Gå til innhold

Min kveld som kaffegjest i bryllup.


Gjest Gjest_Kaffegjesten_*

Anbefalte innlegg

Hvis noen føler at de ikke vil delta i et utdrikningslag fordi de ikke ble invitert i bryllupet så får man heller takke nei da.

Jeg tror mye av grunnen til at folk reagerer mot utdrikningslag...er at det av mange forventes at man skal bla opp en ganske anseelig pengesum for å være med. Når man da rasker sammen alle bruden har snakket med de siste 20 årene for at man skal kunne få mest mulig penger å bruke...da er det ikke rart noen reagerer negativt.

At man spleiser på mat, drikke og taxi for bruden er det nok ingen som reagerer på, men når det forventes at man skal smelle kr 1.000,- på bordet i utdrikningslaget...så blir det for drøyt...det synes iallefall jeg.

Når man da attpåtil bare blir bedt som kaffegjest i bryllupet (fordi brudeparet ikke vil bruke nok penger så alle gjestene kan komme til middag)...blir det bare simpelt....og frekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjeste Blondie65
Haha :) Så søstra mi på 11 og 13 hører med i et utdrikningslag, og de to søskenbarna som er invitert i bryllupet som er gutter skal komme til utdrikningslaget?? Jeg skjønner ikke tankegangen din. Et utdrikningslag trenger ikke kosta skjorta (virker som det er en tendens på østlandet å bruke en hel masse penger på dette)!! Det er en siste fest med vennegjengen før bryllupet. Ikke en siste fest sammen med familien.

Hvis utdrikkingslaget blir en 500-2500/kr pr snute affære så skjønner jeg veldig godt at man ikke gidder å gå dit hvis man ikke blir invitert i brylluppet. Jeg personlig er ikke vant til denne typen kostnader med utdrikningslag, og ville selvsagt gått selv om jeg ikke ble invitert i brylluppet. Men hadde noen bedt meg bla opp slike summer hadde jeg spurt om de spøkte ...

I dagens samfunn skal absolutt alt koste, det å lage en koselig minneverdig kveld for brud eller brudgom går visst ikke an uten at det koster en månedslønn delt på x antall deltakere. I tillegg kommer utdritningsfaktor - som å selge kyss på offentlig gate, stå på vannski naken på byfjorden, etc. Det virker ikke på meg som "en siste fest med gjengen" men hvordan man kan drite ut sin venn / venninne i full offentlighet mest mulig. Blir jeg invitert til UTDRITNINGSLAG så er svaret nei, har jeg ikke råd til å betale 500-2500 kr så takker jeg nei til å delta også.

Jeg har vært på noen utdrikningslag med en helt annen kostnadsfaktor som var kjempegøye og såvidt jeg husker var jeg ikke invitert i kaffeen til brylluppet en gang. Jøje meg - jeg må ha misforstått alt her i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mye av grunnen til at folk reagerer mot utdrikningslag...er at det av mange forventes at man skal bla opp en ganske anseelig pengesum for å være med. Når man da rasker sammen alle bruden har snakket med de siste 20 årene for at man skal kunne få mest mulig penger å bruke...da er det ikke rart noen reagerer negativt.

At man spleiser på mat, drikke og taxi for bruden er det nok ingen som reagerer på, men når det forventes at man skal smelle kr 1.000,- på bordet i utdrikningslaget...så blir det for drøyt...det synes iallefall jeg.

Når man da attpåtil bare blir bedt som kaffegjest i bryllupet (fordi brudeparet ikke vil bruke nok penger så alle gjestene kan komme til middag)...blir det bare simpelt....og frekt.

Det er jo forloverne som inviterer til utdrikningslag. Brudeparet vet jo som oftest ingen ting om hva forlover planlegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forloverne som inviterer til utdrikningslag. Brudeparet vet jo som oftest ingen ting om hva forlover planlegger.

*host*

Men at det er forlovere som tar helt i av og til....det er det nok, men i de tilfellene er nok ofte bruden mer enn informert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*host*

Men at det er forlovere som tar helt i av og til....det er det nok, men i de tilfellene er nok ofte bruden mer enn informert. :)

Det kan være. I så fall mister jo utdrikningslaget sin sjarm mener nå jeg da. Jeg har ikke tenkt å legge en eneste føring for mine forlovere om de har lyst til å arrangere utdrikningslag for meg. Da får de frie tøyler. Ødelegger jo all overraskelse om bruden er med på å planlegge utdrikningslaget sitt :pisk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være. I så fall mister jo utdrikningslaget sin sjarm mener nå jeg da. Jeg har ikke tenkt å legge en eneste føring for mine forlovere om de har lyst til å arrangere utdrikningslag for meg. Da får de frie tøyler. Ødelegger jo all overraskelse om bruden er med på å planlegge utdrikningslaget sitt :pisk:

Eller du kan si at du ikke ønsker de skal bruke så mye penger på det...fordi det viktigste for deg er at dere er sammen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller du kan si at du ikke ønsker de skal bruke så mye penger på det...fordi det viktigste for deg er at dere er sammen. :)

Det vet de begge to. Og den ene av mine forlovere er meget kreativ og finner nok på ting som ikke koster all verden :) Hun har vært folover før, og det ble ikke dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet de begge to. Og den ene av mine forlovere er meget kreativ og finner nok på ting som ikke koster all verden :) Hun har vært folover før, og det ble ikke dyrt.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var kaffegjest i bryllup i går og det er noe av det mest traurige jeg har vært med på! Det var et stort bryllup, ca 100 gjester totalt, og 20 av oss var kaffegjester. Vi var bedt til kl 20, og da vi møtte opp ble vi møtt av lukkede dører inn til spisesalen. Etter ca 10 minutter kom brudens far ut og beklaget at middagen var blitt forsinket og vi ble henvist til baren i etasjen under, så skulle han ringe oss så fort de var klare. Hele gjengen gikk litt slukøret ned i baren, og det drøyde vel nesten en time før vi fikk telefonen om at vi kunne komme opp og slutte oss til resten av selskapet. Da vi kom opp hadde de andre begynnt å mingle og brudeparet var så oppslukt i en samtale at de ikke enset at de fikk flere gjester. Det ble kakeseremoni og brudevals, før brudeparet forsvant ved 23-tiden. Det var ikke nattmat og festen dabbet vel av ved 1-tiden.

Alt i alt en bortkastet lørdagskveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var kaffegjest i bryllup i går og det er noe av det mest traurige jeg har vært med på! Det var et stort bryllup, ca 100 gjester totalt, og 20 av oss var kaffegjester. Vi var bedt til kl 20, og da vi møtte opp ble vi møtt av lukkede dører inn til spisesalen. Etter ca 10 minutter kom brudens far ut og beklaget at middagen var blitt forsinket og vi ble henvist til baren i etasjen under, så skulle han ringe oss så fort de var klare. Hele gjengen gikk litt slukøret ned i baren, og det drøyde vel nesten en time før vi fikk telefonen om at vi kunne komme opp og slutte oss til resten av selskapet. Da vi kom opp hadde de andre begynnt å mingle og brudeparet var så oppslukt i en samtale at de ikke enset at de fikk flere gjester. Det ble kakeseremoni og brudevals, før brudeparet forsvant ved 23-tiden. Det var ikke nattmat og festen dabbet vel av ved 1-tiden.

Alt i alt en bortkastet lørdagskveld!

Jøss, det hørtes kjipt ut. Hvor var dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det hørtes kjipt ut. Hvor var dette?

Spiller det noen rolle hvor i landet det var?

Er det fordi at du mener at slik er det ikke der du kommer fra og i hvertfall ikke i bryllup på Sunnmøre?

Forøvrig så er det som regel bruden som gir forloveren en liste med navn over hvem hun ønsker å ha i sitt utdrikkingslag, så bruden er vel fullt informert over hvem som er invitert i bryllupet og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiller det noen rolle hvor i landet det var?

Er det fordi at du mener at slik er det ikke der du kommer fra og i hvertfall ikke i bryllup på Sunnmøre?

Forøvrig så er det som regel bruden som gir forloveren en liste med navn over hvem hun ønsker å ha i sitt utdrikkingslag, så bruden er vel fullt informert over hvem som er invitert i bryllupet og ikke.

Ikke alltid sånn at forlover gjør det. Min forlover lar meg ikke lage liste fordi da blir det ikk emoro å vite hvem som kommer. Hun kjenner meg såpass at hun ber de jeg har kontakt med. Ikke alle kommer på middag, noen på kaffe. ( hun har sett gjestelisten)Håper da inderlig ikke de blir snurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det hørtes kjipt ut. Hvor var dette?

Det er kjipt fordi brudeparet valgte å ha kaffegjester, men ikke prioriterte å gjennomføre det på en tilfredstillende måte. Har man kaffegjester MÅ man følge tidsskjema! Dette må toastmaster passe på! Får man ikke plass til alle talene innenfor tidsskjema, kan noen tas sammen med kaffegjestene.

Hvor det var, spiller vel ingen rolle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det noen rolle hvor i landet det var?

Er det fordi at du mener at slik er det ikke der du kommer fra og i hvertfall ikke i bryllup på Sunnmøre?

Forøvrig så er det som regel bruden som gir forloveren en liste med navn over hvem hun ønsker å ha i sitt utdrikkingslag, så bruden er vel fullt informert over hvem som er invitert i bryllupet og ikke.

