Strix Skrevet 26. mars 2009 #21 Skrevet 26. mars 2009 Når mannen er hjemme drikker vi av og til 1 flaske i uka. Som regel er dette i helgene. Det hender vi tar et glass hver på en vanlig hverdag bare for kosen sin del også, og andre ganger går det kanskje noen uker uten at vi smaker vin.
LekeHusmor Skrevet 26. mars 2009 Forfatter #22 Skrevet 26. mars 2009 ja det er ikke sånn hos oss heller at vi på død og liv må drikke vin.. mange helger jobber jeg osv, og da blir det jo ikke det samme. men vi har stort sett alltid vin i hus, og tar et glass eller to når vi har lyst. jeg er også veldig glad i å lage mat, og dermed også finne vin som passer til. så ofte er det faktisk det som er grunnen til at det blir vindrikking
Gjest Gjest_Mathilde_* Skrevet 26. mars 2009 #23 Skrevet 26. mars 2009 Men mener du at disse som dør av skrumplever, er de som tar seg et glass eller to til maten i løpet av uken, og kanskje litt mer i helgene? Vanskelig for meg og si som ikke er ekspert - men iflg. denne artikkelen så begynner kvinner nå å betale en pris for rødvinskosen sin. Og alle vet at kvinner er langt mer utsatt enn menn for slike skader.
Honesty Skrevet 26. mars 2009 #24 Skrevet 26. mars 2009 (endret) Vanskelig for meg og si som ikke er ekspert - men iflg. denne artikkelen så begynner kvinner nå å betale en pris for rødvinskosen sin. Og alle vet at kvinner er langt mer utsatt enn menn for slike skader. Da dukker selvsagt igjen det vanlige spørsmålet opp: Hvor går grensen for hva kroppen tåler og ikke? Jeg vil tippe at det er en høy grad av underraportering inne i sånne tilfeller, dvs. at man rapporterer at man drikker mindre og sjeldnere enn hva tilfellet egentlig er, og da blir selvsagt situasjonen litt annerledes. Jeg er ikke ute etter å forsvare eller angripe noe som helst, men etter å nyansere. Forskning er i stor grad basert på statistikk, som igjen gjerne er basert på frivillig rapportering. Endret 26. mars 2009 av Honesty
Gjest Sidonie Skrevet 26. mars 2009 #25 Skrevet 26. mars 2009 Ser ikke på dette som et urovekkende vinkonsum akkurat! Av ei flaske blir det ca 2.5 glass, og 2.5 glass utover en fredagskveld føler jeg meg ikke beruset av. Mener to og et halv glass, per flaske? Hva slags glass bruker dere? :klø: Ikke rart det blir underrapportering Jeg regner med jeg misforstår noe, for hvis du ikke føler deg beruset etter en flaske vin eller etter 2,5 glass, er du nok ganske tilvent.
Ce'Nedra Skrevet 26. mars 2009 #26 Skrevet 26. mars 2009 Det varierer veldig hvor mye vi drikker. Som regel pleier det å gå to flasker i helgene (vi er to personer). Noen ganger kjøper jeg en treliter og har stående, og da blir det gjerne ett eller to glass om kveldene hvis jeg ikke skal altfor tidlig opp. Om sommeren har vi nok samme vinkonsum som dere TS
Gjest Bond Skrevet 26. mars 2009 #27 Skrevet 26. mars 2009 Mener to og et halv glass, per flaske? Hva slags glass bruker dere? :klø: Ikke rart det blir underrapportering Jeg regner med jeg misforstår noe, for hvis du ikke føler deg beruset etter en flaske vin eller etter 2,5 glass, er du nok ganske tilvent. 2,5 glass hver kanskje? Jeg føler heller ikke meg særlig beruset av en halv flaske vin utover en hel kveld (dvs fra tiden du starter å spise og da utover kvelden), og jeg drikker ikke så ofte
Honesty Skrevet 26. mars 2009 #28 Skrevet 26. mars 2009 Mener to og et halv glass, per flaske? Hva slags glass bruker dere? :klø: Ikke rart det blir underrapportering Jeg regner med jeg misforstår noe, for hvis du ikke føler deg beruset etter en flaske vin eller etter 2,5 glass, er du nok ganske tilvent. Jeg er enig her. Jeg tror jeg vil regne noe sånt som 5-6 glass av en flaske vin, altså dobbelt så mange.
