Gjest arghhh Skrevet 17. februar 2009 #21 Skrevet 17. februar 2009 Det er ingen tvil om at jeg har sterke meninger om den jødiske/kristne/israelske respekten for Palestinerene og den volden de utøver mot sivile. Og jeg har utvilsomt påstander om at de jødiske/kristne håndterer problemene helt feil. Problemet er at så lenge verden aksepterer de overgrepene som skjer mot Palestinerene vil andre deler av verden si at de ikke gjør noe annet enn det Israelerene gjør. Vi så noe av dette tidligere denne måneden da militære styrker fra Sri Lanka bombet et sykehus. Jeg antar at dette ble gjort fordi de så at det ble akseptert at Israel gjorde det først. Så lenge verden ikke reagerer ovenfor "den Israelske læremesteren i terror og undertrykking", så vil andre parter følge etter med sine egne terrormetoder. Glimrende eksempel du kom med. En konflikt som har holdt på siden 1972, eller igrunnen har den holdt på siden 1948. 70 tusen drept. Noen som vet hvor mange av dem som var kvinner og barn? Konflikten på Sri Lanka viser jo at vold mot sivile ikke er forbeholdt hverken islamister, kristne eller jøder. Den viser også at det er konfliktområder andre plasser i verden enn midt-østen og at folk med forskjellig etnisk bakgrunn og religiøs tro dreper hverandre.
Gjest arghhh Skrevet 17. februar 2009 #22 Skrevet 17. februar 2009 Ja, faktisk. Israel er opphavet til all konflikt i midt østen. At det i et slikt klima av undertrykking, okkupasjon, massedrap og vold mot barn faller en litt uheldig formulering er ganske forståelig. At Israelvennenebruker denne formuleringen for alt den er verdt er forventet, om enn uforståelig. En litt uheldig formulering ja. Jeg er så deg veldig krtisk til Israel sine fremgangsmåter i midtøsten konflikten, men jeg syntes uttalelsene fra Al-Qaradawi var langt over kanten. Han er jo her i Europa kjent for å være moderat som faktisk har utstedet en fatwa som sier at muslimer kan drikke alkoholholdige drikker helt opp til 0,5 prosent, samt utstedet et fatwa mot Pokemon. Han bør heller komme med moderate uttalser slik han gjorde 29 Januar på Al-Jazeera. Oh Allah, take your enemies, the enemies of Islam. Oh Allah, take the Jews, the treacherous aggressors. Oh Allah, take this profligate, cunning, arrogant band of people. Oh Allah, they have spread much tyranny and corruption in the land. Pour Your wrath upon them, oh our God. Lie in wait for them. Oh Allah, You annihilated the people of Thamoud at the hand of a tyrant, and You annihilated the people of 'Aad with a fierce, icy gale. Oh Allah, You annihilated the people Thamoud at the hand of a tyrant, You annihilated the people of 'Aad with a fierce, icy gale, and You destroyed the Pharaoh and his soldiers — oh Allah, take this oppressive, tyrannical band of people. Oh Allah, take this oppressive, Jewish, Zionist band of people. Oh Allah, do not spare a single one of them. Oh Allah, count their numbers, and kill them, down to the very last one
Gjest bare en gjest Skrevet 17. februar 2009 #24 Skrevet 17. februar 2009 Ja, på alle dine spørsmål. Så du svarer ja på følgende spørsmål: "Var Israel opphavet til Iran/Irak-krigen på 80-tallet? Er Israel opphavet til krigen i Irak? Er Israel opphavet til krigen mellom Tyrkia og kurderne? Da Saddam utførte massedrap mot kurdiske landsbyer (med gass), var det israel som skapte atmosfæren? Eller da Syria utførte massakre mot byen Hama, var det israels skyld? Skaper Marrokkos okkupasjon av Vest-Sahara (har mur og motstandsbevegelse og greier) ikke et dårlig klima?" Dette burde faktisk blitt moderert av KG sine moderatorer. Å gi staten Israel og dermed jøder skylden for så mye elendighet uten å argumentere for hvorfor er rasisme. Denne tråden har blitt moderert etter dette innlegget, men da ble kun innlegg som var krtiske til Gjest_Jonna_* og Far til 2 moderert. Jeg blir oppriktig oppgitt av KG nå (og regner med dette innlegget blir fjernet).
