Gå til innhold

Min kveld som kaffegjest i bryllup.


Gjest Gjest_Kaffegjesten_*

Anbefalte innlegg

Man må vel rett og slett ha litt respekt for sine gjester, både de man har invitert til middag og dem som kommer til kaffen. Har man invitert til kaffe klokken 20, så syntes jeg vertskapet bør være i døren og ta i mot. Jeg tror jeg rett og slett hadde vært fristet til å ta med meg gaven og snu i døren hvis jeg hadde kommet og måtte sitte der og vente. (men hadde vel ikke gjort det når det kom til stykket, av ren høflighet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde takket nei til et bryllup som kaffegjest av samme grunn som jeg ikke går i utdrikkingslag der jeg ikke blir bedt i bryllupet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig for kaffegjester (det er veldig vanlig her), inntill jeg selv ble invitert i bryllup på en annen kant av landet, til kaffe.. Uansett hvor forseggjort invitasjonen er, så føltes bare det litt "annenrangs", spesielt siden det ville kostet oss mange tusen i fly, overnatting, middag etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Hva er din løsning da, hvis man har stor familie og ikke større lokale til disposisjon?

Hadde du som god venn blitt skuffet over å ikke ha blitt bedt fordi bruden har blitt forespeilet at det å være kaffegjest er en uting?

Jeg sa jo at det var greit hvis man bare hadde nærmeste familien til middag, men det blir litt rart å ha et stort bryllup også ha kaffegjester i tillegg. Jeg hadde ikke blitt skuffet over å ikke bli bedt i et bryllup dersom alternativet var å bli bedt som kaffegjest. Jeg tror i grunn aldri jeg ville blitt skuffet over å ikke bli bedt i et bryllup uansett. For å være ærlig skjønte jeg ikke et pip av hva du mente med innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Du sier at du ikke er sur, men sorry mac, innlegget ditt har en furten og sur undertone.

Da tror jeg vel heller du har lest innlegget med en sur og furten innstilling! Synes innlegget til TS var godt skrevet med en litt humoristisk undertone :) Et lite skråblikk fra en kaffegjest som ikke hadde det så trivelig, men som ikke var grinete av den grunn; synes tvert i mot hun klarte å få frem både humor og flere gode poenger her. Er faktisk veldig fornøyd med at vi ikke har valgt å ha kaffegjester i vårt bryllup etter å ha lest dette... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde takket nei til et bryllup som kaffegjest av samme grunn som jeg ikke går i utdrikkingslag der jeg ikke blir bedt i bryllupet.

Seriøst?? Trodde det var vanlig å be inn feks kollegaer (som man har et godt forhold til), barndomsvenninner man kanskje ikke er spesielt mye sammen med osv i et utdrikningslag jeg da...?! Men det er jo samtidig ikke naturlig å be inn feks kollegaer i et bryllup, med mindre man jobber sammen med bestevenninnen...

Synes det hadde vært hyggelig å bli bedt i utdrikningslag selv om jeg ikke ble bedt i bryllupet jeg da - skjønner jo godt at i et bryllup må man begrense antall gjester av flere grunner.

Høres furtent ut å si nei til å delta i utdrikningslag fordi man ikke skal i bryllupet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Seriøst?? Trodde det var vanlig å be inn feks kollegaer (som man har et godt forhold til), barndomsvenninner man kanskje ikke er spesielt mye sammen med osv i et utdrikningslag jeg da...?! Men det er jo samtidig ikke naturlig å be inn feks kollegaer i et bryllup, med mindre man jobber sammen med bestevenninnen...

Ber man ikke kollegaer i bryllup ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke problemet med kaffigjester. Man er da ikke annenrangs gjest!Gammel tradisjon på Sunnmøre. Familien til middag og venner, søskenbarn og naboer til kaffi. Helt vanlig! Hva som er vanlig på Østlandet vet jeg ikke. Men både et gedigent kakebord og nattmat blir iallefall kaffigjester på Sunnmøre bydt på. Og det er da frivillig om du vil komme i bryllup eller ei. At en som ikke vil komme til kaffi på grunn av lang reisevei har jeg full forståelse for. Men jeg ville jo uansett invitert vedkommende i stedet for å ikke invitere. Så får vedkommende velge selv om h*n vil komme. Hvorfor så mye oppstyr rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ber man ikke kollegaer i bryllup ?

