Gå til innhold

Påan igjen

Umuriel

Anbefalte innlegg

Både jeg og fetteren min hadde sterke personlige opplevelser akkurat det minuttet mor døde. Vi opplevde identiske ting, 100 mil fra hverandre. Rart.

Jeg har fjernet spiralen idag, tok celleprøve i samme slengen. Nå skal jeg ikke mer til gynekolog på tre år, minst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter det jeg husker hadde du et nært forhold til din mormor? Selv om hun etter det jeg forstår har "skrantet" en stund er det rart hvordan minnene dukker opp når noen er døde. Sånn var det i alle fall for meg når jeg mistet min mormor nå nylig. Det var akkurat som om jeg forsto for alvor hvor mye hun har betydd for meg først nå når hun er død. Håper du har mange fine minner og tenke tilbake på, selv om det sikkert er både sårt og fint på en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo oppvokst i en liten bygd, så jeg hadde et nært forhold til alle mine besteforeldre. Var hos dem hver dag. Med farmor var det et sjokk da hun døde i høst, og jeg er enda ikke kommet over det sjokket. Med mormor var det forventet, både med tanke på alder og sykdomshistorie.

Nå har jeg bare en bestefar igjen, og han har jeg tenkt å bli flinkere å besøke når jeg er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor tidlig morgen idag. Guttungen våknet kl 04 først (vi hadde enda ikke stillet klokken), fikk en flaske melk og sov til kl 05. Da var det ingen bønn, bare å komme seg opp. Jeg stilte klokken en time frem, og da ble det litt lettere å stå opp. Vi er jo vant til å stå opp kl 06 uansett. Heldigvis kompenserer han mitt sure mårratryne med å være blid som ei sol, så da blir stemningen om morgenen ganske hyggelig likevel :)

Etter at han hadde spist frokost og sett litt på tv, gikk han ut i vindfanget og hentet ytterklærne og skoene sine. Jeg kledde på ham, men da skulle han visst være inne og leke. Jeg filmet en lang snutt der han kjørte gravemaskin på gulvet og lagde ordentlig traktorlyd :ler: Med alle uteklærne på. Jaja.

Jeg har prøvd å kjøpe litt kjønnsnøytrale leker til ham, og han har arvet et par dukker etter alle jentene i familien, men han er overhodet ikke interessert. Det er utrolig hvor fort de små blir bevisst sitt eget kjønn, og hvor raskt de finner sine interesser. Tekniske duppeditter og biler er det eneste som er morsomt. Og alt pappaen gjør (og spiser) er kjempeinteressant. Selv har jeg fått rollen som testperson. Han tester grensene sine på meg, og det er til tider veldig slitsomt. Når gutta er alene hjemme er det mye roligere, aktivitetsnivået lavere og mye mindre trass.

Nå sover han en tidlig formiddagslur ute i vogna si. Om et par timer skal han på aketur sammen med pappaen, en kompis av pappaen og hans sønn. Tror gutta kommer til å kose seg masse i finværet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, været er nydelig. :sol: Jeg er mer skeptisk til hvordan været er sør i Skandinavia, hvor jeg skal tilbringe de kommende dagene. Ryktene sier vår, men yr.no sier ikke helt det samme, i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi vært noen dager lengre sør i landet hvor jeg kommer fra, og der var det vår. Deilig. Vi kom hjem igjen i går, og plutselig var guttungen full av prikker. I løpet av noen timer ble prikkene forvandlet til vannfylte blemmer, så da kunne vi bare konstatere at vannkoppene har inntatt huset. Han er heldigvis i kjempegod form, så det eneste som plager ham er intens kløe. Men så snart apoteket åpner skal vi ut og kjøpe hvitvask og smøre på, så blir det i alle fall litt lindret.

Ja, og så sto han opp kl halv fire i natt... Morsomt.

Men greit å bli ferdige med vannkoppene. Jo yngre, jo bedre sier de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men greit å bli ferdige med vannkoppene. Jo yngre, jo bedre sier de.

Jupp! Spesielt for gutter, der det kan påvirke fertiliteten om de er blitt gamle nok, men egentlig uansett. Jeg fikk vannkopper som tolvåring, og det var ikke gøy!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp! Spesielt for gutter, der det kan påvirke fertiliteten om de er blitt gamle nok, men egentlig uansett. Jeg fikk vannkopper som tolvåring, og det var ikke gøy!!

Jeg var også 10-12 år gammel da jeg hadde vannkopper, og husker det som grusomt.

Men påvirker vannkopper fertiliteten til gutter? Trodde det var kusma? Uansett greit å få barnesykdommene mens de er små barn.

Gutten vår har et så enkelt sykdomsforløp at jeg nesten er i tvil om det er vannkopper. Men han har jo prikker og blemmer og har klødd en del, så da må det vel være det? Røde hunder er han jo vaksinert mot, samme med meslinger. Men jeg syns liksom han har så få prikker (kanskje 50-100 et sted, høres mye ut, men det er ikke så mye faktisk) og de er samlet hovedsakelig på det ene kinnet, underarmene og leggene. Han har ellers 5-6 prikker på ryggen og magen og litt øverst på lårene. Ingen feber eller ubehag bortsett fra kløe. Han er veldig forkjølet da, men det trenger jo ikke ha noen sammenheng med vannkoppene.

Jeg har selvsagt sjekket med vannglass, og prikkene forsvinner da. Og hvitvask lindrer. Så ja, det er nok vannkopper :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men påvirker vannkopper fertiliteten til gutter? Trodde det var kusma? Uansett greit å få barnesykdommene mens de er små barn.

Trodde det, men nå ble jeg usikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde heller ikke at vannkopper påvirker fertiliteten hos gutter (eller hos jenter)? Kusma kan derimot føre til infertilitet hos gutter som komplikasjon, men det er skumlest hvis sykdommen inntreffer etter puberteten. Mener jeg.

Jeg hadde vannkopper som nesten 14-åring, og har fortsatt arr her og der. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde heller ikke at vannkopper påvirker fertiliteten hos gutter (eller hos jenter)? Kusma kan derimot føre til infertilitet hos gutter som komplikasjon, men det er skumlest hvis sykdommen inntreffer etter puberteten. Mener jeg.

Jeg hadde vannkopper som nesten 14-åring, og har fortsatt arr her og der. :sur:

Vi har heldigvis vaksinert mot kusma nå.

En kollega av meg hadde vannkopper som 35-åring. Hun hadde aldri før vært så syk som da. Fikk lungebetennelse som komplikasjon pga innvendige vannkopper. Huff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, jeg blir alene hjemme hele uka. Far og sønn drar på påskeferie til guttens farmor, mens jeg må være hjemme og jobbe :sur: Men det blir samtidig deilig å få litt alenetid. Tipper jeg kommer til å savne dem veldig mot slutten av uka :)

Nå vet jeg nesten ikke hva jeg skal finne på om ettermiddagene :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre dagers alenetid er mer enn nok for meg. Nå vil jeg bare ha gutta hjem igjen. Men jeg får ikke sett lillegutt før lørdags morgen siden jeg har seinvakt fredag :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nok vannkopper. Jeg hadde vannkopper som 7-åring, tror jeg hadde max 10 stykker ;) Greit å bli ferdig med det tidlig da! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vannkopper ja. De har nå tørket inn og han er ferdig med det, heldigvis.

Det var kjempedeilig å se gutten min igjen idag! Ja, mannen og forresten :ler:

Nå har vi vært på fin restaurant og spist middag sammen med foreldrene mine og søsteren min. Anledningen er mammas bursdag. Jeg spiste en fantastisk god reinsdyrsbiff, nyyydelig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den stolte morfar klarte ikke å dy seg, han har kjøpt elektrisk motorsykkel til guttungen. Og jeg som tenkte kjøpe ham en vanlig trehjulsykkel. Motorsykkelen er visstnok kun til innendørs bruk, så nå ser jeg for meg oppskrapede vegger og gulv. Men jeg skal kjøpe trehjulsykkel til ham uansett, han er nødt til å trø av seg litt energi om dagene nå. Han er jo helt propell for tida. Våryr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I påsken hadde guttungen visstnok vært umulig både ved legging og om natta, og hadde samsovet med faren store deler av natta. Så når de kom hjem måtte vi gjøre noe med det. Jeg har hele tiden unngått såkalte skrikekurer, men halvannet år med så og si sammenhengende søvnproblemer har fått meg til å svelge noen kameler.