Gjest Grafica Skrevet 26. mars 2009 #29 Skrevet 26. mars 2009 Mener to og et halv glass, per flaske? Hva slags glass bruker dere? :klø: Ikke rart det blir underrapportering Jeg regner med jeg misforstår noe, for hvis du ikke føler deg beruset etter en flaske vin eller etter 2,5 glass, er du nok ganske tilvent. Jeg vil tippe hun mente 2.5 glass på henne og 2.5 glass på mannen Jeg føler meg heller ikke beruset etter to og et halvt glass vin. Her er forbruket heller labert; jeg til tro gjennomsnittlig en flaske i måneden. Mye pga økonomi.
Nilma Skrevet 26. mars 2009 #30 Skrevet 26. mars 2009 2,5 glass hver kanskje? Jeg føler heller ikke meg særlig beruset av en halv flaske vin utover en hel kveld (dvs fra tiden du starter å spise og da utover kvelden), og jeg drikker ikke så ofte Sånn tolket jeg det også. Hos oss vil jeg tro det går i snitt 1-2 flasker i uken; ofte vin til middag i helgene, og av og til et glass eller to midt i uken, av og til går det en uke uten noe som helst. Hadde mannen min vært mer glad i vin hadde det nok vært litt mer, men han liker helst vin til mat og ikke kos, så ofte finner jeg det ikke bryet verdt å åpne en flaske bare til meg selv. Det er så synd at det meste av vin som finnes i halvflasker er skvip, og ofte uforholdsmessig dyrt.
LekeHusmor Skrevet 26. mars 2009 Forfatter #31 Skrevet 26. mars 2009 Det er så synd at det meste av vin som finnes i halvflasker er skvip, og ofte uforholdsmessig dyrt. helt enig! det er helt håpløst, med mindre J.P er din store favoritt..
Gjest gjest igjen Skrevet 26. mars 2009 #32 Skrevet 26. mars 2009 Mener to og et halv glass, per flaske? Hva slags glass bruker dere? :klø: Ikke rart det blir underrapportering Jeg regner med jeg misforstår noe, for hvis du ikke føler deg beruset etter en flaske vin eller etter 2,5 glass, er du nok ganske tilvent. Av ei flaske regner jeg ca 5 glass, ergo 2.5 glass på meg og 2.5 glass på mannen min! Drikker jeg ei hel flaske vin er jeg litt surrete, absolutt! Men 2.5 glass fra ca kl 19 til 23.30 føler jeg meg ikke beruset av...det tror jeg de færreste gjør!
Gjest Sidonie Skrevet 26. mars 2009 #33 Skrevet 26. mars 2009 Blir ganske salig av et glass jeg, men så drikker jeg ikke så mye som det drikkes her, heller. Kan godt ta meg et glass vin til god mat midt i uka hvis jeg får lyst, men det stopper der, og helg er ikke ekvivalent med at vinflasken kommer frem. Tror det konsumeres utrolig mye vin her i landet, det er blitt en "greie" å ta et glass vin anytime. Hvorvidt det er sunt eller ei vil det alltid være diskusjon om, jeg tror det eneste som er sikkert er at det ikke ville vært skadelig for de fleste å drikke mindre... Den store testen på dette, om det er blitt et problem, er visstnok å klare fjorten dager uten en dråpe uten at det er et savn i det hele tatt. Jeg tror mange ville blitt overrasket om de hadde prøvd dette, av de som mener de har full kontroll og at et liberalt syn på hverdagskonsum er helt uproblematisk over lengre tid. Kjenner flere som mener de drikker svært lite, som oppdaget at de faktisk merket fraværet av alkohol når de bestemte seg for å være uten en stund. Jeg tror denne manglende bevisstheten samt at vi ikke stiller noe spørsmål ved det, alminneliggjøringen av "å kose seg med et glass i ny og ne", er noe som er mer problematisk enn mange innser. Sånn over tid, og hva holdninger angår. Ikke minst overfor barn i huset. Ikke at de fleste rusler fulle rundt, men bare holdningen vi etter hvert har fått at hverdagskonsum er helt uproblematisk.
