Gå til innhold

Min kveld som kaffegjest i bryllup.


Gjest Gjest_Kaffegjesten_*

Anbefalte innlegg

Hvis min forlover hadde invitert noen på mitt utdrikningslag som IKKE skulle i bryllupet, ville jeg syntes at det var ganske flaut. Flaut for den personen som ble invitert med til å spleise på moroa til bruden, men ikke var verdig nok til å få bli invitert på festen. Som måtte sitte der og høre på de andre venninnene som snakket om bryllupet, hva de skulle ha på seg, etc.

Kaffegjester er ikke vanlig i mine kretser. Men en gang var det en venninne som ba noen ekstra til kaffen. Da var jeg en vanlig middagsgjest. Disse kaffegjest-venninnene ble også bedt i utdrikningslaget, men bare på deler av det (f.eks. da vi skulle ut på byen sent om kvelden), og slapp å spleise med oss på formiddagens aktiviteter på spa etc.

I dette bryllupet hvor jeg var middagsgjest, og det plutselig kom ca 10 stk ekstra til kaffen, tror jeg ikke jeg snakket med kaffegjestene i det hele tatt. Jeg kjente dem ikke spesielt godt, og som noen andre har sagt før i tråden, så har man gjerne diskutert/blitt kjent med folk i løpet av middagen, som man fortsetter å prate med etterpå, man er i en spesiell, felles stemning, har drukket akkurat like mye, og diskuterer gjerne talene og slikt etter middagen. Jeg tror ikke jeg snakket noe med de som kom til kaffen, det bare ble slik. Jeg mener å huske at det forble et skille mellom kaffe- og middagsgjestene hele kvelden.

Man inviterer da ALLE venner til enten middag eller kaffi. Kan ikke drive å dele opp og rangere venner. Vi inviterer konsekvent ALLE venner til kaffi. KUN familie og forlovere til middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man inviterer da ALLE venner til enten middag eller kaffi. Kan ikke drive å dele opp og rangere venner. Vi inviterer konsekvent ALLE venner til kaffi. KUN familie og forlovere til middag.

Nei, det er nok veldig mange som ikke gjør det slik, men som deler venneflokken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var kaffegjest i bryllup i går og det er noe av det mest traurige jeg har vært med på! Det var et stort bryllup, ca 100 gjester totalt, og 20 av oss var kaffegjester. Vi var bedt til kl 20, og da vi møtte opp ble vi møtt av lukkede dører inn til spisesalen. Etter ca 10 minutter kom brudens far ut og beklaget at middagen var blitt forsinket og vi ble henvist til baren i etasjen under, så skulle han ringe oss så fort de var klare. Hele gjengen gikk litt slukøret ned i baren, og det drøyde vel nesten en time før vi fikk telefonen om at vi kunne komme opp og slutte oss til resten av selskapet. Da vi kom opp hadde de andre begynnt å mingle og brudeparet var så oppslukt i en samtale at de ikke enset at de fikk flere gjester. Det ble kakeseremoni og brudevals, før brudeparet forsvant ved 23-tiden. Det var ikke nattmat og festen dabbet vel av ved 1-tiden.

Alt i alt en bortkastet lørdagskveld!

Jeg opplevde noe av det samme. Da vi møtte opp til kaffen var det lukkede dører, vi fikk tak i en av de ansatte ved hotellet som kunne fortelle at talene så vidt var begynt. Uerfarne kaffegjester som vi var møtte vi selvsagt opp 15min før tiden.

Det var ikke bar i bryllupet, så vi ble stående ute i resepsjonen. Etterhver kom de 4 andre kaffegjestene også. I middagen var det 70 stk... Etter å ha ventet i over 1 time kom det et bunadkledd menneske ut fra middagslokalet som vi fikk pratet med og som tok seg av gavene.

Etter ytterlige 30min var talene over, og folk strømmet ut for røyk og toalett. Omorganiseringen av matsalen og oppsett av kakebord tok enda 30min. Så klokken ble 2300 før vi kunne sette oss ved bordet. Oss 6 kaffegjester ble sittende rundt et eget bord, og følte oss ganske så isolert fra resten, og det var vel ingen overraskelse at det var denne gjenge som gikk først...

Dette har ikke skremt meg bort fra å ha kaffegjester i mitt eget bryllup, men det har gjort med bevisst på en del utfordringer dette bringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde noe av det samme. Da vi møtte opp til kaffen var det lukkede dører, vi fikk tak i en av de ansatte ved hotellet som kunne fortelle at talene så vidt var begynt. Uerfarne kaffegjester som vi var møtte vi selvsagt opp 15min før tiden.

Det var ikke bar i bryllupet, så vi ble stående ute i resepsjonen. Etterhver kom de 4 andre kaffegjestene også. I middagen var det 70 stk... Etter å ha ventet i over 1 time kom det et bunadkledd menneske ut fra middagslokalet som vi fikk pratet med og som tok seg av gavene.

Etter ytterlige 30min var talene over, og folk strømmet ut for røyk og toalett. Omorganiseringen av matsalen og oppsett av kakebord tok enda 30min. Så klokken ble 2300 før vi kunne sette oss ved bordet. Oss 6 kaffegjester ble sittende rundt et eget bord, og følte oss ganske så isolert fra resten, og det var vel ingen overraskelse at det var denne gjenge som gikk først...

Dette har ikke skremt meg bort fra å ha kaffegjester i mitt eget bryllup, men det har gjort med bevisst på en del utfordringer dette bringer.

6 kaffigjester?? Huff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 kaffegjester?? Ærlig talt, når det er så få kaffegjester er det vel nesten bedre å koste på det lille ekstra de koster (når det er 70 til middag) enn å ha kaffegjester, snakk om å få kaffegjestene til å føle seg annenrangs....

Nei takk til kaffegjester :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 kaffegjester??? Går utifra at det var flere invitert men mange som meldte avbud? Uansett måtte det da gått an å "oppgradere" de når de så hvor få som kom. Hvis ikke det var fullt på middagen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 kaffegjester??? Går utifra at det var flere invitert men mange som meldte avbud? Uansett måtte det da gått an å "oppgradere" de når de så hvor få som kom. Hvis ikke det var fullt på middagen da.

Det var veldig god plass i lokalet. Og så måtte vi kjøre 1 time og 15 min for å komme til lokalet... Kjøretiden gjaldt for alle som ikke var tilreisende til byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff nå ble jeg litt lei meg.... jeg har invitert 6 kaffe gjester (2 venninner med følge og samboers kollega m/følge) Mest fordi de er som oftest med på jentekveldene vi har en gang i mnd. Har ikke råd til flere på middag ( 47 gjester) De aller fleste er familie med unntak av 5 venninner med følge ( forlover, kollega, 2skolevenninner og toastmasterens kone) Er jeg en dårlig venninne??? Vil jo ikke være det, hadde jeg ikke vært student:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt dumt at 2 veninner og en kollega kun får være kaffegjester, mens 5 andre veninner får komme til middag... 6 stk fra eller til er jo ikke så fryktelig mye... Hvor mye er kuvertprisen? Og det er gjerne noen som melder avbud også. Hvis noen av kaffegjestene melder avbud, blir det enda ensommere for de 2 eller 4 kaffegjestene som er igjen...

Du er nok en god veninne uansett. Men det er fare for at disse 3 veninnene dine vil føle seg litt utenfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff nå ble jeg litt lei meg.... jeg har invitert 6 kaffe gjester (2 venninner med følge og samboers kollega m/følge) Mest fordi de er som oftest med på jentekveldene vi har en gang i mnd. Har ikke råd til flere på middag ( 47 gjester) De aller fleste er familie med unntak av 5 venninner med følge ( forlover, kollega, 2skolevenninner og toastmasterens kone) Er jeg en dårlig venninne??? Vil jo ikke være det, hadde jeg ikke vært student:(

Jeg ville aldri ha invitert seks kaffegjester i et bryllup med 47 gjester til middag. Enten alle til middag eller så tror jeg rett og slett jeg hadde droppet de siste seks.

Kanskje det høres rart ut at jeg heller ikke ville invitert enn å invitere til middag, men som gjest tror jeg ikke det å bli invitert i seg selv er så veldig gjevt at man klarer å oppveie den kjipe følelsen man før når man er en av seks som ikke fikk komme til maten.

Jeg skulle kuttet veldig mye annet før jeg valgte en slik løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff nå ble jeg litt lei meg.... jeg har invitert 6 kaffe gjester (2 venninner med følge og samboers kollega m/følge) Mest fordi de er som oftest med på jentekveldene vi har en gang i mnd. Har ikke råd til flere på middag ( 47 gjester) De aller fleste er familie med unntak av 5 venninner med følge ( forlover, kollega, 2skolevenninner og toastmasterens kone) Er jeg en dårlig venninne??? Vil jo ikke være det, hadde jeg ikke vært student:(

Gjort er gjort, og nå er det ikke noe du kan gjøre for å endre på det. Bruk heller energien din på å finne ut hvordan de seks kan bli tatt i mot på en best mulig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor legger alle så innmari stor vekt på at de ikke får komme til middagen?? Hvorfor ikke være glad for at brudeparet ønsker å dele dagen med dere, men på grunn av diverse begrensninger ikke kunne invitere til både og...... Mange tråder om bridezillas her, men kanskje det burde finnes noe som gjestzilla også ;-)

EDIT:

Har forøvrig vært kaffegjest i et bryllup for noen år siden og så ikke på dette som et problem. Når jeg fikk invitasjonen var jeg litt usikker på om den gjaldt både meg og samboer eller bare meg, så da spurte jeg enkelt og greit bruden om dette. Fikk da beskjed om at pga økonomi var det bare jeg som var invitetert og jeg så ikke no problem med dette. Ble kjent med brudens andre venner som var invitert til kaffe og som jeg satt på samme bord med. Kommer nok mye an på hva du er instilt på å gjøre ut av kvelden.

Endret av Spent brud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor legger alle så innmari stor vekt på at de ikke får komme til middagen?? Hvorfor ikke være glad for at brudeparet ønsker å dele dagen med dere, men på grunn av diverse begrensninger ikke kunne invitere til både og...... Mange tråder om bridezillas her, men kanskje det burde finnes noe som gjestzilla også ;-)

Snakk om å ha fokus på seg selv. :overrasket:

Ellers så ser det ut som om begrepet "bridezilla" holder i bøtter og spann foreløbig. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor legger alle så innmari stor vekt på at de ikke får komme til middagen?? Hvorfor ikke være glad for at brudeparet ønsker å dele dagen med dere, men på grunn av diverse begrensninger ikke kunne invitere til både og...... Mange tråder om bridezillas her, men kanskje det burde finnes noe som gjestzilla også ;-)

uff ville ikke ha kaffegjester i det hele tatt. kjøpt alt så billig som mulig:( tenkte ikke å ha med så mage uansett, ville ha kun 30 til middag og thats it.. men så vanskelig å ikke ta me dnoen og jeg vil jo ha de der. Heller det enn å ikke ha de der i det hele tatt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trønderbryllup er vel i samme sjanger som sunnmørsbryllup da, for her skal vi ha 60 kaffegjester, fri bar, live musikk, Kakebord med 30-35 kaker, sodd til nattmat, og selvfølgelig skal festen vare til ut i de små timer. Vi har vielsen tidlig på dagen, slik at kaffegjestene kan komme i normal tid, og føle seg som en del av moroa. ( Jeg hadde hatt problemer med å motivere meg med å dra bort kl 22 på kvelden. Iallefall om jeg ikke hadde vært sammen med en gjeng med folk først.)

Vi har satt av 4 timer til middag, og ei halvtime til å omrokkere bord/gjøre klar til kaffe. Vi sparer også noen av talene til kaffen, slik at kaffegjestene føler seg mere inkludert, og slik at det er lettere å holde tidsskema.

Jeg håper vi er ferdige før 4 1/2 timer har gått med middagen, men det er rom for å sitte så lenge om det skjer noe.

Jeg synes ikke det er annenrangs å be til kaffe, når det ikke er kun kaffe det er snakk om, men en fest etterpå.

Jeg synes det høres trist ut å være kaffegjest om man ikke får komme inn før to timer etter man er buden, og festen varer ei time, da er jeg enig i at man kanskje bør vurdere å droppe kaffegjester, Man må legge opp dagen slik at ingen føler seg som annenrangsgjester.

Det bryllupet der hørtes ut som vårt. :) Vi var faktisk de siste som forlot lokalet, kl 08 om morgenen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Stjernedryss

Det virker mye mer naturlig med "kaffegjester" dersom man har fler kaffegjester enn middagsgjester. Blir helt sjokkert når jeg hører at folk kan finne på å ha 70 middagsgjester og 6 kaffegjester :hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir slik som det ser ut for øyeblikket 47 stk til middag og 50 stk som kommer til kaffe.......

Og vi skal være klare til å ta imot våre kjære kaffigjester når de kommer :danser:

Inviterer kaffigjester til kl.19 og da har de en 7 timers lang fest foran seg med et gedigent kakebord og selvfølgelig nattmat :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal bare ha familie til middag i vårt bryllup, vennene kommer til kaffen og jeg kommer til å glede meg skikkelig til de kommer og gå ut for å møte de. Hørtes skikkelig sært ut det Kaffegjesten opplevde synes jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...