Gå til innhold

Ville du tatt abort

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Livet blir til i unnfangelsesøyeblikket.

Når skulle det ellers være?

Et apropos til det flere skriver i denne tråden: Mange opplever problemer med å bli gravid. En del av disse kvinnene har tatt abort tidligere. Det blir en stor ekstra byrte for mange.

Mange som tar abort og får barn senere uten problemer bærer også på en sorg og føler at de har et barn for lite.

Kampen for selvbestemt abort - for det er vel ingen andre enn kvinnen selv som verken kan eller vil avgjøre dette spørsmålet - har dessverre ført til at abort er blitt bagatellisert. Det er ikke en lettvint løsning uansett. Selv om man kanskje tror det når man gjør det, dessverre.

Videoannonse
Annonse
Gjest 19åring
Skrevet

Jeg ville ikke tatt abort. Det ville jeg ikke nå heller(er 19 og student fra høsten av, i fast forhold der han vil ha barn men ikke helt ennå).

Vi er ikke så unge, kroppene våre er fullt istand til å føde barn. Jeg tror at uansett hvor lenge en venter så finner en aldri det ideelle tidspunktet for å få barn, en er aldri helt klar fordi det er en opplevelse og en endring som ikke ligner noe annet en kan oppleve. Uansett hvordan situasjonen din er når du får barn kommer det til å bli vanskelig noen ganger.

Som sagt, jeg tror ikke barnet merker så mye av hvor mye mamma og pappa har å rutte med før det er en 5-6 år ihvertfall, og før det er du vel ferdig å studere. Det å ta abort fordi mamma og pappa vil feste, reise og leve ''uansvarlig'' synes jeg er egoistisk, og arrogant! Tenk om du aldri kan få barn igjen..

Som flere har sagt, eneste grunnen jeg kunne tatt abort for er alvorlige medisinske grunner, eller evt. om jeg hadde blitt gravid f.eks. på ungdomsskolen.

Skrevet

Jeg ville aldri, uansett grunn til graviditeten (eks voldtekt eller ONS), boforhold og andre forhold, tatt abort.

Gjest Mea Culpa
Skrevet
Livet blir til i unnfangelsesøyeblikket.

Når skulle det ellers være?

Et apropos til det flere skriver i denne tråden: Mange opplever problemer med å bli gravid. En del av disse kvinnene har tatt abort tidligere. Det blir en stor ekstra byrte for mange.

Mange som tar abort og får barn senere uten problemer bærer også på en sorg og føler at de har et barn for lite.

Kampen for selvbestemt abort - for det er vel ingen andre enn kvinnen selv som verken kan eller vil avgjøre dette spørsmålet - har dessverre ført til at abort er blitt bagatellisert. Det er ikke en lettvint løsning uansett. Selv om man kanskje tror det når man gjør det, dessverre.

Og noen tar abort og har ingen problemer med det i ettertid. Ja, jeg har gjort det selv. Men man vet jo best selv om man tror man kommer til aa slite senere og velger ut i fra det.

Skrevet

Er selv 20 år og student. Har samboer som også er student. Jeg kunne aldri tatt abort - har gått gjennom en spontanabort, og det var helt forferdelig.

Gjest Kråkaa
Skrevet

Til dere som har gått igjennom en SA og som aldri kunne ha tatt abort av fri vilje av derav grunn; kan man virkelig nærmest sammenligne en SA med en frivillig abort? Får bare litt den følelsen av å lese noen av svarene her.

For all del,jeg har ingen anelse om hva dere har gått igjennom når det gjelder SA. Jeg har heldigivis aldri opplevd noe så forfærdelig og håper jeg aldri kommer til å oppleve noe slikt.

Gjest Gjest
Skrevet

Er ikke meningen å være uhøflig, likevel vil jeg påstå at mange av dere som har svart her ikke har livserfaring nok til å kunne uttale dere.

Er man uheldig og tråkker feil kan man ødelegge liv. Alvorlige tilfeller ja,men det eksisterer.

Skrevet
Er ikke meningen å være uhøflig, likevel vil jeg påstå at mange av dere som har svart her ikke har livserfaring nok til å kunne uttale dere.

Er man uheldig og tråkker feil kan man ødelegge liv. Alvorlige tilfeller ja,men det eksisterer.

Trenger en virkelig så masse livserfaring for å kunne svare på dette? Om en ville tatt abort eller ikke i den situasjonen TS sier her? Tror mange studenter der ute i den situasjonen har tenkt over dette med abort, og vet hva de vil velge om en ble gravid. En trenger vel faktisk ikke så mye livserfaring for å vite om en er for eller imot abort...

Skrevet

Jeg er i den situasjonen nå, og jeg ville ikke tatt abort.

Jeg var i den samme situasjonen for mange år siden, og da tok jeg abort. Det kommer altså an på hvor ung man er og om man har mulighet til å klare det..

Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet

Om jeg hadde vært i den situasjonen hadde jeg tatt abort.

Men egentlig, for å være helt ærlig, så hadde jeg tatt abort uansett, samme om alt lå til rette, at typen ville ha barnet, vi hadde masse penger og hadde hele fremtiden sikret. Jeg har ikke lyst på barn, så hadde jeg blitt gravid hadde jeg tatt abort, uten å nøle et sekund..

Skrevet
Jeg blir rett og slett virkelig trist innvendig av å tenke på kvinner som har tatt abort gang på gang uten å i det hele tatt føle det er noe å dvele ved. Det sier litt om et menneske syns jeg.

Sitter du med en fasit på hvordan det er riktig å reagere i en slik sammenheng? Må man nødvendigvis være følelsesmessig avstumpet fordi man ikke sørger over det tapte barnet hver dag i resten av sitt liv? Er det i det hele tatt mulig å vite noe om hvordan folk har hatt det i tiden rundt aborten, selv om de ser ut til å takle det fint i ettertid?

