Gå til innhold

forhold til helsestasjonen og helsesøster?


MarianneE

Anbefalte innlegg

Hva er ditt forhold til helsestasjonen og helsesøster?

Jeg synes det er kjempe koselig å gå til helsestasjonen, trives veldig godt der, og føler at vi blir "sett" i vrimmelen av barn&mødre.

helsesøster derimot....

Føler vi ikke er helt på nett, når jeg prater føler jeg at HS ser rett igjennom meg og jeg blir usikker på om jeg blir hørt.

Jeg føler og at jeg blir behandlet som en hysterisk mamma, for om jeg spør om noe ang Veslas utvikling (som har vært sen siden hun er født 2 mnd for tidlig) blir jeg kjapt avfeid med at det ikke er noe å bekymre seg om, og at jeg jo ikke glemme at Vesla er født for tidlig!

Jeg er temmelig lite bekymret og finnes ikke hysterisk men det er frustrerende å føle at jeg blir avfeid fordi HS regner med at jeg sikkert er hysterisk.

Og hvorfor må jeg hele tiden minnes på at Vesla er prematur?

Er jo veldig klar over det....

Men, det er min erfaring, hva med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går på helsestasjon for å veie og måle, noe annet er de ikke kompetente til dessverre.

Vi har hatt ca 6 forskjellige helsesøstere på to år, vikarer og vikarer for vikarene. De har ikke klart å fange opp kiss eller sjeling. Er ikke imponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går på helsestasjonen for vaksinasjoner og måling/veiing. Men spørsmål har jeg sluttet å stille helsesøster, for jeg får bedre svar fra andre foreldre på nett.

Føler at alle råd jeg har fått der er veldig bastante, selv om jeg faktisk "vet" bedre... (Altså mener at rådene ikke er riktige for meg og mitt barn.)

Ser ikke hvorfor helsestasjonen skal legge seg oppi hvorvidt man velger å nattamme utover 6 mnd, f.eks... Hvertfall ikke så lenge man selv ikke anser det som et problem, og ikke ber om råd.

Nå har jeg fått inntrykk av at den helsesøsteren jeg går til er "dårligere" enn andre på samme helsestasjon. Så hvis jeg får flere barn, så vil jeg nok be om en annen helsesøster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsestasjonen i seg selv er jo grei, men jeg liker ikke hs noe spesielt godt. Hun vet så å si ingenting om mme (har flaskebarn) selv om hun bastant påstår å være ekspert. Får hele tiden gale råd, og hun ba meg faktisk om å slanke min lille baby. Etter jeg prata med ei anna hs der, så skifta hun råd veldig fort.

Hun er ganske gammel, og virker å være noe utdatert på de fleste områder.

Neste gang skal jeg ha ei anna hs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fornøyd med både helsestasjonen og de som jobber der jeg. Men nå har jeg ikke hatt noen problemer med ungen utover det normale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med både helsestasjon og helsesøster.

Når Lillegutt skrek mye de siste månedene, så fikk jeg ekstra oppfølging av både lege og fysioterapeut på helsestasjonen for sikkerhets skyld. De ønsket heller å følge opp "for mye", enn at de skulle overse at noe var galt. Det var veldig godt for en sliten mamma å bli tatt litt ekstra vare på...

Helsesøsteren vi egentlig hadde har vi kun vært hos en gang, hun har vært sykemeldt. Men vikaren hennes har vært helt super, og jeg har mye bedre kjemi med henne enn den opprinnelige. Jeg fikk derfor gjennom forslaget mitt om å bytte til henne selv om hun andre nå er frisk, slik at vi går hos hun som kjenner meg og Lillegutt best.

