Gå til innhold

Min kveld som kaffegjest i bryllup.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vi har som regel vært invitert til klokka 20.00. En gang til klokka 19.00. Men middagen har ALLTID tatt mye lenger tid enn planlagt pga taler, sanger, osv.

Resultatet er at kaffegjestene ikke har blitt inkludert i selskapet før tidligst kl. 21.30. Det seneste vi har fått komme inn er klokka 23.30. Og da synes jeg vitsen blir borte. Da føler man seg definitivt som annenrangsgjest! Når man da i tillegg har reist langt for å delta, blir denne situasjonen ganske håpløs.

Som jeg har sagt før: Jeg har forståelse for at man kan ha et ønske om å invitere flere enn man kan klare til middag, men på bakgrunn av mine erfaringer (har vel vært kaffegjest i 8-10 brylluper, og som sagt tidligst "fått komme inn" klokka 21.30, oftest ikke før i 23-tiden), synes jeg løsningen med kaffegjester er en særdeles dårlig idé.

Derfor kommer jeg ikke til å gjøre det slik i MITT bryllup, og jeg kommer heller ikke til å takke ja til å være kaffegjest flere ganger.

- Og til den over her som syntes man ble furten om man ikke deltok på utdrikningslaget om man ikke skulle i bryllupet:

Jeg synes det er direkte latterlig å invitere folk i et utdrikningslag, som ikke skal være med i bryllupet! Hva er hensikten med det?? Jeg hadde ikke takket ja til det, men så har det heldigvis aldri vært aktuelt, heller.

Om du har måttet vente i 2 1/2 time som kaffigjest forstår jeg at syntes det var kjipt, men det er vel heller uvanlig å vente så lenge. Toastmaster har en viktig jobb for å holde tidsskjema. Vi har beregnet 4 timer til middag. Og vi skal møte alle kaffigjester (venner og noen søskenbarn) i døren når de ankommer.

Angående utdrikningslag...Hva om venner ikke er invitert i bryllup på grunn av plassmangel eller økonomi, og bare næreste familie kommer. Hvem skal man da invitere til utdrikningslag når man skal invitere bare dem som skal i bryllupet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har lest lenger opp i tråden at det er tradisjon for å ha kaffegjester i bryllup på Sunnmøre, men ser iallefall ut som om det er noe helt annet enn folk som blir bedt til kaffe i bryllup hvor baren stenger kl. 1 og man må være ute til 2. På Sunnmøre er kakebordet tre kilometer langt...og det er nattmat som serveres ut i de tidlige morgentimene....er noe annet det enn et ærefullt kaffebesøk som varer i fire timer.

(Har aldri vært i bryllup på Sunnmøre, men det høres gøy ut :fnise: ).

Sunnmørsbryllup må oppleves :) Stort sett alltid en suksess!

Skrevet (endret)

Trønderbryllup er vel i samme sjanger som sunnmørsbryllup da, for her skal vi ha 60 kaffegjester, fri bar, live musikk, Kakebord med 30-35 kaker, sodd til nattmat, og selvfølgelig skal festen vare til ut i de små timer. Vi har vielsen tidlig på dagen, slik at kaffegjestene kan komme i normal tid, og føle seg som en del av moroa. ( Jeg hadde hatt problemer med å motivere meg med å dra bort kl 22 på kvelden. Iallefall om jeg ikke hadde vært sammen med en gjeng med folk først.)

Vi har satt av 4 timer til middag, og ei halvtime til å omrokkere bord/gjøre klar til kaffe. Vi sparer også noen av talene til kaffen, slik at kaffegjestene føler seg mere inkludert, og slik at det er lettere å holde tidsskema.

Jeg håper vi er ferdige før 4 1/2 timer har gått med middagen, men det er rom for å sitte så lenge om det skjer noe.

Jeg synes ikke det er annenrangs å be til kaffe, når det ikke er kun kaffe det er snakk om, men en fest etterpå.

Jeg synes det høres trist ut å være kaffegjest om man ikke får komme inn før to timer etter man er buden, og festen varer ei time, da er jeg enig i at man kanskje bør vurdere å droppe kaffegjester, Man må legge opp dagen slik at ingen føler seg som annenrangsgjester.

Endret av Maye
Skrevet
Man må vel rett og slett ha litt respekt for sine gjester, både de man har invitert til middag og dem som kommer til kaffen. Har man invitert til kaffe klokken 20, så syntes jeg vertskapet bør være i døren og ta i mot. Jeg tror jeg rett og slett hadde vært fristet til å ta med meg gaven og snu i døren hvis jeg hadde kommet og måtte sitte der og vente. (men hadde vel ikke gjort det når det kom til stykket, av ren høflighet)

Jeg har i utgangspunktet ingenting i mot kaffegjester og skal selv ha det i mitt bryllup. Men jeg er enig i at brudeparet må behandle disse gjestene på samme måte som de behandler middagsgjestene og i det minste ønske dem velkommen når kaffegjestene ankommer selskapet.

Om man ber folk til kaffe kl 20, kan man bare ikke la de sitte i gangen og vente i en time eller to. Det synes jeg er respektløst og det er ikke sånn man behandler sine gjester.

Her i UK har de tydeligvis en litt annen kultur når det gjelder kaffegjester. Det er veldig vanlig å ha disse og det blir ikke sett på som noe dårligere enn å komme til middag. Har selv vært kaffegjest flere ganger og har alltid blitt møtt i døra av brudeparet som ønsker deg velkommen, uten å ha måttet sittet og vente på at middagen skal bli ferdig. Man får velkomstdrink, kaker og nattmat og er med på resten av festen.

God planlegging og respekt for dine gjester ser ut til å være nøkkelordene her.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet
Angående utdrikningslag...Hva om venner ikke er invitert i bryllup på grunn av plassmangel eller økonomi, og bare næreste familie kommer. Hvem skal man da invitere til utdrikningslag når man skal invitere bare dem som skal i bryllupet?

En innviterer da ikke venninner/venner i utdrikningslag som ikke blir bedt i bryllup :hakeslepp:

Skrevet
Vi har satt av 4 timer til middag, og ei halvtime til å omrokkere bord/gjøre klar til kaffe. Vi sparer også noen av talene til kaffen, slik at kaffegjestene føler seg mere inkludert, og slik at det er lettere å holde tidsskema.

Høres ut som en god ide :jepp:

Skrevet
Jeg synes ikke det er annenrangs å be til kaffe, når det ikke er kun kaffe det er snakk om, men en fest etterpå.

Jeg synes det høres trist ut å være kaffegjest om man ikke får komme inn før to timer etter man er buden, og festen varer ei time, da er jeg enig i at man kanskje bør vurdere å droppe kaffegjester, Man må legge opp dagen slik at ingen føler seg som annenrangsgjester.

Enig!

Jeg kan ikke noe for om de som inviteres til "bryllupsfest" (som vi skal kalle det, ikke "kaffe") hos oss har hatt dårlige erfaringer med dette før, men jeg håper jo at de vil komme og ikke lese "klokka 20:00", tenke "kaffe" og kaste innbydelsen tvert...

Når det skal sies så inviterer vi absolutt ikke flere etter middag for å få flere gaver, vi forventer ingen ting av de som kommer da, bortsett fra at de er innstilt på å feire dagen med oss inn i de små timer :)

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Jeg har både hatt gode og dårlige erfaringer som kaffegjest i bryllup. Forskjellen har vært at der det har FUNGERT har det vært en plan for behandling av kaffegjestene.

I et par bryllup har man etter vielsen blitt introdusert for andre av kaffegjestene og i noen tilfeller blitt invitert til vorspiel slik at man kan komme i stemning i fellesskap.

I andre tilfeller har man ankommet lokalet og middagen ikke vært helt klar - da har toastmaster sendt ut en representant for brudeparet, enten forlover eller forelder for å ønske gjestene velkommen, se til at de har noe å drikke og hvor lang tid ca det vil ta før man er ferdig. Det har aldri vært lenge å vente i slike anledninger.

I det ene brylluppet jeg var kaffegjest hvor dette ikke var vellykket var både brud og mor av bridezilla slaget - gjestene var invitert FOR å gjøre skille og dette skille ble bevart hele kvelden. Selvsagt forsvant brudeparet lenge før midnatt ...

Poenget er at dersom man velger å ha kaffegjester så må festen planlegges for dette slik at kaffegjestene blir inkludert. Det er ikke snakk om at man skal lage en presentasjonsrunde eller noe slikt, men at man holder tiden, sørger for at kaffegjestene blir tatt i mot og at festen kommer i gang. Nattmat hvis festen skal vare ut i de små timer - etc. Det er en selvfølge at brudeparet hilser på de nyankomne. Når disse tingene er med i planen så blir festen vellykket også for kaffegjestene.

