Gå til innhold

Gi aldri opp - kjemp mens du kan!

Gjest Arhirwen

Anbefalte innlegg

Gjest Arhirwen

Så koselig av dere begge to! :happy: Innimellom føler jeg at jeg har null barnetekke, men jeg satser på at det er noe som kommer naturlig når man plutselig har en baby i hendene! ;) Det skal ihvertfall ikke stå på kjærlighet og den biten ihvertfall!

I går var en merkelig dag - jeg trodde det gikk helt fint, helt til sambo kom hjem fra jobb. Da endte det hele i gråt og hulking fordi jeg savner både det å gå gravid og babyen som skulle komme! Men det gikk seg til etter en liten stund, heldigvis. Vi skulle på besøk til broren min, og søsteren min skulle også komme. Det var første gang jeg skulle møte henne etter jeg fikk vite om henne og mannen hennes, og ville ikke gå glipp av det.

Og det ble en kjempekoselig kveld med masse prating og banning, men utpå kvelden ble jeg mer og mer kvalm og hodepinen kom for fulle mugger. Da var klokka halv ti eller noe på kvelden. Når vi kom hjem ca en halvtime senere gikk jeg rett i seng! Grusomt! Skulle jo kose oss med TV og seigmenn! :fnise:

Men i dag er heldigvis formen mye bedre, og har vært ute og farta litt i forskjellige butikker o.l. :) Jeg tror muligens jern-nivået i kroppen min har gått ned etter fødselen, siden jeg har hatt blødninger (til og fra) i ca. 2 uker nå. Kan hende det er derfor jeg har mer hodepine for tiden osv. Skal til legen i slutten av april for sånn full sjekk på vitaminer og sånt, så da får jeg nok noen svar. :)

Kjøpte meg en bok i dag faktisk! Det er ikke ofte! Hehe.. Den dreier seg da om barneoppdragelse og lignende.. :ler: Kan brukes som et oppslagsverk, og har fått anbefalt denne av ei som har 3 barn og hun bruker den forsatt selv om eldtejenta er 13 år.

Den heter Barneboken og er skrevet av Anna Wahlgren. Gleder meg til å lese den!

Resten av lørdagen kommer nok til å bestå av avslapning hjemme! :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hørtes ut som en deilig dag du har hatt i dag. Fint med blanding av av litt farting og litt avslapning.

Hva slags oppfølging får du fysisk/ medisinsk sett etter fødselen? Er det etterkontroller? Håper i alle fall det, så du blir sikker på at alt er i orden i tiden etterpå. Når skal dere på utredning for å finne ut om hjernefeilen var genetisk? Har dere fått forespeilet noen tall på sjansene for det?

Svar på det du orker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arhirwen
Hørtes ut som en deilig dag du har hatt i dag. Fint med blanding av av litt farting og litt avslapning.

Hva slags oppfølging får du fysisk/ medisinsk sett etter fødselen? Er det etterkontroller? Håper i alle fall det, så du blir sikker på at alt er i orden i tiden etterpå. Når skal dere på utredning for å finne ut om hjernefeilen var genetisk? Har dere fått forespeilet noen tall på sjansene for det?

Svar på det du orker...

Jeg har bestemt meg for å være helt åpen om alt vedrørende situasjonen, for det hjelper meg fremover. Så det er bare å spørre! :)

Når det gjelder fysisk/medisinsk oppfølging, så er det egentlig ingenting. Det er ikke så mye man får gjort egentlig, for kroppen må igjennom en del prosesser for å heale. Har jo hørt i etterkant at andre har fått tabletter på sykehuset som skal forhindre melkespreng, men jeg mistenker at det gikk litt fort i svingene da vi skulle dra - jeg fikk ingen tabletter, og ikke visste jeg om melkespreng heller. Så det var jo et sjokk. Men det hjalp å snakke med dem på føden slik at jeg ikke følte meg helt alene og unormal. :)

Vi skal inn til samtale/etterkontroll om ca 1 måned. Vet ikke helt hva de skal gjøre med tanke på etterkontroll, men det kan hende de sjekker om alt har kommet tilbake til seg selv igjen. Håper bare det ikke er så mange sprøyter og styr - verste jeg vet! (det er faktisk sprøytene som "sitter igjen" etter fødselen også..resten er egentlig glemt!)

