Gå til innhold

Jenter må sminke seg for å være pene


Gjest tjo

Anbefalte innlegg

Jeg synes egentlig det er litt trist at den skjønnheten man får ved bruk av sminke blir ansett som "bedre" eller "penere" enn den naturlige man har uten sminke. Ikke at jeg synes sminke i seg selv er noe negativt, men mer holdningen jeg ser mange har rundt det.

Selv synes jeg mange ser ut som dukker når de bruker mye sminke. Selvsagt er de pene, men det er for meg en dukke-aktig skjønnhet som skjuler den naturlige skjønnheten mer enn den fremhever den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hasan Izz-al-Din
Når jeg tenker meg om så er det nok andre årsaker til at dere sminker dere enn den nødvendige finjusteringen av ansiktet dere sier dere er avhengige av for å møte andre mennesker.

Det er nok et språk innbygget i koder i denne sminken. Dere sender signaler, - med sminken så forteller dere omgivelsene deres om dere er tilgjengelige, om dere er opptatte, at dere er på søken etter ny partner, - med sminken berør dere erotikken på en høyst uansvarlig måte.

Bare det å tenke seg at dere legger anstrengelse i å være attraktive i andre menneskens lyst er vel hele forklaringen.

Damer burde gå i burka. Da har de ikke muligheten til å friste andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner sminker seg forskjellig til hverdags og til fest, da er det vel bevist at sminken har ukjente motiver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Langsyne
Kvinner sminker seg forskjellig til hverdags og til fest, da er det vel bevist at sminken har ukjente motiver?

Hva bryr du deg for, egentlig?

Endret av Langsyne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ok pen uten sminke. Jeg er penere enn mange jenter som også er uten sminke. Jeg er ikke en sminkedokke, og bruker bare maskara og noe fundation til daglig.

Hvorfor jeg bruker sminke? Av samme grunn som noen har forsøkt å poengtere i denne tråden. Jeg kler meg fint i ønske om å se bra ut, jeg tar på meg belter og smykker etc i ønske om å se bra ut. Sminke er bare en form for accesorice på samme måte som klærne mine er. Det at man sminker seg annerledes til hverdags og fest understreker jo akkurat dette, man kler seg jo også forskjellig til hverdags og fest og sminken er på samme måte bare en del av hele pakken i at man ønsker å se mest mulig presentabel ut.

Jeg sier ikke at de som ikke sminker seg ikke ser presentable ut. Men jeg serofte at de som ikke sminker seg har en annerledes stil enn meg og at de ofte også har en klesstil som er mer "jordnær" om det er mulig å si det på den måten. Å sminke seg eller ikke sminke seg blir på den måten også en del av hele pakka for dem.

Jeg syntes det er rart å si at kvinner som sminker seg gjør dette for å "lure" seg til å bli penere enn det man er samtidig som man sier at pene klær er ok og ikke har samme effekt. Sminken er bare en liten del av den store pakken av ting vi gjør for å fremheve visse deler av utseendet vårt. På samme måte som den med pene bruster kan fremheve litt bryst, og den med pene ben kan fremheve disse mer. Jeg har pene øyne og bruker på fest sminke for å fremheve disse mer. Jeg ser ikke forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri brukt sminke fast/daglig, mer til fest og sånt. Kanskje noen syns jeg hadde sett penere ut med sminke, men min mann er ikke så begeistret for masse sminke heller. Så da gidder jeg hvertfall ikke.

Og så er det deilig å kunne stå opp og bare kle på seg og gå ut uten å se død ut i ansiktet. Det gjelder vel helst de som sminker seg mye hver dag, men dog. Har sett noen spøkelser tidlige morningner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig det er litt trist at den skjønnheten man får ved bruk av sminke blir ansett som "bedre" eller "penere" enn den naturlige man har uten sminke. Ikke at jeg synes sminke i seg selv er noe negativt, men mer holdningen jeg ser mange har rundt det.

Selv synes jeg mange ser ut som dukker når de bruker mye sminke. Selvsagt er de pene, men det er for meg en dukke-aktig skjønnhet som skjuler den naturlige skjønnheten mer enn den fremhever den.

Må si meg enig i det Tabris skriver her. Hun klarte å formulere det jeg tenkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sminker meg på fest for å se enda penere ut enn jeg allerede er ;)

På jobb bruker jeg mascara for å ikke se så trøtt ut.

Mannen min klagde en gang over hvor trett han så ut, og mente vi kvinner var heldige som kunne dekke over dette med litt sminke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid sminke på jobb. Uten sminke føler jeg meg litt "uproff". Litt som om man skulle komme i joggesko eller flanellskjorte.

Hjemme, på fjelltur osv kan jeg ha antrekk som "passer sammen med" å være usminket. Men sammen med jobbantrekk og pynteantrekk hører sminke med som en del av "pakka" -for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid-84

Til daglig bruker jeg bare mascara og øyebrynsfarge, dette fordi jeg har helt lyse øyevipper og -bryn og det er liksom ikke meg uten.. Det ser mye mer naturlig ut med litt farge på vippene, synes nå jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før sminket jeg meg hver dag, men har sluttet med det får et par år siden. Hovedgrunnen til at jeg sminket meg HVERDAG før var bare pga. at jeg hadde så store komplekser for huden min at jeg nesten ikke turte å gå ut uten sminke fordi andre glante og stirret så mye. Har en god porsjon med selvtillit, men er vanskelig å oppretteholde hele tiden med konstant glaning og baksnakking fra andre... Trist egentlig, fordi jeg selv hadde nok valgt å ikke sminke meg hverdag hadde det ikke vært for alt det overfladiske fokuset...

Er eldre nå og tåler mer, men det er fortsatt tider hvor jeg føler at jeg må sminke med for at andre ikke skal oppdage mine "hud problemer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bryr du deg for, egentlig?

Jaja, jeg prøver bare å oppdatere på at det er kanskje flere grunner enn at "bare føle seg bedre" til at dere bruker sminke. Dere sender signaler med sminke for å fortelle omverden littegranne hva dere er hypp på.

Hva er galt med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie
Jaja, jeg prøver bare å oppdatere på at det er kanskje flere grunner enn at "bare føle seg bedre" til at dere bruker sminke. Dere sender signaler med sminke for å fortelle omverden littegranne hva dere er hypp på.

Hva er galt med det?

"Dere"? :klø:

Du får det ut til å høres ut som om alle kvinner har akkurat de samme motivene for alt de gjør. Det er mange ulike grunner til at kvinner liker å bruke sminke, og noen av disse grunnene kommer også frem i denne tråden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, jeg prøver bare å oppdatere på at det er kanskje flere grunner enn at "bare føle seg bedre" til at dere bruker sminke. Dere sender signaler med sminke for å fortelle omverden littegranne hva dere er hypp på.

Hva er galt med det?

Grunnen er fordi vi alle innerst inne er utro luddere som vil at alle skal få pulelyst når de ser oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Langsyne
Jaja, jeg prøver bare å oppdatere på at det er kanskje flere grunner enn at "bare føle seg bedre" til at dere bruker sminke. Dere sender signaler med sminke for å fortelle omverden littegranne hva dere er hypp på.

Hva er galt med det?

Så jeg står opp hver dag, tar på meg sminke fordi jeg vil fortelle omverden hva jeg er hypp på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Yes, det er derfor dere bruker forskjellig sminke til hverdags og til fest. Forstår ikke at det skal bli sånn ramaskrik av å påpeke noe så åpenlyst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Yes, det er derfor dere bruker forskjellig sminke til hverdags og til fest. Forstår ikke at det skal bli sånn ramaskrik av å påpeke noe så åpenlyst?

Dere? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Langsyne_*
Yes, det er derfor dere bruker forskjellig sminke til hverdags og til fest. Forstår ikke at det skal bli sånn ramaskrik av å påpeke noe så åpenlyst?

Jeg bruker ikke like mye sminke i hverdagen fordi jeg synes jeg ser ut som en klovn med masse sminke i dagslys. Så ergo blir jeg ikke penere av det.

På fest kan jeg sminke meg mer for da er det som regel for mørkt til å se hvor stygg jeg egentlig er under klovnemaska.

Hjelpe meg om jeg blir sett uten sminke, hva ville omverden blitt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sminke seg har for meg med velvære å gjøre. Føler meg fresh med sminke akkurat som jeg føler velvære ved å ha på godlukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...