Gå til innhold

Helsefagarbeiderutdannelse en fremtidsutdannelse?


Gjest Gjest_Randi_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Dere har et fagforbund som setter ned foten for lange vakter, mye helge arbeide og ukurrant arbeidstid i en vanlig turnus. Resultatet er at turnusene ikke går opp og da må en lappe på med små stillinger for å få kabalen til å gå opp.

Jeg har like lange vakter som hjelpepleiere og helsefagarbeidere, faktisk lenger fordi jeg har valgt å jobbe 100%. Og når de andre går for dagen/kvelden så har jeg fortsatt rapportering igjen. Jeg jobber like mye kvelder/helger/helligdager som de andre og samme ukurrante arbeidstider. Må jobbe røde dager som de. Jeg jobbet nesten hele jula og skal jobbe de fleste røde dager i påska. At vi(inkludert hjelpepleiere/ helsefagarb.) får 133% ekstra for røde dager er vel ikke noe å misunne oss ? Får ikke dere det så skyld på ditt eget fagforbund !

Og det er ikke Sykepleierforbundet som setter ned foten om jeg skulle være villig til å ta en dobbeltvakt, det er kommunen ! Fordi det blir for dyrt !

Vakter på 24 timer kan jeg ikke se noen som helst fordel med. Nå diskuterer de at leger/ambulansefolk heller ikke burde gå så lange vakter, for hvor klar og opplagt er man etter 24 timer på jobb når man må ta viktige avgjørelser ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hjelpepleier
Dere har et fagforbund som setter ned foten for lange vakter, mye helge arbeide og ukurrant arbeidstid i en vanlig turnus. Resultatet er at turnusene ikke går opp og da må en lappe på med små stillinger for å få kabalen til å gå opp.

Helt riktig at fagforbundet setter foten ned for lange vakter. Feks. medlevertutnus blir stadig mer vanlig på instutisjoner. Dette er en turnus som er ønsket og populær blant mange. Myyye fritid, bedre lønn. Her har fagforbundet gått imot. Dermed gjør deres rigide holdning det vanskelig for hjelpepl/helsefagarb å få jobbe på slike instutisjoner.

har fått mer negativt syn på fagforbundet, de jobber ikke mye for hjelpepleiene i hvertfall. De har hvis så mange andre i helsevesenet å jobbe for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Helt riktig at fagforbundet setter foten ned for lange vakter. Feks. medlevertutnus blir stadig mer vanlig på instutisjoner. Dette er en turnus som er ønsket og populær blant mange. Myyye fritid, bedre lønn. Her har fagforbundet gått imot. Dermed gjør deres rigide holdning det vanskelig for hjelpepl/helsefagarb å få jobbe på slike instutisjoner.

har fått mer negativt syn på fagforbundet, de jobber ikke mye for hjelpepleiene i hvertfall. De har hvis så mange andre i helsevesenet å jobbe for.

Kan ikke fatte at politikere og fagforbund tør å gå ut å reklamere massivt for helsefagarbeiderutdanningen! Den dagen de unge forstår at den eneste arbeidsmulighet de har er i eldreomsorgen. Da blir de ganske sure!!

Unge er en gruppe som i liten grad ønsker å arbeide med eldre.

Er det så rart? De er i startfasen av livet, skulle det være noe ønske å arbeide med livsavsluttning for disse. Og ha dette som eneste arbeidsmulighet!

Her er det mange som er laaangt fra gulvet og grasrota!!

Skjerpings!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Kan ikke fatte at politikere og fagforbund tør å gå ut å reklamere massivt for helsefagarbeiderutdanningen! Den dagen de unge forstår at den eneste arbeidsmulighet de har er i eldreomsorgen. Da blir de ganske sure!!

Unge er en gruppe som i liten grad ønsker å arbeide med eldre.

Er det så rart? De er i startfasen av livet, skulle det være noe ønske å arbeide med livsavsluttning for disse. Og ha dette som eneste arbeidsmulighet!

Her er det mange som er laaangt fra gulvet og grasrota!!

Skjerpings!!

