Gå til innhold

Vikariat, som ikke er et vikariat


Gjest Fast bruker

Anbefalte innlegg

Det som Blondie65 i siste innlegg her sier er ikke helt riktig tolkning av Arbeidsmiljøloven. Det er ikke lov å gjøre det på den omstendelige måten som hun forklarer.

Men at det blir gjort, det er en annen sak. Arbeidsgiverne regner jo med at (spesielt nyutdannnede og unge) arbeidssøkere ikke kjenner rettighetene sine, eller, noe som er like vanlig, arbeidsgiveren selv kjenner faktisk ikke loven.

I det siste tilfelle som Blondie forklarer, skulle man bare ansatt en person fast. Hvis man etter omorganisering fant ut at det ble en person til overs, skulle man gått til vanlig oppsigelse. Det er nemlig ikke forbudt å si opp folk, hvis man har saklig grunn. Da ville det blitt sistemann som måtte gå.

I trådstarters tilfelle, skulle han selvsagt ha fast tilsetting. Og de rådene som Blondie gav lenger oppe, er veldig gode (snakke saklig med den tillitsvalgte osv). Det er jo ikke sikkert den tillitsvalgte er godt nok skolert på dette området og derfor tror at bedriften kan gjøre det slik.

Men Arbeidsmiljølovens § 14-9 som er sitert lenger oppe er veldig klar. Man er vikar for en (eller flere) personer, ikke vikar "for en ledig stilling".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fast bruker

Jeg har på følelsen at både ledelsen og tillitsvalgt vet om at jeg har vært i et ulovlig vikariat.

Tillitsvalgt er dyktig og kunnskapsrik, han har god peiling på området sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes likevel du skal følge rådene til Blondie- hvis du er medlem i foreningen, vel å merke.

Hvis du er uorganisert, er det verre. Da må du søke råd hos egen advokat.

Følelser kan spille oss mange puss, så ikke stol for mye på dem! Det kan faktisk være at både ledelsen og den tillitsvalgte er i god tro, dvs. er uvitende om at denne smarte løsningen er ulovlig. Selv om man er oppegående og flink, er man ikke allvitende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fast bruker

Jeg er organisert.

Tror jeg har mest lyst til å kontakte organisasjonen direkte.

Nå er jo stillingen besatt da. De har ansatt en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo gå videre med saken, men personlig så tror jeg at med mindre det helt klart er diskriminering av noe slag eller åpenbart ulovlig, så vil du ikke komme noen vei. Jeg er ganske sikker på at selv om det nok ikke var lov så vil de kanskje kunne argmentere for det de gjorde og muligens vinne frem. Husk at mange lover kan tolkes både hit og dit med den riktige advokaten.

Jeg tror jeg ville sett hele greia litt an, for dersom du går videre med saken må du ikke tro du blir noe populær. Om de har kontakter kan du til og med risikere at andre firmaer ikke ansetter deg. Jeg ville vurdert nøye om du har mulighet til å få noen annen jobb med den erfaringen du har derfra (da ville jeg latt det hele være og sørget for å få en god attest, finn noen som kan være din referanse). Om du er sikker på at å finne en ny jobb blir vanskelig, så kanskje jeg ville gått videre med saken, men jeg tror ikke det er noen lett jobb det heller. Og jeg tror du kan ødelegge voldsomt mye for deg selv ved å gjøre det på den måten. Gravide skyves ut fordi de er gravide, du skyves ut fordi de ikke var fornøyde med jobben du gjorde (som du har skrevet i første innlegg). Ønsker du virkelig å rippe opp i det du gjorde galt og få alt frem på bordet? Hva ønsker du egentlig å oppnå med dette? Det er ting jeg synes du skal tenke nøye gjennom før du gjør noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fast bruker

Det er åpenbart ulovlig.

Dette er gode poenger.

Hva jeg vil oppnå? Jeg trenger en jobb og noe å leve av. Og lovverket er der for en grunn, for å beskytte arbeidstakere.

Tror ikke jeg ville tatt det opp med arbeidsgiver og tillitsvalgt med det første i alle fall. Men kunne tenke meg å snakke med fagorganisasjonen for å høre hvilke muligheter jeg har, og for å høre hva de sier.

Jeg kommer nok til å tenke meg nøye om dersom jeg skulle bli tilbudt et nytt korttidsvikariat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, du bør kontakte fagforeningen høyere opp, eventuelt at du selv skriver direkte inn til Sivilombudsmannen.

Du kan ikke få jobben tilbake, siden den er besatt av en annen, men hvis du har hatt økonomisk tap (og jeg forstår at du er arbeidsledig i øyeblikket?) så kan bedriften bli nødt til å erstatte tapet ditt.

På den annen side, hvor vanskelig er det å få en ny jobb? Det må du ta med i betraktningen. Du trenger kanskje attest/referanser fra bedriften? Hvis det er relativt kurant å få ny jobb, så sørg først for å komme i ny jobb. Deretter kontakter du Sivilombudsmannen eller fagforeningen din og tar det derfra, men da som mål at det de gjorde var ulovlig og at du må få erstatning for økonomisk tap.

Synd du ikke stilte spørsmål ved tilsettingen med en gang du begynte. Da kunne du kanskje vært i den jobben nå, men det er alltid lett å være etterpåklok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fast bruker
Synd du ikke stilte spørsmål ved tilsettingen med en gang du begynte. Da kunne du kanskje vært i den jobben nå, men det er alltid lett å være etterpåklok.

Ja, det beste hadde kanskje vært om jeg hadde sagt nei til vikariat med en gang.

Jeg kunne også sagt ifra mens jeg enda var i stillingen (etter å ha jobbet der en stund). Ikke sikkert det hadde endt i at jeg hadde fått fast stilling likevel da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...