Lørdag kveld starter vi, og bestemte oss for å ikke vente mer enn 3 minutter mellom hver gang vi gikk inn. Noe lengre har jeg ikke hjerte til å vente. Det tok 45 minutter før han sovnet. Andre natta tok det 30 minutter. I går kveld gråt han 30 sekunder :) Alle disse nettene har han sovet hele natta uavbrutt, og sist natt sov han altså fra kl 20-07. Superbra!

I samme slengen har vi forøvrig sluttet å gi ham flaska i sengen. Den roet ham ikke lenger, så da var dens funksjon borte. Han får istedet flaska som kos mens vi leser en bok før tannpussen.

Nå er jeg spent på kommende natt. Det har vært jeg som har tatt meg av dette opplegget disse kveldene, og i dag jobber jeg sent, så da skal pappaen gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste to kveldene har han sovnet momentant når han har blitt lagt i senga. Han har omtrent tryglet om å få legge seg, legger seg på magen med rompa til værs og koser med skinnet han sover på. Skjønningen! Attpåtil har han sovet i strekk til mellom 07-07.30 hver morgen i det siste. Snakk om luksus!!

Er glad vi gjennomførte opplegget, men er også veldig glad for at vi ikke gjorde det da han var liten baby, selv om både velmenende tanter og helsesøster anbefalte oss det. Som halvannetåring forstår han mye mer, og vet at vi ikke er langt unna.

Den siste måneden har småbarnslivet endret seg drastisk hos oss. Vi stortrives som en liten familie, har begynt å komme inn i hverdagens rutiner (det tok sin tid for oss å få rutiner), og det merkes på både liten og stor at vi alle har det kjempefint nå. Vi er så heldige å være mamma og pappa til en livsglad liten fyr som begynner å danse hver gang han hører musikk, uansett om det er hjemme eller på et kjøpesenter :hjerte:

Til og med mannen som til tider ikke har ønsket flere barn sa i går at han gjerne ville ha tre barn (han har tidligere vært veldig bestemt på at han kun ønsker to) :ler:

Nå skal vi tre kose oss sammen i noen måneder til, og så begynner vi kanskje mot slutten av året å prøve på en liten bror eller søster. Det blir fint :)

Noe som ikke er riktig så fint er at jeg har skadet ryggen min litt. Det begynte sist lørdag etter at jeg hadde bært en 12 kg tung eske med den ene armen samtidig som jeg trillet barnevogna med den andre. Jeg kjente ikke noe i ryggen da, men litt senere på ettermiddagen begynte det å murre i korsryggen. Det ble verre og verre før det ble bedre mot slutten av uka. Greide å hangle meg gjennom arbeidsdagen. Men i formiddag rett før jeg skulle på jobb smalt det i ryggen, og jeg har hatt store smerter idag med strålinger nedover beina. Så da må jeg vel til en eller annen terapeut mandag :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig det høres ut :)

Han er jo en sjarmør uten like den lille skjønningen din, men jeg skjønner godt at det er greit å få rutinene på plass. Selv om barnesmil er god belønning når man strever, så er det nok godt at ting glir litt lettere.

God bedring med ryggen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært hos kiropraktor idag, og er sykemeldt ut uka. Æsj. Men best å la ryggen få hvile.

Dagens gladmelding er at den nye meitaien ankom idag! Hurra! Den forrige forsvant på mystisk vis i november, og vi har måttet klart oss med patapum i mellomtida. Har til og med bært ham i det elastiske sjalet, men han er nok litt for stor for det nå ;) Men gjett om han koste seg oppi der da!

Det ble en Concerti meitai, og den ser kjempefin ut. Jeg har jo egentlig lyst på en Go'Klompen, og vurderer å bestille en slik litt senere.

Jeg må nok vente litt med å bære igjen pga ryggen, men tipper mannen kommer til å prøve den nye allerede idag.

Endret av Umuriel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...