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #25 Skrevet 18. februar 2009 Muslimer har klart helt fint alene å tegne ett verst tenkelig bilde av seg selv uten hjelp av vestlige mennesker. De fleste av oss har faktisk ikke kultur for religiøs fanatisme og hat lengre..men det har kanskje ikke muslimer fått med seg? Muslimer har kanskje ikke fått med seg at vi jobber for å avskaffe straffende dømmende guder som rettferdigjør menneskers grusome handlinger mot hverandre. Vi står for det frie mennesker, og likhet mellom både kjønn og folk. Når man kommer med slike uttalelser som at en grusom hendelse var en gudommelig straff...er man faktisk fanatisk og skremmende..man kan ikke bortforklare noe slikt. Men selvfølgelig høres det ikke slik ut for muslimer..som tror på denne straffende overordnede spøkelses guden som styrer over mennesker... For all del..vi trodde også på slikt tull..for lenge siden..og kom over det..så det er håp for dere også.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #26 Skrevet 18. februar 2009 Man er faktisk ikke rasist når man er i mot religion som gjør grusomhet og undertrykkelse til noe hellig. Bryr meg ikke filla om hva slags farge eller genetisk sammensetning en fanatisk galning har...og de fleste nordmenn er faktisk ikke rasister.
Gjest SV-velger Skrevet 18. februar 2009 #27 Skrevet 18. februar 2009 Det er ingen tvil om at jeg har sterke meninger om den jødiske/kristne/israelske respekten for Palestinerene og den volden de utøver mot sivile. Og jeg har utvilsomt påstander om at de jødiske/kristne håndterer problemene helt feil. Problemet er at så lenge verden aksepterer de overgrepene som skjer mot Palestinerene vil andre deler av verden si at de ikke gjør noe annet enn det Israelerene gjør. Vi så noe av dette tidligere denne måneden da militære styrker fra Sri Lanka bombet et sykehus. Jeg antar at dette ble gjort fordi de så at det ble akseptert at Israel gjorde det først. Så lenge verden ikke reagerer ovenfor "den Israelske læremesteren i terror og undertrykking", så vil andre parter følge etter med sine egne terrormetoder. Endelig påpeker noen at det er Israels feil at Sri Lanka bomber sykehus! Men hvorfor sier ingen at det er Israels feil at SAAB holder på å gå konk? Skal ikke Far til 2 snart avsløre Israels soleklare ansvar for storbrannene i Australia? Selv hadde jeg problem da jeg kjørte til jobb i dag fordi veien var så glatt, og at det var Israel som stod bak gjorde meg ikke mindre irritert! Jeg er glad for at Far til 2 viser oss slike sammenhenger.
Gjest SV-velger Skrevet 18. februar 2009 #28 Skrevet 18. februar 2009 Så du svarer ja på følgende spørsmål: "Var Israel opphavet til Iran/Irak-krigen på 80-tallet? Er Israel opphavet til krigen i Irak? Er Israel opphavet til krigen mellom Tyrkia og kurderne? Da Saddam utførte massedrap mot kurdiske landsbyer (med gass), var det israel som skapte atmosfæren? Eller da Syria utførte massakre mot byen Hama, var det israels skyld? Skaper Marrokkos okkupasjon av Vest-Sahara (har mur og motstandsbevegelse og greier) ikke et dårlig klima?" Dette burde faktisk blitt moderert av KG sine moderatorer. Å gi staten Israel og dermed jøder skylden for så mye elendighet uten å argumentere for hvorfor er rasisme. Denne tråden har blitt moderert etter dette innlegget, men da ble kun innlegg som var krtiske til Gjest_Jonna_* og Far til 2 moderert. Jeg blir oppriktig oppgitt av KG nå (og regner med dette innlegget blir fjernet). Jeg tror at Joanna overså/glemte desse spørsmålene da hun svarte og bare siktet til de nederste spørsmålene. Det er iallefall det jeg håper.
Far til 2 Skrevet 18. februar 2009 #29 Skrevet 18. februar 2009 (endret) Nå jobber det Israelske propaganda apparatet for fullt for å forsøke å rette opp tragediene de påførte Palestinerene. Nå har ikke pressen lenger det samme fokus på det Palestinske folket, og Israel legger nå milliarder av kroner i potten for å endre andre politikere sitt syn på saken. Deretter vil de gjøre alt for å bearbeide "folk flest". Palestinerene har ikke de samme økonomiske ressursene, og når pressen slår av kamera kommer Israelerene inn for å antyde at det var nødvendig med så mange døde og lemlestede barn. Jeg tror imidlertid at de bildene vi har fått se har brennt seg inn i hukomelsen til mange voksne, og spesielt mange barn vil huske hva som har skjedd. Gradvis vil opinionen sakte (dessverre altfor sakte) bygge seg opp mot Israels overgrep i regionen. Langsiktige skader mht Israels rykte vil bli årsaken til at Israel må gjøre dramatiske endringer etterhvert. I mellomtiden er jeg redd mange nye barn vil bli drept eller lemlestet. Israel kommer sikkert til å gå ut i pressen for å forsøke å stille det Palestinske folket i miskredit. Og de vil pga det enorme pengebeløpet de bruker kunne klare å få tilbake noe av støtten. Men ikke alt. Og neste gang vil de igjen miste litt støtte. Og deretter vil de miste enda mer støtte. Jeg er sikker på at det bare er snakk om et tidsspørsmål før også USA setter foten ned. Da kan Israelske politikere og militære sitte igjen og lure på hva de gjorde feil, men la oss håpe at det i mellomtiden ikke skjer enda flere tragedier mht Palestinerene og deres rettigheter. Endret 18. februar 2009 av Far til 2
Brunette88 Skrevet 18. februar 2009 #30 Skrevet 18. februar 2009 (endret) .... Endret 25. september 2010 av Brunette88
Gjest arghhhh Skrevet 18. februar 2009 #31 Skrevet 18. februar 2009 Jeg er sikker på at det bare er snakk om et tidsspørsmål før også USA setter foten ned. Da kan Israelske politikere og militære sitte igjen og lure på hva de gjorde feil, men la oss håpe at det i mellomtiden ikke skjer enda flere tragedier mht Palestinerene og deres rettigheter. Ja vi er vel alle enige om at tragediene i Gaza er forferdelige og aldri burde funnet sted. Hvorfor kutter ikke alle vestlige land trådene til Israel? Kan det ha noe med at de ikke ønsker å stille seg bak den andre siden av konflikten og hvorfor vil de ikke det? Du skriver ditt innlegg som det bare er et tidspørsmål før vestlige nasjoner stiller seg sammen med muslimbrødrene i kampen mot jødene. Jeg personlig tror ikke det vil skje i min levetid ihvertfall. Alt forandrer seg over tid! Når det gjelder hvor fort avhenger av forutsettningene som ligger til for endringen. Hvis vi ser på ditt håp om at USA setter foten ned ovenfor Israel, så er det endel forutsettninger som må på plass først. Fra den dagen USA sin uavhengighetserklæring ble skrevet har USA blitt bygget opp rundt prinsiper som for eksempel retten til å forsvare seg selv og sine. Dette så vi i den kalde krigen og vi ser det i dagens krig mot terror. Hamas står på USA sin liste over terrorister og frem til den dagen Hamas klarer å overbevise USA at de ikke er en terroroganisasjon, kommer ikke USA til å slå hånden av Israel. Ja de kan kanskje irettesette og få Israel inn på et mer fornuftig spor, men de kommer aldri til å sette seg opp mot Israel sin rett til å forsvare seg mot terrorister (som Hamas er pr definisjon i USA). Husk også på at det i denne konflikten lurer endel støttespillere i kulisene. Da tenker jeg først og fremst på islamistiske støttestpillere som har en politisk agenda som ikke er forenlig med USA utenrikspolitiske retningslinjer. Dette fører oss via det muslimbrødrene over til personen som kom med uttalelsen denne tråden startet med, nemelig Yusuf al- Qaradawi. Når han som en lederskikkelse innefor islamistike politisk ideologi kommer med sine ekstremistiske uttalelser som for eksempel at det ikke gjør noen om man dreper kvinner og barn i Israel fordi alle Israel innbyggere er soldater i kampen mot Islam. Et annet eksempel er uttalsen om at alle sivile amrikanere i Irak er legitime mål, som også ble en fatwa etterhvert. Husk på at det er stor forskjell på islamistike politisk ideologi og selve religionen Islam. Veldig mange muslimske land er også motstandere av den islamistike politisk ideologi og vil gjennom sin stilletidene aksept av vestens kamp mot terror, støtte vestens kamp mot den islamistike politisk ideologi som er en del av konflikten i midtøsten. Med andre ord, så lenge det er en politisk agenda som ikke er forenlig med verdier som utvikling, åpenhet og kompromiss i våre moderne, demokratiske samfunn her i vesten, vil vi ha konflikter! Men det kan jo hende alt dette her er helt feil og jeg sammen med mange vestlige nasjoner (og muslimske nasjoner) er offer for Israel sitt propaganda apparat.
Far til 2 Skrevet 18. februar 2009 #32 Skrevet 18. februar 2009 Endelig påpeker noen at det er Israels feil at Sri Lanka bomber sykehus! Men hvorfor sier ingen at det er Israels feil at SAAB holder på å gå konk? Skal ikke Far til 2 snart avsløre Israels soleklare ansvar for storbrannene i Australia? Selv hadde jeg problem da jeg kjørte til jobb i dag fordi veien var så glatt, og at det var Israel som stod bak gjorde meg ikke mindre irritert! Jeg er glad for at Far til 2 viser oss slike sammenhenger. Nå kommer du med påstander som jeg heldigvis ikke har kommet med. Men det er nå påstander om at Israel er skyld i finanskrisen. Selv er jeg litt skeptisk til akkurat dette, men det viser at Israels krigføring mot Palestinerene skaper en stadig bredere skepsis til den politikken som føres der nede. VELDIG få synes å støtte Israels massedrap av Palestinerene. Det kan få utslag som det som er beskrevet i linken. Jeg forstår faktisk ikke hvorfor Israelske politiker og militære vil sitt eget land så vondt. Det finnes heldigvis masevis av Israelere som er motstandere av den nedslaktingen som har skjedd de siste 30 årene. Løsningene som velges gir mao ikke Israel den støtten de er avhengig av, og værre vil det bli på sikt om ikke politikk og handling endres mht Palestina problemet.
Far til 2 Skrevet 18. februar 2009 #33 Skrevet 18. februar 2009 Ja vi er vel alle enige om at tragediene i Gaza er forferdelige og aldri burde funnet sted. Hvorfor kutter ikke alle vestlige land trådene til Israel? Kan det ha noe med at de ikke ønsker å stille seg bak den andre siden av konflikten og hvorfor vil de ikke det? Du skriver ditt innlegg som det bare er et tidspørsmål før vestlige nasjoner stiller seg sammen med muslimbrødrene i kampen mot jødene. Jeg personlig tror ikke det vil skje i min levetid ihvertfall. ... ... Når det gjelder holdninger kan mye skje ganske raskt om vi er heldig. Hvis Avigdor Liebermans høyreorientert nasjonalistiske parti, Yisrael Beiteinu, blir en del av regjeringen og han får gjennom deler av sin extreme høyrepolitikk sammen med Likuds Benjamin Netanyahu, så presser de samtidig USA til å si NEI. Så lenge Israel okkuperer Palestinske områder og nekter det Palestinske folket et verdig liv hvor de kan kjøpe og selge sine varer, bygge opp helseinstitusjoner og bygge infrastruktur, så vil det aldri bli fred. Også Norge protesterte kraftig gjennom Hjemmefronten da vi ble okkupert slik Palestinerene er. Og det ville sansynligvis tatt L a n g tid før Milorg hadde akseptert et nederlag. Heller ikke Palestinerene vil akseptere en okkupasjon og da er det Israel som enten må drepe alle, eller trekke seg tilbake til de områdene de opprinelig ble tildelt. Israel forsvarer ikke seg selv og sine områder idag. De forsvarer de områdene de har okkupert fra Palestinerene. Det er stor forskjell på disse to tingene og det er dette til og med USA nå faktisk kan få øynene opp for.
