Gå til innhold

Vinkonsum


LekeHusmor

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_solfrid_*

jeg drikker ca 6-7 liter vin i uka. men jeg har jo et alkoholproblem og er klar over det.

drikker helst ikke vin til maten, da syns jeg det er mye bedre med brus. men jeg har intet problem med å helle i meg en halv treliterskartong alene på en mandagskveld selv om jeg skal på jobb neste dag. og neste kveld drikker jeg resten.

helg er ihvertfall for meg ekvivalent med å ha vin i hus! ihvertfall fredag og lørdagskveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Selv 1 glass vin pr dag kan være farlig.

Du leser bare det du vil lese her, eller? I artikkelen du linker til står det en annen link, til en artikkel med overskriften "Lev lenger - med rødvin".

Så her har vi én artikkel som sier at 1 glass daglig øker kreftfaren, og én artikkel som sier at 1 glass daglig "... forsinker aldringen av hjerte, muskler og skjelett, samt hjerne." Så hva blir resultatet? Drikker man rødvin og får kreft, men overlever den og lever lenger likevel? Eller holder man seg unna rødvin og dør av hjerteproblemer som 60-åring? Eller er det rett og slett sånn at skal vi ta hensyn til alle mulige undersøkelser som dette tør vi snart knapt drikke et glass vann?

Det eneste som er sikkert er at før eller siden skal vi dø. Er det ikke bedre å tørre å kose seg litt i mellomtiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Alle er enige om at det ikke er bra for kroppen å drikke altfor mye alkohol. Ingen mener det er usunt å være total avholds.

Sidonie skriver lenger opp at slike debatter trykker ved en nerve hos folk, og deretter "Det er jo bare alkohol - hvor viktig er det, liksom? ;) " For mange er alkohol viktig. Akkurat slik som det kan være viktig å drikke kaffe hver morgen, ta en after eight til ettermiddagsespressoen eller spise napoleonskake hver lørdag på konditori.

For meg er det ikke så viktig at jeg ikke klarer meg uten, og slik er det antakeligvis for de fleste andre også. Det finnes i dag forskningsrapporter som både bekrefter og avkrefter vinens fortreffelighet fra et sunnhetsperspektiv, men man skal ikke undervurdere helseeffekten av å legge vekk fanatisme og faktisk kose seg i livet også. For meg representerer vin (siden jeg ikke er særlig glad i øl eller brennevin) en stor glede i livet, slik også god middag, gode samtaler, gode filmer og gode venner gjør (ikke prioritert rekkefølge :fnise:). Både smaken og effekten av samtlige ting.

Poenget mitt med dette er at samtidig som enkelte konstaterer at slike diskusjoner frembringer følelser hos folk, og gjerne etterfulgt av ;) så tenker jeg at det nettopp er disse som utviser minst forståelse for at det er mulig å drikke halvannen flaske vin i uka uten å være avhengig.

Endret av Elastica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
For meg er det ikke så viktig at jeg ikke klarer meg uten, og slik er det antakeligvis for de fleste andre også. Det finnes i dag forskningsrapporter som både bekrefter og avkrefter vinens fortreffelighet fra et sunnhetsperspektiv, men man skal ikke undervurdere helseeffekten av å legge vekk fanatisme og faktisk kose seg i livet også. For meg representerer vin (siden jeg ikke er særlig glad i øl eller brennevin) en stor glede i livet, slik også god middag, gode samtaler, gode filmer og gode venner gjør (ikke prioritert rekkefølge :fnise:). Både smaken og effekten av samtlige ting.

Veldig, veldig enig :) Livet er dessuten så tilfeldig at så lenge en har et tross alt begrenset og gledesfylt konsum av det ene eller andre, tror jeg ikke man øker sjansen for å dø tidligere eller på mer skrekkelige måter enn at det er verdt det.

Poenget mitt med dette er at samtidig som enkelte konstaterer at slike diskusjoner frembringer følelser hos folk, og gjerne etterfulgt av ;) så tenker jeg at det nettopp er disse som utviser minst forståelse for at det er mulig å drikke halvannen flaske vin i uka uten å være avhengig.