Jeg giftet meg selv like etter ovennevnte bridezilla og jeg hadde ikke kaffegjester fordi jeg ikke ville gjenta "suksessen" ...

Skrevet
En innviterer da ikke venninner/venner i utdrikningslag som ikke blir bedt i bryllup :hakeslepp:

Okeeei. Så viss man ikke inviterer venner i bryllupet så kan ikke brudens forlover arrangere noe utdrikningslag? Nei nei, deg om det!

Skal selv ha venner i bryllupet, så den problemstillingen oppstår ikke hos meg, men det er da mange som ikke inviterer venner i bryllupet. Jeg hadde uansett stilt opp i et utdrikningslag for en av mine veninner selv om jeg ikke var invitert i bryllupet! Er ikke alle som har et kjempesvært bryllup med 100 gjester. Forlover må da få lov til å arrangere for sin veninne om hun har lyst til det? Det er jo din veninnes siste fest med veninnene før hun gifter seg.

Skrevet
Enig!

Jeg kan ikke noe for om de som inviteres til "bryllupsfest" (som vi skal kalle det, ikke "kaffe") hos oss har hatt dårlige erfaringer med dette før, men jeg håper jo at de vil komme og ikke lese "klokka 20:00", tenke "kaffe" og kaste innbydelsen tvert...

Når det skal sies så inviterer vi absolutt ikke flere etter middag for å få flere gaver, vi forventer ingen ting av de som kommer da, bortsett fra at de er innstilt på å feire dagen med oss inn i de små timer :)

Enig :) Vi gifter oss ikke for å få gaver, og inviterer ikke kaffigjester for å få enda flere gaver. Da kunne vi heller ha droppet å ha bryllupsfest og kjøpt gaver til oss selv for alle pengene som vi hadde spart på å ikke feire dagen sammen med familie og venner.

Skrevet
Enig :) Vi gifter oss ikke for å få gaver, og inviterer ikke kaffigjester for å få enda flere gaver. Da kunne vi heller ha droppet å ha bryllupsfest og kjøpt gaver til oss selv for alle pengene som vi hadde spart på å ikke feire dagen sammen med familie og venner.

Enig :enig:

Skrevet

Så når du gifter deg så tror du ikke kaffegjestene har med gave ?

Kunne aldri kommet i bryllup, uansett kategori gjest uten gave. Har heller aldri sett noen ikke ha med gave.

Skrevet

Kunne aldri kommet i bryllup, uansett kategori gjest uten gave. Har heller aldri sett noen ikke ha med gave.

Poenget er vel at det ikke er derfor man inviterer gjester til kaffe.

Jeg for min del tenker ikke på gaver i det hele tatt.

Vi gifter oss ikke for at vi skal få masse ting. Da kunne vi heller brukt pengene vi bruker til bryllup til å kjøpe oss de tingene i stedet.

Skrevet

Er man invitert til bryllupsfest så tar man gjerne med en gave. Men det er ikke derfor vi gifter oss. Kunne brukt hele bryllupsbudsjettet på en gave til oss selv i stedet, men vi vil heller feire at vi gifter oss sammen med familie og venner. Jeg tar frem t-skjeen og gjentar. Vi gifter oss ikke for å få gaver, men ønsker at familie og venner feirer dagen sammen med oss :biggrin: Det er jo ikke sånn at man tenker at "nå trenger vi noe nytt til huset/leiligheten, så nå tar vi å gifter oss" :lur:

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

Da har sikkert ikke venner økonomi til å sponse utdrikkingslaget heller?

Man kan invitere søsken, søskenbarn og andre slektninger som er invitert i bryllupet. For meg er det helt fjernt å tilby fjerne venner som ikke er invitert i mitt bryllup å betale for mitt utdrikkingslag. Syns det er direkte frekt slik som de fleste kvinnelige utdrikkingslag er lagt opp i dag.

Skrevet

Man kan invitere søsken, søskenbarn og andre slektninger som er invitert i bryllupet. For meg er det helt fjernt å tilby fjerne venner som ikke er invitert i mitt bryllup å betale for mitt utdrikkingslag. Syns det er direkte frekt slik som de fleste kvinnelige utdrikkingslag er lagt opp i dag.