Gjest Grafica
Skrevet

Nei, jeg ville antagelig ikke tatt abort. Men jeg ville nok adoptert bort barnet, da jeg ikke er klar selv og dermed ikke kunne gitt barnet den oppveksten der fortjener.

Skrevet
Det er ikke så lett å vite før man er i situasjonen tror jeg.

Enig, jeg tror ikke det er noe man kan bestemme seg for før man faktisk er i gitte situasjon og må gjøre et valg. Det er så lett å uttale seg om ting.

Jeg er student og i et forhold, og har overhodet ikke mulighet til å få et barn med tanke på økonomi, praktiske ting osv. Jeg går rundt og tenker at "dersom jeg hadde blitt gravid nå hadde jeg nok tatt abort". Men dersom jeg faktisk skulle havnet i denne situasjonen veit jeg sannelig ikke. Da hadde jeg nok sett ting i et helt annet lys.

Skrevet

Jeg tviler sterkt paa at jeg ville tatt abort. Var for noen maaneder siden i en situasjon der jeg trodde jeg kanskje kunne vaere gravid pga forsinket mens (har en ganske stabil syklus) saa fikk foelt veldig paa problemet siden det overhodet ikke ville passet inn i livet da, og tror ikke jeg kunne klart aa ta abort med mindre det var sterke grunner for det (e.g. voldtekt eller alvorlig sykdom o.l.)

Skrevet
Jeg håper bare at kvinner som tar valget med abort vet hva de gjør, og beskytter seg deretter i ettertid. For å gå i seng med en mann uten å tenke tanken at det kan bli barn utav dette ville være naivt å gjøre.

Jeg blir rett og slett virkelig trist innvendig av å tenke på kvinner som har tatt abort gang på gang uten å i det hele tatt føle det er noe å dvele ved. Det sier litt om et menneske syns jeg.

Jeg har ei veldig nær venninne som har tatt abort, og selv om hun virket ok etterpå for de som ikke kjente henne så godt så jeg jo hva det gjorde med henne. Hun var et vrak rett og slett. Du skal ikke skjære alle over en kam, det er mange som ikke har noe valg av diverse grunner.

Skrevet

Vet ikke, det må bli en beslutning som begge kan leve med, som det er enighet om. Per dags dato er ikke det noe jeg vil svare på, da jeg aldri ville gått gjennom en abort eller en graviditet uten at min kjære var med på den beslutningen.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Indira G
Skrevet

Jeg trodde jeg var gravid for noen uker siden og jeg satt med et forferdelig valg! Jeg har aldri vært/kommer til å bli for abort---med mindre voltekt, alvorlige sykdommer---, men tidlig i denne måneden visste jeg ikke hvor jeg var i denne verden!

Det er slik at jeg alerede har to flotte barn og ønsker meg et til (for å dele noe kjært med kjærsten og å prøve å få et av det motsatte kjønn av de jeg har alt), men jeg er student og bor ikke sammen med kjærsten, noe som tar en god stund (3-4år) før det er i orden. Begge ønsker å få et barn til, men vi er ikke klare praktisk sett.

Det viste seg at jeg ikke var gravid alikevel, men det var en oppvekker for at jeg aldri i livet kommer til å tulle med p-pillene mine!!

Svaret er at jeg ikke vet hva jeg ville gjort, selv om jeg var så nær valget som jeg var:)

Skrevet
Om jeg hadde vært i den situasjonen hadde jeg tatt abort.

Men egentlig, for å være helt ærlig, så hadde jeg tatt abort uansett, samme om alt lå til rette, at typen ville ha barnet, vi hadde masse penger og hadde hele fremtiden sikret. Jeg har ikke lyst på barn, så hadde jeg blitt gravid hadde jeg tatt abort, uten å nøle et sekund..

Da er det vel på tide å sterilisere seg?

Skrevet
Du jobber/ er under utdanning,vært sammen med typen i knapt 2 år,dere bor ikke sammen,han ønsker ikke barn enda og du oppdager at du er gravid. Tar du abort?

Jeg aner ikke hvordan statistikken på abort er når man har forutsetning for å gi et ufødt barn en god hverdag. Men jeg lurer på om det er noen som vurderer abort selv om alle forutsetningene er på plass.

Det virker som om de fleste tenker at siden de er gravid så er det bare en mulighet;bære frem barnet.

Har ingen grunnlag for å si dette da jeg ikke vet hva fakta er men det er bare en antagelse fra min side.

Jeg ville beholdt det med argumentene du har her i alle fall. Det er ikke sikkert du vil få muligheten til å bli gravid senere i livet. Dette er en privilegie - en gave! Jeg tror du vil få det tøft dersom du senere prøver å få barn uten å få det til når du vet du har tatt abort tidligere i livet.

Gjest Kråkaa
Skrevet
Jeg ville beholdt det med argumentene du har her i alle fall. Det er ikke sikkert du vil få muligheten til å bli gravid senere i livet. Dette er en privilegie - en gave! Jeg tror du vil få det tøft dersom du senere prøver å få barn uten å få det til når du vet du har tatt abort tidligere i livet.

Jeg føler meg veldig naiv/ufølsom som sier dette men jeg har aldri tenkt over det på den måten. Jeg tror de fleste av oss som ikke kjenner noen som har hadd problemer ang. graviditet eller at vi selv aldri har hadd det ikke tenker over dette så mye før vi eventuelt er midt i det.

Og slikt er det jo med mye her i livet. Vi tar avgjørelser (heldigvis?) ut i fra vårt liv her og nå og tenker ikke så mye på hva som kan skje/ikke skje om 10 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...