Og stress, negativitet og bekymring er faktisk også viktige årsaker til helseplager. Det kan jeg skrive under på av egen erfaring. De eneste og langvarige sykdommene jeg har hatt på snart 32 år, med unntak av noen svært kortvarige infeksjoner, er stressutløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Jeg vil nå si at det er "sunnere" å drikke 1-3 flasker vin i uka, spredt utover hele uka, enn 1-3 flasker vin/andre typer alkohol både fredag og lørdag! :Nikke: Heller kontinentale vaner enn norske helgefyllvaner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Og stress, negativitet og bekymring er faktisk også viktige årsaker til helseplager. Det kan jeg skrive under på av egen erfaring. De eneste og langvarige sykdommene jeg har hatt på snart 32 år, med unntak av noen svært kortvarige infeksjoner, er stressutløst.

Men vil gjerne utdype at jeg ikke mener det er negativt med et mer restriktivt alkoholkonsum eller at man er avholds. Jeg vet også at det er ganske godt å være bevisst på at man har kontroll over ulike ting i livet sitt, og det kan godt være lystbetont å velge å ikke drikke også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elastica
Men vil gjerne utdype at jeg ikke mener det er negativt med et mer restriktivt alkoholkonsum eller at man er avholds. Jeg vet også at det er ganske godt å være bevisst på at man har kontroll over ulike ting i livet sitt, og det kan godt være lystbetont å velge å ikke drikke også :)

Det er jeg forsåvidt enig i. Men jeg tror heller ikke det er problematisk å drikke halvannen flaske vin i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er jeg forsåvidt enig i. Men jeg tror heller ikke det er problematisk å drikke halvannen flaske vin i uka.

Nei, ikke jeg heller. Halvannen flaske er jo ikke mye, hvis man drikker et lite glass om dagen eller to annenhver dag er det så lite alkohol og rus involvert at jeg tror ikke det er mer skadelig enn om man ikke drikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Alle er enige om at det ikke er bra for kroppen å drikke altfor mye alkohol. Ingen mener det er usunt å være total avholds.

Sidonie skriver lenger opp at slike debatter trykker ved en nerve hos folk, og deretter "Det er jo bare alkohol - hvor viktig er det, liksom? ;) " For mange er alkohol viktig. Akkurat slik som det kan være viktig å drikke kaffe hver morgen, ta en after eight til ettermiddagsespressoen eller spise napoleonskake hver lørdag på konditori.

For meg er det ikke så viktig at jeg ikke klarer meg uten, og slik er det antakeligvis for de fleste andre også. Det finnes i dag forskningsrapporter som både bekrefter og avkrefter vinens fortreffelighet fra et sunnhetsperspektiv, men man skal ikke undervurdere helseeffekten av å legge vekk fanatisme og faktisk kose seg i livet også. For meg representerer vin (siden jeg ikke er særlig glad i øl eller brennevin) en stor glede i livet, slik også god middag, gode samtaler, gode filmer og gode venner gjør (ikke prioritert rekkefølge :fnise:). Både smaken og effekten av samtlige ting.

Poenget mitt med dette er at samtidig som enkelte konstaterer at slike diskusjoner frembringer følelser hos folk, og gjerne etterfulgt av ;) så tenker jeg at det nettopp er disse som utviser minst forståelse for at det er mulig å drikke halvannen flaske vin i uka uten å være avhengig.

Her står faktisk alt det jeg hadde tenkt å skrive i denne diskusjonen. Jeg er utrolig enig i alt, med andre ord! :)

Jeg vil dessuten legge til at det at man savner alkohol dersom man er avholds i en periode ikke nødvendigvis trenger å representere noe faresignal. Det er for eksempel veldig vanlig å sprekke dersom man har bestemt seg for å kutte ut kaker eller sjokolade, og det å ha lyst på alkohol i en avholdsperiode kan godt dreie seg om akkurat det samme. Alkoholavhengighet er imidlertid potensielt mye mer skadelig enn sukkeravhengighet, så jeg er helt enig at man bør være ekstra på vakt.

For å komme tilbake til trådens tema: Vi drikker vanligvis 3-5 flasker vin på en uke. Jeg drikker litt mindre enn mannen, noe som betyr at jeg havner på rundt 1-3 flasker pr uke. Til tross for at det er ganske mye mer enn hva de andre i denne tråden har svart, synes jeg ikke at det er urovekkende mye, særlig i og med at mitt konsum ligger sånn noenlunde innenfor anbefalte maksimumsgrenser for kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mathilde_*

Det at alkohol - eller vin skal ha en helsebringende effekt er det svært delte meninger om. Og at alkohol er kreftfremkallende er veldig grundig dokumentert

Hvor store mengder som er skadelige er det ingen som med sikkerhet kan si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at alkohol - eller vin skal ha en helsebringende effekt er det svært delte meninger om. Og at alkohol er kreftfremkallende er veldig grundig dokumentert

Hvor store mengder som er skadelige er det ingen som med sikkerhet kan si.

En viss helsebringende effekt er det nok, da rødvin inneholder utrolig mye antioksidanter, mer enn det er i blåbær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jeg tenker som så at det finnes veldig mange helseskadelige stoffer som jeg enten ikke inntar, eller som jeg har et veldig lavt inntak av. Dette gjelder blant annet palmeolje (finnes i revet jukseost, tortillalefser og ellers i det meste av ferdigmat), transfett (finnes i veldig mye frossenmat, kjeks og halvfabrikata), diverse totalt unyttige stivelsesstoffer (finnes i det meste av ferdigkjøpte fiskeboller, fiskekaker, fiskegrateng, pølser, kjøttkaker, osv), sukker (jeg har et veldig lavt sukkerforbruk), kunstige søtningsstoffer (dette spiser jeg aldri), osv, osv.

Totalen tror jeg dermed er ganske ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica
Totalen tror jeg dermed er ganske ok.

Dette tror jeg er veldig viktig. De fleste vil ikke engang reflektere over at de matvarene du nevner er helseskadelige - her har jeg på følelse av at man spiser tilsetningsstoffer og søtningsstoffer uten å i det hele tatt vite at det kan ha helseskadelige effekter.

Når det er sagt, er det ikke min hensikt å hevde at alkohol er sunt, jeg har bare lyst til å nyansere den "normalt forhold til alkohol er problematisk"-holdningen som jeg ofte ser.

Dersom man driver kondisjonsidrett hvor det er viktig å prestere, er for eksempel alkohol veldig usunt enten den inntas som vin eller øl.

Sorry, Lekehusmor, ikke meningen å ødelegge tråden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nextlife

Her i huset drikkes vin når vi har lyst. På en god uke går det 4-5 flasker, på en dårlig uke ingen. Jeg er veldig glad i måltider med god mat, mye tilbehør, og sosialisering rundt bordet. Det er ikke uvanlig at vi voknse sitter ved matbordet i 4-5 timer. Under slike måltider ryker det fort en flaske vin og kanskje mer pr. person.

Jeg drikker mestparten av vinen jeg konsummerer i forbindelse med måltider, men liker også godt å kose meg med et glass vin uten mat til.

Når det gjelder hva som er bra og ikke bra er forskningen delt, slik har det alltid vært og vil alltid være. Så lenge mitt vinkonsum ikke skaper problemer for meg, eller at jeg skaper problemer for andre med mitt vinkonsum er jeg i grunnen helt fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som så at det finnes veldig mange helseskadelige stoffer som jeg enten ikke inntar, eller som jeg har et veldig lavt inntak av. Dette gjelder blant annet palmeolje (finnes i revet jukseost, tortillalefser og ellers i det meste av ferdigmat), transfett (finnes i veldig mye frossenmat, kjeks og halvfabrikata), diverse totalt unyttige stivelsesstoffer (finnes i det meste av ferdigkjøpte fiskeboller, fiskekaker, fiskegrateng, pølser, kjøttkaker, osv), sukker (jeg har et veldig lavt sukkerforbruk), kunstige søtningsstoffer (dette spiser jeg aldri), osv, osv.

Totalen tror jeg dermed er ganske ok.

Jeg tenker helt likt som deg, summen av laster er konstant :)

Sorry, Lekehusmor, ikke meningen å ødelegge tråden din.

Her ødelegges ingenting - syns det er en veldig interessant debatt! :jepp:

var jo derfor jeg tok det opp.

Her i huset drikkes vin når vi har lyst. På en god uke går det 4-5 flasker, på en dårlig uke ingen. Jeg er veldig glad i måltider med god mat, mye tilbehør, og sosialisering rundt bordet. Det er ikke uvanlig at vi voknse sitter ved matbordet i 4-5 timer. Under slike måltider ryker det fort en flaske vin og kanskje mer pr. person.

Jeg drikker mestparten av vinen jeg konsummerer i forbindelse med måltider, men liker også godt å kose meg med et glass vin uten mat til. Så lenge mitt vinkonsum ikke skaper problemer for meg, eller at jeg skaper problemer for andre med mitt vinkonsum er jeg i grunnen helt fornøyd :)

akkurat som jeg skulle skrevet det selv :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det hele enda mer litt OT - hvis man ser bort ifra effekten av rus og at det kan plage andre osv, er det da noe bedre å ha et behov for å klemme ned 1,5 L Coca Cola hver kveld, i forhold til 1-2 glass rød/hvitvin?