Utdrikningslag er en siste fest med venninnegjengen. Ikke en fest for søskenbarn og fjern familie. Har man et venneforhold til søskenbarnet eller andre så er det selvsagt naturlig at h*n blir invitert, men da i egenskap av å være venn og ikke familie. Det er nå min mening.

I min krets er det vanlig med mindre bryllup, noe som gjør at en god del venner, som en gjerne har mye kontakt med, ikke bli invitert i bryllupet. I "klubben" har 4 giftet seg til nå, og jeg har vært gjest i to av bryllupene. Jeg må si at jeg hadde blitt kjempelei meg om jeg ikke hadde fått lov til å være med i utdrikningslagene til de to andre. Det er veldig gode venninner av meg, men ikke mine aller nærmeste.

Jeg skulle selvsagt gjerne vært med på bryllupsfesten også, men forstår at man ikke kan invitere alle (10 venninner blir jo fort 20 gjester i og med at alle må få ta med seg partner. Slikt blir det fort veldig store bryllup av). Ved å få ta del i utdrikningslaget + vielsen får jeg også ta del i deler av bryllupet, noe jeg synes er stas.

Hvis noen føler at de ikke vil delta i et utdrikningslag fordi de ikke ble invitert i bryllupet så får man heller takke nei da.

Skrevet
Sunnmørsbryllup må oppleves :) Stort sett alltid en suksess!

Har vært i bryllup på Sunnmøre og det var ikke noe annerledes enn et bryllup i Gudbrandsdalen eller i Nord-Norge for den del. Nok mat og drikke var det overalt.

Skrevet
Utdrikningslag er en siste fest med venninnegjengen. Ikke en fest for søskenbarn og fjern familie. Har man et venneforhold til søskenbarnet eller andre så er det selvsagt naturlig at h*n blir invitert, men da i egenskap av å være venn og ikke familie. Det er nå min mening.

I min krets er det vanlig med mindre bryllup, noe som gjør at en god del venner, som en gjerne har mye kontakt med, ikke bli invitert i bryllupet. I "klubben" har 4 giftet seg til nå, og jeg har vært gjest i to av bryllupene. Jeg må si at jeg hadde blitt kjempelei meg om jeg ikke hadde fått lov til å være med i utdrikningslagene til de to andre. Det er veldig gode venninner av meg, men ikke mine aller nærmeste.

Jeg skulle selvsagt gjerne vært med på bryllupsfesten også, men forstår at man ikke kan invitere alle (10 venninner blir jo fort 20 gjester i og med at alle må få ta med seg partner. Slikt blir det fort veldig store bryllup av). Ved å få ta del i utdrikningslaget + vielsen får jeg også ta del i deler av bryllupet, noe jeg synes er stas.

Hvis noen føler at de ikke vil delta i et utdrikningslag fordi de ikke ble invitert i bryllupet så får man heller takke nei da.

Det er jo akkurat det jeg sier, at jeg takker nei til et utdrikkingslag om jeg ikke blir invitert i bryllupet.

Om fjerne slektninger ikke har noe å gjøre i et utdrikkingslag hva har de da i selve bryllupet å gjøre? Og hvorfor har ikke en god venninne noe å gjøre i bryllupet i forhold til en fjern slektning??

Skrevet

Haha :) Så søstra mi på 11 og 13 hører med i et utdrikningslag, og de to søskenbarna som er invitert i bryllupet som er gutter skal komme til utdrikningslaget?? Jeg skjønner ikke tankegangen din. Et utdrikningslag trenger ikke kosta skjorta (virker som det er en tendens på østlandet å bruke en hel masse penger på dette)!! Det er en siste fest med vennegjengen før bryllupet. Ikke en siste fest sammen med familien.

Skrevet
Det er jo akkurat det jeg sier, at jeg takker nei til et utdrikkingslag om jeg ikke blir invitert i bryllupet.

Om fjerne slektninger ikke har noe å gjøre i et utdrikkingslag hva har de da i selve bryllupet å gjøre? Og hvorfor har ikke en god venninne noe å gjøre i bryllupet i forhold til en fjern slektning??

Tradisjonelt er bryllupet en familiebegivenhet. Mens utdrikningslaget går ut på at brudens og brudgommens venner samles for en fest før paret smis i hymens lenker ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...