Gå til innhold

Min kveld som kaffegjest i bryllup.


Gjest Gjest_Kaffegjesten_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kaffegjesten_*

Jeg har ikke vært i all verdens bryllup, men noen har det da blitt. Jeg har vært på fancy steder med stivede servietter og nesten like stive kelnere - og jeg har vært i uformelt grendahusbryllup. Uansett - jeg, vi har alltid vært invitert til hele bryllupet. :)

For en tid tilbake fikk vi en bryllupsinvitasjon i posten. Hyggelig. Absolutt. At vi var invitert som kaffegjester reflektere jeg knapt over, jeg syntes det var kos å bli bedt.

Bryllupet skulle holdes på et flott sted i byen her og det ble informert om i invitasjonen at det ble delt ut 2 stk bonger til hver og at det i tillegg ville blir mulig å kjøpe drikke i baren.

Fremdeles alt vel. :)

Vi ankom festlokalet ganske presis den tiden vi var invitert til, det var ikke spesielt sent, mener det var klokken 20. Vi var en god gjeng kaffegjester, men vi kjente hverandre ikke nødvendigvis så godt, men vi møttes jo i baren i bryllupslokalene - utstyrt med to bonger og det var det akkurat da. En servitør kunne fortelle oss at talene ved middagsbordet ikke var helt ferdig enda, vi kaffegjester kunne bare slå oss ned og vente så lenge.

Nå begynte en litt kjip følelse å melde seg.

Der satt vi, pyntet til trengsel, sammen med mennesker vi knapt kjente. Bak lukket dobbeltør kunne vi høre summing av stemmer, latter, klirring i glass og applaus.

Fremdeles litt kjipt. Jeg følte meg rett og slett litt utilpass der jeg satt med gaven i den ene hånden (hvor skulle jeg egentlig gjøre av gaven??) og småpratet med mannen min.

Etter en tid, tipper ca en halvtime, var i hvert fall godt nede i bongedrink nr 2, åpnet dørene seg og brudefølget kom ut. De strømmet til toalett og røyketelt utenfor og jeg følte meg om mulig enda mer utilpass. Litt oversett rett og slett, ikke fordi jeg forventet at jeg skulle være hovedfokuset til bruden, men vi sto nå der - med gave i hånden og penkjolen på.

Middagsgjestene følte nok for å strekke litt på bena nå, så de ble stående i samme lokalet som vi hadde sittet og vente i. De minglet sammen, fortsatte small talken fra middagsbordet og lo av toastmasteren evne til å ta brudeparet på kornet.

På dette tidspunket var jeg faktisk begynt å kjede meg en smule.

Og sånn fortsatte egentlig kvelden.. Det var kaffe, det var dans og det var selvsagt samme fest for alle. Men pussig nok - middagsgjestene var fremdeles klikket sammen. Og det må jeg få legge til - jeg kjente mange av middagsgjestene langt bedre enn kaffegjestene og dette er oppegående mennesker, så det var ikke det at de var uhøflige egentlig - det bare ble slik, det var rett og slett naturlig slik.

Vi gikk før det var helt slutt. De nye skoene, innkjøpt for anledningen, gnagde og mannen min var sulten. Et stykk bløtekake var liksom ikke det helt store på næringsfronten og vi lengtet hjem etter middagsrester på komfyren. Brudeparet hadde forresten allerede forlatt festen. Etter en times tid i taxi-kø kom vi oss hjem og jeg konkluderer med følgende;

Kaffegjester er en dårlig idè.

Jeg tror virkelig dette brudeparet gjorde alt rett i planleggingen. De inviterte mange kaffegjester, de invitertet tidlig, men de visste bare ikke at å være kaffegjest er ganske kjipt uansett.

Jeg inviterer aldri folk til fest uten å by på en matbit. Det kan være treretters, men det kan vel så gjerne være biffgryte eller noe annet enkelt. Da er det jo egentlig rart at det til bryllup, hvor man tross alt kommer med gave, kort, pene klær, gjerne taxi osv - ikke blir invitert til mat.

Sånn til en annen gang; jeg kommer til å takke nei takk til å være kaffegjest.