Stått opp med feil bein i dag eller...?! ;)

Sikkert noen som ber kollegaer også - dersom man har et stooort budsjett, og kan be inn alle man har lyst til å ha der. Derimot har vel de fleste et (til tider stramt) budsjett, og må derfor prioritere familie og gode venner.

Dermed blir utdrikningslaget en gylden mulighet til å feire bruden/brudgommen selv om man ikke kan delta i selve bryllupet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde takket nei til et bryllup som kaffegjest av samme grunn som jeg ikke går i utdrikkingslag der jeg ikke blir bedt i bryllupet.

med andre ord, dersom de ikke har råd til å spandere full middag på deg, så gidder ikke du å feire sammen med dem? okei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg blir bedt i bryllup (kaffe+fest) til venner og kollegaer, så blir jeg ikke fornærmet hvis jeg ikke blir likestilt med brudeparets nærmeste familie. Klart, brudeparet kunne latt være å invitere meg overhodet for at det skulle bli likt for alle. Men jeg klarer fint å velge selv, uten å surmule fordi brudens mor er mer verdt enn meg for bruden. Har vært i bryllupskaffe/-fest flere ganger. Og det har vært kjempegøy! Ikke sultet vi ihjel heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst?? Trodde det var vanlig å be inn feks kollegaer (som man har et godt forhold til), barndomsvenninner man kanskje ikke er spesielt mye sammen med osv i et utdrikningslag jeg da...?! Men det er jo samtidig ikke naturlig å be inn feks kollegaer i et bryllup, med mindre man jobber sammen med bestevenninnen...

Synes det hadde vært hyggelig å bli bedt i utdrikningslag selv om jeg ikke ble bedt i bryllupet jeg da - skjønner jo godt at i et bryllup må man begrense antall gjester av flere grunner.

Høres furtent ut å si nei til å delta i utdrikningslag fordi man ikke skal i bryllupet...

Hvorfor skal man be barndomsvenninner som man ikke er spesielt mye sammen med i et utdrikningslag om de ikke blir invitert i bryllupet? Hvorfor skal jeg fiansiere spa etc for diverse bruder som jeg ikke har kontakt med i utganspunktet? De pengene kan jeg heller bruke på meg selv og venner som jeg faktisk anser som venner. Jeg går konsekvent ikke i utdrikkingslag der jeg ikke blir invitert i bryllupet, og jeg kommer heller ikke til å invitere noen i mitt eget utdrikkingslag som ikke blir invitert i bryllupet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med andre ord, dersom de ikke har råd til å spandere full middag på deg, så gidder ikke du å feire sammen med dem? okei..

I de aller fleste tilfeller har det neppe noe med å ikke ha råd, men egoistiske prioriteringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal man be barndomsvenninner som man ikke er spesielt mye sammen med i et utdrikningslag om de ikke blir invitert i bryllupet? Hvorfor skal jeg fiansiere spa etc for diverse bruder som jeg ikke har kontakt med i utganspunktet? De pengene kan jeg heller bruke på meg selv og venner som jeg faktisk anser som venner. Jeg går konsekvent ikke i utdrikkingslag der jeg ikke blir invitert i bryllupet, og jeg kommer heller ikke til å invitere noen i mitt eget utdrikkingslag som ikke blir invitert i bryllupet.

Uff ja, det har tatt helt av. Det arrangeres utdrikningslag som koster "skjorta", og for å få råd til det...så ber man inn folk man knapt har vært på hils med de siste 20 årene. Det er da ingen som føler seg veldig beæret over å få lov til å bruke kr 500,- (eller gjerne mer) for å få lov til å delta i et utdrikningslag til ei de ikke har sett på årevis.

Og jeg...jeg synes altså at det ikke er så ærefullt å bli bedt som kaffegjest heller. Hvor kommer egentlig dette æresbegrepet inn når det gjelder bryllup forresten? :klø:

Har lest lenger opp i tråden at det er tradisjon for å ha kaffegjester i bryllup på Sunnmøre, men ser iallefall ut som om det er noe helt annet enn folk som blir bedt til kaffe i bryllup hvor baren stenger kl. 1 og man må være ute til 2. På Sunnmøre er kakebordet tre kilometer langt...og det er nattmat som serveres ut i de tidlige morgentimene....er noe annet det enn et ærefullt kaffebesøk som varer i fire timer.

