Gå til innhold

Passet mitt går ut, og jeg reiser på fredag!


roadkiller

Anbefalte innlegg

Jeg skal reise til Gran Canaria om 5 dager, altså på fredagen. Jeg kom plutselig på at passet mitt går ut i år! Jeg reiser den 27.Mars og skal komme hjem den 10.April.. Passet går ut den 29. April. Går dette?

Er det noen krav når du reiser utenlands om at passet må være gyldig så og så lenge for å få reise? HJELP MEG! Jeg er så redd for at jeg ikke skal få reise alikevell. Og tar det lang tid for å få skaffet nytt pass?

HÅPER PÅ SVAR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette ordner seg. For det første tror jeg det går fint å reise på passet du har, samboeren min gjorde det. Han fikk én kommentar i Sørøst-Asia om at han måtte få seg nytt pass snart, men det var det. Dessuten tar det ofte kort tid å skaffe nytt pass hvis man gjør det utenom feriesesongene. Jeg leverte bilde og søknad på politistasjonen en mandag, og hadde passet i postkassen på tirsdag (men det var jo ekstremt raskt). Gå på politistasjonen i morgen, du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ordner seg. For det første tror jeg det går fint å reise på passet du har, samboeren min gjorde det. Han fikk én kommentar i Sørøst-Asia om at han måtte få seg nytt pass snart, men det var det. Dessuten tar det ofte kort tid å skaffe nytt pass hvis man gjør det utenom feriesesongene. Jeg leverte bilde og søknad på politistasjonen en mandag, og hadde passet i postkassen på tirsdag (men det var jo ekstremt raskt). Gå på politistasjonen i morgen, du.

Godt å høre. Jeg leste nettopp på politiets nettsted, hvor det står:

"NB! Enkelte land krever at passet er gyldig en periode etter utreise (hjemreise til Norge). Du bør derfor undersøke dette i god tid før dere skal reise. Du kan undersøke dette hos reisebyrået eller med den aktuelle ambassaden."

Så hva tror du? Tror du at Gran Canaria er et av disse landene? Selv tror jeg ikke det. Menmen. Skal jeg oppsøke politistasjonen bare for å være sikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke slike charter-destinasjoner er blant de landene, men det er jo greit å sjekke for sikkerhets skyld. Du kan ikke ringe ambassaden, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65

Hvorfor ikke bare kutte smerten og komme deg til politistasjonen og bli ferdig med det? Er det virkelig noe å stusse på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre. Jeg leste nettopp på politiets nettsted, hvor det står:

"NB! Enkelte land krever at passet er gyldig en periode etter utreise (hjemreise til Norge). Du bør derfor undersøke dette i god tid før dere skal reise. Du kan undersøke dette hos reisebyrået eller med den aktuelle ambassaden."

Så hva tror du? Tror du at Gran Canaria er et av disse landene? Selv tror jeg ikke det. Menmen. Skal jeg oppsøke politistasjonen bare for å være sikker?

Nå er jo Gran Canaria faktisk en del av Spania, og på VGs passguide står det: "SPANIA: pass anbefales og må være gyldig under hele oppholdet."

Spania er et Schengen-land, og egentlig skal man kunne reise dit uten pass, men teknisk sett er pass den eneste form for legitimasjon som blir godtatt, så da er man like langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Papirkurven

ADVARSEL! På innsjekk med passkontroll, overgang til utland med passkontroll og passkontrol av politi sa alle "passet ditt går ut snart" og mamma svarte "Ja, jeg vet, skal fikse det når jeg kommer hjem" og de sa "OK!"

Vi hadde ufattelig god tid, men hadde seter fremmerst, så vi venta med å stille oss i kø til ombordstigning og var sist. Da sa flyvertinnen: "Passet ditt er ikke gyldig lenge nok, du må ned og få nytt. Flyet går om 20 minutter".

Mamma, med dårlige hofter og lunger måtte springe fra den ene enden av Gardermoen, ned til ankomst, inn til politiet, opp til avgang, gjennom sikkerhetskontrollen, ut til enden av utland igjen, og rakk det bare pga. verdens snilleste flyvertinne.

Bedre føre var!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp nødpass, det får du på dagen på politistasjonen. Koster rundt 1000 kr.

Eller gjør som samboeren min - møt opp på politistasjonen med hundeøyne og fåstemplet inn en måned ekstra varighet i passet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller gjør som samboeren min - møt opp på politistasjonen med hundeøyne og fåstemplet inn en måned ekstra varighet i passet.

Jepp, men forlenget gyldighet får du kun dersom du har den gamle håndskrevne passtypen, ikke med de nye elektronisk lesbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anna_*

Du får ikke problemer med å reise dit så lenge passet er gyldig fordi det er i Schengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADVARSEL! På innsjekk med passkontroll, overgang til utland med passkontroll og passkontrol av politi sa alle "passet ditt går ut snart" og mamma svarte "Ja, jeg vet, skal fikse det når jeg kommer hjem" og de sa "OK!"

Vi hadde ufattelig god tid, men hadde seter fremmerst, så vi venta med å stille oss i kø til ombordstigning og var sist. Da sa flyvertinnen: "Passet ditt er ikke gyldig lenge nok, du må ned og få nytt. Flyet går om 20 minutter".

Mamma, med dårlige hofter og lunger måtte springe fra den ene enden av Gardermoen, ned til ankomst, inn til politiet, opp til avgang, gjennom sikkerhetskontrollen, ut til enden av utland igjen, og rakk det bare pga. verdens snilleste flyvertinne.

Bedre føre var!

Hjelpes og trøstes! Bra det gikk bra! Hvor lenge var det til passet til moren din gikk ut da? Og kan jeg spørre om hvor dere skulle?

Ble litt nysgjerrig selv og. Jeg bor i England nå, men flytter hjem i midten av juni. Passet går ut i juli... :forvirret: Har søkt rundt på nett, men ikke funnet noe om dette, og dermed antatt at det er greit så lenge passet er gyldig.

Tror det er mest hos strengere land at utløpsdato er viktig - husker at da vi reiste til Kina måtte passet være gyldig i 2 mnd etter hjemreisedato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får ikke problemer med å reise dit så lenge passet er gyldig fordi det er i Schengen.

Nemlig - men det virker det som om folk i denne tråden velger å ignorere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirkurven
Hjelpes og trøstes! Bra det gikk bra! Hvor lenge var det til passet til moren din gikk ut da? Og kan jeg spørre om hvor dere skulle?

Ble litt nysgjerrig selv og. Jeg bor i England nå, men flytter hjem i midten av juni. Passet går ut i juli... :forvirret: Har søkt rundt på nett, men ikke funnet noe om dette, og dermed antatt at det er greit så lenge passet er gyldig.

Tror det er mest hos strengere land at utløpsdato er viktig - husker at da vi reiste til Kina måtte passet være gyldig i 2 mnd etter hjemreisedato.

Hun hadde litt over 3 uker igjen, altså bare noen få dager mindre enn fristen :kjefte:

Og vi skulle fra Norge til Bulgaria.

Er England Schengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Papirkurven
England er ikke en del av Schengen.

Kommer helt an på hvor TS skal da, men passet må ofte være gylig i over en måned, og gjerne hele tre måneder etter RETUR-dato. SKjønner ikke hvorfor, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemstilling da jeg skulle reise til UK. Jeg ringte ambassade, politi OG flyplassen jeg skulle til, og fikk 3 forskjellige svar. For å være på den sikre siden dro jeg rett og slett til politiet og fikk forlenget utløpsdatoen med 3 mnd, og bestillte nytt pass i samme slengen.

Men nå skulle ikke jeg reise til et Schengen-land, så det går nok bra, TS :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirkurven
Men nå skulle ikke jeg reise til et Schengen-land, så det går nok bra, TS :)

men hun skal jo reise FRA et ikke-schengenland. Det har vel noe å si det og? At man reiser INN i schengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg hadde samme problemstilling da jeg skulle reise til UK. Jeg ringte ambassade, politi OG flyplassen jeg skulle til, og fikk 3 forskjellige svar. For å være på den sikre siden dro jeg rett og slett til politiet og fikk forlenget utløpsdatoen med 3 mnd, og bestillte nytt pass i samme slengen.

Men nå skulle ikke jeg reise til et Schengen-land, så det går nok bra, TS :)

Jeg og samboeren dro til England 8-16 februar i år. Passet hans gikk ut den 22 februar eller noe og det var ikke noe problem.. Det var i en kontroll på Gardermoen det ble påpekt, men ellers var det ingen som sa noe på det. Vi kom oss til og fra England uten noe problem :D

Men kan du ikke bare ringe den Spanske ambassaden i morra og spørre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...