LekeHusmor Skrevet 26. mars 2009 Forfatter #34 Skrevet 26. mars 2009 Jeg hadde helt sikkert hatt lyst på vin i løpet av de 14 dagene, men jeg er helt uenig i at det på noen som helst måte viser at jeg er avhengig av alkohol.
Gjest Sidonie Skrevet 26. mars 2009 #35 Skrevet 26. mars 2009 Det skjønner jeg. Du trenger ikke være enig. Det handler ikke om du "får lyst på" vin ila de to ukene, men hvordan det "savnet" arter seg - om du for eksempel blir rastløs av det og halvveis på veien begynner å rasjonalisere for deg selv at "jamen dette er jo bare dumt, jeg er ikke avhengig, det spiller jo ingen rolle om jeg tar ett glass". Da har jo du og kroppen din allerede etablert et forhold til alkohol med en viss betinget respons, enten du er enig eller ei... og det er denne blindsonen jeg tror mange har. Ikke nødvendigvis deg spesielt. Det er individuelt hva den enkelte håndterer. Det er ikke dermed sagt at en og annen holdning til alkohol ikke kan (og bør) stilles spørsmål ved. Sånn generelt. Det er interessant å observere hvordan slike debatter trykker så veldig på en nerve i folk, altså. Det er jo bare alkohol - hvor viktig er det, liksom? Very interesting...
LekeHusmor Skrevet 26. mars 2009 Forfatter #36 Skrevet 26. mars 2009 det går vel på det at det er en form for skamfølelse ved å drikke alkohol, nettopp pga grunner som blir nevnt her. jeg personlig føler det ikke sånn, men jeg vet om mange som gjør; som trekker fra et par øl når de sier hvor mye de drakk ute i går også. du treffer ingen nerve hos meg, men jeg syns det er veldig interessant å høre hva de forskjellige mener, og hvordan folks vaner er. jeg har blitt litt overrasket, hadde trodd det var flere som drakk opp mot 2-3 flasker vin i uken, at det var flere med "kontinentale" vaner der ute.. men nå 1. jobber jeg i restaurantbransjen og 2. er student, så de menneskene jeg omgås drikker vel kanskje litt mer enn gjennomsnittet (sånn for å skikkelig skjære alle over en kam ) så det er mulig jeg har et litt vrengt syn på det hele.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2009 #37 Skrevet 26. mars 2009 Den store testen på dette, om det er blitt et problem, er visstnok å klare fjorten dager uten en dråpe uten at det er et savn i det hele tatt. Jeg vet ikke om jeg synes det er den store testen, for når jeg kutter ut enkelte matvarer, i perioder eller permanent, pga magen, så savner jeg jo mange av dem også. Jeg har også kuttet ut alkohol en periode (gjør det fortsatt - pga magen og søvnproblemer som blir verre av alkohol), og er enig i at det er lurt å prøve dette av og til, eller å ikke ta seg et glass hver gang man får littegrann lyst (hvis det er ofte da), men selv om jeg av og til skulle ønske at jeg kunne ta meg et glass eller to på kvelden har jeg jo ikke vanskelig for å la være. Når man ikke KLARER å la være har man et problem, at man kunne hatt lyst på tror jeg er svært menneskelig og ingen svakhet i seg selv. Vinkonsumet her i huset varierer, vi kan drikke en kartong på i underkant av to uker, eller et par (maks tre) flasker en helg, men i perioder drikker vi lite vin og heller øl (vi drikker også av og til/jevnlig øl i tilllegg til vinkonsumet). Jeg synes vi har et i overkant alkoholforbruk totalt sett, men det har nok også med hvordan vi drikker å gjøre; sjelden til mat, men "for å drikke" selv om det er snakk om et glass eller to.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2009 #38 Skrevet 26. mars 2009 Det handler ikke om du "får lyst på" vin ila de to ukene, men hvordan det "savnet" arter seg - om du for eksempel blir rastløs av det og halvveis på veien begynner å rasjonalisere for deg selv at "jamen dette er jo bare dumt, jeg er ikke avhengig, det spiller jo ingen rolle om jeg tar ett glass". Det kan jeg være enig i. Det er (som jeg sa i forrige innlegg) antagelig lurt å prøve å la være å drikke lenger enn man vanligvis pleier og kanskje i settinger hvor en normalt ville drukket, en og annen gang, for å se på reaksjonen. Sånn som jeg har det nå når jeg ikke drikker vil jeg i hvert fall si at det er lettere enn jeg trodde å la være (i en periode i vinter ar jeg drukket litt minst tre ganger i uka, uten å tenke meg om), og ikke kjipt å være edru
Gjest Elastica Skrevet 26. mars 2009 #39 Skrevet 26. mars 2009 (endret) Aller først må jeg innrømme at kroppen min allerede har "etablert et forhold" til sjokolade. To uker uten hadde nok medført både rastløshet og forsøk på rasjonalisering. vel, så langt er det jeg som viser meg som den store synderen her *rekker opp hånda* Vi drikker mellom en og tre vinflasker i løpet av en uke. Mest i helgen, men også gjerne noen glass utover uka. Jeg er helt komfortabel med vårt konsum, og klarer fint å la være å drikke i to uker uten å bli rastløs. Så tilhører jeg også de foreldrene som synes det er greit å ta ett glass vin til maten selvom barna er tilstede. Utviklingen av registrerte alkoholvaner i Norge har gått i retning av at man kombinerer den tradisjonelle helgefylla med kontinentale drikkevaner med begrenset konsum fordelt utover uka. Dette er selvsagt ikke bra. Optimalt sett ønsker man et samfunn med minst mulig alkoholkonsum. Objektivt sett medfører alkoholbruk/misbruk enorme offentlige utgifter, på grunn av rene alkoholrelaterte skader, men også avledede utgifter på grunn av forhold som skjer i alkoholrus. Likevel synes jeg at mitt eget alkoholforbruk er greit, og jeg har ingen planer om å endre det. Endret 26. mars 2009 av Elastica
Gjest gjest,maya76 Skrevet 26. mars 2009 #40 Skrevet 26. mars 2009 Aller først må jeg innrømme at kroppen min allerede har "etablert et forhold" til sjokolade. To uker uten hadde nok medført både rastløshet og forsøk på rasjonalisering. *rekker opp hånda* Vi drikker mellom en og tre vinflasker i løpet av en uke. Mest i helgen, men også gjerne noen glass utover uka. Jeg er helt komfortabel med vårt konsum, og klarer fint å la være å drikke i to uker uten å bli rastløs. Så tilhører jeg også de foreldrene som synes det er greit å ta ett glass vin til maten selvom barna er tilstede. Utviklingen av registrerte alkoholvaner i Norge har gått i retning av at man kombinerer den tradisjonelle helgefylla med kontinentale drikkevaner med begrenset konsum fordelt utover uka. Dette er selvsagt ikke bra. Optimalt sett ønsker man et samfunn med minst mulig alkoholkonsum. Objektivt sett medfører alkoholbruk/misbruk enorme offentlige utgifter, på grunn av rene alkoholrelaterte skader, men også avledede utgifter på grunn av forhold som skjer i alkoholrus. Likevel synes jeg at mitt eget alkoholforbruk er greit, og jeg har ingen planer om å endre det. Jeg er så utrolig enig i det du skriver her!! Det er definitivt et problem med kontinentale drikkevaner når en og kombinerer det med den norske grøftefylla på helg! Vi og koser oss med et glass vin midt i uka, men som oftest blir det fredag og lørdag. Går gjerne et par flasker vin tilsammen i løpet av ei uke (rødvin står seg jo ei stund når en korker den og setter den kjølig..), og jeg kan godt ta et glass til lørdagsmiddagen selv om ungene er der. De får brus på lørdagen og vi voksne et glass vin, så de og får noe ekstra da! Og jeg skal innrømme jeg koser meg glugg i hjel en tirsdagskveld når mannen jobber til neste dag og jeg er alene hjemme, og jeg rigger meg til i sofaen med talgsys, fyr på peisen, frustrerte fruer og et glass god fyldig rødvin
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå