Gå til innhold

Busskvalm av sjåfører som spiller musikk


Gjest Busspassasjer

Anbefalte innlegg

Gjest Busspassasjer

Jeg vet ikke hvordan det er med andre, men jeg har latt bilen stå og har nå startet å ta bussen til og fra jobb hver dag. Det tar en halvtime hver vei.

Tidlig og morgenen, og sen ettermiddag. Typisk full buss.

Jeg blir kvalm når jeg går av bussen til jobb og kvalm når jeg går av etter jobb! Bussjåføren spiller høy musikk, eller lav musikk, hele veien. Pop, rock og maskin"musikk" fra en radiokanal. Bussen har høytalere langs hele veggen (!)

Jeg må bare si jeg blir helt kvalm av det. Jeg vil bare sove...

Bussjåføren får betalt for å kjøpe buss. Jeg er kunde og betaler for månedskort for å bruke denne tjenesten. Men jeg betaler ikke for å måtte høre på påtvunget musikk!

Flere passasjerer har på seg hodetelefoner med Mp3/Ipod, greit nok, dem om det. Det er ikke så ofte jeg får en slik ved siden av meg så det kan jeg leve med.

Men jeg kan ikke leve med at det er fest på bussen om morgen før jobb og sliten ettermiddag etter jobb.

Hva synes andre? Er det ok å be sjåføren om å stenge av musikken han spiller?

Dere har vel "ikke tenkt på det før", "ikke lagt merke til det", "det finnes viktigere problem å konsentrere seg om", "merkelig hva folk skal bry seg med", "forstår ikke problemet", "ta på deg ørepropper" og "nei, har aldri opplevd det før", samt "tar ikke bussen"? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du blir dårlig på bussen hadde jeg kjørt selv.

Ellers tror jeg faktisk man blir lettere kvalm av å høre "sjugen" av kjøringa, enn av musikk. Husker de enkle monotome lydene fra jeg var liten og bilsyk, og vi ikke hadde musikk i bilen.

Vil tro at de aller fleste ønsker å høre på radio, så du er nok sikkert i mindretall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker musikk når jeg er ute å kjører jeg... Har faktisk hatt full fest på bussen fra Mjøndalen til Drammen med ei venninne og han jeg var sammen med på den tida. Og den kjempetøffe bussjåføren selvsagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, du kan jo høre med sjåføren?

Lurer på om det er sånn at han han skru av lyden i selve bussen uten å skru av fremme? Jeg har nemlig merket meg at det av og til er musikk for alle, og av og til bare framme hos sjåføren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan det er med andre, men jeg har latt bilen stå og har nå startet å ta bussen til og fra jobb hver dag. Det tar en halvtime hver vei.

Tidlig og morgenen, og sen ettermiddag. Typisk full buss.

Jeg blir kvalm når jeg går av bussen til jobb og kvalm når jeg går av etter jobb! Bussjåføren spiller høy musikk, eller lav musikk, hele veien. Pop, rock og maskin"musikk" fra en radiokanal. Bussen har høytalere langs hele veggen (!)

Jeg må bare si jeg blir helt kvalm av det. Jeg vil bare sove...

Bussjåføren får betalt for å kjøpe buss. Jeg er kunde og betaler for månedskort for å bruke denne tjenesten. Men jeg betaler ikke for å måtte høre på påtvunget musikk!

Flere passasjerer har på seg hodetelefoner med Mp3/Ipod, greit nok, dem om det. Det er ikke så ofte jeg får en slik ved siden av meg så det kan jeg leve med.

Men jeg kan ikke leve med at det er fest på bussen om morgen før jobb og sliten ettermiddag etter jobb.

Hva synes andre? Er det ok å be sjåføren om å stenge av musikken han spiller?

Dere har vel "ikke tenkt på det før", "ikke lagt merke til det", "det finnes viktigere problem å konsentrere seg om", "merkelig hva folk skal bry seg med", "forstår ikke problemet", "ta på deg ørepropper" og "nei, har aldri opplevd det før", samt "tar ikke bussen"? ;-)

jeg syns det er godt å bli oppdatert på nyheter og få musikk. bra å "konsentrere2 seg om noe annet, du er vel en av de som tar mobilen da du sitter på buss. jeg liker ikke å bli invitert i privaten til folk.Så da er det godt at det er andre lyder på bussen. tror nok ikke det er radioen du blir kvalm av. det er vel heller at du er uvant å kjøre buss, kansje gravid?

Bussen og sjåføren er der for deg og meg. Få oss trygt fram. Du og jeg får være med om vi oppfører oss, løser billett, setter oss ned. Det inngår ikke i bussbilletten at du kan true eller noe for at lyden skal av. Er du syk, så ta taxi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kråkaa

Selv så elsker jeg musikk under kjøring. Være seg buss eller bil.

Selvfølgelig kan du spørre om han kan dempe musikken men må innrømme om jeg hadde vært sjåføren som hadde fått et slik spm så hadde jeg nok rynka litt på nesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Gjest3_*

Syns ikke noe om musikk i bussen når jeg tar 07.00-bussen til jobben. Jeg ber alltid sjåføren om å stenge den av. Jeg vil ha meg frabedt støy så tidlig om morgenen. Har skrevet et brev til Norsk Forening mot Støy, kanskje de vil ta saken opp med busselskapene?