Nei, det spiller ingen rolle hvor det er. Bare lurte jeg. Joda det har skjedd på sunmøre også at jeg har måttet vente til brudeparet var ferdig med middagen, men det har da aldri ødelagt en hel kveld for meg! Sånt noe driter jeg litt i. Vi får jo velkomsdrink og man kjenner jo gjerne andre som er invitert i bryllupet. En gang ventet vi i nesten to timer. Ble litt lei da, men det var jo en kjempefest fordet om :nigo:

Ja, man kan gi forlover en liste over alle sine venner og kollegaer som både er invitert til bryllup og som ikke er det. Så får det være opp til forlover å vurdere hvem som inviteres. Jeg hadde takket nei til utdrikningslag om jeg ikke kjente vedkommende godt, men er det en veninne som jeg ikke er invitert i bryllupet til hadde jeg uansett stilt opp! En venninne er en venninne uansett :) En middag fra eller til spiller da ingen rolle for vårt vennskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke alltid sånn at forlover gjør det. Min forlover lar meg ikke lage liste fordi da blir det ikk emoro å vite hvem som kommer. Hun kjenner meg såpass at hun ber de jeg har kontakt med. Ikke alle kommer på middag, noen på kaffe. ( hun har sett gjestelisten)Håper da inderlig ikke de blir snurt

Jeg har aldri hørt om noe annet.

Av mine venner er det flere som ikke har noe med hverandre å gjøre siden jeg har samlet de opp gjennom barndom- og ungdomstid, studietid og jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan gi forlover en liste over alle sine venner og kollegaer som både er invitert til bryllup og som ikke er det. Så får det være opp til forlover å vurdere hvem som inviteres. Jeg hadde takket nei til utdrikningslag om jeg ikke kjente vedkommende godt, men er det en veninne som jeg ikke er invitert i bryllupet til hadde jeg uansett stilt opp! En venninne er en venninne uansett :) En middag fra eller til spiller da ingen rolle for vårt vennskap.

Enig i at en middag fra eller til ikke spiller noen rolle for vennskap.

Men jeg har venner med forskjellige typer vennskap. Hadde jeg ikke blitt bedt i bryllupet til mine beste venninner/venner så hadde jeg faktisk blitt såret. Om de hadde hatt en bryllupsfest, og ikke bare reist bort.

Jeg hadde heller ikke giddet reist på utdrikningslag til folk jeg ikke hadde hatt kontakt med på mange år, eller folk som ikke hadde vært gode venner som jeg likte å være sammen med.

Men så er jeg sikker litt rar :jepp: foretrekker å ha noen gode venner fremfor å ha en stor omgangskrets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis min forlover hadde invitert noen på mitt utdrikningslag som IKKE skulle i bryllupet, ville jeg syntes at det var ganske flaut. Flaut for den personen som ble invitert med til å spleise på moroa til bruden, men ikke var verdig nok til å få bli invitert på festen. Som måtte sitte der og høre på de andre venninnene som snakket om bryllupet, hva de skulle ha på seg, etc.

Kaffegjester er ikke vanlig i mine kretser. Men en gang var det en venninne som ba noen ekstra til kaffen. Da var jeg en vanlig middagsgjest. Disse kaffegjest-venninnene ble også bedt i utdrikningslaget, men bare på deler av det (f.eks. da vi skulle ut på byen sent om kvelden), og slapp å spleise med oss på formiddagens aktiviteter på spa etc.

I dette bryllupet hvor jeg var middagsgjest, og det plutselig kom ca 10 stk ekstra til kaffen, tror jeg ikke jeg snakket med kaffegjestene i det hele tatt. Jeg kjente dem ikke spesielt godt, og som noen andre har sagt før i tråden, så har man gjerne diskutert/blitt kjent med folk i løpet av middagen, som man fortsetter å prate med etterpå, man er i en spesiell, felles stemning, har drukket akkurat like mye, og diskuterer gjerne talene og slikt etter middagen. Jeg tror ikke jeg snakket noe med de som kom til kaffen, det bare ble slik. Jeg mener å huske at det forble et skille mellom kaffe- og middagsgjestene hele kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man inviterer til fest har man som vertskap et ansvar, mener jeg. Det betyr jo ikke at enhver må selv sørge for å kose seg, jeg går da ikke rundt å trekker munnvikene til hver enkel oppover hvis jeg er vertinne for en fest. men det er min oppgave å legge endel ting til rette. Inviterer jeg til fest med bordplassering og det er hauger med par der, syntes jeg det er greit å tenke litt på hvor jeg plasserer min singel søster for at hun skal føle seg vel.

Som brudepar har man også et ansvar syntes jeg. Igjen - ikke ansvar for at hver eneste gjest er hysterisk glad hele tiden, men ansvar for rammene rundt festen. Deler man selskapet i to - middagsgjester og kaffegjester, så bør man ta kaffegjestene såpass på alvor der de kommer festkledd og med gave, at man gidder å gi dem en skikkelig velkomst. Ta i mot dem på en måte som er et bryllup verdig, sørge for at de får en velkomstdrink, at resten av forsamlingen er klare for å ta i mot dem osv. Inkluder dem, la dem føle at de er med i et bryllup. Wadjet sitt poeng med nattmat er et godt poeng, men det er nok ikke alle steder det lar seg gjennomføre. Kanskje man da bør konkludere med at et slikt sted ikke er egnet for kaffegjester?

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...