, dette er en privatsak." Alt man putter i seg, eller gjør, for den saks skyld, er en privatsak, men mange vil gjerne mene noe om det så fort det går utover andre eller er skadelig, eller i ytterste konsekvens medfører samfunnsøkonomisk belastning.

Jeg skal i hvert fall konsumere vin i helgen, og det uten å skamme meg.

God vinhelg! :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie
Jeg påpeker simpelthen den dobbeltheten som ofte dukker opp; et veldig behov for å forklare seg, unnskylde, argumentere osv for å ha det forbruket man har, jf utlegninger om tilsetningsstoffer og usunne matvaner for øvrig, samtidig som man gjerne kaller det "kontinentale drikkevaner"; vi er jammen siviliserte og IKKE typisk nordmann-på-fylla. Det er som flere nevner helt sikkert koblet med skamfølelsen vi vel er litt oppdratt til å ha i denne sammenhengen, noe som er synd, for det gjør hele innstillingen til alkoholkonsum ganske kunstig i utgangspunktet.

Jeg skjønner godt hva du mener, og jeg er tildels enig. Samtidig vil jeg tro at i den grad folk har forklart seg og unnskyldt seg i denne tråden, kommer det av at det står en del kritiske innlegg her, og at man føler at man må forsvare seg i forhold til disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidonie

Stemmer sikkert :) Jeg vil dessuten tro det er store individuelle forskjeller ift geografi, alder, livssituasjon osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica
Jeg skjønner godt hva du mener, og jeg er tildels enig. Samtidig vil jeg tro at i den grad folk har forklart seg og unnskyldt seg i denne tråden, kommer det av at det står en del kritiske innlegg her, og at man føler at man må forsvare seg i forhold til disse.

Dette er jeg enig i.

Jeg er forsåvidt enig i det du skriver også, Sidonie, og benytter samtidig anledningen til å gjenta meg selv - jeg liker både smaken og effekten av vinen. :)

God vinhelg til deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krynkel

Elastica har sagt mye klokt i denne tråden! :klappe:

Vi er to vindrikkere i dette huset, og vi drikker vel i snitt en flaske vin i uka, vil jeg tro. Nå nærmer påsken seg, og da blir det sikkert enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilstår at jeg skammer meg over mitt vinkonsum. Jeg drikker alt for lite. :sjenert:

Det har selvsagt flere forklaringer .. jobb, matvane(drikker for sjeldent vin til maten) osv.

Men altså, jeg er glad i vin og gleder meg over å finne nye viner som er i kategorien "Kjøp flere, eller denne passer supert til denne typen mat".

Rusen er der selv etter et par glass men den regner jeg nermest for en bieffekt, det er jo smaken som er det primære. Grensen mellom høyt og for høyt alkoholinntak er ikke lett å si hvor går. Men jeg vil tro at når det er effekten som er målet og ikke smaken så er det på tide å tenke seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bacchus

Når er noe et problem? Jeg drikker alkohol stort sett hver dag, og har gjort det omtrent siden jeg ble myndig. Dvs snart i 30 år. Øl eller vin til maten, en drink til kvelds. I helgene og i ferier drikker jeg mer, men sjelden mer enn tre-fire alkoholenheter. Jeg har ikke drukket meg full siden , og liker ikke å bli surrete. Samboern min drikker mye mindre, men hun deler gjerne en flaske vin med meg i helgen.

Jeg har aldri prøvd å gå noen uker uten alkohol, men er helt sikker på at jeg ville savne det hvis jeg prøvde. Jeg hadde nok klart det, men det hadde ikke vært lett. Sånn sett er jeg nok avhengig. Men jeg har aldri tenkt på drikkemønsteret mitt som noe problem. Jeg spiser sundt, er røkfri, trener mye, og sover godt. Jeg er klar over at alkohol ikke er særlig sundt. Men når jeg sammenlikner min form og min grad av aldersforfall med venner og jevnaldrende som drikker mindre, tror jeg det er større farer for folkehelsen en alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marte_*
Når er noe et problem? Jeg drikker alkohol stort sett hver dag, og har gjort det omtrent siden jeg ble myndig. Dvs snart i 30 år. Øl eller vin til maten, en drink til kvelds. I helgene og i ferier drikker jeg mer, men sjelden mer enn tre-fire alkoholenheter. Jeg har ikke drukket meg full siden , og liker ikke å bli surrete. Samboern min drikker mye mindre, men hun deler gjerne en flaske vin med meg i helgen.

Jeg har aldri prøvd å gå noen uker uten alkohol, men er helt sikker på at jeg ville savne det hvis jeg prøvde. Jeg hadde nok klart det, men det hadde ikke vært lett. Sånn sett er jeg nok avhengig. Men jeg har aldri tenkt på drikkemønsteret mitt som noe problem. Jeg spiser sundt, er røkfri, trener mye, og sover godt. Jeg er klar over at alkohol ikke er særlig sundt. Men når jeg sammenlikner min form og min grad av aldersforfall med venner og jevnaldrende som drikker mindre, tror jeg det er større farer for folkehelsen en alkohol.

Merkelig hvordan hvor svart/hvitt noen ser på dette.

Det går faktisk an å drikke lite og sjeldent - samtidig som jeg spiser masse frukt og grønt - trener 4 dager i uken på treningssenter og er ikke-røyker.

Jeg må berømme Sidonie for flotte og reflekterte innlegg i denne tråden.

Har nok et litt annerledes drikkemønster enn de fleste. Jeg drikker veldig sjeldent, men bryr meg ikke om det er midt i uken eller helg. Må også legge til at jeg aldri drikker alene, for meg er selskapet den største gleden ved vinen. Synes det høres deilig å kunne sitte alene med et glass vin om kvelden - men de gangene jeg har prøvd så har jeg ikke klart å få i meg et glass engang. Vinen smaker rett og slett ikke like godt som når jeg går på cafè med venninnen min :ler:

Mannen min har en jobb som krever mye kjøring - til så og si alle døgnets tider - dermed er det veldig sjeldent han drikker alkohol ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i huset gå det med to flasker i uken på to personer, en flaske på fredag og den andre på lørdag. I blant har jeg avtaler i ukedagene hvor jeg drikker et par glass.

Når det gjelder tålegrenser som noen nevnte tidligere: Jeg vil gjerne få påpeke at det er svært forskjellig hva folk tåler, og at det ikke nødvendigvis er et faresignal å kunne drikke mye uten å bli full. Jeg har for eksempel helt siden jeg begynte å drikke kunnet få ned en flaske vin uten å bli spesielt brisen. Men mer enn det, og jeg merker det fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingenting i dag som du ikke dør av, beklager å måtte være den som forteller dette, men vi kommer nok ikke levende fra dette noen av oss. :gjeiper:

Spørsmålet er bare hvordan vi kan få mest mulig glede av de årene vi har her, og jeg må innrømme at et virkelig godt måltid blir ikke fullstendig for meg uten et glass god vin til. Tipper jeg drikker 1-2 flasker i uken, men så må det da også sies at jeg foretrekker å gå ut og spise med venninner i helgene heller enn å gå på byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...