Jeg aner ikke sjansene for at det kan skje igjen eller ikke. Først mistenkte legene at det var noe kalt "Joubert syndrom" eller noe sånt, og der er sjansene 25% for at det skal skje. Og både jeg og sambo ha det genet som forårsaker dette syndromet. Synes det virker veldig rart hvis det er slik, siden begge familiene er friske og uten syndromer bakover i slekta.

Men i etterkant har de gått litt vekk i fra det syndromet og kaller det "Dandy Walker"..etter det jeg forstod var dette en mer fellesbetegnelse på funksjonshemming av veldig alvorlig grad. Vet ikke noe mer enn det, men hvis det er slik, så kan jeg tenke meg at vårt tilfelle var en tilfeldighet.

Men man vet jo aldri 100% dessverre, men håper å få noen flere svar når vi er til den samtalen!

Kan hende jeg skal spørre om å snakke med noen psykologer eller lignende på den samtalen. Bare for å bekreftet tankene mine rundt dette og få utløp for alt jeg har inni meg. Sier jo alt til både sambo og familien min, men det blir på en annen måte.

Har så lyst til å starte prøvingen nå.. Er så lenge å vente syns jeg! Men tør ikke ta sjansen, for jeg orker ikke å havne i samme situasjon igjen! Håper bare at jeg blir kjapt gravid igjen og at det går som det skal! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arhirwen

Ny uke, nye muligheter! :vinke:

Jeg må huske å ringe legen for å forlenge sykemelding i dag! *notere*

Nå er det 5 (eller 6) dager til vi drar til foreldrene mine på vestlandet! Gleder meg masse! Vi blir nesten fulltallige denne påsken, og det skal bli koselig! Er glad for at foreldrene mine har stort hus, for vi blir 6 voksne og fire barn! :ler: Blir godt å se noen av niesene og nevøene mine igjen, men tror det blir rart å se de to minste som er 3 og 5år. Men tror det skal gå bra!

I dag på God Morgen Norge skal de blant annet snakke om hvordan det er å leve med et multifunksjonshemmet barn.. :sukk: De har i tillegg flere barn som er helt friske. Tror jeg bare må huske på at babyen vår mest sannsynlig hadde blitt dødfødt og at det ikke hadde vært noe håp.

Sitter å drømmer om hus nå, det hadde vært så koselig å få kjøpt noe i løpet av året! Vi har blitt enige om hvordan stua skal se ut da.. Hehe.. Ikke selve formen på stua, men hvordan vegg og gulv skal være. Vi vil begge ha malt panel på veggene (trehvitt er fy, fy hos oss!), og da hadde sånn ferdigmalt panel vært veldig greit! I tillegg skal det være parkett eller lignende i mørk farge - kanskje mahogny eller noe i den dur. :happy:

Sambo kom også med en genial ide når det gjelder plasma-TV'en som vi har. Vi bygger den inn rett og slett, men det kommer jo litt an på hvordan stua ser ut. Hadde ihvertfall blitt kjempebra, og så deilig å slippe alle ledninger! Ledninger er definitivt min verste fiende!

Ha en flott uke, alle dere som er innom! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trehvitt er fælt ja! :lete: Høres ut som dere har god smak :) Jeg elsker mørkt tre på møbler osv, og gjerne litt "kraftige" og store ting.

Får håpe dere får kjøpt hus snart da! Blir litt mer privat enn en blokkleilighet eller til og med rekkehus. Vi bor i stort hus i landlige omgivelser nå og det er utrolig deilig. Ingen å ta hensyn til ang høy musikk eller noe :P

Ønsker deg en herlig mandag :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arhirwen
Trehvitt er fælt ja! :lete: Høres ut som dere har god smak :) Jeg elsker mørkt tre på møbler osv, og gjerne litt "kraftige" og store ting.

