Gå til innhold

Busskvalm av sjåfører som spiller musikk


Gjest Busspassasjer

Anbefalte innlegg

De fleste busselskaper tillater sjåførene å høre på radio når de kjører, så sant det ikke er til plage for passasjerene. Om de blir bedt om å skru ned lyden/sku av helt, så skal de gjøre det.

Men om nevnt, så vil de nok ikke gjøre dette med et smil. Jeg støtter forslaget om sov-i-ro. Sjåføren skal tross alt sitte der i timesvis, noe som kan være ganske så traurig om han ikke får høre på radio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste busselskaper tillater sjåførene å høre på radio når de kjører, så sant det ikke er til plage for passasjerene. Om de blir bedt om å skru ned lyden/sku av helt, så skal de gjøre det.

Men om nevnt, så vil de nok ikke gjøre dette med et smil. Jeg støtter forslaget om sov-i-ro. Sjåføren skal tross alt sitte der i timesvis, noe som kan være ganske så traurig om han ikke får høre på radio.

Han kan jo fint ha på musikk fremme hos seg selv uten å kringkaste det til hele bussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan jo fint ha på musikk fremme hos seg selv uten å kringkaste det til hele bussen.

Selv om han har på musikken kun foran, vil den være hørbar også på de fremre buss-setene, så dette kan heller ikke tolereres dersom noen av passasjerene plages. Selv om mange tåler å høre på musikk, er det en del mennesker som ikke tåler selv svak lyd uten at det oppleves svært plagsomt/ slitsomt. Disse må tas hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir nok ikke mer kvalm med musikk enn uten

Gjør man ikke? Det visste jeg ikke :)

Selv blir jeg ofte kvalm av støy: bygningsarbeid (boring, sprengning/gravemaskinarbeid), ekstra bråkete ventilasjonsanlegg og musikk der jeg ønsker å bare la tankene fare (som på toget, bussen, flyet og treningsstudioet).

Det er helt i orden at fly bruker klassisk musikk ved start og landing, det roer ned passasjerene :-) Det er i grunnen fint.

På busser hører man gjerne ikke musikk man hører bare maskinbråk og dårlige høytalere. Dunk, dunk. Da blir også jeg kvalm. Slik har det alltid vært, ja. Jeg er glad for røykeloven, og kan vel alltids leve i håpet om en støylov i offentlige rom og transport også :-)

Jeg har reist mye verden rundt og kan trekke fram Bangkok som et spesielt skrekkfullt eksempel på støy, hehe. Jeg er så glad for at Norge er et mer stille land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok en av de som ikke har lagt merke til det, men så spiller ikke bussjåførene så høy musikk på bussene jeg tar heller, så det går bra.

Spiller han så høy musikk at du faktisk må ha hørselsvern!!! for å ikke bli plaget, så synes jeg du absolutt skal si ifra, for da spiller han HØYT!!!

Dersom han ikke spiller SÅ høyt, bare høyt nok til at det er plagsomt, så er det vel ingenting i veien for at du ber ham dempe musikken og forklare på en grei måte at du blir dårlig av så mye musikk når du er trøtt/sliten.

Stort sett synes jeg de har musikken på bare foran hos seg selv, på de bussene jeg tar, og jeg er en av dem som godt kunne tenke meg at radioen var på i resten av bussen også, da jeg liker å høre nyheter og litt lett musikk når jeg bare sitter der likevel. Kanskje noen passasjerer faktisk har bedt ham om å ha musikken også på bakover? og at det er derfor han gjør det slik? I såtilfelle, så kan det godt hende det hjelper om du sier ifra til ham at det blir for høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tillitsvalgt

Jeg jobber som en av flere tillitsvalgte på vår arbeidsplass og der må vi følge lover og argumentasjon.

For eksempel er det slik at mange i et av de store kontorlandskapene ønsker mer lys i løpet av dagen gjennom de store vinduene. Men så er det noen som blir plaget av for sterkt sollys gjennom vinduene ved kontorplassene der de sitter, og dette forstyrrer i arbeidet (hodepine, blending i ansikt/øyne, for varmt osv.) De automatiske persiennene som regulerer lyset ble slått av og på, sterkt og svakt, ettersom folk kom med ulike ønsker.

Dette gikk ikke i lengden! Vi måtte ha kjøreregler og fatte et vedta. Man kan ikke skru av og på lyden ettersom folk kommer med ulike ønsker, man må ha noen prinsipper.

Vårt prinsipp, i følge moral og lovverk er:

Vi må ta hensyn til de som føler seg plaget av det.

De som vil ha mer lys kan ordne dette ved å få inn ekstra lamper. Men de som plages av det sterke sollyset som skinner rett på får ikke beskyttet seg selv...de kan ikke sitte med solbriller osv. på arbeidsplassen sin.

Det samme synes jeg er naturlig bør gjelde i forhold til busskjøring og offentlig felles musikk: de som ønsker musikk kan høre på ipod/Mp3. De som blir plaget av musikk bør få slippe å høre på bråket (støy kan gjøre folk syke, det vet alle som jobber med HMS eller medisin).

Klart, jeg ser argumentet om at de som føler seg plaget kan bruke ørepropper. Forsåvidt et allright argument. Likevel synes jeg dette likner litt på Røykeloven: jeg synes røykerne bør ta hensyn til ikke-røykerne, og at de som vil høre musikk gjør dette privat i egne ørephones.

Alle har ikke samme musikksmak...på bussen og i treningsstudioet presset det samme inn i hodet på alle. Det kan være slitsomt nok det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber som en av flere tillitsvalgte på vår arbeidsplass og der må vi følge lover og argumentasjon.

For eksempel er det slik at mange i et av de store kontorlandskapene ønsker mer lys i løpet av dagen gjennom de store vinduene. Men så er det noen som blir plaget av for sterkt sollys gjennom vinduene ved kontorplassene der de sitter, og dette forstyrrer i arbeidet (hodepine, blending i ansikt/øyne, for varmt osv.) De automatiske persiennene som regulerer lyset ble slått av og på, sterkt og svakt, ettersom folk kom med ulike ønsker.

Dette gikk ikke i lengden! Vi måtte ha kjøreregler og fatte et vedta. Man kan ikke skru av og på lyden ettersom folk kommer med ulike ønsker, man må ha noen prinsipper.

Vårt prinsipp, i følge moral og lovverk er:

Vi må ta hensyn til de som føler seg plaget av det.

De som vil ha mer lys kan ordne dette ved å få inn ekstra lamper. Men de som plages av det sterke sollyset som skinner rett på får ikke beskyttet seg selv...de kan ikke sitte med solbriller osv. på arbeidsplassen sin.

Det samme synes jeg er naturlig bør gjelde i forhold til busskjøring og offentlig felles musikk: de som ønsker musikk kan høre på ipod/Mp3. De som blir plaget av musikk bør få slippe å høre på bråket (støy kan gjøre folk syke, det vet alle som jobber med HMS eller medisin).

Klart, jeg ser argumentet om at de som føler seg plaget kan bruke ørepropper. Forsåvidt et allright argument. Likevel synes jeg dette likner litt på Røykeloven: jeg synes røykerne bør ta hensyn til ikke-røykerne, og at de som vil høre musikk gjør dette privat i egne ørephones.

Alle har ikke samme musikksmak...på bussen og i treningsstudioet presset det samme inn i hodet på alle. Det kan være slitsomt nok det.

Da krever jeg bussen som en mobilfri sone. jeg er sterkt plaget av andres privatliv, det går utover psyken min. Jeg hører alt fra om hva de har kjøpt, hvor på strekningen bussen er, hva legen sa, hva slags medisin de fikk, hvor det er fest i helgen, hva de skla ha til middag osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bussjåførens musikkønsker takler både jeg og h*n, men når man får bassen fra omtrent 15 fjortisers "lydløse" hodetelefoner iblandet lyden fra radioen til et tjuetall "nær-pensjonist!"-tilfeller, så kan man vel omtrent bli gal... (Og både jeg og bussjåføren er vel sikkert det! :ler: )

Jeg vil forresten også ha buss som mobilfri sone! Ville ha vært en befrielse! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle hatt samme opplegg som på endel tog, der de har stillevogner. :)

Da kan man velge om man vil sitte i en vogn med lyder, eller om man vil sitte i stillevogna der det ikke er lov til å sitte med hodetelefoner, mobiltelefonen skal være av og det er ikke lov å sitte å skravle.

Og jeg er en av de som sier klart ifra dersom noen setter seg i stillevogna og prøver å ta på høretelefoner eller ikke skrur av telefonen, i nærheten av meg slik at jeg legger merke til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bussjåførens musikkønsker takler både jeg og h*n, men når man får bassen fra omtrent 15 fjortisers "lydløse" hodetelefoner iblandet lyden fra radioen til et tjuetall "nær-pensjonist!"-tilfeller, så kan man vel omtrent bli gal... (Og både jeg og bussjåføren er vel sikkert det! :ler: )

Jeg vil forresten også ha buss som mobilfri sone! Ville ha vært en befrielse! :nigo:

For å følge det miljøvennelige standpunktet Norge har inntatt, så er dette noe jeg i vinter opplevd hver dag! MEN KAN IKKE DERE FAENS FJORTISER SØRGE FOR Å SKAFFE DERE GODE NOK HODETELEFONER TIL AT JEG SLIPPER Å HØRE PÅ DEN JÆVLA DRITTEN DERE FORETREKKER!? (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jenny_*
skulle hatt samme opplegg som på endel tog, der de har stillevogner. :)

Da kan man velge om man vil sitte i en vogn med lyder, eller om man vil sitte i stillevogna der det ikke er lov til å sitte med hodetelefoner, mobiltelefonen skal være av og det er ikke lov å sitte å skravle.

Og jeg er en av de som sier klart ifra dersom noen setter seg i stillevogna og prøver å ta på høretelefoner eller ikke skrur av telefonen, i nærheten av meg slik at jeg legger merke til det.

Enig! Stillevognene på tog er en ypperlig oppfinnelse! Utlandet har hatt stillevogner fi en årrekke, Norge fikk noen få for knapt noen år siden. Men de er en suksess for folk som ikke ønsker å høre på andres musikk som de spiller høyt i ørepluggene sine, eller på andres mobilsamtaler. Strålende! Deilig sone :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Stillevognene på tog er en ypperlig oppfinnelse! Utlandet har hatt stillevogner fi en årrekke, Norge fikk noen få for knapt noen år siden. Men de er en suksess for folk som ikke ønsker å høre på andres musikk som de spiller høyt i ørepluggene sine, eller på andres mobilsamtaler. Strålende! Deilig sone :)

Stille sone i alle busser gjennom Oslo sentrum i rushet - ville det latt seg gjøre?? I så fall et ypperlig tiltak!! Alle bør få muligheten til stillhet. Det er en uting å presse andre til å høre alskens støy/musikk en produserer/ medbringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da krever jeg bussen som en mobilfri sone. jeg er sterkt plaget av andres privatliv, det går utover psyken min. Jeg hører alt fra om hva de har kjøpt, hvor på strekningen bussen er, hva legen sa, hva slags medisin de fikk, hvor det er fest i helgen, hva de skla ha til middag osv

Og jeg krever all offenlig transport som ungefri sone! Vil ha meg frabedt skriking, grining, usammenhengende babling, mas, snørr og bleielukt når jeg tar buss og bane!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tillitsvalgt
Og jeg krever all offenlig transport som ungefri sone! Vil ha meg frabedt skriking, grining, usammenhengende babling, mas, snørr og bleielukt når jeg tar buss og bane!

Dette blir jo barnslig, og du vet det. Det er urimelig å kreve at folk skal slutte å eksistere ;-)

Men jeg må si jeg har sans for dette med krav om støyfrie soner i offentlige rom, som f.eks offentlig transport. I stillevogner på tog betyr dette at skrikerunge-familiene må flytte seg til vogner som ikke er stillevogner. Det kan de ikke på busser, så det får vi tåle!

Men at bussjåføren spiller musikk, det kan vi lett gjøre noe med når det er til plage for passasjerer: den kan enkelt skrus av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er en uting at bussjåførene hører på musikk over høytaleranlegget! De kan gjerne høre på fremme hos seg selv med et normalt volum, men jeg tar ikke bussen for at noen skal ufrivillig prakke på meg musikken deres. Det samme gjelder de som hører på musikk med høretelefoner som "lekker" og de som snakker høyt og har lange telefonsamtaler på bussen. Greit nok, det er et offentlig transportmiddel, men det betyr jo ikke at man slipper å ta hensyn?

Og selv om det er arbeidsplassen til bussjåføren så er han i et serviceyrke, og i mine øyne er en del av jobben hans å gjøre bussturen til en fin tur for passasjerne.

Bussjåføren som kjører bussen jeg tar om morgenen hører alltid på kjempehøy musikk, og det nytter ikke si noe til han for han snakker nesten ikke norsk eller engelsk.. Før så jeg alltid frem til den halvtimen jeg kunne slappe av på bussen før jeg skulle på jobb, men nå vurderer jeg nesten å begynne å kjøre selv. Og det er samme cden som står på hver dag, type polsk popmusikk..

Min skrekkopplevelse var en gang jeg skulle ta bussen hjem til foreldrene mine mens jeg studerte, det er en ca. 5 timers busstur, og hele turen sto det på diverse fotballkampsendinger - høyt over hele bussen.. Umulig å overdøve med egen musikk, umulig å sove, umulig å la vær å høre på..og jeg hater fotball!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...