Gå til innhold

forhold til helsestasjonen og helsesøster?


MarianneE

Anbefalte innlegg

Det kan være skummelt med katter på barnerom - de kan finne på å legge seg oppå hodet til babyen. Ville ikke stolt på at katta var så veloppdragen at den skjønte at senga til ungen var forbudt område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi går på helsestasjonen kun for de oppsatte kontrollene. Jeg har ikke noe behov for å veie/måle utenom og svar på spørsmål kan jeg få andre steder. Når det er sagt liker jeg helsesøsteren vår godt, hun er veldig koselig, oppdatert på det vi har snakket om og er opptatt av hva som passer den enkelte familie i stedet for å gi standardsvar eller følge en "fasit" uavhengig av om den passer for alle.

Signerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være skummelt med katter på barnerom - de kan finne på å legge seg oppå hodet til babyen. Ville ikke stolt på at katta var så veloppdragen at den skjønte at senga til ungen var forbudt område.

Enig. Det har vært flere dødsfall som følge av at katter har lagt seg opp i ansiktet på babyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere dødsfall? Jeg har aldri hørt om et eneste, og om de finnes tror jeg nok det er svært uvanlig. Jeg er i allefall ikke bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vanlig er det neppe, men det skjer. Derfor er det alltid lurt å bruke myggnetting ute, slik at katter ikke kommer seg opp i vognen. De tiltrekkes av varme, og rundt hodet på en baby er det godt og varmt.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/08/460010.html (Denne er ekstrem da, men det finnes eksempler der babyer har blitt kvalt av katt. Bare å søke litt på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt er ikke normal, han liker ikke å ha det varmt og mykt...Han har aldri vært oppe i senga, aldri på stolen eller i sofaen. Han unngår matta...han bruker å dra bort dørmatta og ligger på golvet framfor døra der det det er kald trekk! Så jeg er ikke urolig for at han skal hoppe opp i vogna eller barnesengen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, jeg har iallefall lært meg til at det som sies på helsestasjonen skal tas med en klype salt og ansees som veiledende ut fra et gjennomsnitt i befolkningen, ikke nødvendigvis ut fra situasjonen til hvert enkelt barn. Vi ha også en helsesøster som heller ikke klarer å se helt åpenbare sammenhenger, som for eksempel at det burde være ganske normalt at ungen ligger høyt på kuven for hodeomkrets når den ligger høyt på både lengde og vekt.

Jeg bli også lei av å høre den samme beskjeden sagt på 5 forskjellige måter etter hverandre. Og når vi må forsikres et irriterende antall ganger om at det sikkert ikke er noe galt selv om hun har påpekt noe som kan være en sak, er det kanskje ikke så rart at enkelte foreldre som i utgangspunktet er litt mindre hardhudede enn oss blir engstelige...

Så mitt totale inntrykk står til karakter under middels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vanlig er det neppe, men det skjer. Derfor er det alltid lurt å bruke myggnetting ute, slik at katter ikke kommer seg opp i vognen. De tiltrekkes av varme, og rundt hodet på en baby er det godt og varmt.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/08/460010.html (Denne er ekstrem da, men det finnes eksempler der babyer har blitt kvalt av katt. Bare å søke litt på nettet.

Det der hadde da overhodet ingenting med saken å gjøre.Unødvendig å linke til en slik artikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært innom fire ulike helsestasjoner (og tre ulike helsesøstre på den første). Så det blir vel ca. 7 ulike helsesøstre i tillegg til leger, søvnpsykolog o.l.

Min erfaring er at de aller, aller fleste egentilig sier det samme og gir de samme rådene. Men på veldig ulik måte. Noen av dem har jeg likt godt, andre er helt greie og noen har jeg rett og slett ikke stolt helt på. Og jeg tror ikke det dreier seg om akkurat hva de sier.

Det viktigste for meg har vært følelsen av å bli forstått og sett i akkurat vår situasjon, da vet man at rådene i det minste er velmente og gjennomtenkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje hatt noko nært forhold til helsestasjonen. Følger kontrollene for måling, veging og vaksinasjon. Har vore litt uheldig, då det var litt omorganisering på helsestasjonen når guten min vart fødd. Så me fekk først ei helsesøster på heimebesøk, som var veldig hyggeleg. Så fekk me ei anna helsesøster på 6-ukers kontrollen, der eg fekk kjensla av at ho eigentleg ikkje hadde tid til oss. Fekk beskjed om at eg skulle få kome til vår "faste" helsesøster neste gong. Ho rakk eg å gå til 2 gonger før me flytta til ein annan kommune. Ho var elles veldig grei og eg følte ho hadde tid til oss og høyrde på det eg sa, så skulle gjerne fortsatt hos henne. Blir litt spanande å sjå korleis det fungerer på helsestasjonen her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit forhold til HS jeg.

Men, jeg tar det jeg hører med en kylpe salt, sammenholder det med det jeg leser og ikke minst tenker selv.

Det er jo f.eks litt bak mål å begynne å snakke om at man ikke må amme en unge om natta når han har fått tenner... når min sønn var 5 mnd gammel, ikke hadde et spor av tenner (Det har han fortsatt ikke) og var fullammet (hvilket også overrasket henne). Selvsagt trengte han mat om natta, og det trenger han fortsatt. Og amming om natta selv om de har fått tenner er da ikke så farlig. Og hva med hun på barselsgruppa som fikk tenner knapt tre mnd gammel da? Skulle hun nektes nattmat da? Nei, tenke selv...

Og ja, sikkert lære å lyve litt, for noe sier meg at hun synes han burde avslutte nattammingen nå, han er jo 6 mnd gammel. Men jeg tar det i et tempo som passer meg og min sønn. Siden han ikke skal tilbake før han er 8 mnd, og da er det faren som sikkert følger ham siden jeg begynner på jobb to dager tidligere, trenger kanskje ikke JEG å lære å lyve i alle fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg slutta ikke med nattamming før ungen var over 9 mnd - HS var veldig imponert over at jeg gadd :fnise: Da hadde ungen 8 tenner da, men forhåpentlig har det ikke gjort noen skade.

Det er jo ikke sånn at ungen over natta slutter å trenger nattmat når den er 6 mnd heller, slik en del later til å tro ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Har hatt en ubehagelig time på helsestasjonen en gang, og etter dette er jeg alltid usikker på om jeg kan stole på helsesøsteren. Føler jeg må veie ordene mine og være veldig bevisst på samspillet mellom meg og barnet. Trist å ha det sånn. 

Anonymkode: 585d8...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye selvfølgeligheter som blir servert der. Hvilket har fått meg til å lure på om tilbudet egentlig er bra nok. Så mye penger som sikkert spyttes i det fra myndighetenes side. Noe av poenget burde være å fange opp f.eks dersom mor er sliten, nedfor, blant annet da det kan gå utover tilknytning til barnet. Da jg hadde født var det et evinnelig mas om amming derfra, aldri en klapp på skuldra når jeg kjempet meg gjennom med 0 timers søvn på 3 natta. Man trenger noen som ønsker å forstå, som stiller de litt vanskelige men gode spørsmålene. De er ment som et lavterskeltilbud , forebyggende blant annet. 

 

Går til helsesøster for veing , måling og vaksiner. Ellers er det svært lite jeg får ut av det. Desverre. 

Anonymkode: b3f5d...fba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefornøyd med både helsestasjonen og helsesøster. Føler oss sett, hørt og ivaretatt - og oppstår det noe får vi krisetime på kort tid om vi ønsker. Synes det er så deilig å ha dem som rådgivere når all familie bor så langt unna og derfor ikke kjenner mini så godt som vi skulle ønske. 

Anonymkode: dd571...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt sånn både og for min del. Jeg opplever at de har tid til meg, og at de følger opp. Fysio og barnelegen har vært kjempeflinke.

Men samtidig opplever jeg en del av det jeg har spurt om besvares med «det går nok over...», eller at det blir litt God dag mann økseskaft.

Alt i alt synes jeg det er er godt tilbud å ha!

Anonymkode: 6e809...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Beklager på forhånd hvis du leser dette kjære helsesøster! Vi hadde veldig blanda erfaring fra første. Hun var litt overdrivende på ting som kanskje var greit å følge med på og notere, men ingen bekymring og en del sol gjaldt meg. Jeg ble så forbanna på henne ene gangen da jeg hadde hatt kikkhullsoperasjon og ikke kunne vaske på 1 mnd. (de klippet opp en sammenvoksning, tok prøver for endometriose osv småting) da hadde hun fått for seg at det gjaldt 3 mnd. og at det ikke ble vaska hos oss. Vi var to altså barnefar(mannen min!) og jeg bodde og bor sammen og trudde jaggu ikke han var inkompetent til å vaske?! 🙄 hun meldte dette inn som bekymring og .vi som allerede fikk oppfølging opplevde at sirkuset var i gang.. nye undrrsøkelser og hjemmebesøk både med forvarsel og uanmeldt. Sa jo som sant var at det var helt greit, men jeg skjønte virkelig ikke vitsen da det bygde på en misforståelse. I tillegg har jeg jo hatt en trøblete barndom innimella, men ble friskmeldt for psykiske problemer og ettervirkningene av BUP som 18-åring, men nei dette hadde jeg sagt var belastende enda og hun fant nok en ting å melde oss før..  Ja jøss. Til sist fikk min mann rundt 60.000 av svigermor fra en erstatning hun fikk og dette ble brukt til bil og regninger samt litt småting. Hun lurte på om det var noe igjen 3.5 mnd. etter da svarte jeg nei og henviste hva det ble brukt til. Dette meldte hun inn til bvtj. og NAV da vi måtte søke supplering igjen og hun mente økonomi var noe vi ikke hadde rede på og dette var stor bekymring for barnet vårt for med en slik økonomisk sans kunne hun umulig ha det hun trengte og få nok mat.. Hallo, barnet spiste det samme som oss allerede...  Nei, hun hadde jeg IKKE sansen for.. 

Vi flyttet omsider sørover og fikk ei veldig ålraight og avslappet helsesøster siste to åra. Hun visste godt om samarbeid med bvtj. men mente at dette fikk være opp til oss da hun ikke så noe bekymringer. Egentlig en lettelse! Vi har nå fått ei ny med barn nr. 2 og jeg er spent. Gidder ikke tull, men alle på denne helsestasjonen virker veldig ålraighte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår helsesøster er helt topp. Jeg var innom for å veie uten time hos HS en gang. Og baby hadde nesten ikke gått opp i vekt og jeg slet veldig med smerter, brystbetennelser, åpne sår osv og synes hele ammegreia var et helvete. Jeg spurte i luka om jeg kunne booke en time neste uke, men de sendte meg inn med en gang. Og HS satt en time overtid for å hjelpe meg og prøve å finne løsningen på dette for meg. Uten å nevne en gang at de egentlig var stengt. Tok sin tid og så meg. 

De andre timene våre har også vært fine. Selvfølgelighetene som de er forpliktet til å si, og alltid spørsmål om hvordan jeg har det også. Og hun er veldig «nedpå» så hun sier at man ikke trenger å ta av med tanke på ditt og datt av råd, men følge magefølelsen osv. 

Liker vår HS veldig godt :) 

Anonymkode: 15e5c...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...