Gjest arghhhh Skrevet 18. februar 2009 #34 Skrevet 18. februar 2009 Når det gjelder holdninger kan mye skje ganske raskt om vi er heldig. Hvis Avigdor Liebermans høyreorientert nasjonalistiske parti, Yisrael Beiteinu, blir en del av regjeringen og han får gjennom deler av sin extreme høyrepolitikk sammen med Likuds Benjamin Netanyahu, så presser de samtidig USA til å si NEI. Så lenge Israel okkuperer Palestinske områder og nekter det Palestinske folket et verdig liv hvor de kan kjøpe og selge sine varer, bygge opp helseinstitusjoner og bygge infrastruktur, så vil det aldri bli fred. Også Norge protesterte kraftig gjennom Hjemmefronten da vi ble okkupert slik Palestinerene er. Og det ville sansynligvis tatt L a n g tid før Milorg hadde akseptert et nederlag. Heller ikke Palestinerene vil akseptere en okkupasjon og da er det Israel som enten må drepe alle, eller trekke seg tilbake til de områdene de opprinelig ble tildelt. Israel forsvarer ikke seg selv og sine områder idag. De forsvarer de områdene de har okkupert fra Palestinerene. Det er stor forskjell på disse to tingene og det er dette til og med USA nå faktisk kan få øynene opp for. Du siterer en liten del av innlegget mitt uten å ta med den delen hvor jeg argumenter for mine meninger. Jeg forsøkte å få denne tråden inn på sporet som denne tråden begynte med, Yusuf al- Qaradawi og hans uttalser, men du bruker enhver anledning til å ytre dine meninger om Israel. Jeg prøvde også å argumentere for at denne konflikten mellom Israel og det palestinske folket er en liten del av storpolitiken som bedrives i verden idag, med vesten på den ene siden og islamistene på den andre siden. Som jeg sa i mitt innlegg, det kan godt hende at USA bruker sin diplomatiske og økonomiske makt til å tvinge Israel til en mer fornuftig linje, men det vil ikke forandre mer enn denne ene konflikten du er så opptatt av. Det er fritt frem for deg å sammenligne Milorg og Hamas, men Milorg vant ingen krig og hadde tyskerne vunnet hadde Milorg blitt sett på som en terroristorganisjon idag. Tyskerne vant jo som kjent ikke krigen, det gjorde det vi idag kaller den vestlige verden sammen med Russland. Det var også inngangen til den kalde krigen som holdt på frem til nittitallet, som igjen endte med at vi beholdt vårt levesett som ble kjempet for i andre verdenskrig (av blandt annet Milorg). Så nå kommer jeg til det jeg vil frem til og som jeg ønsker svar på: - Ønsker du at Hamas skal fremstå som frigjøringhelter som var med å vant kampen sammen med sine støttespillere? - Ønsker du en endring av våre vestlige verdier og levesett? - Ønsker du en maktforskyvning i storpolitiken?
Far til 2 Skrevet 18. februar 2009 #35 Skrevet 18. februar 2009 Det er fritt frem for deg å sammenligne Milorg og Hamas, men Milorg vant ingen krig og hadde tyskerne vunnet hadde Milorg blitt sett på som en terroristorganisjon idag. Tyskerne vant jo som kjent ikke krigen, det gjorde det vi idag kaller den vestlige verden sammen med Russland. Det var også inngangen til den kalde krigen som holdt på frem til nittitallet, som igjen endte med at vi beholdt vårt levesett som ble kjempet for i andre verdenskrig (av blandt annet Milorg). Dette er jeg enig i. Mulig at Hamas er en terroristorganisasjon, men som du selv indikerer er dette avhengig av hvem som "vinner". I midtøsten er det frem til nå vært Israel som har "vunnet" rent militært (på samme måte som tyskerene "vannt" i Norge. Og som du sier ville sikkert Milorg blitt definert som en terrorist organisasjon idag om ikke Tyskland hadde blitt tvunget ut av Norge vha andre land. Jeg ser for meg at på sikt vil Israel bli tvunget ut av Palestina omtrent på samme måte som tyskerene. Når det skjer er det ikke sikkert alle vil beskrive Hamas som terrorister lengre. Så nå kommer jeg til det jeg vil frem til og som jeg ønsker svar på: - Ønsker du at Hamas skal fremstå som frigjøringhelter som var med å vant kampen sammen med sine støttespillere? - Ønsker du en endring av våre vestlige verdier og levesett? - Ønsker du en maktforskyvning i storpolitiken? Jeg er mindre interesert i hvilken organsiasjon som fremstår som frigjøringshelter. Jeg er mest opptatt av at den typen overgrep som utføres av Israel må stoppe, og eneste måten å få dette til på er å gi Palestinerene tilbake sine landområder. Jeg ønsker en endring av vårt vestlige levesett i den forstand at jeg mener vi ikke kan ta oss til rette selv om "vi" (vest europa/USA) har nok militærkraft til å tvinge andre i kne. Jeg ønsker ingen maktforsyvning tradisjonelt sett i storpolitikken. Derimot ønsker jeg en endring av den politikken som føres i de tilfeller der det gjøres grove overgrep mot andre (f.eks. ovenfor Palestinerene).
Gjest SV-velger Skrevet 18. februar 2009 #36 Skrevet 18. februar 2009 Selv om det var veldig morsomt og underholdenede da Far til 2 mente at de var Israels skyld at Sri Lanka bombet sykehus i Sri Lanka, så må jeg si at det er på tide vi alle kommer tilbake til tema. Det er nok av tråder der man kan diskutere Palesina-konflikten generelt, men denne tråden handler om den muslimske geistlige/teologen som støttet holocaust.
KR-øst Skrevet 18. februar 2009 #37 Skrevet 18. februar 2009 Nå jobber det Israelske propaganda apparatet for fullt for å forsøke å rette opp tragediene de påførte Palestinerene. Nå har ikke pressen lenger det samme fokus på det Palestinske folket, og Israel legger nå milliarder av kroner i potten for å endre andre politikere sitt syn på saken. Deretter vil de gjøre alt for å bearbeide "folk flest". Palestinerene har ikke de samme økonomiske ressursene, og når pressen slår av kamera kommer Israelerene inn for å antyde at det var nødvendig med så mange døde og lemlestede barn. Jeg tror imidlertid at de bildene vi har fått se har brennt seg inn i hukomelsen til mange voksne, og spesielt mange barn vil huske hva som har skjedd. Gradvis vil opinionen sakte (dessverre altfor sakte) bygge seg opp mot Israels overgrep i regionen. Langsiktige skader mht Israels rykte vil bli årsaken til at Israel må gjøre dramatiske endringer etterhvert. I mellomtiden er jeg redd mange nye barn vil bli drept eller lemlestet. Israel kommer sikkert til å gå ut i pressen for å forsøke å stille det Palestinske folket i miskredit. Og de vil pga det enorme pengebeløpet de bruker kunne klare å få tilbake noe av støtten. Men ikke alt. Og neste gang vil de igjen miste litt støtte. Og deretter vil de miste enda mer støtte. Jeg er sikker på at det bare er snakk om et tidsspørsmål før også USA setter foten ned. Da kan Israelske politikere og militære sitte igjen og lure på hva de gjorde feil, men la oss håpe at det i mellomtiden ikke skjer enda flere tragedier mht Palestinerene og deres rettigheter. Skal vi ikke snart få høre et nytt eventyr fra deg? Det begynner å bli kjedelig nå når vi har hørt det samme i måneder og år. Har du ikke et annet på lager?
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #38 Skrevet 18. februar 2009 ja akkurat dere tror på gud..kristen eller islamsk spiller liten rolle for min del..og morsomt at du kaller andre dumme.
