Gå til innhold

Forandring fryder...

mysan

Anbefalte innlegg

Jeg kom meg ikke ut, for plutselig stod Ymen min i døra.

Ellers fikk jeg en mail fra Bilettservice om Cirque Du Soleil og en forestilling de skal ha i Spektrum i begynnelsen av oktober. Jeg MÅ dit - de er så fantastiske.

Bilettene koster flesk, og jeg er blakk så jeg må bare håpe at det fremdeles finnes biletter når jeg får penger igjen i neste måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På gulvet mellom lenestolene mine ligger Kompis helt utslått. Han stresser så fælt når vi er ute og går tur at han blir mye mer sliten enn nødvendig. Vi gikk opp til Yme i dag, og så tok vi følge med ham ned til butikken igjen, og så gikk vi hjem. Han gikk nesten som en liten prins hele veien, selv om han stresser og peser så tunga henger omtrent ned til forlabbene. Nå skal jeg sitte her og gjøre ingen ting til han får vilt seg litt, han blir jo ikke liggende hvis jeg begynner å bevege meg rundt, for han er altfor nysgjerrig og må følge med på alt som skjer. Som at jeg for eksempel skal inn på soverommet og skifte sengetøy og rydde litt, og at jeg må ta badet et rufs også.

Sånn - der reiste han seg og gikk ut på terrassen med dentastixen sin, så da får jeg sette i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han peste seg helt ut på den turen opp til Yme og tilbake. Det har ikke vært mye futt i ham resten av dagen, annet enn litt småtråkking frem og tilbake. Nå sover han.

Her sitter jeg med et glass Chablis og koser meg med film på tv, lys på bordet, nyrenset ansikt (man har faktisk sminket seg i dag, og det pleier jeg bare å gjøre hvis jeg skal noe som er hakket over å gå i butikken), og med håret rett opp. Kan man ha det stort bedre?

Snakket med barndomsvenner på Facebook har jeg også - det er så kos som bare det.

Bak meg, på sofaryggen ligger pus. De andre er gjerne ute om natta, men ikke han - han kommer inn i kristelig tid og legger seg der. Hver kveld.

Ruskesara - kattungen til Mims, er på nattsvermerjakt. Hun løper rundt på gulv, vegger møbler og lager fluejaktlyder. Helt spesielle lyder. Hele kjeven hennes vibrerer mens hun lager små mjauepipelyder mot byttet. God jeger i henne :Nikke: Jeg tror definitivt at hun ønsker seg et par vinger akkurat nå. Dere skulle se henne.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stille søndag. Snart kommer Yme for å spise middag med meg. Jeg helsteker en kylling i jerngryta i dag, og det blir spennende å se hvordan det blir, for det har jeg aldri gjort før.

Innvollene har jeg kokt ved siden av for å ha kraft til sausen i tillegg til fettet som kyllingen koser seg i.

Ved siden av lager jeg risotto og forveller broccoli.

Jeg fikk aldri støvsugd i går, så det har jeg gjort i dag. Nå er det ganske så hyggelig her, faktisk. Og ikveld skal jeg vaske gulvene - gidder ikke før Kompis har lagt seg, for han går konstant og tråkker poteavtrykk over alt, og det synes så godt når lyset kommer inn fra hele vestveggen hvor alt er vinduer og terrassedør.

Etter middag håper jeg at jeg får med meg Yme ut på en tur i skog og mark med Kompis igjen, slik som for et par dager siden. Han er litt laber om dagen den sønnen min, og trenger å komme seg ut i lufta. Han kommer forhåpentligvis i gang med treninga igjen snart, men han har fremdeles vondt etter blindtarmoperasjonen. Da vi gikk tur sist fikk han veldig vondt inne bak arret, og ble dårlig i magen også, så han er ikke helt i hundre ennå. Jeg lurer på om det kan være flere ting der inne, og at ikke alt skyldtes blindtarmen.

Nu får jeg sette i gang risottoen, for nå er kyllingen klar om en snau halvtime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg blir rent misunnelig når jeg leser om den voffen din Mysan. Har jo alltid ønsket meg en selv, men med full jobb og noe reising så går det jo bare ikke. :tristbla:

Han kommer forhåpentligvis i gang med treninga igjen snart, men han har fremdeles vondt etter blindtarmoperasjonen. Da vi gikk tur sist fikk han veldig vondt inne bak arret, og ble dårlig i magen også, så han er ikke helt i hundre ennå. Jeg lurer på om det kan være flere ting der inne, og at ikke alt skyldtes blindtarmen.

Det skal da ikke gjøre vondt så lenge? Det der burde han få sjekket altså. Men det kan være selve operasjonen som gjør at det er vondt altså. Da jeg var hos osteopat for noen uker siden og nevnte at jeg skal opereres så fikk jeg beskjed om at jeg burde komme noen uker etter operasjonen og bli "dyttet på plass" igjen. Operasjon og arrvev kunne føre til ubehagelige spenninger inni systemet visstnok. Ikke dermed sagt at Yme skal løpe til osteopat altså, men det kan være gode forklaringer på at ting er i ulage enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg tenker også at det kan være arrdannelse og generell ømhet i de indre gemakker som plager ham ved anstrengelse, så vi iler ikke på legevakta i dag. Han er veldig flink til å kjenne etter selv, og noen pyse er han ikke, men når ting blir så vondt at han må ha smertestillende er det på tide å gjøre noe, for han dytter ikke i seg piller i hytt og gevær. Kun i ytterste, ytterste nød.

Middagen ble kjempegod - jeg spicet opp risottoen med masse karri og litt piri-piri, kyllingen ble så mør at man kunne spist den med teskje og jeg dyttet en dl chablis i sausen som forøvrig ble laget på kraft fra kylling og involder. Innvoller? Hmmm...

Nå har Ymen gått hjem for han var trøtt og skal tidlig opp i morgen, og jeg sitter her med et glass chablis igjen, og har vel stort sett ett eller halvannet glass igjen på flasken, så da rekker jeg å drikke den før den må helles i vasken. Det ble to glass i går, ett i sausen til middag i dag og ett nå, og så blir det kanskje en siste skvett til tv i morgen kveld. Veldig godt med hvitvin på sommeren, synes jeg.

Vi gikk lang tur i skogen - det vil si, turen var ikke lenger enn den pleier, for lysløypa er ikke lenger enn den er, men pus var med og han går så inn i granskauen sakte at turen som vanligvis tar en drøy time-halvannen tok to og en halv time. Jeg døpte ham til Blixt Gordon - svensk for Lyn Gordon, en gammel tegneseriehelt. Ren ironi for å si det sånn.

Kompis har det travelt og løper og løper, pus kommer diltene diverse meter bak, og så begynner han å syte når han synes vi kommer for langt foran ham. Og så må vi vente. :ler:

Ting tar tid, ja, men vi koste oss. Man har det ikke travelt, så det gjør jo ikke noe, bortsett fra at man sannsynligvis ikke brant en eneste kalori i det tempoet.

Jeg har sittet og sett på Illusjonisten i kveld. Fantastisk herlig film. Jeg trodde jeg hadde sett den før, for vi har leid den en gang, men det var vel en av de filmene vi aldri rakk å se da, antar jeg, for jeg har garantert ikke sett den. Men bra film, absolutt!

Nå tror jeg at jeg skal se på Elisabeth på DVD, for det er ikke noe mer på tv ikveld som jeg har noe stort ønske om å se.

Takk for i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tror jeg alle barna i kommunen, under åtte år var i skogen på tur. Moofisen er jo glad i barn, så det gikk fint det, men han vil jo så gjerne hilse på alle sammen og det er et mas og ikke la ham få lov :ler:

Ellers har jeg funnet ut at det er særdeles effektivt å legge ham i bakken og over på siden når han ypper seg mot andre hunder - i hvert fall de som befinner seg bak et gjerde på noens terasse. Han blir litt roligere, i hvert fall såpass at det går an å gå videre når han får reise seg igjen. Det er forresten stort sett bare de hundene i veien her, og to jakthunder borte i sentrum som får sånn oppmerksomhet fra ham nå. Andre hunder kan gjerne bjeffe og holde på bak sine gjerder uten at han bryr seg, så det kommer seg.

Hunder ute på veien derimot, - de bør spises før han blir spist selv. Vi møtte en Tervueren i går og han/hun var like agressiv som Kompis så der gikk vi, to tanter, og dro i hver i sin hund i hver sin retning. Men det gikk bra. Antakelig bør jeg legge ham ned i slike situasjoner også, så neste gang gjør jeg det. Det er ikke helt lett å holde ham nede, for han er pokker så sterk og innmari smidig, men det går, og jeg antar at etter å ha gjort det noen ganger så gidder han ikke mer. Da er jeg egentlig i mål på det området. Han trenger ikke bli vennlig mot hunder. Ignorerer han dem, er jeg fornøyd.

Nå må jeg ha mat. Jeg gikk på tom mage, og det kjente jeg godt på energien. Så nå er det påfyll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yme bør absolutt sjekke det hvis han fortsatt har veldig vondt.

Nei, det går ikke fort når puser skal være med på tur. Mine har aldri forhastet seg, men har spankulert litt bedagelig etter.

Ikke enkelt med voffser med sterk vilje og sterk kropp, men du er jo jammer i ferd med å fortelle ham hvor ditt skap skal stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puser er bedagelige ja, Bettie. Jeg tror de tror at de eier verden og det som finnes i den, og dermed har vi pent å vente, ikke sant?

I går kveld var Liten og jeg inne hos naboen på Tupperparty. Litens første, så jeg ønsket henne behørig velkommen inn i kjerringenes rekker. Hun trenger jo både det ene og det andre, og igår bestilte hun seg en lekker salatbolle med bestikk til. Veldig pent.

Selv bestilte jeg meg en liten løkhakker - en kopplignende liten bolle med skjærekniver i som kutter løken ved at man vrir lokket frem og tilbake så lenge man gidder, eller til løken er så finhakket som man ønsker. Jeg er dritdårlig på løkhakking med kniv, så den kommer nok til nytte. Jeg bruker ganske mye løk i matlagingen så...

Nok om det, da det hele var over ble vi stående og prate en stund i gangen, med husfruen og hennes mann, som hadde litt å si angående min håndtering av moofisen ute. Han sier: legg vekk snella og sæla. Halsbånd og kort bånd.

Jeg tror Moofisen hørte ham gjennom veggen for i dag satte jeg på ham vanlig bånd igjen, og han var like håpløs som for en tid tilbake og jeg trodde han skulle dra av meg skulderen. Ikke mere snelle på gutten før han har lært å gå pent hele tiden. Makan!

Ellers har jeg fått Liten hjem til seg selv igjen, vi har montert hennes nyinnkjøpte lille utebord så de har et sted å sitte når de er ute og røyker, og vi har kjørt bort papp og papir som jeg tror de har samlet helt siden de flyttet inn. Kjæresten skulle egnetlig gjort det mens Liten var her, men det ble visst glemt. Nå er det i hvert fall gjort.

I morgen har jeg legetime med sjekk av understell - gruer meg, for det er det verste jeg vet, men det må bare gjøres. Altfor lenge siden sist.

Nå sitter jeg her og mauler kjeks, San Agur (deilig, mild blå ost) og druer og burde strengt tatt ha kommet meg i seng. Men snart.... skal ta med meg bok så jeg får lest litt. Når Liten er her gir jeg henne min seng og så sover jeg på hennes gamle rom og der er det ikke noe lampe lenger - dessuten blir jeg alltid sittende så lenge oppe at jeg ikke kan begynne å lese når jeg først legger meg.

Liten dagbokrunde nå, så er det straks sovetid for gamlemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk deilig pinsehelg!

I går hadde jeg yngste bror med tre døtre på besøk, og vi grillet og spiste til magene stod som trommer.

Yme var her også, og egentlig skulle Liten og samboer kommet også, men Liten hadde glemt å gi beskjed til samboer kvelden før, så han satt oppe hele natten og spilte WOW, så han sov, sov, sov og sov og hun klarte ikke å vekke ham. De kom i dag istedet, og jeg hadde igjen like mye mat som det vi klarte å dytte i oss dagen før, så - ikke noe problem.

Jeg har kjøpt en stor og svær kafeparasoll, og den velter hver gang det kommer et pust, så nå har vi forhåpentligvis klart å lodde den ned med diverse vektskiver. Den var loddet ned med vektskiver før den veltet over rekkverket og på huet ned i hekken også - 50kg - men nå ligger det vel 100 kg på foten på den, så jeg håper jeg slipper den velten en gang til. Jeg nekter å skru den fast i terassegulvet, for da får jeg jo ikke flyttet på den.

Jeg har en god stund tenkt at jeg skulle kjøpe en gazeebo - dere vet slike partytelt som "alle" har på terassene sine for tiden? 3x3 meter med tak og vegger...? Jeg har ombestemt meg fordi jeg egentlig synes de er ganske harry. Jeg skal høre med en snekker hva han skal ha for å slå opp tre støtte"stokker", tre bære"bjelker og diverse overliggere, slik at jeg kan så/plante klematis e.l. som kan vokse og dekke til og skygge for solen. Ca 3x3 meter blir det også, men "organisk"/levende, veldig luftig, og jeg vil ha muligheten til å kunne trekke ut et seil i taket for ekstra skygging før plantene gjør taket tett, eller ved evt. regn når jeg vil sitte der ute. Høres ikke det bare hundre ganger koseligere ut enn telt på terrassen kanskje? :Nikke:

Jeg trenger tre stokker i ytterkant, ved rekkverket, og tre bærere som skal hvile på disse og festes oppunder takutspringet over kjøkkenvinduene. Og så tverrliggere i ganske tynt listverk og med god avstand mellom hvor klatreplanter kan klatre og kose seg...

Så skal jeg også ha et lite blomsterbord hvor jeg kan holde på med blomster når de trenger ompotting, som skal stå i hjørnet innerst på terassen, under dette "taket", og så skal spisebord og stoler selvfølgelig også befinne seg under der. Terassen min er ca tre og en halv meter dyp og minst dobbelt så lang, så jeg har god plass.

Jeg vil ha en skikkelig oase der ute, selv om det nok ikke kommer så langt denne sommeren. Men et sted må man jo begynne.

Har kjøpt et lite basseng til vovsen. Han likte det ikke med en gang, selv om han benytter en hver anledning til å hive seg uti en hver pytt vi finner i skogen. Men så, igår etter at to av jentene til broren min hadde hatt ham med ned på fotballbanen, stupte han rett i bassenget og la seg da de kom tilbake. Varmt for små vovser med mørk pels om dagen. I dag har han dyppet fotene ved gjentatte anledninger, men ikke lagt seg flat.

Nei, nå er det kveld. Jeg fikk en åpnet flaske hvitvin etter jobben på lørdag som nå ligger i en brusflaske i kjøleskapet, så den skal jeg smake på her jeg sitter. Er den god, er det fint - liker jeg den ikke går den i vasken.

:vinke: Hej då!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikke noe hvitvin på meg igår. Det ble mat og is istedet, til magen stod som en tromme og jeg var sikker på at jeg ville våkne i løpet av natten med mageknip. Heldigvis slapp jeg.

I dag har jeg testet nedloddingen av parasollen med ALLE vektskivene på foten, og til tross for friske vindkuler står den fremdeles.

Og så; NÅ blir det en lengre KG-pause på meg. Jeg bare MÅ. Så fort jeg stikker hodet inn her til morgenkaffen, så blir jeg sittende, og det går utover ting jeg heller skulle gjort. Derfor ilegger jeg meg nå en streng pause i lang tid, slik at jeg får unna mitt hovedprosjekt samt luftet stakkars Kompis rundt hele lysløypa HVER DAG rett etter morgenkaffe. Ingen flere bortkastede diskusjoner på KGs mange tråder om dette og hint. Jeg bruker timevis på å gjenta meg selv og like mange timer på å forklare hva jeg mener til debattanter som misforstår absolutt alt jeg skriver. Enten misforstår de fordi de har bestemt seg for at alt jeg skriver er fjas, ellers så er jeg utrolig dårlig til å uttrykke meg, og det siste tror jeg egentlig ikke er tilfelle. Jeg tror heller at biasbrillene på kranglefantene mine er så tykke at de ikke leser hva jeg skriver, men henger seg opp hva de tror jeg skriver.

Og nå er jeg simpelthen nødt til å legge alt det til side, for som sagt, det er ikke annet enn repetisjoner på repetisjoner, og dermed totalt bortkastet tid og energi. Det er heller ikke diskusjoner rundt de gitte temaene, men heller angrep og forsvar, og det er lite hensiktsmessig.

Ha en fin sommer, alle og en hver - jeg kommer sikkert sterkere tilbake når jeg er ferdig med alt dette andre som bare MÅ prioriteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 2 uker senere...

Vet du har "ferie", mysan, men jeg skubber litt borti boka di så den ikke ramler alt for langt ned. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Illiya

Mysan, du som har hund, du ville ha glede av forumet på canis.no:)

Ha en fortsatt fin sommer med ungene, pusene og vofsen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Litt raskt og kort innpå nå.

Sitter og kjeder meg og er litt halvtufs, matlei og sliten, og klarer ikke å følge med på tv, så nå er jeg plutselig her.

Sommeren har vært rolig og fin. Jeg jobbet en del i Pm på Mosseporten i sommer, som vikar, og nå har jeg jobb på et kontor litt lenger unna, og hvor jeg gjerne skulle ønske jeg kan bli en stund. Det er bare et vikariat, men det er veldig usikkert når den sykmeldte kommer tilbake. Ryggen og venter på operasjon så vidt jeg vet.

Liten går det bra med, hun på et av sentrene til Evangeliesenteret og stortrives. Har begynt på skole også, så jeg håper hun klarer å fullføre - for sin egen del. Det er jo ikke heldig for selvtilliten å ikke få til.

Yme har det bra også. Han bor i rekkehuset sitt og trives med det.

Kompis har det bra - vi har brukt høsten til problemhundkurs, og jeg har lært litt. Han trenger kun å lære at jeg mener selv at jeg er sjef :ler: Han var myk som smør overfor treneren, så det er meg det er noe galt med, det er herved bevist. Så jeg øver, og han strekker i strikken.

Kattepusene har det fint - noen har spyttet ut p-pillen sin så nå har jeg tre herlige små nøster flyvende rundt her, og må se å få gjort alvor av å kastrere.

Bilen jeg kjøpte i juni, døde i september, så nå har jeg ny bil igjen. En Mondeo stasjonsvogn denne gangen, 2001-modell, som flyter som et magisk teppe på veien. Deilige bil. Han skal jeg nok bli glad i. Jeg må finne et navn til ham.

Nå skal jeg legge ulvedyret, tror jeg - ja, han pleier å legge seg på denne tiden. Sliten han da, og finner ikke roa i sofaen hvor jeg sitter fordi han tror det skjer noe hver gang jeg beveger meg. Han har det mye bedre i buret når det kommer til soving.

Da han var hos Yme en natt for en tid tilbake, lot Yme bare burdøra stå åpen. Da var han like urolig og stressa som når han ligger i sofaen. Døra må lukkes for at han skal klare å slappe av - sånn er det bare.

Jeg har lyst på noe godt, men har ikke noe, og prøver egentlig - med særdeles vekslende hell - og holde meg unna sukker, hvetemel og annen stivelse for å prøve og bli kvitt insulinpølsa mi. Jeg har elendig selvdisiplin - det er bevist. Har ingen problemer med å forstå at folk sliter med å slutte med ting.

God lørdagskveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næmmen, du lever jo! :smilbla:

Har til en stadighet sjekket profilen din for å se om du har vært pålogget, men den gang ei.

Hyggelig med en oppdatering fra den kanten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...