(Har aldri vært i bryllup på Sunnmøre, men det høres gøy ut :fnise: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de aller fleste tilfeller har det neppe noe med å ikke ha råd, men egoistiske prioriteringer.

Eller flest mulig gaver...som det også kan kalles. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja, det har tatt helt av. Det arrangeres utdrikningslag som koster "skjorta", og for å få råd til det...så ber man inn folk man knapt har vært på hils med de siste 20 årene. Det er da ingen som føler seg veldig beæret over å få lov til å bruke kr 500,- (eller gjerne mer) for å få lov til å delta i et utdrikningslag til ei de ikke har sett på årevis.

500? De fleste utdrikkingslag jeg har fått den store æren å delta i de siste årene har kostet minimum kr 1000 for aktiviteter + at det forventes at man skal kjøpe drikke til bruden, til seg selv, taxi, mat og overnatting.

Så takk, men neitakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

500? De fleste utdrikkingslag jeg har fått den store æren å delta i de siste årene har kostet minimum kr 1000 for aktiviteter + at det forventes at man skal kjøpe drikke til bruden, til seg selv, taxi, mat og overnatting.

Så takk, men neitakk.

Ja, har hørt om 1500,- også jeg, men jeg ville ikke ta for hardt i. :ler:

Er jo helt på jordet å drive på sånn....men så var det denne æren da. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stått opp med feil bein i dag eller...?! ;)

Sikkert noen som ber kollegaer også - dersom man har et stooort budsjett, og kan be inn alle man har lyst til å ha der. Derimot har vel de fleste et (til tider stramt) budsjett, og må derfor prioritere familie og gode venner.

Dermed blir utdrikningslaget en gylden mulighet til å feire bruden/brudgommen selv om man ikke kan delta i selve bryllupet.

I alle bryllup jeg har vært i så har det vært kollegaer av brudeparet. Jeg trodde det var vanligt, men er kanskje bare her.

Sto opp med samme fot i dag eg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffi i 11 tiden er det vanlig?? Vi skal ha middag klokka 15 og kaffi klokka 19 vi. Hadde aldri invitert kaffigjester som skulle komme noe senere en 20. Det syns jeg er en uting.

Vi har som regel vært invitert til klokka 20.00. En gang til klokka 19.00. Men middagen har ALLTID tatt mye lenger tid enn planlagt pga taler, sanger, osv.

Resultatet er at kaffegjestene ikke har blitt inkludert i selskapet før tidligst kl. 21.30. Det seneste vi har fått komme inn er klokka 23.30. Og da synes jeg vitsen blir borte. Da føler man seg definitivt som annenrangsgjest! Når man da i tillegg har reist langt for å delta, blir denne situasjonen ganske håpløs.

Som jeg har sagt før: Jeg har forståelse for at man kan ha et ønske om å invitere flere enn man kan klare til middag, men på bakgrunn av mine erfaringer (har vel vært kaffegjest i 8-10 brylluper, og som sagt tidligst "fått komme inn" klokka 21.30, oftest ikke før i 23-tiden), synes jeg løsningen med kaffegjester er en særdeles dårlig idé.

Derfor kommer jeg ikke til å gjøre det slik i MITT bryllup, og jeg kommer heller ikke til å takke ja til å være kaffegjest flere ganger.

- Og til den over her som syntes man ble furten om man ikke deltok på utdrikningslaget om man ikke skulle i bryllupet:

Jeg synes det er direkte latterlig å invitere folk i et utdrikningslag, som ikke skal være med i bryllupet! Hva er hensikten med det?? Jeg hadde ikke takket ja til det, men så har det heldigvis aldri vært aktuelt, heller.

Endret av Modic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri i livet gått i et utdrikningslag hvor jeg ikke var invitert i bryllupet! For hva er det man i stor grad gjør i utdrikningslaget,? Jo, man snakker om bryllupet og hvor kjekt det skal bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...