Får håpe dere får kjøpt hus snart da! Blir litt mer privat enn en blokkleilighet eller til og med rekkehus. Vi bor i stort hus i landlige omgivelser nå og det er utrolig deilig. Ingen å ta hensyn til ang høy musikk eller noe :P

Ønsker deg en herlig mandag :klem:

Når det gjelder hus, så tenker jeg egentlig på rekkehus også - skulle gjerne hatt en enebolig, men det spørs om økonomien tilsier det akkurat nå. Men hadde vært kjempefornøyd med rekkehus også, men da helst i ene enden. :)

Drømmer om et småbruk en gang i tiden, og kombinere den med min drømmejobb: å eie en egen blomsterbutikk. :fnise: Har vokst opp med gårder rundt meg og har holdt på med hest frem til jeg var 15 år, og savner det!

-----

Jeg husket faktisk å ringe legen i dag! :klappe: Ringte også Lånekassen for å høre om litt forskjellige ting vedrørende det at jeg skal legge om løpet litt fremover, og oddsene er på min side! Det var godt å få det bekreftet ihvertfall! :)

Har faktisk fått støvsugd leiligheten også, og rydda en god del. Deilig å få mer orden i kaoset! Må prøve å få gått over gulver og sånt en gang til før påskeferien starter på fredag.

Nå kommer snart sambo hjem, så da får jeg nok sette på litt kaffe til han! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jada, rekkehus er jo også bra da! Da har man jo hvertfall egen hageflekk og sånne ting! :)

Er bare tilfeldig at jeg fant meg en som hadde hus fra før, og det er i Sverige så der har jo vi norske ofte litt flere muligheter økonomisk når det gjelder bolig ;)

Det hørtes koselig ut da! Småbruk med egen blomsterbutikk :hoppe:

Får håpe den drømmen går i oppfyllelse om noen år da :)

Flink du er som rydder da! Mer enn hva jeg kan skryte av! :sjenert:

.. I morgen, tenker jeg.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte titte innom når jeg så tittelen på dagboken, genial sang :biggrin:

Men det var jo trist lesing da,har vel ingen fornuftige ord å komme med....men du har jo den rette holdningen og en vakker dag har du nurket ditt i armene dine du også :klem:

Blir spennende å følge med her fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arhirwen
Flink du er som rydder da! Mer enn hva jeg kan skryte av! :sjenert:

.. I morgen, tenker jeg.. :sjenert:

Hehe...er sånn sporadisk flink til å rydde og sånt. ;) Er ikke så flink som det høres ut som! :fnise:

Måtte titte innom når jeg så tittelen på dagboken, genial sang :biggrin:

Men det var jo trist lesing da,har vel ingen fornuftige ord å komme med....men du har jo den rette holdningen og en vakker dag har du nurket ditt i armene dine du også :klem:

Blir spennende å følge med her fremover :)

Så koselig med nye mennesker! :happy:

Vi håper at om sånn 2 - 3 måneder så hopper vi rundt og er kjempeglade for at det er positiv test! Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi krysser fingrene for at det dere opplevde nå var en tilfeldighet og ikke genetisk! Det positive er jo at dere vet at dere faktisk kan bli gravide! Så da satser vi på at det går fort når dere får lov til å begynne å prøve igjen! :)

Jeg får dårlig samvittighet hver gang jeg leser om folk som er så flinke med husarbeid. Det er nemlig ikke jeg, hvert fall ikke nå om dagen...

Og eget hus kan absolutt anbefales. Jeg er oppvokst i borettslagsleilighet og egentlig alltid vært fornøyd med det. Men nå har vi bodd i vårt eget hus i to år, og må innrømme at det er veldig deilig! Masse plass og bestemmer alt selv! Selv om jeg alltid savner leilighet da noe må beises, hagen må lukes eller varmtvannsberederen går i stykker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arhirwen

Jeg tenker som så at om ikke vi får kjøpt noe annet enn leilighet/rekkehus akkurat nå, så blir det enebolig om et par år. :) Men kan skjønne det du skriver om at det er litt kjedelig og ikke minst dyrt når man har totalansvaret for alt med huset!

-----

Nå har jeg sendt min "første" jobbsøknad! :haar: Det er jo ikke direkte min første søknad, men i denne runden så er det det. Misliker sånn usikkerhet som kommer fremover nå - får jeg svar eller ikke, blir jeg kalt inn til intervju eller er det blankt nei og så videre.. Og så kommer det forhåpentligvis noen intervjuer etterhvert, og blir skitnervøs av tanken! Og så er det usikkerheten der igjen.. :murvegg:

Men håper at når 1 juni kommer, så er jeg frisk og rask og har en jobb som venter på meg! :happy:

Håper jeg ikke tar meg vann over hodet nå og tar på meg for mye jobb, slik at det går utover de fagene jeg skal ta på skolen. Men uansett så er det forhåpentligvis ikke så lenge jeg skal ha det slik som dette, for det skal jo være et permisjonsår i 2010! ;)

Når det er sagt så får jeg litt dårlig samvittighet av å søke på jobber nå, for så å muligens bli gravid i løpet av sommeren.. Men klarer liksom ikke å søke på typiske "allemannsyrker" heller, slik som i kassa på en butikk eller lignende. Slike stillinger er det jo lett å erstatte når jeg går ut i permisjon, men man skal jo trives i jobben også.. :klø: Er jeg sleip når jeg tenker sånn som dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke du er sleip som tenker sånn! Så lenge man ikke er veldig økonomisk avhengig av å få en jobb så fort som mulig, syns jeg det er bedre å søke på det man vil jobbe med. Det gjør jeg også.. Foreløpig, hvertfall! :gjeiper:

Selv om både du og jeg håper på å få et lite frø i magen så fort som mulig, vet jo ingen av oss når det skjer da. Jeg tror jo jeg blir gravid innen et halvt år, men ingen garanti for at jeg ikke er like barnløs/ugravid om et år..

Man får nesten gjøre det som føles riktig mener jeg :) Siden man ikke vet hva framtiden har å by på, får man gjøre det beste ut av det og utnytte de mulighetene man har nå :)

Tenk om du søker på en jobb i kassa da, bare for å få en inntill du blir gravid. Så tar det lenger tid enn du håpte på (gud forby!) og så sitter du der i den kassa di ;)

Ha en fin tirsdagskveld! Nå er det Sykehuset og så er det Charterfeber :briller2:

Edit: Skrivefeil

Endret av Cuba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arhirwen

:ler: Den situasjonen du beskriver helt til slutt hadde ikke vært mye trivelig, nei! All respekt til de som sitter i kassene på butikkene rundt omkring, vi hadde ikke klart oss uten! Men jeg har interesser som krever litt mer stimuli enn en sånn jobb kan gi! Kan ikke ha en jobb der jeg kjeder meg etter 2 måneder eller noe.

Nå har jeg sett nest siste episode av "Unge Mødre" som går på FEM. Synes den er artig å se på! Trist at det snart er slutt!

...kanskje jeg skulle lagt inn et (helt idiotisk) veddemål her... Hvis jeg er gravid innen utgangen av juni, så skal jeg melde meg på! :ler: Vet ikke om jeg kanskje er for "gammel" da. Hehe.. ;)

Nå kommer snart sambo hjem etter en lang dag på jobb, stakkar! Han snakka om å kanskje ta hjemmekontor imårra - det hadde ikke vært meg i mot! :happy:

Jeg får vel sette på kaffien nå tenker jeg! Og så må hunden ut.. Han er så lei seg når sambo ikke er hjemme, og jeg blir nesten litt trist selv for da får jeg inntrykk av at han har best kontakt med sambo. :sukk: Men det går i bølgedaler det der har jeg inntrykk av :)

Ha en flott tirsdagskveld alle sammen, det som er igjen av den! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei hei :)

Innom og ser om det går bra med deg :kose:

Syns du skal søke på akkurat de jobbene du vil. Klart du har lov å syns at det kan virke lite stimulerende og kanskje litt kjedelig å sitte i "kassa på rimi"

Alle er vi forskjellige. Har man muligheten til å velge så gjør det !!