At så få finner eldreomsorgen attraktiv er et kjempeproblem og kommer til å bli enda verre i framtiden. Det må lønne seg å spesialisere seg innen eldreomsorg. Det er ikke nødvendigvis noe mindre faglig utfordrende å jobbe med eldre enn med andre pasientgrupper.Det er mye rutinepreget arbeid uansett hvilke grupper man jobber med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
At så få finner eldreomsorgen attraktiv er et kjempeproblem og kommer til å bli enda verre i framtiden. Det må lønne seg å spesialisere seg innen eldreomsorg. Det er ikke nødvendigvis noe mindre faglig utfordrende å jobbe med eldre enn med andre pasientgrupper.Det er mye rutinepreget arbeid uansett hvilke grupper man jobber med.

Er helt enig med deg i at det ikke er mindre faglig utfordrende å jobbe med eldre. Men det er gjort undersøkelser, mener jeg, på at unge i alle profesjoner i liten grad søker seg til eldreomsorgen. Og det har sin naturlige forklaring.

Først senere, når en er godt moden, går flere over i eldreomsorgen.

Derfor blir det så håpløst når man legger opp store kampanjer rettet mot unge.

Man burde føret og fremst ta var på de voksne hjelpepleierne som finnes, sørge for at de ikke droppet ut av yrke, ofte til uførhet og en for tidelig pensjonering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Når er fremtiden? Vi har hørt lenge om dette behovet for flere hender i helsevesenet! Mange nyutdannede opplever å bli avspist med små stillinger! Og må jage etter vakter! Og når det blir mulig å øke opp stillinger, så går det til sykepleiestillinger. For det er mest behov for disse! Hva skal en stille opp med mot slikt!

Som assistenter er hjelpepleiere og nå helsefagarbeidere reservearbeidskraft, ikke minst i helgene. Dette er B-laget i helsevesenet.

All grunn til å advare mot utdannelsen!

Vil anbefale deg å gjøre litt bedre research før du uttaler deg neste gang.

F.eks. ved UNN får de ikke nok sykepleiere til å dekke opp 100% stillinger.

Utsagnet ditt handler vel mest om sykepleiere som på død og liv skal jobbe på sykehusene i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Bjørg_*
Vil anbefale deg å gjøre litt bedre research før du uttaler deg neste gang.

F.eks. ved UNN får de ikke nok sykepleiere til å dekke opp 100% stillinger.

Utsagnet ditt handler vel mest om sykepleiere som på død og liv skal jobbe på sykehusene i Oslo.

Har de kvittet seg med hjelpepleierne og klarer ikke få sykepleiere til de omgjorte stillingene? Det er det som har sjedd ved alle sykehusene i landet.

Men tror ikke det er store problemer ellers i landet med å få inn sykepleiere

( Og nå er sykehusene generelt lite lysten på å ta inn helsefagarbeider, disse sliter med å få læretiden sin der)

Men i nord norge har de vel generelt problem med å fylle stillinger i helsevesenet, fagpersonell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest lucifur
Hva? Har ikke sykepleier høy kompetanse? Så det må være noen andre kvinner og menn som går rundt på sykehusene og tar prøver, veileder, pleier, behandler og gir omsorg? Sykepleiere har høy kompetanse, og de lærer om pleie, omsorg og praktiske ferdigheter, men de vet også mye om anatomi, fysiologi og patologi - altså kunnskaper som kreves for å jobbe som sykepleier! Hvordan i all verden kan du si at sykepleiere ikke har høy kompetanse? De er jo lært opp i dette!

Helsefagarbeidere er ment som assistenter til sykepleiere og gjør mindre krevende oppgaver som noe stell, skylleromsarbeid, forefallende arbeid og noe grunnleggende sykepleie som f å ta BT og å DELE ut medisiner FRA DOSETT.

Det er stor forskjell på sykepleiere og helsefagarbeidere. Men sykepleierne er nok takknemlige for at de finnes, men ikke at de prøver å si at de er mer kompetente enn sykepleiere . Herlighet. Man må se sin plass i denne verden.

Egentlig er innlegget ditt såpass støtende at jeg burde meldt det inn til moderator. Men kjenner jeg slike idioter som deg, er jeg ganske sikker på at du ikke tør å svare.

Jeg melder meg offisielt av slike debatter fordi det er både dumt og frustrerende og "debattere" med slike "gjester".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Har ikke sykepleier høy kompetanse? Så det må være noen andre kvinner og menn som går rundt på sykehusene og tar prøver, veileder, pleier, behandler og gir omsorg? Sykepleiere har høy kompetanse, og de lærer om pleie, omsorg og praktiske ferdigheter, men de vet også mye om anatomi, fysiologi og patologi - altså kunnskaper som kreves for å jobbe som sykepleier! Hvordan i all verden kan du si at sykepleiere ikke har høy kompetanse? De er jo lært opp i dette!

Helsefagarbeidere er ment som assistenter til sykepleiere og gjør mindre krevende oppgaver som noe stell, skylleromsarbeid, forefallende arbeid og noe grunnleggende sykepleie som f å ta BT og å DELE ut medisiner FRA DOSETT.

Det er stor forskjell på sykepleiere og helsefagarbeidere. Men sykepleierne er nok takknemlige for at de finnes, men ikke at de prøver å si at de er mer kompetente enn sykepleiere . Herlighet. Man må se sin plass i denne verden.

Egentlig er innlegget ditt såpass støtende at jeg burde meldt det inn til moderator. Men kjenner jeg slike idioter som deg, er jeg ganske sikker på at du ikke tør å svare.

Jeg melder meg offisielt av slike debatter fordi det er både dumt og frustrerende og "debattere" med slike "gjester".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleiere har en grunnleggende kompetanse for å ivareta grunnleggende pleie og omsorg. Spesialferdigheter kommer etterhvert med praktisk erfaring og kunnskap man tilegner seg på hver enkelt arbeidsplass. Der er sykepleiere på lik linje med alle andre som jobber innen samme bransje - så enkelt så vanskelig.

Dere må ikke "kunstig"sette dere i en mer særegen stilliing enn dere har. Det er det bare dere som taper på - og pasientene.

Når det er sagt synes jeg det er merkelig at dere ikke tar et oppgjør med deres egen interesseorganisasjon NSF og deres behandling av andre profesjoner. Blokkeringstaktikken av hjelpepleiere/helsefagarbeidere det være seg motstanden mot å øke deres kunnskap utvide deres arbeidsfelt er uheldig for dere og pasientene. Ettersom blokkeringen er total på nevnte område, vil hhelsefagarbeiddere søke erfaring og kunnskap utenfor tradisjonelle institusjoner og læresteder. Dette er en berikelse for hjelpepleiere men vil bli en svekkelse av dere som yrkesprofesjon.

Hierarkiet skrumper i helsevesenet - sykepleiere befinner seg snart på bunn den tid helsefagarbeider ikke vil friste ungdommen. NSF har kjørt en rå profesjonskamp i mange år - de har langt på vei lykkes i sin strategi. Om de har vært smarte - ja det vil tiden vise....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Bjarne Håkon Hansen sin samhandlingsblogg i VG kan en lese om dette.

Helseministeren mener dette er et fremtidsyrke, hva mener du?

KG sine sider om helsepersonell "koker" til tider av engasjerte innlegg.

Det gjør det ikke på helseministeren sin bloggside, kun 22 blogger er kommet på snart to måneder!

Hvorfor så liten interesse for en utdannelse som skal være så viktig for det fremtidige helsevesen?

De som har holdt ut fram til pensjonsalderen i dette tunge yrket fortjener en høyere pensjon enn hva de får i dag, tilnærmet lik en minstepensjonist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hierarkiet skrumper i helsevesenet - sykepleiere befinner seg snart på bunn den tid helsefagarbeider ikke vil friste ungdommen. NSF har kjørt en rå profesjonskamp i mange år - de har langt på vei lykkes i sin strategi. Om de har vært smarte - ja det vil tiden vise....

Interessant. Nå er snart tiden inne for at sykepleierne er på bunnen i helsevesenets harde hierarki. Hva da, sykepleiere. Da er det ingen av disse unntatt pasientene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...