Gjest arghhhh Skrevet 18. februar 2009 #39 Skrevet 18. februar 2009 Wohooo, et konkret svar! Dette er jeg enig i. Mulig at Hamas er en terroristorganisasjon, men som du selv indikerer er dette avhengig av hvem som "vinner". I midtøsten er det frem til nå vært Israel som har "vunnet" rent militært (på samme måte som tyskerene "vannt" i Norge. Og som du sier ville sikkert Milorg blitt definert som en terrorist organisasjon idag om ikke Tyskland hadde blitt tvunget ut av Norge vha andre land. Jeg ser for meg at på sikt vil Israel bli tvunget ut av Palestina omtrent på samme måte som tyskerene. Når det skjer er det ikke sikkert alle vil beskrive Hamas som terrorister lengre. Her fremstår du med en primitive "min fiendes fiende er min venn"-holdningen gjør at du overser de fascistiske trekkene ved den islamske fundamentalismen. Den samme holdningen kan man si du viser når du så enkelt feiet vekk hele emne med denne tråden og penslet den inn på ditt favorittema. Jeg er mindre interesert i hvilken organsiasjon som fremstår som frigjøringshelter. Jeg er mest opptatt av at den typen overgrep som utføres av Israel må stoppe, og eneste måten å få dette til på er å gi Palestinerene tilbake sine landområder. Jeg ønsker en endring av vårt vestlige levesett i den forstand at jeg mener vi ikke kan ta oss til rette selv om "vi" (vest europa/USA) har nok militærkraft til å tvinge andre i kne. Jeg ønsker ingen maktforsyvning tradisjonelt sett i storpolitikken. Derimot ønsker jeg en endring av den politikken som føres i de tilfeller der det gjøres grove overgrep mot andre (f.eks. ovenfor Palestinerene). Her er det anderledes igjen. Her står du ikke frem med en primitive "min fiendes fiende er min venn"-holdningen gjør at du overser de fascistiske trekkene ved den islamske fundamentalismen. Dette var faktisk et svar som fremstiller deg mye mer fornuftig (i mine øyner) enn mesteparten av det andre du har sagt de siste måndene her på forumet. Men det forutsetter jo at du ikke mener at "vi" (vest europa/USA) med hjelp av FN, skal kaste alle jøder ut av Israel for så å oppheve staten Israel.
Far til 2 Skrevet 18. februar 2009 #40 Skrevet 18. februar 2009 Wohooo, et konkret svar! Her fremstår du med en primitive "min fiendes fiende er min venn"-holdningen gjør at du overser de fascistiske trekkene ved den islamske fundamentalismen. Den samme holdningen kan man si du viser når du så enkelt feiet vekk hele emne med denne tråden og penslet den inn på ditt favorittema. Å stemple regimer en er uenig med er vel ikke ukjent for de fleste. Det skjedde i Sovjet under Stalin/Lenin tiden og det skjedde i USA i forbindelse med Mc Carthy. Det er kjent at sosialdemokratiet i Skandinavia har fått sin del og det Kinesiske regimet under og etter Mao. Jeg kan for lite til å kunne stemple muslimske land på generell basis slik du gjør. Men det er liten tvil om at det er sterke nasjonalistiske/facistiske trekk hos en del Israelske politikere også (på samme måte som dette også finnes i Norge). Fundamentalismen som eksisterer i en del muslimske land er slett ikke bra. Faktisk er den like ille som fundamentalismen som eksisterer i Israel. Forsjellen er i hovedsak at den Israelske fundalismen forsøker å utslette "et annet land", mens fundamentalismen blandt muslimene utsletter hverandre. Det ene er ikke bedre enn det andre, men det skaper store reaksjoner når en part er så til de grader overlegne militært som det Israel er. Vietnam krigen viste imidlertid at enorme krigsmaskiner hos den angripende part ikke nødvendigvis behøver å vinne over de som blir angrepet. Dette så vi også da tyskerene forsøkte seg østover under andre verdenskrig. Jeg tror vi vil se noe av det samme når det gjelder Israel og Palestina. Da blir det i realiteten uinteresant om en kaller det ene eller andre regimet for facistisk, nasjonalistisk, totalitært eller annet. Det er overgriperen som til syvende og sist har gått tapende ut i mange av de konfliktene jeg har nevnt. Selv om Israel sikkert lærte en del i Sør Afrika, da de som var eneste nasjon støttet Sør Afrika militært for å opprettholde apartheid regimet , tror jeg ikke de vil klare å opprettholde samme jerngrepet over Palestinerene over lang tid. Her er det anderledes igjen. Her står du ikke frem med en primitive "min fiendes fiende er min venn"-holdningen gjør at du overser de fascistiske trekkene ved den islamske fundamentalismen. Dette var faktisk et svar som fremstiller deg mye mer fornuftig (i mine øyner) enn mesteparten av det andre du har sagt de siste måndene her på forumet. Men det forutsetter jo at du ikke mener at "vi" (vest europa/USA) med hjelp av FN, skal kaste alle jøder ut av Israel for så å oppheve staten Israel. Nå er vel ikke denne debatten en slags "sett en karakter på mitt innlegg debatt". Du forsøker å karaktersette en motdebatant for deretter å forsøke å rive opp argumentasjonen. Det blir en slags 2-sidig debatt hvor du splitter opp argumentasjonen til å delvis være personlig og delvis være saksbetinget.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå