Gå til innhold

Å smitte barna sine med vannkopper med vilje?


Gjest Gjest_trude_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_trude_*

Moralsk dilemma: Ville du latt barna dine leke med andre barn som har vannkopper, sånn at de skal få vannkopper nå mens de er små istedet for senere i livet? Det er jo lurt sånnsett siden det vissnok er farlig å få vannkopper som voksen + at man da får masse arr, men jeg synes samtidig det er litt stygt gjort mot barnet å som blir smittet med vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

moren min gjorde det med meg. Jeg måtte leke og drikke av samme glass som hun som var syk. Husker jeg syntes det var veldig rart og litt ekkelt/skremmende men følte jeg måtte siden mamma sa det så... Jeg var rundt 5 år.

Mine ble smittet da de var små, så jeg ar aldri tenkt over det. Men jeg tror ikke jeg hadde latt de bli smittet med vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke oppsøkt barn med vannkopper bare for å få barna mine smittet, men jeg har heller ikke være hysterisk for å unngå dem. Vannkopper er noe de aller fleste må gjennom, så jeg synes det er greit å få det unna mens man er liten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine ble kjempedårlige når de fikk vannkopper. De fikk en halv millioner vannkopper hver, arr på mange snodige plasser og var generelt veldig syke. Og da var minstemann bare rundt året. Så nei, jeg ville aldri utsatt barna mine for noe slikt med vilje. Barn kan bli ganske så dårlige de og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er greit å utsette dem for andre barn med vannkopper. Jeg er 23 år og har enda ikke hatt vannkopper. Det har heller ikke min bror. Min mor sendte oss avgårde til barn med vannkopper, men ble aldri smittet. Nå skulle jeg ønske jeg hadde hatt vannkopper som barn, for man blir dårligere jo eldre man blir. Det er også farlig å få vannkopper om man er gravid, så dette er noe som uroer meg litt.

Det er like greit å la dem bli ferdig mens de er unge. Det er ikke noe moro verken for deg eller barnet, men jeg mener det er for det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAAAAALLLLOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

Hva er galt med vankoppevaksine? Hvorfor i helvete må man utsette unga for vannkopper når en ikke må?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den vaksinen varer vel ikkje så lenge?

Også syns eg det er litt gale å vaksinere eit normalt barn mot ein sjukdom det ikkje vil ta skade av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit å få de smittet med vilje. Den mellomste og jeg fikk det naturlig da jeg gikk i barnehagen, den yngste ble smittet med vilje av den mellomste og var svært lite plaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er greit å utsette dem for andre barn med vannkopper. Jeg er 23 år og har enda ikke hatt vannkopper. Det har heller ikke min bror. Min mor sendte oss avgårde til barn med vannkopper, men ble aldri smittet. Nå skulle jeg ønske jeg hadde hatt vannkopper som barn, for man blir dårligere jo eldre man blir. Det er også farlig å få vannkopper om man er gravid, så dette er noe som uroer meg litt.

Det er like greit å la dem bli ferdig mens de er unge. Det er ikke noe moro verken for deg eller barnet, men jeg mener det er for det beste.

Det kan hende du har hatt det. Ett av mine barn hadde bare noen få blemmer, trodde faktisk det var myggstikk til å begynne med. Var ikke engang syk. Men skulle til legen pga noe annet så han så på det, og det var vannkopper. Ett av de andre barna fikk litt mer blemmer, mens tredje barnet hadde kroppen full, og var syk :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kashmir

Ja, jeg har sørget for å få ungene smittet mens de var små, helt klart. Vannkopper er omtrent umulig å unngå før eller siden, og selv om småbarn kan bli nokså syke av vannkopper er det ingenting imot hvor syk man kan bli av det som voksen.

Svigerinnen min fikk vannkopper i voksen alder. Hun var dausjuk, med farlig høy feber og vanvittig mye kopper. Det tok et halvt år før huden hennes så nogenlunde normal ut igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er greit å utsette dem for andre barn med vannkopper. Jeg er 23 år og har enda ikke hatt vannkopper. Det har heller ikke min bror. Min mor sendte oss avgårde til barn med vannkopper, men ble aldri smittet. Nå skulle jeg ønske jeg hadde hatt vannkopper som barn, for man blir dårligere jo eldre man blir. Det er også farlig å få vannkopper om man er gravid, så dette er noe som uroer meg litt.

Det stemmer ikke, det er røde hunder som det er farlig å få som gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HALLOOOOO Til deg også gjest? Du vet at man blir syk selv om man er vaksinert? Jeg er garantert vaksinert mot alt som er, jeg fikk dem for det. Men man får det SVAKERE, slik at ingen DØR av det lengre. Derfor har man vaksiner... fint man bruker mangel på kunnskaper til å trolle rundt.. Skaff deg en bedre hobby..

Jeg også stusset litt på det med gravid og vannkopper, men da er både det og meslinger farlig. Det synes jeg er skummelt - jeg har hatt vannkopper og en annen sykdom, ingen husker hvilken. Har jeg hatt meslinger eller ei? Og er jeg da utsatt som gravid engang i framtida? Ekkelt.

Så jentebarn: Få dem syke før de blir gravide :fnise: Det er ihvertfall ikke skadelig for flere enn dem selv da.. unger dør jo ikke i Norge av sånne barnesykdommer mer, det er verre å redde et foster.. Og vondere å være syk + miste et foster også, vil jeg tro!

Guttebarn: Vel.. de blir jo så syke uansett hvor gamle de er :). Menn er babyer hele livet. Kan likegreit la mora få stelle dem når de har noe sånt :fnise: .

ungene får det kanskje mer morro av at alle rundt er syke samtidig? Må jo være kjipt å ikke få leke med de andre barna, men om alle er med hverandre hele dagen likevel for å bli syke.. orker de, så kan de jo sitte og telle prikker eller noe sånt. Barn er greie sånt, kan finne noe gøy i det meste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røde hunder og meslinger er man vaksinert mot hvis man har fulgt det offentlige vaksinasjonsprogrammet. Kusma også - det er farlig for gutter, som kan bli sterile.

Ellers synes jeg det er OK å smitte ungene med vilje, men kanskje ikke fortelle dem at det er det du prøver på... Det tror jeg bare skaper redel hos ungene. Uansett best å ha barnesykdommer som barn, de aller fleste blir ikke veldig syke. Husker jeg var hjemme fra skolen en dag...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min sønns barnehage gikk det vannkopper i høst, men han fikk det dessverre ikke. Alle ungene unntatt min sønn og ei jente hadde vannkopper, og det syns jeg er litt synd. De blir jo sykere av vannkopper jo eldre de, er så jeg hadde håpet han kunne få det overstått nå mens han er liten istedet for når han blir større.

Endret av rangi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville ikke prøvd å smitte små barn med vilje. Om det hadde gått vannkopper i lillemanns barnehage tror jeg jeg hadde tatt ham med meg på jobb noen dager i stedet for å ha ham der... Han er under året.

Barn i fire+ alderen kan jeg forstå at foreldre vil ha smittet. De aller aller fleste får det jo, og jo før jo heller. Voksne som ikke har hatt det får det jo gjerne når ungene deres får det. Jeg fikk vannkopper på niårsdagen min, og var så dårlig at jeg husker det fremdeles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kashmir

Vannkopper er en uskyldig barnesykdom. Små barn blir sjelden veldig syke av det.

Her er årsaken til at det ikke vaksineres (fra Pasienthåndboka):

Det finnes vaksine mot vannkopper, men den inngår ikke i rutinevaksinasjon i Norge. Årsaken er at det er flere uavklarte sider ved denne vaksinen, bl.a. vedrørende lengden og graden av immunitet og mulige senkomplikasjoner. Vaksine gis imidlertid til barn etter 9 måneders alder med alvorlig underliggende sykdom som leukemi, barneleddgikt og nyresykdommer, og barn som skal gjennomgå transplantasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slettet

Nyfødte bør ikke utsettes for smitte de to første dagene. Barn av mødre som ammer og som har hatt vannkopper selv vil få overført antistoffer fra mor og er derfor godt beskyttet etter to dager. Har mor ikke hatt vannkopper får friske nyfødte vanligvis et mildt sykdomsforløp om de smittes senere enn to dager etter fødsel. Vannkopper hos mor som kommer mindre enn 5 dager før fødsel eller i løpet av de to første levedager kan føre til alvorlig vannkopper hos 10-20 % av de nyfødte som smittes på denne måten.

Vannkopper hos en gravid kvinne i løpet av de tre første måneder i svangerskapet kan føre til misdannelser. Kvinner som smittes i denne fasen bør tilbys spesifikt immunglobulin. Får mor varicella helt i slutten av svangerskapet skal hun ha spesifikt immunglobulin. Det skal også barnet ha om det blir smittet rett før fødsel eller i løpet av de første to dager. Behandlingen gis av hensyn til barnet.

http://www.barnelegene.no/publisher/publis...amp;tekstid=100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...