Jeg mener ikke at ingen skal ha kaffegjester i bryllupene sine, det får være opp til brudeparet og invitere og opp til gjestene å takke ja eller nei. Hadde jeg skullet gifte meg nå hadde jeg absolutt ikke invitert noen kun til kaffe, da hadde jeg heller valgt bort rådyr brudekjole, stivede servietter og limousin til bryllupslokalet.

Dette var min mening, basert på min opplevelse. Og som sagt, bryllupet jeg var i var nok vellykket. Brudeparet er oppegående mennesker. Jeg er ikke en storforlangende, utakknemlig gjest.

Men jeg satt nå igjen med en litt kjip følelse uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært kaffigjest i mange bryllup, og hatt det like artig hver gang :) Har ikke engang kjent brudeparet, men det har da vært andre å snakke med der. Masse kaker, kakedeling, vals, live trubadur/band, god drikke (både kjøpe selv og fri bar), masse familie, nattmat, dansing og god stemning ut i de sene nattetimer. Helt topp spør du meg. Og mens jeg ventet på at de andre skulle bli ferdig med middagen ( for det har jeg også vært borti) har jeg minglet rundt og snakket med andre kaffigjester og nytt en velkomstdrikk. Aldri vært noen problemer, eller hatt noe mindreverdighetskompleks av den grunn. Har full forstålse for at man ikke kan invitere alle og enhver til middag. Man må jo sette en grense.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har full forstålse for at man ikke kan invitere alle og enhver til middag. Man må jo sette en grense.

Ja, det gjør i grunnen jeg også.....spesielt hvis man ikke en gang kjenner brudeparet. :overrasket:

Er jo dette at man skal be kreti og pleti som fører til dette kaffegjest"tullet" da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Jeg ble invitert som kaffegjest til en venninne som ikke hadde råd til å ha alle sammen på middag, men som likevel hadde lyst å invitere en del venner. Det er ikke nødvendigvis det at man skal invitere "kreti og pleti" som gjør utslaget. Vi ble fint inkludert i festlighetene og hadde en veldig fin kveld :)

Endret av Bolledeig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Hvis man bare har nærmeste familie til middag skjønner jeg kaffegjest konseptet, men hvis man liksom har 60 gjester blir det rart med kaffegjester. 1. og 2. rangs gjester liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke nødvendigvis det at man skal invitere "kreti og pleti" som gjør utslaget.

Neida, det har du rett i. :)

MEN jeg synes nå ofte kaffegjester skyldes akkurat det da, ref. f.eks. det innlegget jeg kommenterte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var kaffegjest i et bryllup for et par år siden. Vi er en stor vennegjeng som er venner av både brud og brudgom, og de fikk store problemer med å utelate noen fra gjestelisten og valgte derfor å dele opp gjestene. Endel av oss var ute og spiste på en hyggelig restaurant mellom vielsen og festen, og vi passet på at vi kom litt etter den tiden vi var bedt til, så vi var sikre på at de var ferdige med middagen. Da vi kom til lokalet var de for lengst ferdige med middagen, og noen var ute, noen var inne og folk virret litt rundt. Brudeparet og forloverne fløy inn og ut av lokalet og hilste på nye folk, og det var en veldig hyggelig stemning. Etter en stund holdt toastmasteren (som allerede var på en liten snurr) en liten tale, hvor han ønsket alle de nyankomne gjestene velkommen og informerte om litt praktiske ting, som at det var fri bar.

I det bryllupet du var i gjorde toastmasteren muligens en dårlig jobb. Det er toastmasterens ansvar at middagen holder tiden, særlig når det er invitert kaffegjester til et visst klokkeslett. Jeg synes også at det var sløvt av brudeparet å ikke ta imot dere på en skikkelig måte, og beklage at dere måtte vente. Det virker som om dere var "secondary guests", og det er kjipt. Håper at du glemmer at det var så ille og at du kan ha en hyggeligere opplevelse en annen gang! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bare har nærmeste familie til middag skjønner jeg kaffegjest konseptet, men hvis man liksom har 60 gjester blir det rart med kaffegjester. 1. og 2. rangs gjester liksom...

Hva er din løsning da, hvis man har stor familie og ikke større lokale til disposisjon?

Hadde du som god venn blitt skuffet over å ikke ha blitt bedt fordi bruden har blitt forespeilet at det å være kaffegjest er en uting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kaffegjesten_*
Hva er din løsning da, hvis man har stor familie og ikke større lokale til disposisjon?

