Gå til innhold

Vinkonsum


LekeHusmor

Anbefalte innlegg

Til dere vindrikkere der ute, hvor mange flasker går med i løpet av en uke hjemme hos dere?

Spør altså ikke for å dømme noen nedenom og hjem som alkoholikere, men heller av nysjerrighet på hvordan folks drikkevaner er.

Hos oss (vi er to) er det ofte 3 flasker i uken, noen ganger mer. Drikker da ofte et par glass til mat over flere dager.. og litt mer i helgene :mrgreen:

Endret av LekeHusmor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg drikker kanskje en flaske i måneden, noen ganger litt mer og noen ganger litt mindre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker en flaske annenhver uke i snitt? Noen ganger mer noen ganger mindre.

Hadde vi hatt polet nærmere, hadde det nok vært mer. Men like greit foreløpig, sparer litt penger :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker veldig lite, maks 1 vinflaske i måneden.. Kanskje det hadde vært annerledes om samboeren drakk vin, men det gjør han altså ikke. Jeg gidder ikke drikke alene og tanken på alle kaloriene i vinen gjør at jeg heller tar meg et glass vann :sukk:

Endret av Mischa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, så langt er det jeg som viser meg som den store synderen her :fnise:

elsker å kose meg med et glass vin til maten eller på kvelden jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har som regel en 3-liter stående ved sofaen vi. Da kan vi ta et glass når vi føler for det. Det holder i ca. en måned.

I tillegg åpner vi ei flaske når vi skal kose oss med en bedre middag.

Mmm, elsker rødvin :jepp: , noe som kanskje kommer fram i brukernavnet mitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er tre stk i husstanden. På en vanlig uke går den enten ingen eller en flaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mathilde_*

Vi drikker så og si aldri alkohol hjemme, sist jeg åpnet en flaske vin var julaften :ler:

Vil anta at vi drikker maks 4 flasker vin i året :ler: Mannen kjøper seg en six-pack med øl enkelte ganger - men svært sjeldent det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mathilde_*

Jeg tror det hadde ringt noen varselbjeller hos meg dersom jeg hadde drukket alkohol hver dag. Selv 1 glass vin til dagen er kreftfremkallende og anbefales ikke.

I ungdommen drakk vi gjerne alkohol 3 ganger i uken - men etter at jeg ble voksen så har jeg blitt mer og mer måteholden. Det er veldig lett å se på voksne kvinner og menn om de drikker alkohol ofte .. man får et eget litt "herjet" ansikt. Men viktigst av alt er jo helsen, jeg vil ikke utsette kroppen min for daglig alkoholinntak - ei heller flere ganger i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå drikkes det ikke vin i vårt hus, jeg er gravid og mannen foretrekker øl. Men sånn til vanlig så vil jeg tro at det i gjennomsnitt går i underkant av 1 flaske i uka hos oss. Mer i noen perioder (sommeren) og mindre i andre. Syns det er så deilig å ta et glass til maten. Særlig hvis jeg har gjort meg litt flid med matlagningen.

Hadde mannen vært mer glad i vin hadde det helt sikkert blitt drukket mer vin, både av han og av meg. Litt stusselig å åpne en flaske når det bare er meg som har lyst på et glass, er ikke all vin man har lyst til å la ende opp som sausevin etter et par dager :ler: Men han liker det mer og mer da, og jeg prøver å introdusere nye typer for å se om han finner noen favoritter, men øl er nok vinneren fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Til dere vindrikkere der ute, hvor mange flasker går med i løpet av en uke hjemme hos dere?

Spør altså ikke for å dømme noen nedenom og hjem som alkoholikere, men heller av nysjerrighet på hvordan folks drikkevaner er.

Hos oss (vi er to) er det ofte 3 flasker i uken, noen ganger mer. Drikker da ofte et par glass til mat over flere dager.. og litt mer i helgene :mrgreen:

Hei!

Tror jeg og min mann har noe av det samme vinkonsumet som dere.. Alt fra to til tre flasker rødvin. Noen ganger mindre selvsagt, hvis vi jobber helg.

Som oftest lager vi noe god mat fredagskveld og lørdag og deler ei flaske. Og av og til kan det bli et glass midt i uka hvis vi er på kafe el lignende.

Vi er veldig interessert i gode viner og liker å prøve ut nye sorter!

Ser ikke på dette som et urovekkende vinkonsum akkurat! Av ei flaske blir det ca 2.5 glass, og 2.5 glass utover en fredagskveld føler jeg meg ikke beruset av.

For oss er hensikten med rødvin kos og ikke rus. Synes også det kan være helt digg å tappe i badekaret med velduftende oljer, tenne talglys og ta et glass vin :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjest - sånn er det for meg også. jeg liker å prøve ut nye viner, gjerne i kombinasjon med riktig mat osv. drikker absolutt ikke for rusens skyld.

både jeg og samboer er studenter, og det blir gjerne til at vi går ut en torsdag eller lørdag, og da går det jo gjerne litt mer enn det også.

sikkert ikke sunt, men fy søren så godt da :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
gjest - sånn er det for meg også. jeg liker å prøve ut nye viner, gjerne i kombinasjon med riktig mat osv. drikker absolutt ikke for rusens skyld.

både jeg og samboer er studenter, og det blir gjerne til at vi går ut en torsdag eller lørdag, og da går det jo gjerne litt mer enn det også.

sikkert ikke sunt, men fy søren så godt da :fnise:

De lærde strides om helsegevinst av rødvin...noen sier at et glass er sunt!!

Vi er i tredveårene og flere av våre venner har samme vinkonsumet som oss, så jeg tror ikke det er unaturlig.

Og ikke ser vi herjet ut i ansiktet som noen antyder heller!

For å være ærlig så tror jeg det er helgefylla der promillen blir skyhøy både fredag og lørdag som er mest skadelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å være ærlig så tror jeg det er helgefylla der promillen blir skyhøy både fredag og lørdag som er mest skadelig!

Det er jeg helt enig i. Da kan man snakke om å herje med kroppen da!

Har kamerater som er på flatfylla 3 ganger i uken, og jeg er ikke i tvil om at det er "verre" enn mine 1-2 glass med vin noen kvelder i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Min mann drikker er ikke så veldig glad i rødvin, så det blir ikke så ofte til at vi drikker vin hjemme. Det blir ikke til at jeg åpner en flaske bare for meg. Så kanskje en flaske annenhver måned? Litt oftere i perioder.

Øl derimot har vi alltid stående, og det er ikke uvanlig at mannen går å tar seg en øl om kvelden. Om det er lørdag eller tirsdag har ikke noe å si. Har man lyst har man lov. Jeg kan ikke huske at han noensinne har drukket mer enn 2 øl på en kveld (med unntak av noen få lørdager, pluss til fest), så det må han gjerne gjøre. Det skjer vel i snitt en til to ganger i uken.

Jeg er oppvokst i et hjem hvor mamma og pappa ofte tok seg en glass om kvelden. Jeg vil tro at de har et forbruk på rundt 3 flasker i uken. En flaske på lørdagskveldne, og resten fordelt med et glass på ukedagene. Et slikt konsum tror jeg på ingen måte er skadelig, og jeg unner dem å kose seg med et glass når de sitter å prater om kveldene. Det er jo ikke snakk om fyll i det hele tatt, men kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria

Drikker dessverre sjelden vin. Jeg bor alene og klarer ikke drikke opp en flaske/kartong fort nok. Skal jeg klemme i meg en flaske over to dager, blir jeg rett og slett beruset. Hvis jeg hadde hatt noen å dele vinen med kunne jeg godt tenke meg å ta meg et glass til middagen på en helt vanlig hverdag, men den muligheten har jeg ikke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Mathilde_*
Min mann drikker er ikke så veldig glad i rødvin, så det blir ikke så ofte til at vi drikker vin hjemme. Det blir ikke til at jeg åpner en flaske bare for meg. Så kanskje en flaske annenhver måned? Litt oftere i perioder.

Øl derimot har vi alltid stående, og det er ikke uvanlig at mannen går å tar seg en øl om kvelden. Om det er lørdag eller tirsdag har ikke noe å si. Har man lyst har man lov. Jeg kan ikke huske at han noensinne har drukket mer enn 2 øl på en kveld (med unntak av noen få lørdager, pluss til fest), så det må han gjerne gjøre. Det skjer vel i snitt en til to ganger i uken.

Jeg er oppvokst i et hjem hvor mamma og pappa ofte tok seg en glass om kvelden. Jeg vil tro at de har et forbruk på rundt 3 flasker i uken. En flaske på lørdagskveldne, og resten fordelt med et glass på ukedagene. Et slikt konsum tror jeg på ingen måte er skadelig, og jeg unner dem å kose seg med et glass når de sitter å prater om kveldene. Det er jo ikke snakk om fyll i det hele tatt, men kos.

Selv 1 glass vin pr dag kan være farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel det der er mye omdiskutert. mange mener det absolutt kan være bra også.

se på andre deler av kontinentet vårt, der drikkes det vin til lunch og middag, gjerne hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mathilde_*
vel det der er mye omdiskutert. mange mener det absolutt kan være bra også.

se på andre deler av kontinentet vårt, der drikkes det vin til lunch og middag, gjerne hver dag.

Dødelighet av alkoholrelaterte sykdommer som skrumplever, er hyppigere i middelhavslandene enn her hos oss. Og fordi nordmenn nå drikker mer enn før i tiden, er det flere som dør av skrumplever her også.

Dessuten vil det nå bli innført advarsel på vinflasker i Frankrike. Hvert år får over 3.000 fostre mentale skader på grunn av alkohol i Frankrike.

Det finnes 5 millioner franskmenn som har alvorlige alkoholproblemer, og alkoholen tar livet av 45.000 franskmenn årlig, av disse dør 22.000 som følge av fyllekjøring.

I følge en rapport fra år 2000 om kostnadene av tobakks- alkohol og narkotikabruk i Frankrike, koster alkohol Frankrike minst 103 milliarder kroner årlig. Rapporten, som er fra et regjeringsoppnevnt utvalg, viser at 10% av helsevesenets totale utgifter er knyttet til alkohol, noe som utgjør ca. 86 milliarder kroner årlig. Legger man til tapt arbeidsinnsats og lavere levealder, kommer man ifølge rapporten opp i et tap på mellom 103 og 129 milliarder kroner årlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mener du at disse som dør av skrumplever, er de som tar seg et glass eller to til maten i løpet av uken, og kanskje litt mer i helgene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...