Folk sa slik med røyking også, men støy blir ikke tatt like seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som syns det er koselig og fint med musikk om morgenen, men de fleste har vel mobil med ørepropper så de kan velge selv om de vil høre på radioen eller ikke? Jeg syns det er flott at du tar bussen om morgenen, mye mer miljøvennlig og kanskje sparer du både tid og penger? :) Selv har jeg det òg sånn at jeg vil ha det stille og rolig når jeg står opp tidlig om morgenen. Jeg er følsom som et spedbarn ang. støy, kulde og ubehag generellt og klarer knapt føre en samtale tidlig-tidlig på morgenen. Synes ikke det er noe rart om du føler ubehag pga musikken som spilles på bussen, jeg selv føler det også sånn innimellom, heldigvis går jeg for det meste og slipper å ta bussen veldig ofte. Jeg hadde nok sagt fra til bussjåføren eller kanskje tatt en tidligere/senere buss, om det går an?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å ta senere/tidligere avganger, men alle sjåførene har på radiopopmusikk. Det er ikke et alternativ å selv ha på musikk i ørene på bussen om morgenen...

(Jeg har kjøpt inn lydvern/hørselsvern, men det er synd at jeg må ha på store klokker bare for å stenge musikkstøyen ute på en reise jeg betaler for.)

Det blir egentlig som om jeg skal bli tvunget til å høre på musikk i felles høytaler på:

- Flyet under reisen

- Flytoget under reisen

- NSB tog under reisen

- Flybussen under reisen...

Og det er ikke akseptabelt.

Dessverre spiller også nesten alle taxi-sjåfører musikk under reisen, men da sier jeg alltid i fra på en hyggelig måte, og de stenger av. Så kan de heller skru på igjen når jeg har gått av. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er greit om det står på en nyhetskanal om morgenen. Enten nrk p1 med lokal, nrk alltid nyheter eller p4. Men rene musikkanaler med ensidig profil, er kun beregnet på en målgruppe, og burde ikke være lov. Musikk man ikke liker er støy. Men den varer sjelden mer enn tre minutter, så er det fortrinsvis nyheter og variert musikk, vil det ikke være irritasjonsmomenter konstant for en enkelt gruppe.

Selv er jeg relativt altetende i musikksmak, så hvis ikke det er hardingfelekanalen, så overlever jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Jeg synes musikk er bra. Man blir nok ikke mer kvalm med musikk enn uten, om det er veldig høy musikk kan du jo spørre pent om han kan skru ned, men å kreve at han skur av kan du jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir faktisk også litt "kvalm" av musikk rungene i høyttalerne på bussen. Jeg liker å ha min egen musikk på Ipod, spiller ikke så høyt at sidemann hører det, men det blokker den forbannade radiomusikken. Jeg synes det er greit med p3 eller noen gode morgenkanaler som forteller litt nyheter, men ikke NRJ og sånne typiske musikkanaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker musikken. Det hjelper meg å våken så tidlig om morgenen. Klart jeg kunne hatt mp3-spiller, men da sovner jeg. Derfor er jeg glad sjåføren har på musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan da ikke påtvinge folk musikk eller annen radiolyd i et offentlig transportmiddel!. Dersom én av passasjerene krever det, må lyden umiddelbart skrus av!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissBella
Jeg liker musikken. Det hjelper meg å våken så tidlig om morgenen. Klart jeg kunne hatt mp3-spiller, men da sovner jeg. Derfor er jeg glad sjåføren har på musikk.

Jeg synes også det er greit med musikk om morgenen. Fordi det holder meg våken. Men jeg hører på musikk selv. Aldri opplevd at musikk/radio på buss som noe forstyrrende. Men er det for høyt så ville jeg også spurt om sjåføren kan skru ned lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bussjåføren har sikkert ikke på radioen for å plage deg. Hvis du oppfatter det som et problem, så kan du vel på et høflig vis be ham skru ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan be sjåføren om å skru ned lyden.

Men: det er sjåførens arbeidsplass. Han skal sitte der i timesvis. Du er der bare i en halvtimes tid, antar jeg. Om du klager til sjåføren, må du regne med sure miner, både fra ham og fra de andre passasjerene som faktisk liker å høre på musikk om morgenen.

Den mer sosiale vrien er jo å kjøpe seg sov-i-ro. Du trenger ikke hørseslsvern, det holder med skumgummipropper du stikker i ørene, og som du får kjøpt for en meget rimelig penge på apoteket. Da får sjåføren høre på musikk, og du slipper å høre den. Vinn-vinn for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant det ikke er snakk om høy musikk så synes jeg det bare er kjekt at det er noe å høre på når jeg sitter på bussen.

Jeg skulle også tro at det ikke er spesielt festlig å kjøre buss alltid, så jeg forstår godt at bussjåføren vil ha radioen på. For meg er det ikke noe problem hvertfall.

Jeg tviler vel egentlig også på at det er musikken som gjør det kvalm. Det er vel mer sannsynlig at det er busskjøring i seg selv som gjør deg kvalm. Jeg blir selv veldig fort kvalm når jeg kjører buss, stort mer enn 20 min (hvertfall hvis det er varmt på bussen) klarer jeg ikke før jeg blir dårlig. Men musikk har hvertfall for meg lite å si.

Men kan du ikke bare be sjåføren om å skru av da? Det er vel ikke værre enn som så. Eller send en klage til busselskapet og be dem ta det opp med sjåførene sine.

Jeg vet ikke om det strengt tatt er lov eller ikke, men har de en policy på at det ikke er lov så får de jo stramme inn på sjåførene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...