Jeg opplever det som at det er en viss følelse av skam for noen i forhold til det å drikke alkohol. At det blir litt sett ned på, å ta et glass vin en tirsdagskveld. Jeg lurer på om det hadde vært noe "bedre" om jeg hadde hatt en flaske Fanta (med fiskegelatin) og en pose potetgull isteden.

edit: litt skriveleifer

Endret av LekeHusmor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Elastica
For å ta det hele enda mer litt OT - hvis man ser bort ifra effekten av rus og at det kan plager andre osv, er det da noe bedre å ha et behov for å klemme ned 1,5 Coca Cola hver kveld, i forhold til 1-2 glass rød/hvitvin?

Haha, nei.

Jeg opplever det som at det er en viss følelse av skam for noen i forhold til det å drikke alkohol. At det blir litt sett ned på, å ta et glass vin en tirsdagskveld. Jeg lurer på om det hadde vært noe "bedre" om jeg hadde hatt en flaske Fanta (med fiskegelatin) og en pose potetgull isteden.

Der tror jeg du er inne på noe vesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mathilde_*
Dette tror jeg er veldig viktig. De fleste vil ikke engang reflektere over at de matvarene du nevner er helseskadelige - her har jeg på følelse av at man spiser tilsetningsstoffer og søtningsstoffer uten å i det hele tatt vite at det kan ha helseskadelige effekter.

Når det er sagt, er det ikke min hensikt å hevde at alkohol er sunt, jeg har bare lyst til å nyansere den "normalt forhold til alkohol er problematisk"-holdningen som jeg ofte ser.

Dersom man driver kondisjonsidrett hvor det er viktig å prestere, er for eksempel alkohol veldig usunt enten den inntas som vin eller øl.

Sorry, Lekehusmor, ikke meningen å ødelegge tråden din.

Der er jeg helt uenig med deg. Det er mye større fokus på tilsetningsstoffer i mat enn f.eks. de store mengdene av plantevernmidler som finnes i vin. Til og med en av de økologiske vinene i en svensk test inneholdt disse farlige giftstoffene - dette fordi giften var blåst over fra nabogården.

15 prosent av alle plantevernmidler som brukes i EU-området går nå til produksjon av vindruer, selv om drueavlingene bare utgjør 3,5 prosent av Europas totale jordbruksareal. Og i den portugisiske drueproduksjonen har det gjennomsnittlige forbruket av plantevernmidler vært oppe i hele 50 kilo per hektar.

I Sverige har de offentliggjort denne undersøkelsen som viser at vinene var forurenset med minst 24 forskjellige plantevernmidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica
Der er jeg helt uenig med deg. Det er mye større fokus på tilsetningsstoffer i mat enn f.eks. de store mengdene av plantevernmidler som finnes i vin. Til og med en av de økologiske vinene i en svensk test inneholdt disse farlige giftstoffene - dette fordi giften var blåst over fra nabogården.

15 prosent av alle plantevernmidler som brukes i EU-området går nå til produksjon av vindruer, selv om drueavlingene bare utgjør 3,5 prosent av Europas totale jordbruksareal. Og i den portugisiske drueproduksjonen har det gjennomsnittlige forbruket av plantevernmidler vært oppe i hele 50 kilo per hektar.

I Sverige har de offentliggjort denne undersøkelsen som viser at vinene var forurenset med minst 24 forskjellige plantevernmidler.

Dette må være en god grunn til å utforske økologisk vin - og ikke til å unngå vin overhodet.

For øvrig er inntaket av vanlig mat langt større enn vin for mitt vedkommende, så jeg føler jeg er på god vei når jeg er bevisst slike ting i mitt daglige kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mathilde_*
For å ta det hele enda mer litt OT - hvis man ser bort ifra effekten av rus og at det kan plage andre osv, er det da noe bedre å ha et behov for å klemme ned 1,5 L Coca Cola hver kveld, i forhold til 1-2 glass rød/hvitvin?

Jeg opplever det som at det er en viss følelse av skam for noen i forhold til det å drikke alkohol. At det blir litt sett ned på, å ta et glass vin en tirsdagskveld. Jeg lurer på om det hadde vært noe "bedre" om jeg hadde hatt en flaske Fanta (med fiskegelatin) og en pose potetgull isteden.

edit: litt skriveleifer

Folk trenger slett ikke føle skam for å drikke alkohol - de eneste jeg vet som skjemmes er de som har et alkoholproblem - og nekter å innse det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...