Hadde du som god venn blitt skuffet over å ikke ha blitt bedt fordi bruden har blitt forespeilet at det å være kaffegjest er en uting?

I det tilfellet, altså stor familie og lite lokale, tror jeg jeg hadde vurdert å dele festen i to, litt avhengig av hvordan familieforholdene var. Hvis det var mange eldre i familien som setter større pris på det tradisjonelle enn akkurat en fest vill jeg kanskje valgt en tradisjonell familiemiddag og så en stor vennefest en annen dag.

Hvis familien var mer av en type det er greit å invitere på fest hadde jeg invitert både venner og familie og funnet et opplegg som kunne funke for alle. Fingermat, annen borddekking e.l. Eller større lokale rett og slett. Jeg ville uansett ikke gått for en løsning der noen måtte komme etter maten, det ville slettes ikke vært et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det bryllupet du var i gjorde toastmasteren muligens en dårlig jobb. Det er toastmasterens ansvar at middagen holder tiden, særlig når det er invitert kaffegjester til et visst klokkeslett. Jeg synes også at det var sløvt av brudeparet å ikke ta imot dere på en skikkelig måte, og beklage at dere måtte vente. Det virker som om dere var "secondary guests", og det er kjipt. Håper at du glemmer at det var så ille og at du kan ha en hyggeligere opplevelse en annen gang! :-)

Mye mulig du har rett her. Toastmasteren la jeg i grunnen ikke merke til i det hele tatt, tror hans oppgaver tok slutt når middagen var over.

Jeg følte det nesten som om vi kom på et utested der vi traff endel kjente som var ute med andre venner. Litt som om jeg treffer en venninne på byen som er ute med kollegaene sine - det blir ikke til at jeg mingler særlig med henne da. Og jeg kom ikke med kjip, sur innstilling altså, det er litt viktig for meg å få frem. Men etterhvert iløpet av kvelden ble jeg litt sånn...så der.

Oppfordringen til brudepar må være å tenke på å lage en ok fest for alle sine gjester. Joda, dere er hovedpersoner denne dagen, men er det noen vits at alt er "perfekt" hvis gjestene ikke har det topp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mulig du har rett her. Toastmasteren la jeg i grunnen ikke merke til i det hele tatt, tror hans oppgaver tok slutt når middagen var over.

Jeg følte det nesten som om vi kom på et utested der vi traff endel kjente som var ute med andre venner. Litt som om jeg treffer en venninne på byen som er ute med kollegaene sine - det blir ikke til at jeg mingler særlig med henne da. Og jeg kom ikke med kjip, sur innstilling altså, det er litt viktig for meg å få frem. Men etterhvert iløpet av kvelden ble jeg litt sånn...så der.

Oppfordringen til brudepar må være å tenke på å lage en ok fest for alle sine gjester. Joda, dere er hovedpersoner denne dagen, men er det noen vits at alt er "perfekt" hvis gjestene ikke har det topp?

Det var Kaffegjesten, ts, som skrev dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mulig du har rett her. Toastmasteren la jeg i grunnen ikke merke til i det hele tatt, tror hans oppgaver tok slutt når middagen var over.

Jeg følte det nesten som om vi kom på et utested der vi traff endel kjente som var ute med andre venner. Litt som om jeg treffer en venninne på byen som er ute med kollegaene sine - det blir ikke til at jeg mingler særlig med henne da. Og jeg kom ikke med kjip, sur innstilling altså, det er litt viktig for meg å få frem. Men etterhvert iløpet av kvelden ble jeg litt sånn...så der.

Oppfordringen til brudepar må være å tenke på å lage en ok fest for alle sine gjester. Joda, dere er hovedpersoner denne dagen, men er det noen vits at alt er "perfekt" hvis gjestene ikke har det topp?

Det kan da ikke være utelukket brudeparets ansvar at alle gjestene storkoser seg...? :klø: Om noen av gjestene ikke føler for/eller får til å mingle, er det brudeparets feil? Burde de ha splittet klikkene, slik at nye kunne dannes etter middagen? Det får da være måte på tilrettelegging voksne folk skal ha!

At du har hatt en negativ opplevelse i dette bryllupet betyr slett ikke at alle kaffegjestene der følte seg utilpass. Det betyr heller ikke at å være kaffegjest er kjipt uansett. Om brudeparet av ulike grunner ikke har mulighet til å invitere alle til middag og dermed inviterer noen til kaffe, så betyr det ikke nødvendigvis at man er annenrangs gjest. At voksne folk får seg til å tenke slikt er litt merkelig.. Helt utrolig å bli fornærmet for at man ikke får middag/mat, og at ikke brudeparet har tilrettelagt godt nok. Hvis man er invitert til kaffe så sørger man vel for å spise etter vielsen...? :klø: Og man sitter ikke på barkrakken sin og er sur for at sosialiseringen ikke er styrt av brudeparet?

Jeg sier ikke at det å være kaffegjest alltid er knallfint, men det kan like gjerne være middagsgjesten som har hatt en kjip dag. Det kommer vel ikke så mye an på om man får mat eller ikke skulle man tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Kaffegjesten_*
Det kan da ikke være utelukket brudeparets ansvar at alle gjestene storkoser seg...? :klø: Om noen av gjestene ikke føler for/eller får til å mingle, er det brudeparets feil? Burde de ha splittet klikkene, slik at nye kunne dannes etter middagen? Det får da være måte på tilrettelegging voksne folk skal ha!

Vel..sa jeg at brudeparet burde ha splittet klikker eller sørget for at alle minglet? Nei, jeg sa det å invitere noen til middag og noen til kaffe kan føre til at det blir slik.

At du har hatt en negativ opplevelse i dette bryllupet betyr slett ikke at alle kaffegjestene der følte seg utilpass. Det betyr heller ikke at å være kaffegjest er kjipt uansett. Om brudeparet av ulike grunner ikke har mulighet til å invitere alle til middag og dermed inviterer noen til kaffe, så betyr det ikke nødvendigvis at man er annenrangs gjest. At voksne folk får seg til å tenke slikt er litt merkelig.. Helt utrolig å bli fornærmet for at man ikke får middag/mat, og at ikke brudeparet har tilrettelagt godt nok. Hvis man er invitert til kaffe så sørger man vel for å spise etter vielsen...? :klø: Og man sitter ikke på barkrakken sin og er sur for at sosialiseringen ikke er styrt av brudeparet?

Jeg sier ikke at det å være kaffegjest alltid er knallfint, men det kan like gjerne være middagsgjesten som har hatt en kjip dag. Det kommer vel ikke så mye an på om man får mat eller ikke skulle man tro...

Jeg er ikke fornærmet. Vet ikke hvor du tar det i fra egentlig. Jeg bare forklarer at min opplevelse med å være kaffegjest var ganske kjip. Og ang. det å sitte på barkrakken å være sur - jeg skrev da ganske klart at jeg slettes ikke var sur? Du kan sikkert lese hvis du vil. :)

Jeg forteller bare om følelsen jeg sitter igjen med etterpå. Jeg aner ikke om andre følte det samme, jeg går uansett ikke rundt og slarver med folk om sånt. Hvis noen spør så sier jeg at "jotakk, bryllupet var kjekt".

Men her inne driver folk og planlegger bryllup ned til minste detalj, jeg er selv gift, men skal ærlig innrømme at det er tusenvis av ting folk styrer med som jeg aldri har tenkt på, og det er selvsagt helt greit. Men jeg tenkte at det kan være greit å høre fra en som har vært "på andre siden", som kaffegjest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med trådstarter - kaffegjester er en uting i et bryllup!

Jeg har vært i en del brylluper, både som kaffesgjest og "heltidsgjest", og har kun dårlige erfaringer med det å være kaffegjest.

Ofte tar talene og middagen mye lenger tid enn beregnet, og det å reise laaangt for å få en kaffe og et kakestykke i ellevetiden om kvelden, synes jeg er helt meningsløst. Man deltar ikke på selve arrangementet i det hele tatt, men oppfattes mest som et irriterende innslag for de gjestene som har vært med hele kvelden.

Jeg kommer ikke til å takke ja til flere invitasjoner hvor vi kun er invitert til kaffe, og jeg kommer ikke til å løse det på den måten i mitt eget bryllup.

Dersom man ønsker flere gjester enn man har råd til til middag, er jeg enig med den som lenger opp foreslo å ha en liten, tradisjonell feiring med middag for de nærmeste, for så (på en annen dato) å ha en stor vennefest med enklere servering.

For min egen del gjør jeg bryllypet så rimelig som mulig, for å kunne dele kvelden med flest mulig - og alle får være med hele kvelden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel..sa jeg at brudeparet burde ha splittet klikker eller sørget for at alle minglet? Nei, jeg sa det å invitere noen til middag og noen til kaffe kan føre til at det blir slik.

Jeg er ikke fornærmet. Vet ikke hvor du tar det i fra egentlig. Jeg bare forklarer at min opplevelse med å være kaffegjest var ganske kjip. Og ang. det å sitte på barkrakken å være sur - jeg skrev da ganske klart at jeg slettes ikke var sur? Du kan sikkert lese hvis du vil. :)

Jeg forteller bare om følelsen jeg sitter igjen med etterpå. Jeg aner ikke om andre følte det samme, jeg går uansett ikke rundt og slarver med folk om sånt. Hvis noen spør så sier jeg at "jotakk, bryllupet var kjekt".

Men her inne driver folk og planlegger bryllup ned til minste detalj, jeg er selv gift, men skal ærlig innrømme at det er tusenvis av ting folk styrer med som jeg aldri har tenkt på, og det er selvsagt helt greit. Men jeg tenkte at det kan være greit å høre fra en som har vært "på andre siden", som kaffegjest.

Måten du fremstiller det hele på lyser av at du egentlig syntes brudeparet gjorde en dårlig jobb når det gjelder å ta vare på deg og din mann. Jeg kommenterte ikke bare DEG i innlegget mitt, men alle andre sure gretne kaffegjester. Det har vært mange innlegg her om kaffegjester, der voksne folk er skuffa fordi de ikke får mat og skikkelig tilrettelegging fra brudeparet.

Du skriver også at din opplevelse med å være kaffegjest var ganske kjip. Hvorfor sier du heller ikke at i det bryllupet følte du deg utilpass? Alle brudepar er ulike, og bryllupene likeså. At du har hatt en negativ opplevelse er IKKE ensbetydende med at å være kaffegjest er kjipt. Det blir det samme som å si "Det er dritkjipt å gå på kino" bare fordi man så en dårlig film der. Det virker derfor furtent å skrive et langt innlegg her om hvor kjipt det er å være kaffegjest. Du sier at du ikke er sur, men sorry mac, innlegget ditt har en furten og sur undertone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Måten du fremstiller det hele på lyser av at du egentlig syntes brudeparet gjorde en dårlig jobb når det gjelder å ta vare på deg og din mann. Jeg kommenterte ikke bare DEG i innlegget mitt, men alle andre sure gretne kaffegjester. Det har vært mange innlegg her om kaffegjester, der voksne folk er skuffa fordi de ikke får mat og skikkelig tilrettelegging fra brudeparet.

Du skriver også at din opplevelse med å være kaffegjest var ganske kjip. Hvorfor sier du heller ikke at i det bryllupet følte du deg utilpass? Alle brudepar er ulike, og bryllupene likeså. At du har hatt en negativ opplevelse er IKKE ensbetydende med at å være kaffegjest er kjipt. Det blir det samme som å si "Det er dritkjipt å gå på kino" bare fordi man så en dårlig film der. Det virker derfor furtent å skrive et langt innlegg her om hvor kjipt det er å være kaffegjest. Du sier at du ikke er sur, men sorry mac, innlegget ditt har en furten og sur undertone.

Jeg oppfattet ikke trådstarter slik i det hele tatt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært kaffegjest flere ganger, og som regel storkost meg. En gang hadde jeg en like kjip opplevelse som TS. Det var på et fint sted i Trondheim, og vi som var kaffegjester troppet opp til da vi var bedt. Men tidsplanen hadde sprukket totalt, så vi ble sittende i et par timer ute i garderoben uten hverken vått eller tørt, og ingen kom ut for å ønske oss velkommen. Da vi endelig kom inn, var det ingen av middagsgjestene som hislte på. Ikke var det noe fri drikke etter middagen, heller, vi måtte kjøpe øl eller vin til nesten 60 kr glasset. Vi var der halvannen time. Da tok vi taxi hjem igjen... De andre gangene har vært totalt motsatt.

Det er viktig at man har en god og stødig toastmaster som holder tidsplan når man skal ha kaffegjester. For når kaffegjestene kommer, må lokalet være ryddet etter middag og klar for kaffe og kaker. Brudeparet må huske at de sist ankomne gjestene er de de må fokusere på, og gjerne dra de med inn i samtalene som allerede har vært. Og skal man ha kaffegjester, mener jeg det er en selvfølge med nattmat. Nattmaten som har vært servert, har vært alt fra tomatsuppe, via skikkelig trøndersodd og spekemat, til pølse i brød. I tillegg, dersom man har obngesystem, bør man tilgodese kaffegjestene med flere bonger enn dem som har sittet og pimpet vin i timesvis allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kaffegjesten_*
Jeg oppfattet ikke trådstarter slik i det hele tatt!!

Fint, for det var i hvert fall ikke meningen å fremstå slik.

Det er viktig at man har en god og stødig toastmaster som holder tidsplan når man skal ha kaffegjester. For når kaffegjestene kommer, må lokalet være ryddet etter middag og klar for kaffe og kaker. Brudeparet må huske at de sist ankomne gjestene er de de må fokusere på, og gjerne dra de med inn i samtalene som allerede har vært. Og skal man ha kaffegjester, mener jeg det er en selvfølge med nattmat. Nattmaten som har vært servert, har vært alt fra tomatsuppe, via skikkelig trøndersodd og spekemat, til pølse i brød. I tillegg, dersom man har obngesystem, bør man tilgodese kaffegjestene med flere bonger enn dem som har sittet og pimpet vin i timesvis allerede.

Jeg er som sagt litt ukjent med å være kaffegjest, tror ikke jeg har vært det før faktisk. I mitt tilfelle har jeg tenkt at brudeparet i mitt tilfelle har planlagt greit og at de ikke kunne vite på forhånd, eller vet i etterkant for den del, hvordan det skulle bli. De ser jo festen fra en helt annen vinkel.

Men når jeg leser ditt innlegg Wadjet, så ser jeg jo at du har mange gode poenger. Som sagt, jeg forventet ikke noe særlig altså, men det er klart - hadde vi vært tatt i mot som om vi var skikkelige gjester og ikke bare noen ekstra som plutselig bare var der, hadde det vært litt organisert fest etter at vi kom også - ja kanskje hadde jeg følt det annerledes da.

Å kjøpe noen drinker står jeg greit i, det handler ikke om penger. Men klart, som Wadjet skriver, man hadde nok reagert postivt dersom man som kaffegjest ble tildelt flere bonger. Ikke pga pengene, men for å vise at brudeparet ønsker å inkludere en. Vanskelig å få frem hva jeg mener her uten å virke gnien, for det er jeg virkelig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_kaffegjesten_*
Måten du fremstiller det hele på lyser av at du egentlig syntes brudeparet gjorde en dårlig jobb når det gjelder å ta vare på deg og din mann. Jeg kommenterte ikke bare DEG i innlegget mitt, men alle andre sure gretne kaffegjester.

Når man inviterer til fest har man som vertskap et ansvar, mener jeg. Det betyr jo ikke at enhver må selv sørge for å kose seg, jeg går da ikke rundt å trekker munnvikene til hver enkel oppover hvis jeg er vertinne for en fest. men det er min oppgave å legge endel ting til rette. Inviterer jeg til fest med bordplassering og det er hauger med par der, syntes jeg det er greit å tenke litt på hvor jeg plasserer min singel søster for at hun skal føle seg vel.

Som brudepar har man også et ansvar syntes jeg. Igjen - ikke ansvar for at hver eneste gjest er hysterisk glad hele tiden, men ansvar for rammene rundt festen. Deler man selskapet i to - middagsgjester og kaffegjester, så bør man ta kaffegjestene såpass på alvor der de kommer festkledd og med gave, at man gidder å gi dem en skikkelig velkomst. Ta i mot dem på en måte som er et bryllup verdig, sørge for at de får en velkomstdrink, at resten av forsamlingen er klare for å ta i mot dem osv. Inkluder dem, la dem føle at de er med i et bryllup. Wadjet sitt poeng med nattmat er et godt poeng, men det er nok ikke alle steder det lar seg gjennomføre. Kanskje man da bør konkludere med at et slikt sted ikke er egnet for kaffegjester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...