Vil ønske deg og voffe en riktig god helg. Er sikker på at han er like glad i deg som i samboeren din :fnise:

Stor :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smaragd

Hei :)

Nå har jeg lest meg gjennom hele boken din... (!)

Har nistirret på dataskjermen ganske lenge.

(Sambo i andre sofaen lurer fælt på hva jeg leser på, her jeg både tørker tårer og humrer og ler om en annen...) ;)

Håper det er greit jeg sniker her, og håper du sier ifra om jeg prater for åpent :)

Du har hatt et tøft liv sålangt, men det virker som om du "henger i stroppen" alikevel. Det er bra!

Du er flink å prate om det som har hendt, og det er kjempeviktig!

Min søster gikk gjennom noe lignende (tror jeg da, jeg vet ikke grunnen til at du mistet...men hun måtte også gjennom en fødsel rundt 19-20 uker på vei...)

Hun har fortalt meg at hun aldri fikk sørget ferdig over jentebarnet sitt.

De valgte å begrave, for å ha en grav å gå til, og det syns hun er godt.

Men alikevel hendte det så mye annet rund henne den gangen, at det på en måte ble "glemt" å sørge skikkelig.

Dette er nå syv år siden, og selv om hun i dag har en frisk og fin gutt på fire, er savnet der fortsatt, og hun tror selv at om hun hadde hatt tid - tid til å vere alene, hadde hun brutt sammen i gråt.

Hun tror selv hun hadde trengt det, og bare gråte for veslejenta hun aldri fikk kjenne.... men med livets hektiske dager, uker og måneder, klarer hun aldri å sette av tid til dette.

Så jeg vil egentlig bare si at du må ta deg tid til å sørge :)

Det er viktigere enn vi tror der å da, fordi livet går videre.

En glemmer det ikke bare man får et barn til. Savnet vil oftest fortsatt vere der.

Finn deg gjerne en spesiell ting/situasjon som er til minne om barnet.

F.eks kan du velge deg ut ett lys i stua, som er for barnet. Når du tenner det spesielle lyset, tenner du det for barnet, og gir tid i tankene dine til det.

Ønsker deg masse lykke til med prøving, og sender en firkløver med ønske om at livet ditt blir lysere framover ;)

Endret av Smaragd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

for en rørende dagbok .. jeg måtte bite meg i leppa he for å ikke grine, det var ikke lett. Prøver selv nå og kan ikke sette meg inn i hvordan det føles og miste. Men jeg tror jeg hadde kommet meg tilbake på hesten igjen ja! :) godt å se du tenker positivt og er klar for å gå videre med livet ! :) Håper 2010 blir permisjonsår for deg :) følger med videre og ønsker lykke til med prøving ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titter innom og ønsker deg en herlig påske!

Tror nok du/vi er litt for "gamle" for Unge Mødre :gjeiper: Men du kan jo melde deg på likevel da, så har du gjort det liksom :fnise:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God påske, Arhirwen! Jeg synes absolutt at du skal søke på jobber du er interessert i, og ikke tenke på at du kanskje blir gravid om ikke så alt for lang tid (håper vi). For som det sies, men har jo ingen garanti på hvor fort det går, og du skal ha det bra i mellomtiden også. Selv om jeg faktisk likte å jobbe på Rimi/Ica, jeg da ... :sjenert:

Håper også på at det som skjedde med babyen deres var en tilfeldighet, og ikke noe genetisk. Men husk, selv om det viser seg å være genetisk, så trenger det ikke å være "slutten" på alt. Vi vet jo for vår del at mannen er bærer av den genetiske translokasjonen, og det kommer han til å være hele livet, slik at vi må testes og sjekkes for hvert nytt svangerskap (hvis det blir flere, da, bank i bordet), men det kan også gå helt fint! Moderne medisin er fantastisk, og kan hjelpe i veldig mange tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...