Hun fokuserer mye på sunn fornuft i tillegg til å ha kunnskap, og føler det er mer troverdig enn noen som skal ha alt etter boka uten å tilpasse til den enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun første vi hadde var veldig koselig. Hun hørte på deg og kom med gode råd. Nr 2 går jeg ikke overrens med. Hun er hysterisk og skingrende. Jeg blir smårar i hodet av henne. I følge henne er babyer laget av porselen og de blir tvekjønnet av våtservietter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt fornøyd med helsesøstera vi hadde, vi kommuniserte godt og hadde god kjemi. Hun var godt oppdatert og kom med råd og støtte og brosjyrer når jeg lurte på feks oppstart av grøt og sånt.

Jordmora på samme helsestasjon kom jeg ikke overens med, siden hun satt og tok masse telefoner de få minuttene jeg var inne til svangerskapskontroll, så jeg var positivt overrasket over helsestasjonen etter fødsel.

Det handler mye om personkjemi. Og det er lov å bytte helsesøster. Jeg kjenner en som jobber som det, og hun sier at de prøver å bytte så langt det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med helsestasjonen og helseøsteren vi har. Det er et koselig miljø der.

Jeg har fått en spydig kommentar en gang, det var fra en vikar når jeg hadde begynnt med mme pga for lite melk. Glad for at det bare var en vikar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er ditt forhold til helsestasjonen og helsesøster?

Jeg synes det er kjempe koselig å gå til helsestasjonen, trives veldig godt der, og føler at vi blir "sett" i vrimmelen av barn&mødre.

helsesøster derimot....

Føler vi ikke er helt på nett, når jeg prater føler jeg at HS ser rett igjennom meg og jeg blir usikker på om jeg blir hørt.

Jeg føler og at jeg blir behandlet som en hysterisk mamma, for om jeg spør om noe ang Veslas utvikling (som har vært sen siden hun er født 2 mnd for tidlig) blir jeg kjapt avfeid med at det ikke er noe å bekymre seg om, og at jeg jo ikke glemme at Vesla er født for tidlig!

Jeg er temmelig lite bekymret og finnes ikke hysterisk men det er frustrerende å føle at jeg blir avfeid fordi HS regner med at jeg sikkert er hysterisk.

Og hvorfor må jeg hele tiden minnes på at Vesla er prematur?

Er jo veldig klar over det....

Men, det er min erfaring, hva med dere?

Kopierer innlegget ditt- da jeg også hadde prematurbaby.

Jeg fikk et heller dårlig forhold til helsestasjon/helsesøster- og valgte tilslutt å kun forholde meg til legen samt at vi er med i et forskningsprosjekt med masse ekstraoppfølging.

Mitt barn er født i uke 30- med kraftig hjerneblødning.

Og helsesøster hadde det bestemt seg for at noe var galt.

Gang på gang skulle hun henvise oss videre til alt mulig- få tatt ekstra prøver av alt. Og like mange ganger kom vi tilbake med "papirer" på at det ikke var noe. Men hun ga seg ikke, og ville ha ytterligere undersøkelser.

Joda- selvfølgelig brurde vi kanskje vært takknemmelig for denne ekstraoppfølgingen- men tilslutt ble det faktisk ganske slitsomt å få høre; Jeg synes barnet skjeler- vi henviser til øyelege, jeg synes barnet puster tungt- vi henviser til øre,nese, hals. Jeg synes barnet virker stivt- vi henviser til helsesøster. Jeg synes barnet ditt og datt- vi henviser til....

Og i de fleste av tilfellene hadde vi allerede vært gjennom disse undersøkelsene- på et universitetssykehus (obligatorisk gjennom forskingsprosjektet), hun hadde mottatt alle prøveresultater. men likevell skulle hun overprøve dette. For vår del var det helsesøster som var hysterisk- ikke vi..

Ble for slitsomt, så vi valgte å kun forholde oss til fastlege og alle tilleggsmuligheter gjennom prosjektet. En lettelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så mange dårlige erfaringer det var her da...

Vi er kjempefornøyd med helsesøsteren vår vi, hun er verdens kosligste og hyggeligste. Det virker som hun har mye kunnskap, og vi kan ringe henne om det er den minste ting vi lurer på. Dessuten er hun skikkelig begeistret for gutten vår, og synes han er så fin :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at om man ikke kan lyve, så lærer man seg det fort når man er hos helsesøster..

Jeg hadde hunden min på soverommet om natten, sammen med meg og min datter som da var rundet året (8 år siden.). Dum som jeg var så sa jeg dette når HS spurte hvor hunden sov. Jeg fikk huden full, og fikk høre at jeg nok hadde påført datteren min både astma og allergier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revenka
Min erfaring er at om man ikke kan lyve, så lærer man seg det fort når man er hos helsesøster..

Jeg hadde hunden min på soverommet om natten, sammen med meg og min datter som da var rundet året (8 år siden.). Dum som jeg var så sa jeg dette når HS spurte hvor hunden sov. Jeg fikk huden full, og fikk høre at jeg nok hadde påført datteren min både astma og allergier.

Huff, heldigvis har ikke HS spurt oss om det. Vår hund har sovet på soverommet hele livet og fortsetter med det selv om vi har fått en baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er ikke fornøyde med helsestasjon og vår helsesøster. Hun gnåler og maser om at vi må huske ikke gå fra ungen på stellebordet, og ikke drikke varm drikke når han er på fanget. Dette har hun sagt HVER eneste gang vi har vært der..hallo..ser jeg dum ut? babyen er født 1 mnd for tidlig og dette gnåler hun også om hele tiden. Jeg vet jo at han er prematur "og må få en ekstra mnd på seg" som hun sier..

Jeg orker nesten ikke si noe når vi er der, for det er bare samme maset hver gang. Vi bruker hs for vaksine og veiing nå, søker heller råd andre plasser. Har prøvd snakke med to andre helsesøstre der ang søvnvansker, men heller ikke de hadde noen tips. Helsesøstra vi går til har foreslått " vente til det går over"..Jadda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, heldigvis har ikke HS spurt oss om det. Vår hund har sovet på soverommet hele livet og fortsetter med det selv om vi har fått en baby.

Dette var jo lenge siden og da trodde de at det ville fremkalle allergi å bli utsatt for de tingene man kunne bli allergisk mot. Nyere forskning viser at det er sunt at barn blir "utsatt" for slike ting som man kan utvikle allergier mot. F.eks husdyr. Det minsker visst risikoen for allergi. Så ha hunden på soverommet med god samvittighet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går på helsestasjonen kun for de oppsatte kontrollene. Jeg har ikke noe behov for å veie/måle utenom og svar på spørsmål kan jeg få andre steder. Når det er sagt liker jeg helsesøsteren vår godt, hun er veldig koselig, oppdatert på det vi har snakket om og er opptatt av hva som passer den enkelte familie i stedet for å gi standardsvar eller følge en "fasit" uavhengig av om den passer for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg trives kjempebra på helsestasjonen og med helsesøsteren vi har.

Hun er en eldre dame og hun kjennes nesten som en andre mamma...Hun spør alltid om hvordan JEG har det og om jeg får sove og spise og sånt. I tillegg til hvordan lillan har det, da...

Hun synes det er bra at vi har katt, for da minsker risken for allergi...Merkelig hvordan helsesøstre kan ha så ulik mening på samme sak!! Men jeg er slem mot katten og stenger inn katten på vaskerommet nattetid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe skummelt ved å ha katter på soverommet. Vi har to katter som får gå fritt rundt i huset, dette er deres hjem like mye som vårt. Den ene katten sover gjerne i sengen vår om natten (gutten vår sover forøvrig i sin egen seng). Barnesengen er det eneste forbudte området, men der har de heller aldri vært interessert i å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kaffedama

Jeg synes folka på helsestasjonen er hyggelige, men ikke så mye mer enn det. De gir ikke råd utover det jeg kan lese meg til selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...