Gå til innhold

Vikariat, som ikke er et vikariat


Gjest Fast bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Fast bruker

I fjor søkte jeg på en fast stilling. Jeg ble tilbudt en midlertidig stilling på 5 mnd.

De var nemlig ikke fornøyd med søkerne. Så de ønsket å lyse ut stillingen på ny.

Det har de nå gjort, og en annen skal ta over plassen min.

Ifølge Arbeidsmiljøloven er ikke dette lovlig. (http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#15-6)

Stillingen jeg har nå er ikke:

1) Et engasjement (Arbeidet mitt skiller seg ikke fra de andre i avdelingen sitt arbeid, og det vil fortsatt være behov for arbeidskraft etter at jeg har sluttet)

2) Et vikariat (Jeg vikarierer ikke for noen)

Hva synes dere om dette?

Hva ville dere gjort?

Noen som har opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fast bruker

Det var altså det samme firmaet som hadde ledig fast stilling som ga meg tilbud om en fem måneder lang midlertidig stilling. Hvis det var uklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Snakk med tillitsvalgt på arbeidsplassen eller liknende, ellers har jeg dessverre ingen tips. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fast bruker
Snakk med tillitsvalgt på arbeidsplassen eller liknende, ellers har jeg dessverre ingen tips. Lykke til!

Takk for svar. :)

Klubblederen har også vært aktiv i ansettelsen av en ny. Jeg føler egentlig ikke at det er noe som helst hjelp å hente hos ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også vikariert i en utlyst stilling der ingen ble ansatt... men da den ble lyst ut på nytt fikk jeg den da. Jeg fikk den ikke ved første utlysning fordi jeg ikke hadde den erfaringen som trengtes (men de kjente meg fordi jeg jobbet på avdelingen med andre oppgaver, og visste at jeg antakelig kunne klare jobben da) Men jeg fikk vikariere i den.

Jo, både jeg og du var i et vikairat da. Selv om ingen var fast ansatt i den stillingen, så var det likevel et vikariat, der man vikarierte i den stillingen. Man har jo vikar i en stilling fordi man ikke har en fast til å gjøre jobben. Det hadde de ikke nå heller, fordi de ikke fant noen blandt søkerene som oppfylte kravene til å få stillingen. Stillingen sto tom, og de fikk en vikar i stillingen.

Du reagerer NÅ på at du "hadde et vikariat som ikke var et vikariat" fordi du ikke fikk jobben etterpå. Men du tok glatt mot "vikariatet som ikke var et vikariat" da du fikk det... det du er "sur" for er ikke at du vikarierte i en utlyst, ikke besatt stilling, men at du ikke fikk den ved andre utlysning.

Det er da vitterlig et vikariat selv om du ikke vikarierer for en bestemt person.

Tenk deg: Person A jobber i en stilling X. Person A sier opp. Inntil bedriften får ansatt en ny person i stilling X er denne altså ubesatt, og person B kan da vikariere i stilling X inntil den besettes fast. Det er det du har gjort. Det er meget mulig å være vikar uten at det er et bestemt navn du vuikarierer for. Fordi vedkommende ikke lenger jobber der, f.eks. Eller fordi det er en nyopprettet stilling.

Uansett, du var vikar i en ubesatt stilling, det er du ikke den første eller siste som har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er tillatt med midlertidige stillinger når det ikke har vært mulig å finne tilstrekkelig kvalifiserte søkere. Jeg er derfor ganske sikker på at bedriften har sitt på det tørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fast bruker

Takk for svar.

Dette står det i Arbeidsmiljøloven:

§ 14-9. Midlertidig ansettelse

(1) Arbeidstaker skal ansettes fast. Avtale om midlertidig ansettelse kan likevel inngås:

a) når arbeidets karakter tilsier det og arbeidet atskiller seg fra det som ordinært utføres i virksomheten,

b) for arbeid i stedet for en annen eller andre (vikariat),

c) for praksisarbeid,

d) deltaker i arbeidsmarkedstiltak i regi av eller i samarbeid med Arbeids- og velferdsetaten,

e) for idrettsutøvere, idrettstrenere, dommere og andre ledere innen den organiserte idretten.

Dette er altså en liste over når det er tillatt å ansette arbeidere til midlertidige stillinger. Stillingen jeg har vært i går ikke under noen av disse punktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fast bruker
Takk for svar.

Dette står det i Arbeidsmiljøloven:

§ 14-9. Midlertidig ansettelse

b) for arbeid i stedet for en annen eller andre (vikariat),

Ifølge Arbeidsmiljøloven er det ikke et vikariat med mindre man har stillingen til noen andre (som er borte pga permisjon, sykdom e.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvis du mener dette ikke er lov, hvorfor reagerer du først nå og ikke da du fikk vikariatet? Uansett om bedriften har sitt på det tørre eller ikke, burde du tatt opp dette i forkant i stedet for å takke ja og klage i ettertid da ting ikke gikk din vei likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fast bruker
Hvis du mener dette ikke er lov, hvorfor reagerer du først nå og ikke da du fikk vikariatet? Uansett om bedriften har sitt på det tørre eller ikke, burde du tatt opp dette i forkant i stedet for å takke ja og klage i ettertid da ting ikke gikk din vei likevel.

Jeg er glad jeg fikk vikariatet, og er fornøyd med å ha tatt imot det. :) Jeg har fått god arbeidserfaring. Dessuten hadde jeg svært få alternativer. Fullførte en universitetsgrad for ikke så lenge siden, og er altså nyutdannet.

Jeg har ikke klaget til bedriften. Men jeg ønsket å få høre andres synspunkter og kunnskap på området her på forumet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, jeg har også vikariert i en utlyst stilling der ingen var ansatt. Jeg har også vikarierty i en stilling som SKULLE utlyses, hvor kontrakten min jevt over sa "i 3 mnd eller til noen ansettes om det skjer før denne tid" (Forlenget og forlenget ettersom utlysningen tok tid...)

Dette reagerte jeg aldri på, det gjorde ikke tillitsvalgt som var informert (statlig jobb, tillitsvalgt var tilstede på alle intervjuer etc) og jeg skjønner ikke helt hvorfor det skulle være forskjell på å vikariere for en som er i permisjon, og en som har sluttet? Vedkommende er der uansett ikke, og man trenger en vikar inntil vedkommende er tilbake, eller permanent erstattet? (Evt vikar for en som er syk, og aldri vil komme tibake, vi hadde jo i et års tid en vikar for en kreftsyk. Hun var sykemeldt, og stillingen ble ikke lyst ut, før etter hun var død. Men uansett var vikaren en vikar for en som ikke var tilstede, både gjennom sykemeldignstiden og gjennom utlysningstiden (I staten tar ting tid, så fra hun var død til stillignen var urlyst og derfra via intervjuer og til ansettelse tok det jo tid, og noen måtte gjøre jobben i mellomtiden. En vikar, som var vikar i en ubesatt stilling)

Loven sier slik du siterer den at et vikariat er i gjøre jobben istede for en annen, men kan du vise til hvor det står at denne andre må være en spesifikk person? På jobb med meg har man i alle fall alltid knyttet vikariater opp mot spesifikke STILLINGER/STILLINGSPROSENTER, ikke nødvendigvis et navn. (Naturlig nok, ettersom jeg altså har vikariert akkurat slik du var, vikar i en stilling frem til den kunne bli utlyst på nytt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Gjest Fast bruker

Nå er jeg sikker. Det er ikke lovlig.

Dette står det på sidene til fagorganisasjonen min:

Det er strenger regler i Arbeidsmiljøloven for når det er tillatt å bruke midlertidige ansettelser. Dersom man er vikar for en person som har permisjon eller er sykmeldt, er dette lovlig. Lederen i "fagorgasnisasjonen" fant i sin undersøkelse at kun 38 prosent av de som har en midlertidig ansettelse, har et slikt vikariat. De resterende 62 prosent er i andre typer prosjekt- eller engasjementstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er organisert, så ta kontakt med fagforbundet ditt for råd og veiledning.

Hvis du er kvalifisert til stillingen, så skulle en tror at de faktiskt måtte ansette deg, da det er ingenting som skulle tilsi at du ikke akn utføre jobben. Men om du ikke er kvalifisert, så blir det noe annet.

Har også hørt noe om å være vikar i ett år, før en bedrift er nødt til å ansette en fast om det ikke kommer inn en ny i stillingen. Men vet ikke om dette er tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Fast bruker

Grunnen til at jeg kun fikk 5 mnd er at jeg har lite erfaring. Jeg er ung og nyutdannet.

Jeg er svært velutdannet. Har 5 års universitetsutdannelse som er relevant for stillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65

Du har helt rett, det er ikke lov å kalle hva som helst vikariater.

Men ...

Hva sier kontrakten din? Det er fullt lov ansette noen midlertidig fra dato x til dato y uten å kalle det et vikariat. Man kaller det da prosjektstilling eller lignende

Man kunne også løst det ved å ansette deg og gi deg 6 mnd prøvetid og sagt nå at du ikke var den de så etter. Begge

Så hvorvidt dette er lovlig eller ikke avhenger av hva som står i din kontrakt.

Hvis de har sagt at dette er et vikariat uten noen bestemt varighet og uten å nevne hva/hvem du vikarierer for i kontrakten din så er det ulovlig det de gjør nå.

Hvis det viser seg at tillitsvalgte på din jobb ikke helt har forstått dette, kontakt først denne og be han/hun forklare deg hvorfor arbeidsmiljøloven blir omgått. Jeg foreslår også at du ber vedkommende få hjelp fra fagforeningen lokalt (avdeling) eller sentralt for å være 100 % sikker på at loven her ikke blir omgått/brutt. Vær saklig - ikke beskyld vedkommende for å ikke like deg eller løpe bedriftens ærend - den beskjeden kan han/hun like godt få fra sin egen forening og ikke fra deg.

Det sistnevnte gjelder kun hvis du er organisert. Er du ikke organisert må du nok finne juridisk hjelp en annen plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fast bruker
Du har helt rett, det er ikke lov å kalle hva som helst vikariater.

Men ...

Hva sier kontrakten din? Det er fullt lov ansette noen midlertidig fra dato x til dato y uten å kalle det et vikariat. Man kaller det da prosjektstilling eller lignende

Man kunne også løst det ved å ansette deg og gi deg 6 mnd prøvetid og sagt nå at du ikke var den de så etter. Begge

Så hvorvidt dette er lovlig eller ikke avhenger av hva som står i din kontrakt.

Hvis de har sagt at dette er et vikariat uten noen bestemt varighet og uten å nevne hva/hvem du vikarierer for i kontrakten din så er det ulovlig det de gjør nå.

Hvis det viser seg at tillitsvalgte på din jobb ikke helt har forstått dette, kontakt først denne og be han/hun forklare deg hvorfor arbeidsmiljøloven blir omgått. Jeg foreslår også at du ber vedkommende få hjelp fra fagforeningen lokalt (avdeling) eller sentralt for å være 100 % sikker på at loven her ikke blir omgått/brutt. Vær saklig - ikke beskyld vedkommende for å ikke like deg eller løpe bedriftens ærend - den beskjeden kan han/hun like godt få fra sin egen forening og ikke fra deg.

Det sistnevnte gjelder kun hvis du er organisert. Er du ikke organisert må du nok finne juridisk hjelp en annen plass.

Takk for svar.

De siste rådene du gir er gode.

Men det du sier under er feil!

Det er fullt lov ansette noen midlertidig fra dato x til dato y uten å kalle det et vikariat. Man kaller det da prosjektstilling eller lignende

En kan ikke kalle hva som helst for et engasjement! Ifølge fagorganisasjonen min er et engasjement arbeid som viker fra det daglige arbeidet, og det er arbeid det kun er bruk for i en kort periode. Her er det snakk om en fast stilling, stillingen til en som har sluttet, som de har ansatt meg midlertidig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65
Takk for svar.

De siste rådene du gir er gode.

Men det du sier under er feil!

En kan ikke kalle hva som helst for et engasjement! Ifølge fagorganisasjonen min er et engasjement arbeid som viker fra det daglige arbeidet, og det er arbeid det kun er bruk for i en kort periode. Her er det snakk om en fast stilling, stillingen til en som har sluttet, som de har ansatt meg midlertidig i.

Jeg er enig i det - men det er fullt mulig å gjøre dette lovlig HVIS de hadde skrudd på hjernen før de hadde ansatt deg.

La meg forklare det på en annen måte:

Person X slutter i stilling 1 i en bedrift. Ledelsen er usikker på om de skal ansette en erstatter for person X i stilling 1 da de er usikker på om de i fremtiden er behov for stilling 1. Det kan være at de har bruk for en omorganisering av arbeidet slik at stilling 1 forsvinner og at den blir fordelt over flere andre stillinger. Det de da har bruk for er flere stillinger for å utføre oppgavene 1a, 1b, 1c - osv. Disse blir da fordelt på stillingene 2, 3, 4, osv. slik at disse får stillingene 2a, 2b, 2c - osv.

I en mellomperiode der dette blir prøvd ut har de bruk for en midlertidig stilling før alt er oppe og går på skinner. Denne er da IKKE vikar for stilling 1, men er en avlastning til det meste går på skinner for hele organisasjonen.

Det kan være at etter prosjektperioden finner man ut at dette fungerte ikke, man blir nødt til ansette en person i stilling 1 likevel. Men fordi man da ikke hadde en vikar for stilling 1 så er den prosjektansatte likevel ikke automatisk ansatt i denne stillingen. Dette vil da være helt lovlig.

Så har ikke skjedd i ditt tilfelle hvis det stemmer at du var ansatt som vikar for stillingen til den som sluttet.

Jeg håper dere tar denne kampen opp, for det er viktig å bekjempe bruk av ulovlige vikariater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...